Als particulieren onder elkaar hebben we in 2021 een stuk minder occasions verkocht dan in 2020.
Aangezien we hier op Autoblog zijn en niet op OV-blog is de kans groot dat je altijd al liever de auto pakte dan het OV. Met de komst van een zeker virus gingen steeds meer mensen er zo over denken. Het resultaat: in 2020 werd er een recordaantal occasions verkocht.
Inmiddels hebben we het tweede volle coronajaar achter de rug. Wat is nu de stand van zaken qua occasions? Bovag rapporteert. Ook in 2021 werden er weer meer dan 2 miljoen occasions verkocht. Om precies te zijn waren het er 2.008.222. Dat betekent dat de occasionverkoop weer ietsje in de min zat, want in 2020 waren dat er nog 2.025.564.
Er werd flink minder gehandeld in occasions tussen particulieren onderling. Het aantal occasions dat in 2021 verkocht werd zonder tussenkomst van een autobedrijf zakte namelijk van 740.398 naar 674.251.
De Bovag is echter tevreden, want autobedrijven verkochten wél weer meer occasions. Via de vakhandel vonden 1.333.971 occasions een nieuw baasje, tegenover 1.285.166 in 2020. Daarmee werd ongeveer tweederde van de tweedehandsjes via de vakhandel gekocht.
Wat de populairste occasions betreft zijn er geen verrassingen. Volkswagen is de grote nummer één, met 265.019 verkochte occasions in 2021. Dat is maar liefst 13% van het totaal. Peugeot volgt op gepaste afstand met 184.104 occasions. Opel maakt de top drie compleet. Qua modellen waren de Volkswagen Golf, Volkswagen Polo en Opel Corsa de grote favorieten. Spannender dan dat kunnen we het ook niet maken.
Foto: AB-lezer @937no1 kocht ook een occasion in 2021, een Alfa 156 GTA!
kniesoor zegt
Aan mij heeft ‘t niet gelegen, op de valreep van 2021 nog een oud beestje gekocht van een particuliere.
ronaldotour zegt
@amghans: Een particuliere wat?
kniesoor zegt
Zet een accent grave op de eerste ‘e’ en het zal je duidelijk worden.
ghost zegt
Prijzen zijn ook flink gestegen..
dree16v zegt
Aan mij heeft het ook niet gelegen. Mijn inruiler zelf verkocht, scheelde toch mooi een rooitje. Auto was tiptop dus vond het zonde om hem voor een weggeefprijs in de leveren.
sportabgasanlage zegt
Zelfde verhaal hier. BMW 4GC particulier verkocht, en de Porsche (via The Collectables, maar wel van een particulier) aangekocht.
Maar de statistieken zullen gelijk hebben.
vaakbenjetebang zegt
Hier ook: particulier een Elise gekocht. Volgens mij is particuliere verkoop steeds meer iets voor mensen die nog een beetje in auto’s geïnteresseerd zijn. Zoiets als een ‘goedkoop brikkie’ bestaat amper meer en dan is een auto voor veel mensen toch al gauw een complex en duur ding om zomaar van een wildvreemde te kopen, denk ik.
e36thuglife zegt
Waggi’s vanaf 2005 of zo zijn ook allemaal probleem. Directe injectie HPFP software dit dat swirl flap sensortjes en zo. Gaat allemaal kapot en je kunt het niet goed checken voordat je de auto koopt. Als je van particulier koopt en je rijt op weg naar huis je motor in de soep dan heb je gewoon kapot dikke PECH. Dus is gwn normaal dat mensen garantie willen op die shit en dan moet je naar handelaar.
DaveB zegt
Particulier auto willen verkopen is ook niet te doen. Keijg alleen handelaren aan de lijn met een beperkt vocabulaire wat eindigt bij “laagste prijs?”
vaakbenjetebang zegt
@DaveB: Dat geloof ik graag, maar het zal ook vaak met merk en type auto te maken hebben. als je de ‘pech’ hebt iets courants als een VW Golf of een BMW 3-serie te willen verkopen zul je er een stuk meer last van hebben dan als je, laten we zeggen, een Infiniti of Lexus te koop hebt staan.
maferick74 zegt
Apart… waarom is de prijs dan gestegen?
randy zegt
Aan mij heeft het ook niet gelegen. Afgelopen jaar 2 auto’s gekocht. Eerst een renault megane 3 2.0tce gt estate. Deze heb ik na 3 weken terug gedaan naar de auto garage. Elektronische storingen en een mechanisch defect in de motor konden niet opgelost worden binnen de afgesproken termijn. Dit is waarschijnlijk veroorzaakt door een “monteur” zonder kennis van zaken…. Vervolgens een Citroën ds4 thp 200 sport Chic gekocht in parelmoer wit metallic . Deze blijft nog wel even. Heerlijke wagen.
GH zegt
Als je een paar specifieke eisen hebt is het aanbod ook niet echt ruim. Nu 2 maanden aan het zoeken en nu ik deze week vrij heb toevallig vandaag nog eens een proefrit gemaakt. Niet overtuigd en toch weer verder zoeken.
Gelukkig heb ik een gunstige tussenoplossing waardoor er geen haast is.
boomhauwer zegt
Markt staat bol met occasies, bij motoren ook..maar die prijzen zijn schandalig. 4000€ voor een 35 jaar oude xr600 ragbak is geen uitzondering..
Flatsix zegt
Weer eens suggestieve data van de BOVAG wat mij betreft. Er is simpelweg minder aanbod van auto’s/ tweedehands door minder doorstroom door chiptekorten en dergelijke. BOVAG garages zijn in het buitenland op zoek gegaan naar aanbod (ex huur/ lease/ etc.) en hebben dus simpelweg meer aanbod gecreëerd. Heeft niks van doen met trends of voorkeuren.
Flatsix zegt
Ikzelf koop altijd juist liever van particulieren. De verkoper zelf spreken en zijn context zien (huis, kleding, taalgebruik, achtergrond etc.) zegt vaak veel over hetgeen je koopt. Bij een BOVAG bedrijf wordt altijd geoogd eventueel negatieve historie weg te poetsen. Enige vorm van technisch inzicht en mensenkennis is dan wel een voorwaarde overigens.