Een berichtje voor de cijfertjes-freaks: We zijn in Nederland meer gaan dieselen. Ik zou het liefst geloven dat dit komt door brute modellen als bijvoorbeeld de Audi Q7 V12 TDI of de R8 V12 TDI, maar het heeft natuurlijk alles te maken met de hoge brandstofprijzen (die op moment van schrijven gelukkig weer iets aan het zakken zijn). De Nederlandse automobilist blijkt steeds vaker voor diesel te kiezen, hetgeen we onder andere zien aan het toenemende aantal nieuw verkochte dieselauto’s.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) liet vandaag weten dat het wegverkeer in de eerste zes maanden van dit jaar 3,5 procent meer diesel gebruikte dan in dezelfde periode van 2007. Deze stijging is voor een deel toe te schrijven aan het toenemende vrachtverkeer, want ondanks dat de personenauto’s op diesel in de lift zitten, blijven we achter bij het Europees gemiddelde. Kijken we naar heel Europa, dan is de helft van alle personenauto’s een diesel. In Nederland blijven we steken op slechts 17 procent.
De keuze voor goedkopere brandstof vertaalt zich ook in een grotere belangstelling voor auto’s die op lpg rijden. Er werd in het eerste half jaar 1,5 procent meer lpg verkocht. Dat is de eerste stijging in jaren. Het aandeel van lpg-auto’s op ons totale wagenpark van bijna 7,4 miljoen personenauto’s is 3 procent.
De hoeveelheid getankte benzine daalde licht, met 0,5 procent. De totale hoeveelheid geleverde motorbrandstoffen (benzine, diesel en autogas) in het eerste halfjaar was 1,7 procent groter dan een jaar eerder.
Nu heb je weer wat cijfertjes voor je werkstuk of spreekbeurt.
corrado vr6 slc zegt
Diesel sucks, maar toch… Audi R8 v12 tdi rules!!
Chief zegt
diesel rules . . . niets is lekkerder dan ’s morgens weer die ronkende tdi aan horen slaan
ZOEF zegt
3 % LPG?
Portefeuillepijn bij het tanken?
Eigen schuld. Ik tank nog altijd fluitend.
Diablo_GT zegt
Zoveel lopen de prijzen toch niet uitelkaar, wat je bespaart bij diesel aan de pomp betaal je als wegenbelasting en andersom geldt dit voor benzine, wat je teveel uitgeeft aan de pomp bepaar je omdat je een lagere wegenbelasting betaald ten opzichte van diesel.
Creative zegt
audilovers!
Dennis zegt
@Creative: Nee hoor, niet in het bijzonder, maar die V12 TDI van Audi is gewoon een hele brute motor.
danny zegt
wanneer ik benzine rijd betaal ik bijna dubbel zoveel aan brandstof dan op benzine ( Belgie ) , dit kan wel tellen. De jaarlijks verkeersbelasting is hier lichtjes hoger maar toch bespaar je een pak. En de herverkoopwaarde is een pak hoger bij diesel.
Ik ben ook een fervent voorstander van benzinewagens maar dieselen is een pak voordeliger. Jammer maar ’t is zo.
Tommy zegt
Misschien dat de V12 TDI daar 0,1% aan bijdraagd, maar ik denk eerder 10% door zijn imago, wat een blok! En wat Diablo_GT al zegt, zoveel verschil maakt het niet, of je moet absurt veel kilometers maken, dan zal je er vast winst uit halen als je dieselt. Zou het niet een persoonlijke keuze zijn? Ik bedoel de één is een petrolhead de ander een diesel freak.
Mikeee zegt
Sow! Deze cijfers zijn best een openbaring voor mij. Ik dacht toch echt dat we in NL rond de drie-weg-split waren m.b.t. de drie verschillende brandstoffen.
Maar een 80%-17%-3%-split voor benzine, diesel en lpg?
Echt een Big Surprise.
Thibaut zegt
@danny:
diesel bij benzine verschilt 20 tot 30cent/liter in België (laatste wat ik zag was iets van 1.157 voor diesel, en 1.43* voor benzine 98, maar de prijs aan die pomp voor diesel is altijd laag), maar voor een diesel betaal je een hogere aankoopprijs en meer tax. Dus een diesel is enkel voordelig indien je voldoende kilometers doet. Vandaar dat zowat alle leasings diesels zijn.
auto verkopen zegt
Je zou het toch anders verwachten, door de dure brandstof rijden mensen minder, maar dan is een diesel auto niet meer voordelig, ik begrip dit bericht niet
DRU zegt
Ik begrijp echt niet hoe het kan dat LPG nog steeds op 3% staat. Waar ligt dat aan? Uiteraard moet je genoeg rijden, wil je het financieel sluitend maken, maar alleen al het tanken is een feest.
1- het is schoner dan benzine en stoot minder carbondioxides uit, dus op feestjes ben je de milieukoning (behalve als er iemand meepraat met een 2008 Lexus LS 600 h)
2- het kost de helft per liter, dus je hoeft geen benzinekosten split ruzies te maken met je matties als je ergens naar toe rollt. Je speelt gewoon de gulle gast en krijgt daar dik respect voor. En het is gewoon nog steeds een mooie dag als een volle tank maar € 19,50 kost.
Althans, dat zijn mijn bevindingen. Ik zelfs mijn kofferbak nog want die tank hangt ergens onder de auto. Voor mij is LPG de holy shiznik.
Er zijn wel wat nadelen:
– Als je op reis wilt, dan kun je niet door Zwitserland naar Italië vanwege een of ander LPG onvriendelijke tunnel.
– In o.a. Belgie mag je niet in ondergrondse parkeergarages. Laaaame.
Mikeee zegt
@ DRU
Wat betreft die “nadelen” van LPG die opnoemde; hoe controleert men dat? Gaan ze eerst in je bak of onder je voertuig hangen om te kijken?
Hebben ze in het buitenland een lijst van NL kentekenplaten van auto’s die op LPG rijden?
Die vrees van hen lijkt me nogal sterk want in beide landen kun je redelijk (CH) to zeer goed (IT) LPG tanken.
Autoambulance zegt
hoe controleert men dat? dat doen ze dus kennelijk niet.
DRU zegt
@ Mikeee, dat is een goeie vraag. Het enige wat ik weet is dat er een groot bord met de letters LPG en een rooie streep erdoor bij de ingang van Belgische parkeergarages staat. Je kan het natuurlijk wel zien aan de lelijke (nog een nadeel?) dop op de auto. Ik weet niet wat er gebeurt als je dat gebod aan je laars lapt.
Maar in CH kun je zeer crap LPG tanken. Er zijn in het hele land maar een handvol stations volgens de LPG gids die ik laatst heb gekocht. Italië gaat wel prima.
Appieflappie zegt
Rekensommetje:
golf 5 1.9 TDI 90 PK:
Gemiddeld verbruik 5.1 liter per 100 km
Wegenbelasting: 291 euro per kwartaal (1152 euro per jaar)
Brandstofprijs: 1.26 euro per liter diesel
golf 4 1.4 16V FSI 90 PK:
Gemiddeld verbruik 6.2 liter per 100 km
Wegenbelasting: 136 euro per kwartaal (532 euro per jaar)
Brandstofprijs: 1.54 euro per liter benzine
Zoals je kunt zien moet je als dieselrijder het verschil in wegenbelasting compenseren met aantal kilometers dat je rijd. Het verschil is wegenbelasting is 620 euro per jaar.
Als dieselrijder kost het je per 100 km 5.1 * 1.26 = 6.426 euro
Als benzine rijder kost het je per 100 km 6.2 * 1.54 =9.548 euro
Verschil hier is 3.122 euro per 100 km. Dus als dieselrijder bespaar je per 100 km 3.122 euro.
Omdat je als dieselrijder 620 euro per jaar moet compenseren, is het vereist dat je : 620 euro / 3.122 * 100 = 19 859 kilometer per jaar minimaal rijd.
Dat betekent dus (als we weekenden en vakanties niet mee rekenen) 19.859 / 230 = 22,73 km per dag Gemiddeld woon-werk verkeer situatie gaat hier ruim over.
Ik kan het dus maar niet begrijpen waarom nederlanders koppig blijven vasthouden aan benzine autos.
C200 Kompressor zegt
Ik kan een boek erover schrijven over LPG, van mij nooit LPG.
Mijn pa had een paar auto´s gehad die op LPG rijden, altijd ellende gehad zoals verbrande kleppen, kop gescheurd en dat LPG tank neemd veel ruimte in beslag in de kofferuimte.
Geeft mij maar een DIESEL.
Frederik zegt
@C200 Kompressor: Niet alle auto’s rijden goed op LPG. Maar als het goed gaat is het ook perfect.
@DRU: mooi gezegd. Toevallig ben ik nog door Zwitserland naar Italie gegaan deze zomer, geen LPG verbod gezien. Wel in een It parkeergarage, maar wat kan mij het schelen, de vulopening is toch verstopt. :-) Onzinverbod trouwens.
CvD zegt
Ik ben ook erg in de schik met mijn diesel bmw 320d, waar ik gemiddeld 5.9l/100km mee rijd (meer dan 1000km op een tank van 60 liter!). Ja, de wegenbelasting is duur, maar de diesel is goedkoper en de diesel auto is zuiniger dan de benzine variant met het zelfde vermogen. En ik maak aardig wat km’s, 25000 tot 30000 per jaar. Ik heb ook het rekensommetje gemaakt, ik haal het er wel uit. Plus dat ik het koppel van m’n wagen wel erg leuk vind. Hoezo diesel saai?
Mikeee zegt
@ DRU
For what it’s worth, volgens http://www.gas-tankstellen.de/ zijn er in CH minimaal zo’n 19 stuks te vinden en het land is op zo’n 150 vierkante kilometer net zo groot als NL. (Sterker nog; het land is effectief veel kleiner dan NL vanwege al die bergen)
Ruud van Balkom zegt
Ik rij zelf Seat Altea TDI FR getuned naar 210pk, een heerlijke auto.Pak ongeveer 40.000km op jaarbasis en vind het rijden met een diesel prima hij is snel met inhalen en ga na 840km rijden weer tanken,dus 1:15 met een stevige rijstijl. Maar het dieselen word er niet goedkoper op,was het verschil in januari nog 40 euro cent inmiddels is dit tot 28 eurocent gedaald,dit in het voordeel van de bezineauto.De aanschafprijs van een nieuwe diesel ligt ook zo’n 3000 tot 4000 euro hoger dan de benzine-auto rekent dat ook maar mee.Op dit moment heb je een voordeel van 900euro op jaarbasis als je 40.000km rij, dus is diesel aan het verliezen,helaas.Het is godsgeklaagt dat het rijk ons besteeld.Ik weet nog niet of mijn laatste auto diesel of bezine word,ik ga over twee jaar met pensioen en rij dan waarschijnlijk 25.000km dus word het dieselen minder aantrekkelijk.
Sebastian zegt
@ Mikeee: It is really hard to get CH data for LPG gas stations. That is why have only DE gas stations at our LPG gas stations finder at
http://www.autogas-umruestungen.de/autogas-tankstellen-finder.html
Best
Sebastian