Ook doet Helmut Marko een boekje open over de verwachtingen van de nieuwe krachtbron.
Aankomend seizoen zal niet langer met het gehekelde token-systeem gewerkt worden, waardoor fabrikanten gedurende het seizoen meer aanpassingen kunnen doorvoeren. Wel zullen de coureurs het dit jaar met vier in plaats van vijf motoren moeten doen, waardoor het aantal updates dus evenzo beperkt is.
De kalender telt dit jaar 20 races en dus zal een motor gemiddeld vijf races mee moeten gaan. Je zou dan ook verwachten dat de eerste grote update tijdens de zesde race plaats vindt, maar volgens Marko in een interview met het Duitse Motorsport Magazine komt een krachtigere Renault-motor al een race eerder, in Spanje. Je weet wel, het circuit waaraan wij collectief zulke goede herinneringen hebben.
Helmut Marko verwacht dat Red Bull ook tijdens de eerste vier races in Melbourne (26 maart), Shanghai, Bahrein en Sochi weinig te klagen zal hebben. Zelf was Renault overigens iets voorzichtiger in haar bewoordingen. Volgens Marko is het ongeveer Ferrari-niveau, maar nog wel een stukje langzamer dan Mercedes. Dat betekent overigens niet dat Red Bull geen kans maakt op de titel, aldus Marko. Gaandeweg het jaar moet dat verschil steeds kleiner worden, waarbij de grote update in Spanje een belangrijke eerste stap is. Tijdens kwalificaties verwacht de Oostenrijker dat Mercedes nog wel even van de buitencategorie blijft.
Dutchdriftking zegt
Mooi bericht toch?
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Weet ik niet. Renault zelf geeft aan dat we geen topmotor moeten gaan verwachten begin 2017. Misschien dekken ze zichzelf wel in en is het straks een beul van een motor, maar het kan natuurlijk alleen maar tegenvallen. Elke honderdste van een seconde dat ze dichterbij Mercedes komen is mooi meegenomen. Ik verwacht nog geen wonderen maar wie weet natuurlijk.
Edge zegt
@viezefreddyw: In het V8 tijdperk heeft Renault de laatste jaren de overwinningen en titels aaneen geregen met Red Bull. Vervolgens komt het V6T tijdperk en zijn de motoren langzaam, onbetrouwbaar of beide. Honda iedem, die kwamen ook binnen met het idee vrij snel vooraan mee te doen en kijk waar ze de afgelopen twee jaar gereden hebben. Het is dan wat mij betreft ook gewoon beter om de verwachtingen te temperen en positief te verrassen dan andersom.
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: daarom geef ik aan dat het bericht positief is. Praktijk is vers 2. Uiteraard hoop ik dat je gelijk hebt en je droom uitkomt.
bartteeuwen zegt
Klinkt heel erg als de verwaching begin vorig seizoen
bartteeuwen zegt
@bartteeuwen: ondanks dat max toen nog voor STR reed.
Edge zegt
Het is eigenlijk ook wel vrij logisch dat men de nieuwe motor in Spanje al laat debuteren en niet in race 6. Monaco (race 6) is het langzaamste circuit op de kalender, en daar is motorvermogen en topsnelheid veel minder belangrijk dan op het Circuit de Catalunya-Barcelona. Nu heb je in Spanje de (als het goed is) betere en snellere motor, en laat je de iets minder sterke motor in Monaco weer een weekendje rijden.
bassx zegt
@edge: Dit mag in 2017 niet meer. Wanneer Max weer in Monaco de oude motor gaat gebruiken wordt dit gezien als een nieuwe motor wissel. Dit om het kunstje van Hamilton in Spa afgelopen seizoen te voorkomen, maximale grid penalty nemen om onderdelen te sparen om later in het seizoen te gebruiken. VT motoren zijn hiermee ook verleden tijd.
mrbasa zegt
@bassx: Klopt maar waar Edge onbedoeld wel gelijk in heeft is dat de motor minder zwaar belast wordt in Monaco (toch?) en dus zou dit blok wat langer mee kunnen.
bassx zegt
@mrbasa: Ah op die manier, ik las het als dat Edge bedoelde de oude motor die gebruikt werd weer terug plaatsen in de F1 auto en de snelle motor weer even in de schappen werd gelegd voor Canada.
Edge zegt
@bassx: Dat is ook wat ik bedoel, en dat mag volgens mij ook. Zie mijn reactie op jouw originele comment ;)
Edge zegt
@bassx: Volgens mij mag het gewoon nog. Het statement van de FIA luidde “During any single event, if a driver introduces more than one of a power unit element that is subject to penalty, only the last element fitted may be used at subsequent events without further penalty”. Men spreekt specifiek over “more than one power unit that is subject to a penalty, dus dan neem ik aan dat ook echt alleen over de vijfde, zesde en zevende motorblokken gaat en je motoren die in je poule van 4 zitten, of waarvan de straf al is ingelost, gewoon vrij mag rouleren.
Erik zegt
@Edge:
Zo is het, de 4 standaard motoren mogen het gehele jaar gebruikt en gewisseld worden zoals de teams dat willen. Bij meer dan 4 motors volgt een grid penalty.
Logisch dus dat motor 2 in de 5e race komt zoals Marco aan geeft en vervolgens motor 1 weer in de 6e race om dan weer vanaf race 7 met motor 2 te racen.
bassx zegt
@edge: Ah Duidelijk. Zelf ook even Sporting Regulation gedownload en is niet zoals ik dacht inderdaad. Meende het aan het einde van vorig seizoen gelezen te hebben op Sky Sport of BBC maar kon het niet zo snel terug vinden. Dank voor de opheldering.
wif1 zegt
@bassx: Het geld dus wel specifiek voor een 5e of 6e motor, of onderdelen daarvan. Dit om dus inderdaad het trucje van Hamilton in Spa te tackelen. Dus ook een MGU-K of MGU-H kan dan een penalty opleveren, los van elkaar ook al vervang je ze in 1 gp.
pinut187 zegt
Ik ben toch bang dat het weer een Mercedes seizoen wordt..
mashell zegt
Wie weet zet Red Bull vanaf Spanje wel iemand anders in die auto. Dat deden ze vorig jaar ook…
clarkson zegt
@mashell: Rosberg?
por100 zegt
@mashell: PASTORRRRRRRRRRRRRR WOOOOHOOOOOOO
weijs zegt
Ik ben erg benieuwd hoe lang we nog refereren aan de goede herinneringen aan Spanje. Op een gegeven moment komt er toch een moment dat hij meerdere races gaat winnen en het de ‘verwachting’ wordt. Mooie vooruitzichten in ieder geval!
Michiel1 zegt
@weijs: je geeft zelf al het antwoord op je vraag….
hammerman zegt
Marko meldt dat de Renault motor van Ferrari niveau is en een stukje langzamer dan de Mercedes motor. Als hij refereert aan de 2016 motoren dan kan hij van een koude kermis thuis komen. Misschien zijn de motoren van de andere twee in 2017 wel een stuk sneller. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat hij al weet hoe snel de motoren zijn van de concurrentie in het komende seizoen.
mrrallycross zegt
Goed nieuws