Kopers van een occasion hebben vaker wat te klagen over de gebruikte auto.
Occasions zijn booming, dat weet jij ook wel. Al sinds 2020 zijn de verkopen en daarmee ook de prijzen omhoog geschoten. Je moet iets als nieuwe auto’s inmiddels onbetaalbaar zijn. Opvallend is dat met de stijging van de occasionverkoop er ook veel meer geschillen zijn in vergelijking met het verleden.
Steeds vaker geschil bij occasion
Volgens Sjaak Drinkenburg van juridisch hulpverleningsbedrijf DAS zijn er tot en met augustus 2024 aanzienlijk meer zaken gemeld in vergelijking met dezelfde periode in 2023. Waren er vorig jaar nog 170 zaken binnengekomen, dit jaar is dat aantal gestegen naar 330.
Juridische hulp
Het gaat onder meer over juridische hulp met betrekking tot gebreken aan auto’s of garantie. Veel voorkomende gevallen zijn teruggedraaide kilometerstanden of niet gemelde schades uit het verleden.
Dan zijn er nog kapotte onderdelen zoals een geplofte turbo, defecte remmen of weigerende boordcomputers. Ook komen er meldingen van ontbrekende opties die in de verkoopadvertentie wel genoemd worden aan bod. Net als een veel te hoog olieverbruik. Door middel van juridisch advies kan de koper met de juiste hulp zijn gelijk krijgen, mochten er inderdaad dingen niet in de haak zijn.
Kopers proberen in eerste instantie met de verkopende partij tot een oplossing te komen, mocht hier niets uitkomen halen ze er juridische hulp bij.
Meer occasionverkopen, meer kans op geschillen. Eigenlijk is het meer dan logisch. Bij het kopen van een occasion is het uiterst belangrijk dat je onderzoek goed doet. Alles wat je zelf kunt controleren moet je ook doen, zodat je achteraf niet voor vervelende verrassingen komt te staan. Het is geen honderd procent garantie dat je dan altijd de perfecte gebruikte auto koopt, maar het maakt de kans in elk geval kleiner dat er wat mis is.
Heb jij ooit een vervelend geschil gehad met een verkopende partij toen je op jacht was naar een occasion? Laat het weten. In de comments!
Johanneke zegt
Is het niet zo dat (vrijwel) iedere moderne auto olie verbruikt? Omdat de gebruikte olie tegenwoordig zeer dun is om weerstand in de motor te verlagen, en zo efficiëntie te verhogen.
Ik blijf bij mijn stelling dat de meest betrouwbare auto’s gemaakt zijn tussen begin jaren 90 en half jaren 0. Geen directe injectie, geen dubbele koppelingen, geen ultradunne olie, turbo’s, EGR kleppen. Gewoon sterke blokken met 16 kleppen en zo’n 60 – 70pk per liter. De Volvo 2.4 bijvoorbeeld, 4g motoren van Mitsubishi, Toyota motoren. Die gaan op gas het half miljoen over met normaal gebruik en onderhoud.
slickrick zegt
Auto’s gebruiken negneog geen olie , met een goed ontworpen motor rij je 30k en hoef je niet bij te vullen , met een slecht ontworpen motor zoals bij veel VAG producten ben je zo een liter olie kwijt op 1000km
anthwan zegt
Wat is veel enkel de 1 en 2e generatie 2.0T en 1.4T de 1.8 20vt onverwoestbaar en na genoeg geen olie verbruik. Mijn eigen 3.0SC verbruikt 1 per 4000km maar moet wel er wel 430+ pk uitpersen. Er zit een groot verschil tussen slechte motoren en olie verbruik, kijk naar veel Evo en Wrx modellen grote zwarte ploffen zodra deze getuned zijn, zijn ze dan slecht
Zijn alle Stalentis motoren slecht? Zeg het maar.
anthwan zegt
Vergeet de VAG 1.8 20V(T) niet.
pietertje123 zegt
Die oude bakken zijn niet eens exorbitant onzuiniger als het moderne spul met allerlei snufjes in/op/aan de motoren. Youngtimer rijders zouden dat kunnen beoordelen: minder gewicht (MRB) maar meer verbruik (brandstof). Uitstoot weet ik niet, is er na de introductie van de katalysator nog erg veel winst behaald op dat gebied (anders dan naar 0,niks wegwerp motortjes afschalen) ?
Wel onveiliger in constructie misschien, zeker tegen een moderne zware SUV. Riemen, airbags, ABS, kreukelzones waren er toen ook al een hele tijd. Zeker bij het spul dat nu nog rond kan rijden zou ik denken.
Tel ik die electronische schijnveiligheid spulltjes voor de ncap score niet mee.
kevindb zegt
Zal niet alleen te maken hebben met het aantal occasions dat verkocht is maar nog meer met de wettelijke garantietermijn die van 6 maanden naar 12 maanden gegaan is. BOVAG garantie is gevolgd met 12 maanden garantie ipv 6 maanden.
Ook een reden zal zijn dat de klant die voorheen nieuw kocht en dus fabrieksgarantie gewend was nu gebruikte auto’s koopt en altijd wat te zeuren over de gebruikte auto omdat ze gebruikssporen niet gewend zijn.
Dus volgens mij is het logisch dat het aantal garantieclaims gegroeid is.
kniesoor zegt
Met de stijgende prijzen voor okkazies worden de eisen navenant hoger. Dus de geconstateerde ontwikkeling is in lijn met de verwachtingen, denk ik.
Vwb zelf goed inspecteren : dat is voor 90+ procent van het koperspubliek niet haalbaar, de kennis om dat goed te doen ontbreekt en/of er is geen familielid/kennis, die daarbij zou kunnen helpen. Voor de wat duurdere oto’s is een check bij Dekra dan wellicht een aanrader.
DeWitteCondor zegt
Dit icm een verouderend wagenpark. De ex lease ev’s gaan allemaal de grens over want daar lusten de honden geen brood van en je houdt hier een gemiddeld ouder ICE okkaziepark over waar, meer dan vroeger, minder onderhoud aan is gepleegd ivm de prijzen. Bovendien een bovengemiddelde verknochtheid aan Duits, dat we associeren met degelijkheid, wat maar zelden opgaat in de praktijk helaas. Verder steeds meer electronica en systemen om uitstoot te verminderen. Kan allemaal stuk en gaat allemaal stuk. Ik ben het eens met Johanneke: 90-00 was vrij analoog nog. Zit het er niet op kan het ook niet stuk.
tommycooker zegt
Er worden meer okkazies verhandeld en door de gestegen prijzen en kosten van levensonderhoud zijn mensen kritischer op dit soort grote uitgaven. In het kader van open deuren nieuws…
mashell zegt
En door de hersenspoelende social media verwachten ze niks meer of minder dan perfectie. Ook bij een gebruikte auto…
werf76 zegt
Snap ik met de huidige prijzen.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Auto’s worden vaak ingeruild wanneer er hoge kosten aan zitten te komen. Bijvoorbeeld: schokbrekers, veren, koppelingsplaten, distributieketting- of riem, verhoogde olieverbruik, problemen met automaat, (toenemende) elektronica (wat ook weer kapot kan gaan), et cetera.
De verkopende partij zet deze auto ook gewoon weer te koop. Je koopt bij een auto met redelijk wat praktijkervaring vaak de ellende van een ander. Veel kan je zien en voelen tijdens een proefrit, maar niet alles (olieverbruik bijvoorbeeld). Helaas vaak genoeg gezien bij mensen om me heen.
DeWitteCondor zegt
Ja maar dat is altijd al zo geweest. Is geen verklaring hiervoor.
Robert zegt
Ik heb ooit een occasion gekocht bij een handelaar waarvan verschillende mensen tegen mij zeiden “Wát! Heb je dáár je auto gekocht???”. Het was een mooie Honda Accord op lpg die me gewoon in alles goed aanstond. Eén dag na aankoop ging er een koplamp stuk door steenslag, en die werd kostenloos onder coulance vervangen, ondanks dat het geen garantie betrof.
De enige echt slechte ervaring betrof een occasion uit de voorraad van een merkdealer, waar men de achterstallige onderhoudsbeurt tegen de afspraak in grotendeels was ‘vergeten’, de werkzaamheden die wel waren uitgevoerd dusdanig slecht waren gedaan dat ik er nog twee keer voor terug moest komen en dat ik moest dreigen met een advocaat omdat ze mij doodleuk een factuur stuurden voor extra werkzaamheden.
verdebosco zegt
Mooi interieur. VW GTI met handbak en deze stoelen. Type Golf 8?