We willen massaal van onze diesels af, nu het een steeds duurder geintje wordt om daarmee te rijden…
De dieselrijder zit in de hoek waar de klappen vallen. Was diesel vroeger de ideale brandstof voor de kilometervreter, tegenwoordig moet die bloeden als hij zijn tank vol gooit. En niet alleen dan, hij mag vaker zijn portemonnee trekken.
Bijvoorbeeld als er per kwartaal een aardig bedragje richting tante Sigrid aan Motorrijtuigenbelasting overgemaakt moet worden. Een beetje dikke diesel kost je zomaar bijna 500 euro per kwartaal, zo blijkt uit cijfers van deze totaal willekeurig opgezochte BMW 325d…
En als je het allemaal nog kunt betalen, is het maar de vraag of je de stad nog in mag met je auto. Diesels zijn vies volgens Femke, dus die mogen niet in het centrum. Tenslotte heb je mazzel als er überhaupt nog ergens diesel te krijgen is. Dat spul wordt lastiger te bemachtigen dan een grammetje coke binnenkort. En daarom willen we dus massaal van onze diesels af.
We willen massaal van onze diesels af
Het AD heeft een rondvraag gedaan bij verschillende autohandelaren in ons kikkerlandje en die bevestigen het hierboven geschetste scenario. We willen écht massaal van onze diesels af. Alleen is er hier niemand die hem wil kopen. En dat is zuur voor de bezitter van een diesel.
Je weet namelijk, een hoog aanbod en een lage vraag staat gelijk aan een lage prijs. Met andere woorden, als je je diesel te koop aanbiedt, mag je blij zijn als je er meer dan de oud ijzerprijs voor krijgt. Met als tweede lastige punt, zie maar eens een vervanger te krijgen. Die zijn er ook nauwelijks.
Nederlanders willen geen diesels meer rijden
De garagehouders zien dat ook. Als ze een ouwe (of nieuwe) diesel innemen, kunnen ze hem in ons land niet of nauwelijks meer kwijt. Dus gaat de auto met gezwinde spoed naar het buitenland. Daar is de diesel ook wel wat prijziger, maar niet zo belachelijk hoog als bij ons.
Bovendien hebben ze in veel landen een MRB die voor diesels niet hoger is dan voor benzine. Dus is deze brandstof daar nog wel een alternatief. Alleen is het voor de garagehouder weer vervelend dat hij er dan minder aan overhoudt. En zo is het cirkeltje weer rond.
Moet je je diesel dan maar houden?
Wellicht is het slim om als dieselrijder zijnde toch maar even te kijken wat slimmer is. je diesel voor weinig geld inruilen op een duurdere benzine, hybride of elektrische auto, of de hogere kosten voor lief nemen en doorrijden.
Mocht je dat laatste doen, probeer dan optimaal gebruik te maken van het feit dat diesels over het algemeen een stuk zuiniger zijn dan auto’s met een andere brandstof aan boord. Dus rustig aan, 90 op de snelweg en geen korte ritjes. Dan is het misschien nog wel even vol te houden.
Sterkte in elk geval…
ukbob zegt
Benieuwd wanneer de eerste diesel rijders zich aan shell pompen gaan vast lijmen.. das de oplossing toch? :)
Zonder dollen:
Natuurlijk moeten we zuiniger aan doen met de planeet, maar de auto is in 30 a zo’n klap schoner geworden, die melk koe mag in z’n laatste jaren met een brandstof motor nog wel even met rust gelaten worden. Misschien goed eens te kijken naar schepen, vliegtuigen en kleinere bevolking om maar iets te noemen.
chrisvis zegt
Laatste jaren van de brandstof motor… gisteren nog een reportage gezien op Telefacts. Er zijn gewoon niet voldoende zeldzame grondstoffen om ons allemaal van een electrische wagen te voorzien (met name Melodyum zou erg schaars zijn). Ook de gevolgen voor de omgeving en het milieu waren hallucinant. Met name de winning van koper, grafiet en lithium zijn enorm vervuilend. Ook de zonnepanelen en windmolens kregen trouwens een veeg uit de pan. Iemand verwoordde het als volgt: jullie in Europa denken dat jullie de wereld aan het redden zijn maar aan de andere kant van de wereld zitten ze massaal met de vervuiling ervan.
pomoek zegt
@chrisvis: Melodyum?
Verder: zeker. Er is van alles mis aan de energie transitie. Maar laten we nu niet doen alsof er niets mis is met de fossiele energie industrie.
chrisvis zegt
Meldonium kan het ook zijn, was alleszins een mineraal waar ik nog nooit van gehoord had maar dat zeer beperkt aanwezig was. Werdt idd ook verwezen naar de ontginning van olie en was maar in de context dat we niet leren van onze reeds gemaakte fouten in het verleden
audirs3 zegt
Toen ik in de jaren 90 op school zat zeiden ze ook al dat 10 jaar later de olie op zou zijn. We zijn nu 30 jaar verder en er is nog genoeg, en we vinden alleen maar meer. Zo is het ook met die zeldzame metalen, hoe schaarser ze worden hoe beter we gaan zoeken en hoe meer we er van vinden. Die doemdenkers moet je niet geloven, er is straks zat om iedereen van een EV en thuis accu te voorzien.
pomoek zegt
@ukbob: Nee, dat werkt niet. Met de tractor het Malieveld omploegen. Dat werkt.
reactief zegt
Goh… en dat zag niemand aankomen…
Dutchdriftking zegt
Na het nieuws van gisteren inruilen is een beetje dom inderdaad. Nu had ik sowieso bij aanschaf al gerekend op 0 euro restwaarde. Maar dan wel 4 a 5 jaar plezier, en ook dat vergaat nu een beetje. Gelukkig maakt 400nm koppel over een zeer breed toerenbereik een hoop goed. Nu maar hopen dat begin volgend jaar alle te korten en bijbehorende prijzen weer wat over zijn. Als diesel dezelfde prijs heeft als benzine ben ik al blij.
ghini zegt
Raffinaderijen kunnen de niet Russische olie wel omzetten in diesel maar daarvoor moeten ze wel aangepast worden. Dat kost tijd en geld. Hopelijk gaat dat wel gebeuren anders gaat dit nog heel lang duren. Het lijkt me dat de vraag vanuit de commerciële markten niet veel veranderd is. Je kan niet zomaar vrachtwagens, schepen, bestelbusjes ed allemaal vervangen voor andere exemplaren..
Het blijft zuur voor de moderne diesel rijder.. aan alle kanten genaaid..
mashell zegt
In plaats van raffinaderijen aan te passen en zo weer meer afhankelijk te worden van de mannen in de jurken zouden we ook de sancties kunnen aanpassen… Bijvoorbeeld gewoon Russische olie en gas blijven kopen want het lijkt de Russen toch niet te bewegen de invasie te stoppen.
Door de westerse houding duurt de oorlog onnodig lang, dat is natuurlijk vooral zuur voor de mensen in Oekraïne.
Robert zegt
@mashell: “Door de westerse houding duurt de oorlog onnodig lang, dat is natuurlijk vooral zuur voor de mensen in Oekraïne. “
*proest*
Jij weet er wel een heel bijzondere draai aan te geven, als in: oorzaak en gevolg omdraaien.
Ja, de NAVO is er niet direct bij betrokken en toch hebben ze er een effectieve ‘war by proxy’ van gemaakt, waarbij ze eerst hun oude en overtollige wapensystemen hebben gedoneerd, en vervolgens een goed beeld hebben kunnen krijgen van de (beroerde) staat, de (hopeloos slechte) efficiëntie, de (hilarische) strategieën en de (domme) slagkracht van het Russische leger.
En toch, de eerste Oekraïner die niet blij is met de westerse steun moet ik nog tegenkomen (O ja, die bevinden zich allemaal in de Donbas regio en op de Krim). Ze rest vecht zich liever kapot dan in hun verdere leven te moeten zuchten onder Russisch dictatoriaal gezag.
Dieseltor zegt
Lekker hypocriet. Mannen in jurken niet, Russen toch weer wel. Je kan beter doorpakken met die Russen. Anders is de geloofwaardigheid en consistentie van Europa nog verder te zoeken.
ty5500 zegt
Het westen verlengt het lijden van de Oekrainers ? Heb je de verhalen over massale deportaties en massagraven niet gelezen in de bezette gebieden. Bij toegeven begint het lijden pas echt. De Russen ontkennen het niet eens meer. Lees je ook eens in over hoe Rusland omgaat met Oekrainers in ‘vredestijd’ (bv de Holodomor waarbij miljoenen Oekrainers stierven). Er is een reden dat de Oekrainers vechten als bezetenen.
Putin heeft al meermaals uit de doeken gedaan dat het uiteenvallen van de Sovjet-Unie de grootste tragedie is voor Rusland en dat hij dit ongedaan wilt maken (inclusief Baltische staten, Polen enzovoort). Compromissen maken nu geeft hem enkel strategische tijd om zijn leger terug te hergroeperen en voor te bereiden en zorgt voor meer lijden in de nabije toekomst waartegen Rusland nu bloeit (o.a. door de sancties die wel werken als je door de evidente propaganda kan kijken). Los van dat nu toegeven ook andere dictators met imperiale trekjes stimuleert om agressief te zijn zoals Xi.
rulefollower zegt
Maar er kom naar verhouding het meeste diesel uit de kraken bij Russische olie.
Wen er maar aan.
V8Vantage zegt
Dit nieuws had net een weekje eerder moeten komen. Dan had ik nog wat meer korting kunnen krijgen :-p. Maar de verkoop / inruil van mijn huidige diesel op de 2e auto laat ik nog maar even wachten….
neal zegt
de kortzichtigheid van een clubje maatpakken is werkelijk ongelofelijk.
maotje zegt
Dan ben ik wel
Benieuwd naar jouw oplossing.
steephh zegt
@neal en ik bennet als @maotje ook wel benieuwd naar jouw oplossing ;-)
maotje zegt
Mijn oplossing? Ik ben hier niet degene die het heeft over kortzichtigheid toch?
Ik neem aan dat wanneer iemand iets een slechte beslissing vind die persoon ook kan tertellen hoe het volgens hem of haar beter zou kunnen. Anders kun je iets ook niet slecht vinden.
Dus nogmaals ik ben benieuwd naar zijn oplossing.
neal zegt
er zijn tal van andere pistes die de moeite zijn om te bekijken, maar zowel de landelijke als Europese politiekers zijn enkel met hun kiezers bezig. Die kiezers zijn een grote groep jongeren die in een klimaat generatie groot worden en hun keuze daarop afstemmen.
Alternatieven zijn er… waterstof (als brandstof of als waterstofcel), brandstofcel op methanol (methanol wordt gehaald uit agrarische gewassen, dus dat is ook nog eens positief voor de boeren en voor de vegetariers/veganisten is het ook nog eens een plantardige brandstof. Deze kan ook in beide vormen gebruikt worden. zowel als verbranding of in een brandstofcel. Methanol kan ook normaal getankt worden met de huidige infrastructuur.
Maar de overheden willen het niet want al hun geld staat op elektriciteit … logisch ook want veel elektriciteitsbedrijven zijn nog volledig of gedeeltelijk in overheidshanden. kunnen ze voor de volle 100% cashen ipv een stukje accijnzen en BTW. en al zeker met de huidige energieprijzen. Reken er maar niet op dat de koppeling van de elektriciteitsprijs met de duurste vorm van produceren (nu: gas) zal ontbonden worden. Het levert de producenten op kernenergie , wind en zon gewoon teveel op. De Corona crisis moet ergens van betaald worden, toch?
kijk maar eens naar onderstaande filmpjes van Gumpert en zijn (methanol)brandstofcel… overheid wimpelt hem gewoon af zonder te luisteren en onder het mom van de Covid-crisis en ook Audi doet zijn idee eerst af als onbruikbaar (om er een paar dagen erna toch weer op terug te komen)
https://www.youtube.com/watch?v=G3iKJ4IMick
https://www.youtube.com/watch?v=bd0qCeLXzFg
z3cabby zegt
Ik denk dat ik onze Jeep GC 3.0 maar even een paar maanden schors en op de oprit laat staan. Pak wel de Lancia Y voor de ritjes die gemaakt moeten worden.
svdv zegt
Ach ik rij nog heerlijk gemiddeld 1 op 26 met m’n alfa mito 1.3 jtd. Geen goedkope benzine auto die daaraan tipt
William zegt
Tweedehands auto’s zijn nog steeds absurd duur. Ook als ze tien jaar oud zijn en 300.000 km hebben gelopen. Zie V70/XC70/XC60/XC90 bijvoorbeeld. Misschien worden die diesels nu een aantrekkelijke koop?
wally zegt
Bmw 335d coupe als hobbyauto. Ca 600pk en 1100+nm dan zal de dieselprijs mij niet veel deren voor die 3000km die per jaar rijd. Sterker nog, gooi er zelfs renewable diesel in a 2.65 per liter bij nxt. Auto is wel 7 maanden per jaar geschorst . Zal deze diesel ook nooit wegdoen. Voor mijn dagelijkse bewegingen rij met een a3 sportback op lpg. 74ct per liter.
ouwedibbes83 zegt
3.000km per jaar / 5 maanden, dat is niet veel. Waarom wilde je zo graag een diesel in deze coupe? Mag ik vragen waar je de auto voor gebruikt?
nautique206 zegt
De diesel gaat morgen naar zijn nieuwe baasje. Rijdt de kilometers niet meer, maar zal m wel missen. Auto was binnen no time verkocht, dus volgens mij zijn er nog genoeg liefhebbers voor een diesel
lexis zegt
Misschien dropt de “Vlad” nog wel een “vuil” bommetje op Straatsburg zijn we meteen verlost van dat circus. (Bij wijze van spreken uiteraard). Lees nu net Europa heeft 2035 bevestigd als einde van de ice. Supercars merken krijgen een jaartje extra tot 2036. Dus nog 12j om overal nieuwe kerncentrales te bouwen, of hoe denken de heren en dames in maatpakken van de EU de masale hoeveelheid elektriciteit op te wekken? Met een paar windmolentjes extra zal het niet lukken. Komt nog bij dat ook residentiële verwarming ook aannde elektriciteit moet. En waterstof als alternatief, humm velen vergeten dat hier ook enorme hoeveelheden electriciteit voor nodig is om die aan te maken.
Paddy zegt
Denk niet dat nu iedereen z’n Camper gaat verkopen, heb er zelf net ook een gekocht. En er rijden er nog wel een aantal rond in NL. Dus als ik namens de Camper eigenaren mag spreken, wij willen nog niet van de diesel af.