Je zou denken dat we dankzij corona en het thuiswerken wel hebben geleerd wat betreft files, maar dat blijkt tegen te vallen.
’s Ochtends naar je werk kruipen omdat je hebt besloten om dit te doen samen met vrijwel heel werkend Nederland: leuk is het eigenlijk nooit. Tegelijkertijd is het de realiteit, we staan nou eenmaal veel in de file als je veel in de auto zit.
Thuiswerken
Nou willen we niet doen alsof een pandemie de enige juiste oplossing was, maar het thuiswerken heeft voor het fileprobleem in 2020 wel geholpen. Aan het begin van het enge coronavirus volgden we immers braaf op wat Mark Rutte zei en je hoort het hem nog zeggen: werk thuis indien mogelijk. Thuiswerken is anno 2023 nog steeds een optie voor velen en het wordt dan ook nog steeds gedaan. Dus zou je verwachten dat er minder auto’s de weg op moeten. Cijfers van de ANWB schetsen echter een andere realiteit.
Situatie verergerd
De eerste kwartaalcijfers van files in Nederland werden namelijk vergeleken met die van 2019, het laatste jaar vóór de coronacrisis. In 2023 staan we weer meer in de file en wel met 10 procent meer files dan in 2019. Het thuiswerken is dus niet significant genoeg om een verschil te maken. Tijdens de ochtendspits nam het fileleed zelfs met 17 procent toe en vooral in Noord-Holland is de situatie met 20 procent verergerd. Ook in Noord-Brabant en Zuid-Holland sta je nog steeds veel in de file.
Voortzettende trend
Waarom wordt er dan zo’n stijging bemerkt? Vooral omdat er sinds 2019 zo’n 470.000 auto’s op ’s lands wegen bij zijn gekomen en dat zorgt voor een totaal van 8,9 miljoen auto’s in Nederland. Naast natuurlijk het vrachtverkeer kan het dan gewoon erg druk worden op de weg. De ANWB ziet deze trend ook niet afnemen en verwacht dat de drukte alleen nog maar erger wordt. Zo is ook in maart al twee keer het filerecord verbroken met 1.093 km (7 maart) en 1.102 km (14 maart). (via de Telegraaf)
Johanneke zegt
Het enige dat fileproblemen op zal lossen is autonoom rijden. Want te veel mensen op de weg kunnen voor geen meter autorijden en veroorzaken files.
Niet opletten bij een groen stoplicht. Vol op de rem voor een rotonde ookal komt er niemand aan, of komt er iemand aan met richtingaanwijzer aan. Mensen die geen richting aangeven waardoor anderen nodeloos remmen. Mensen die met 80 voor een vrachtwagen invoegen. Of nog vlak voor een vrachtwagen langs duiken om de afslag te pakken waardoor er geremd moet worden.
En de allerergsten:
Kijkers. Oh een vrachtwagen met pech op de vluchtstrook, laten we 40 rijden want dan kunnen we een stilstaande vrachtwagen zien. Er zijn zoveel debielen op de weg.
Frankypanky zegt
Quote: “Mensen die met 80 voor een vrachtwagen invoegen. Of nog vlak voor een vrachtwagen langs duiken om de afslag te pakken waardoor er geremd moet worden”
Daarom heb ik een dashcam in mijn MAN.
Typisch Nederlands?
In België gebeurt het mijn ook, maar minder vaak.
In Duitsland of Frankrijk nagenoeg nooit.
towi1989 zegt
Ik zie het hier ook non-stop gebeuren; direct aan het begin van de invoegstrook al invoegen, en dan pas na 10-15 sec na gaan denken om een keer snelheid te gaan maken.
mashell zegt
En waar ligt dan dan aan? Het gedrag van de mensen? De wegconstructie (volgens mij kun je afritten in Nederland vlotter nemen dan in het buitenland)? De hoge dichtheid van op elkaar rijdende vrachtwagens zodat de automobilist eigenlijk geen andere keus heeft?
Frankypanky zegt
Oh,
Ga je nou serieus huilen over vrachtwagens?! Die mogen over complete afstanden niet inhalen door het inhaalverbod, waar figuren zoals jij om hebben zitten schreeuwen.
Dan krijg je idd. treintjes.
Neemt niet weg dat de doorsnee Nederlandse te achterlijk is om het gaspedaal fatsoenlijk te vloeren bij het invoegen.
De Duitsers knallen de baan op of ze laten de vrachtwagen passeren.
Het ligt dus aan de mensjes in de luxe blikjes …
petroldrinker zegt
Tja, om wat voor reden dan ook wantrouwen een hoop managers en bedrijfseigenaren hun werknemers met thuis werken dat ze niet met werk bezig zijn (vanuit diverse hoeken gehoord als reden voor vragen terugkomst op kantoor) anders zou je mensen die een kantoor baan hebben wel thuis laten werken
chrisvis zegt
…das nogal voor de hand liggend, bij mijn vrouw werd er ook van thuis uit gewerkt tijdens corona. Meerdere collega’s zijn erop betrapt om enkel in te loggen en voor de rest geen poot uit te steken…sterker nog, verschillende medewerkers posten op fb nog foto’s van uitstapjes naar de kinderboerderij en uitjes op restaurant tijdens de middag. Als daar dan iets van gezegd werd was de uitleg altijd dat ze die verloren tijd hadden ingehaald.
Breinstein zegt
Is ook een middeleeuwse gedachte dat je alleen tussen 8:30 en 17:00 uur productief kan zijn. Had diegene z’n werk af wat die af moest hebben? Was dit alles op tijd? Was diegene bereikbaar voor collega’s die hem nodig hadden? Zo ja dan is er geen enkel probleem lijkt me.
chrisvis zegt
…das nogal voor de hand liggend, bij mijn vrouw werd er ook van thuis uit gewerkt tijdens corona. Meerdere collega’s zijn erop betrapt om enkel in te loggen en voor de rest geen poot uit te steken…sterker nog, verschillende medewerkers posten op fb nog foto’s van uitstapjes naar de kinderboerderij en uitjes op restaurant tijdens de middag. Als daar dan iets van gezegd werd was de uitleg altijd dat ze die verloren tijd hadden ingehaald.
jaso013 zegt
Het ontbreken van passend, betaalbaar en goed bereikbaar OV icm het thuiswerken wat zelfs na een goede impuls van Corona nog niet van de grond komt zijn voor mij de grootste boosdoeners.
Voorbeeld: ik ga dinsdag vanuit Tilburg met 2 personen naar Ziggodome Amsterdam voor een concert. Zelfs met mijn dalurenabbo kost me dat bijna €65. Zonder abbo zelfs €80.
Met de auto incl brandstof en parkeren kost me dat €45.
En dan heb ik nog hetvoordeel dat ik in een grote stad woon met “goede” trein en bus verbindingen.
mashell zegt
Ik denk dat je wat optimistisch bent over de parkeer- en autokosten. Maar als je de kosten kunt delen is de auto onverslaanbaar.
Veel groter probleem zie dat er door de week ’s avonds na concerten helemaal geen treinen meer gaan naar uithoeken als Tilburg, Groningen, Maastricht of Enschede.
Frankypanky zegt
Het ligt niet aan de mensen die in de file staan.
Het ligt veelal aan wantrouwende, wannabe-CEO managers (m/v/x) die mensen op kantoor nodig hebben voor hun toch al broze zelfvertrouwen.
Gelukkig zijn ze bij mijn werkgever wel zo soepel en vooruitstrevend
sanderz28 zegt
Mensen die voor corona met het ov naar werk gingen werden gedwongen om een auto te kopen omdat ze toch naar werk moesten en die zijn nu zo gewend aan de auto dat ze het blijven doen. Daar gaat het thuiswerken niet tegen helpen.
mashell zegt
Dat zou ook betekenen dat het heerlijk rustig is in het OV. Maar dat heb ik nog van niemand gehoord.
harrie zegt
Omdat het aantal treinen flink minder is door personeelstekort. Tel daarbij de eindeloze OV stakingen op en je hebt een prima recept om mensen de auto in te jagen.
Roadster1976 zegt
Echt onbegrijpelijk. Waarom naar kantoor als het ook thuis kan? In ieder geval een aantal dagen in de week. Ik begrijp dit oprecht niet. Zeker met het stikstof gebeuren in het achterhoofd. Lekker met zijn allen in de file. Het lijkt wel alsof we altijd willen klagen.