Het fenomeen “wee wee wee” is niet meer uit onze samenleving weg te denken. Zonder “wee wee wee” ook geen Autoblog en dat is pas echt lastig voor te stellen. Dankzij het internet spelen we tegenwoordig onze eigen makelaar, boeken we de vakantie gewoon zelf en kunnen we naar de online huisarts. Het mag duidelijk zijn dat niet iedere bedrijfssector even gelukkig is met de opkomst van het internet, maar voor de autodealers lijkt het vooralsnog mee te vallen.
Ondanks dat de consument dankzij internet tegenwoordig over veel meer informatie beschikt en daardoor een stuk mondiger is geworden, laten we ons bij de aanschaf van een nieuwe auto toch het liefst informeren door de autodealer. Bij een dagelijkse internetpoll op de site van de Postbank werd bij verschillende categorieën producten en diensten de vraag gesteld of men zich voor de aanschaf ervan oriënteert op internet.
Uit de ongeveer 20.000 reacties bleek dat een autokoper zich nauwelijks op internet oriënteert en dat de dealer de belangrijkste bron van informatie blijft. Bij een koopwoning oriënteert 62 procent zich op internet en bij een vakantie is dit zelfs 67,5 procent. Voor auto’s lag dit percentage op slechts 39,2 procent. 53 Procent van de consumenten gaat toch vooral naar de dealer om zich te oriënteren.
Volgens Charles Kalshoven van het Postbank Economisch Bureau is dit percentage zo laag doordat de markt voor auto’s veel meer is afgebakend dan de huizenmarkt, omdat er een beperkt aantal modellen en merken beschikbaar is. De consument wil een proefrit kunnen maken, iets dat bijvoorbeeld bij een vliegreis niet mogelijk is. Wel geeft Kalshoven toe dat er een groot verschil bestaat tussen zeggen en doen. Het zou dus best kunnen zijn dat veel consumenten voor een auto eerst naar een website surfen en vervolgens naar een dealer stappen. (bron: bovagkrant)
autoblogger zegt
HOAX!
Greg zegt
Iedereen weet dat een dealer een zeer gekleurd advies geeft. idd, big hoax!
Poekie Lauda zegt
idd HOAX!
autoblogger zegt
Ik snap deze zin trouwens niet: “Uit de ongeveer 20.000 reacties bleek dat een autokoper zich nauwelijks op internet oriënteert en dat de dealer de belangrijkste bron van informatie blijft.”
Veertig procent vind ik nog steeds een groot aantal! Daarnaast denk ik, zoals van Kalshoven zegt, dat veel consumenten voor een auto eerst naar een website surfen en vervolgens naar een dealer stappen. De groei in onze statistieken zouden daar een bewijs van kunnen zijn;)
Overigens denk ik wel dat de automarkt achterloopt op andere branches, zoals dit onderzoek ook aantoont.
SsangYong verkoopt trouwens via het web:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/03/02/ssangyong-verkoopt-via-internet
Hier meer:
http://www.autoblog.nl/archive/2005/12/01/nieuwe_autos_op_internet_met_3
lotte zegt
@autoblogger: volgens mij zag jij die dikbelegde boterham in rook opgaan! ;-)
autoblogger zegt
@Lotte: ssssst ;)
@Dennis: hoe kom je aan die foto van mijn dealer?
Julian zegt
zowieso worden nieuwe auto’s niet/nauwelijks via internet verkocht, daarnaast willen de mensen gewoon een gratis bakje koffie en wat gebabbel als ze naar auto’s kijken..
uiteindelijk kan de meeste mensen een auto toch veel minder schelen als een huis of wat dan ook maar.
RA999 zegt
Als ongeveer de enige auto die je in Nederland op internet kan kopen een SsangYong is, dan snap ik waarom niemand een auto op internet koopt :P
autoblogger zegt
Ja inderdaad! De autobranche is gewoon zeer conservatief, zo blijkt.
Dennis zegt
@autoblogger: De BOVAG is de bron van dit artikel:
Natuurlijk zullen zij niet roepen dat maar liefst 39,2 procent internet prefereert boven de dealer, wanneer je ook kunt roepen dat 53 procent van de consumenten toch vooral naar de dealer gaat om zich te oriënteren. Het bericht is inderdaad gekleurd en omdat ik erg benieuwd ben naar de reacties heb ik de kleur er bewust in laten zitten. We weten immers dat ik persoonlijk veel autoverkopers niet ontzettend hoog heb zitten (overigens niet alle).
Multicar zegt
Verkoop toch regelmatig auto,s via internet aan mijn buitenlandse afnemers.Ik zal wel een uitzondering zijn op alle dealers.
Renaultfan zegt
Ik heb dagelijks te maken met klanten die zich globaal informeren op internet m.b.t. uitrustingsniveau,prijzen,optie’s,aktie’s e.d. en uiteindelijk in onze showroom komen ruiken,voelen,proeven,rekenen.
Ik denk dat we een belangrijk verschil moeten maken tussen de verkoop van nieuwe -,danwel gebruikte auto’s,menig gebruikte auto wordt absoluut via internet gelokaliseerd en aangeschaft,de klant is dan ook bereid om de nodige kilometers te rijden om naar een specifieke auto te gaan kijken danwel kopen.
Maestro zegt
QUOTE UIT HET ARTIKEL:
“Bij een dagelijkse internetpoll op de site van de Postbank werd bij verschillende categorieën producten en diensten de vraag gesteld of men zich voor de aanschaf ervan oriënteert op internet.”
REST MY CASE
autoblogger zegt
@Dennis: ik ben geen gekleurde artikelen van jou gewend ;)
DeAutogids.nl zegt
Het gaat om een nieuwe auto. Ik denk dat er wel mensen zijn die zich orienteren, maar daadwerkelijk een nieuwe auto kopen op internet doe je niet zo makkelijk als een vakantie. We spreken over andere bedragen.
Renaultfan zegt
@Autogids
Bedragen doen er naar mijn mening niet toe,ik denk dat de beleving van de klant,de toegevoegde waarde , het onderscheidend vermogen van een dealerbedrijf,verkoper.kortom de gunfactor bij de klant de doorslag geven waar de auto gekocht gaat worden,bij de aanschaf van een nieuwe auto is internet een te koud medium.
Murrrphy zegt
Ik ben het met Renaultfan eens dat mensen zich eerst globaal oriënteren op internet. Hier worden de eerste keuzes gemaakt: merk en model. Daarna wordt er gekeken naar de mogelijkheden die er zijn met optiepakketten, acties etc. Vervolgens praten met vrienden, kennissen, familie, collega’s, buren etc. Deze laatsten beïnvloeden wel degelijk (als iemand een slechte ervaring heeft met een dealer, komt dit door bij véél mensen…)
Vervolgens naar de dealer voor een praatje, koffie en natuurlijk de proefrit etc.
Bedragen doen er inderdaad niet toe, budget wel. Het is maar net hoeveel iemand kan of wil uitgeven aan een auto.
Dus internet is vooral informerend en bepaalt niet wat je waar koopt, daar komt nog steeds de dealer bij kijken. Laten we eerlijk zijn, voor de grote meerderheid is de aanschaf van een nieuwe wagen een stevige uitgave die je niet zomaar doet. Men wil dan het gevoel hebben een weloverwogen beslissing te nemen.
Weet je precies wat je wilt, dan is internet je ‘vehicle of choice’.
Dat plaatje van die dealer is natuurlijk helemaal goed….
Baronnetje zegt
Ik koop nooit nieuwe auto’s en tweedehandsjes bij een dealer zijn veel te duur, ik kijk altijd op internet de specs van een auto na en zoek dan op marktplaats naar de wagen, ik heb tot nu toe 2 auto’s gehad en ze zijn beide via een particulier gekocht, rij nu al twee jaar in dezelfde wagen zonder 1 probleem.
Jeroen zegt
Dat websites van autobedrijven als ‘informerend’ gezien worden geeft inderdaad aan dat de branche enorm achterloopt. ‘Informatief zijn’ is zooooooo web 1.0 :-).
Als je als dealer echt toegevoegde waarde wil leveren is meer nodig dan een kop koffie (in een plastic bekertje) en een opsomming van alle kenmerken van de auto. Ze gaan het overigens wel steeds beter begrijpen, zo hoorde ik laatst dat dealerorganisaties steeds vaker zogenaamde ‘hotello’s’ (studenten van de hotelschool) aantrekken. Contact maken, daar gaat het om. Die bak kennis kun je er bij iedereen inpompen en is daarnaast via internet beter te vinden.
Tenck zegt
Ik laat me graag door Swiss Toni voorlichten over een auto.
“Buying a car is very much like making love to a beautiful woman.”
Je moet toch eerst wat voorwerk doen, en bij een auto ga je idd eerst specs vergelijken in internet. Via internet is het ook een stuk lastiger afdingen omdat er geen persoonlijk contact is en je iemand niet kan beinvloeden.
DeAutogids.nl zegt
@Renaultfan: Ik denk dat een vakantie van pak em beet 600 euro iets makkelijker van je afrolt als een nieuwe auto van pak em beet 20000 euro. Bedragen doen er wel toe als je via internet koopt.
davy zegt
Slechts 39,2%. Als je zoveel kans hebt om de lotto te winnen speel je elke dag :D
Volgens mij laten mensen zich liever door een professionele dealer begeleiden in de eindfase en omdat het niet altijd vanzelfsprekend is om een wagen samen te stellen (verbonden en onverenigbare opties bijvoorbeeld).
bmwF zegt
de 3/4de van de dealers zette zelfs al hun 2de handswagens op het internet, dus van die 53% doe daar maar nog zeker 25% vanaf..
http://www.belien.bmw.be/NL/CarPrices/Default.aspx
bmwF zegt
dus niks van waar dat we de autodealer nog altijd boven verkiezen;-)
Pendrez zegt
die foto :D
Renaultfan zegt
@ Autogids
Op welk internetadres koopt u een nieuwe auto dan ? Het gaat toch om de orientatiefase waarin een klant zich bevind,dit onderzoek gaat via internet de daadwerkelijke aanschaf gebeurd gelukkig gewoon binnen een dealerbedrijf.Iedere poging welke is gedaan om nieuwe auto’s via internet te verkopen is glorieus mislukt toch ?
Ik vind overigens de vergelijking van een vakantie en een auto wat plat.
Ik wil graag de vergelijking dan aangaan met de aanschaf van een huis danwel keuken danwel een ander vergelijkbaar waardegoed.
DeAutogids.nl zegt
@Renaultfan: dat is juist waarom ik de vergelijking maakte. Overigens, ik koop geen huis en met mij vele anderen, ook omwege het feit dat je het huis wil zien. Niet voor de ambiance van een makelaarskantoor/autodealer.
Jeroen zegt
Op Molblog.nl prijkt nu een artikel met de kop “Internet belangrijkste kanaal voor aankoop auto”. Lees ’t maar via http://www.molblog.nl/online/5420.
Ik vertrouw dit onderzoek meer dan het ‘polletje’ van de Postbank….