Helaas pindakaas. Het doek valt voor de compacte Mazda CX-3 crossover.
In een wereld waar het aantal compacte crossovers je om de oren vliegen slaat dit nieuws natuurlijk als een mokerslag in bij jullie Autoblog-lezers. Mazda stopt met de CX-3. Dat is de kleinste crossover van het merk. Helemaal stoppen doet de Japanse autofabrikant niet met dit model. Buiten Europa blijft het model wel verkocht worden. Dat zegt een vertegenwoordiger van Mazda Polen tegenover het magazine Auto Katalog.
Wie nog een nieuwe Mazda CX-3 overweegt moet snel beslissen. Al aan het einde van dit jaar valt het doek voor de crossover. De productie stopt in december. De huidige generatie CX-3 kwam in 2015 op de markt en kreeg in 2018 een facelift.
De Mazda-rijder hoeft niet bang te zijn om met lege handen achter te blijven. De komende jaren komen er nog veel nieuwe modellen aan binnen de CX-serie. Je hebt nog de CX-5 en de CX-30. Maar daar blijft het niet bij. Bovendien is er op elektrisch vlak de MX-30 verschenen, wat ook weer een crossover schuine streep SUV betreft. Kortom, niet getreurd. De ene crossover verlaat het nest en er komen er zo weer meerdere voor in de plaats.
RAW zegt
De aangekondigde CX-50 en CX-70 zullen vooral aan de bovenkant van de markt erbij komen. Het lijkt er sterk op dat Mazda meer premium wil worden (lees: betere marges wil halen), want de Mazda 2 wordt een Toyota Yaris kloon. De R&D wordt dus vooral op de grotere en duurdere ICE en EV modellen gericht. Ze komen ook met een nieuwe 6 cylinder in lijn motor en meer SkyActiv-X motoren. Er zit dus wel een strategie achter, of dat voor Europa ook een succes wordt valt te betwijfelen.
Variomatic zegt
@RAW: maar die zescylinder in NL op de markt brengen zal weinig nut hebben gegeven de bpm.. en de CX50 en 70 worden gewoon de CX5 (en waarschijnlijk de 6 omdat niemand meer sedans en stations wil) opvolgers, de 70 moet je ws zien als verlengde CX5 met 7 zitplaatsen net zoals je dat nu ook ziet bij de Quashqai. Die CX50 gaat ook niet concurreren in een hoger segment dan die Quasqai, Tiguan etc. verwacht ik. CX90 achtige modellen blijven daarvoor voor de US beschikbaar.
PunicaOase zegt
Oké, doei!
Maar wanneer komt de nieuwe 6?
Johanneke zegt
Maar, waarom? Als je het ding toch nog blijft maken, waarom niet die paar duizend auto’s hier blijven verkopen. Gratis geld toch?
civicfk3 zegt
@Johanneke: because nederland, denk dezelfde reden dat we hier geen Hyundai i20n en i30n zien. Teveel uitstoot dus een dikke bpm boete waardoor de concurrentie goedkoper is.
bernoulli zegt
Altijd een wonderlijk model gevonden. Eerst een motorkap alsof er een auto van 6 meter lang aan komt en dan een piepkleine cabine eraan geplakt.
Variomatic zegt
@bernoulli: haha, precies dat.. maar dat is de handicap van dit hele segment compacte wannabee modellen: de neus moet iets reusachtigs suggereren en dan ligt er een brommermotortje achter die enorme grille en zit er een opgehoogde compactauto achter.. vreselijk domme auto’s om te zien vind ik het omdat op een te kleine wielbasis iets wordt opgepompt dat alle proporties te buiten gaat..
ty5500 zegt
Brommermotortje valt heus wel mee met een in deze tijd dikke 2 liter en 0 naar 100 in een dikke 9 sec.
lecomte zegt
Mazda stopt met de CX-3 maar helemaal stoppen doen ze niet. Het doek valt, de productie stopt in december maar buiten Europa kun je de CX-3 gewoon nog bestellen.
Dus stopt de productie nu wel of niet als deze na december buiten Europa te bestellen is? Enigszins verwarrend stuk.
Verder vind ik de CX-3 een geslaagd model en jammer dat ik ze mondjesmaat tegen kom op de weg.