Wij lappen de verkeersregels massaal aan onze laars, maar het is wél de schuld van anderen…
Mooi onderzoekje in het AD vandaag. We lappen massaal de verkeersregels aan onze laars, niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. Dat blijkt uit een enquete onder meer dan 12000 verkeersdeelnemers in onder meer Nederland, België, Franktijk en Duitsland.
We rijden door rood, parkeren op de stoep, spatten wandelaars nat en rijden massaal te hard. Twee derde geeft toe met de mobiele telefoon te spelen tijdens het rijden, ruim de helft geeft geen richting aan tijdens het wisselen van rijstrook en als voetganger zijn we massaal bang voor de sokken gereden te worden op een zebrapad.
Ja, we lappen de verkeersregels écht aan onze laars. Maar da’s nog niet eens het meest verwonderlijke van dit onderzoek…
We lappen massaal de verkeersregels aan de laars
Nee, het grappigste is dat bijna iedereen vindt dat hij (of zij, hen, het, gnork of Pjottr) het zelf allemaal best goed doet, maar dat het vooral aan de anderen op de weg ligt. Uit het onderzoek komt namelijk naar voren dat 9 van de 10 weggebruikers vindt dat de ándere weggebruikers het pas echt te bont maken. En niet zij.
Mooi is dat altijd. In de bijbel stond geloof ik al een zinnetje dat hier wel recht aan doet: Hij die zonder zonden is, werpt de eerste steen…
Het komt vooral omdat we achter het stuur massaal veranderen in egocentrische monsters. Met andere woorden, we denken alleen aan ons zelf. Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken, zogezegd.
En als je zo enorm op jezelf bent gefocust en denkt dat je het juiste doet, is de kans inderdaad groot dat je je eigen gedrag niet herkent, maar dat wel op andere projecteert. Waarvan akte, want 9 van de 10 vindt dus dat andere massaal de verkeersregels aan hun laars lappen.
Best interessant, dat menselijk brein, vind je niet?
Voor de rest, pas een beetje op daarbuiten, het is er bloedlink. Zo blijkt.
heckblende zegt
Autorijden is ook 50% anticiperen op het (wan)gedrag van anderen. En daar dan niet agressief of toeterend over doen, zónder een complimentje hier voor te krijgen van mama of juffrouw.
Dán ben je pas een goede chauffeur.
lekkaah zegt
Idd. Er worden steeds vaker experimenten gedaan (zoals achter Amsterdam CS) waarbij er steeds meer borden en aanwijzingen verwijderd worden, en gedeelde wegen (voetgangers, fietsen, auto’s etc) Wat blijkt. Hierdoor lijkt men zich beter te beseffen dat je op elkaar aangewezen bent en samen moet werken om verder te komen, lijkt tot nog toe best succesvol te zijn.
Design_Driven zegt
Ik woon in het VK maar kom sinds ik weer voor een Nederlands bedrijf werk regelmatig in NL met de auto en ik vind het altijd erg opvallend hoe veel slechter er hier wordt gereden dan in het VK. Meer agressie, meer haast, minder elkaar wat gunnen en vooral veel minder afstand houden. Ik vond het waarschijnlijk 15 jaar geleden ook normaal maar ik kan er nu maar slecht aan wennen.
heckblende zegt
ik word vooral droevig hoe Nederlanders optrekken bij het stoplicht, eerst wachten tot de auto voor je 2m van je vandaan is en dan pas zelf optrekken? WTF is er mis met jullie? In feite kan iedereen tegelijk op het gas als het licht op groen springt.
schreute01 zegt
Rem je ook exact tegelijk?
heckblende zegt
Wat win je daarmee qua tijd als het verkeerslicht op rood staat?
Scherp blijven.
i3bestuurder zegt
Dan vraag ik me heel eerlijk af wat je aan tijd wint als je op exact hetzelfde moment als je voorligger optrekt? Ben je ook zo scherp om dat uit te kunnen leggen?
Michel-GR zegt
Ik vind het belachelijk dat ze achter mij meteen beginnen te rijden 1ms nadat het verkeerslicht op groen springt terwijl ik nog stil sta en dan nog boos worden ook…over egoïstisch, opdringerig en asociaal gesproken!
Homer55 zegt
Agressie en haast kom ik nooit tegen. Het gaat allemaal heel moeizaam ipv soepel/vlot in Nederland.
Elkaar niks gunnen en gebrek aan inzicht kom ik regelmatig tegen.
acavs zegt
Iets met een splinter en een balk..
Johanneke zegt
Tja wat is asociaal. Ik zelf geef altijd netjes richting aan, hou rekening met anderen, maar anticipeer ook heel erg op anderen. Dus als ik een rotonde nader en ik heb mensen voor mij rijden, dan laat ik gas los, voet op het rempedaal maar niet ingedrukt, kom terwijl de voorganger de rotonde oprijdt dichterbij want ik rem niet. Dan tijdens het rotonde rijden langer gas los zodat ik weer een normale afstand krijg tussen mij en mijn voorganger. Ik zie dit als zuinig rijden, niet hoeven remmen, etc. Heb wel eens mensen die bij mij in de auto zitten die schrikken dat ik kortstondig dichter op mijn voorganger zit. Bang dat ik er achterop knal. Die denken dan wat rijdt hij aso, terwijl ik denk lekker man 1 op 14 terwijl de fabrieksopgave 1 op 12.5 is.
waterisnat zegt
Deze psychologie werkt natuurlijk niet enkel bij het autorijden. Ik zie echt overal eikels. Op het internet, op het veld, in de kroeg, etc. ;-p
kniesoor zegt
Gaan we generaliseren ?!? 🤨
julian06 zegt
Altijd leuk als er als cover een foto wordt gebruikt die ik heb gemaakt;)
alcantara zegt
Ik vind niet zozeer dat er asociaal, maar vooral heel slap gereden wordt door de meestenen er totaal geen gang in zit. Langzaam door bochten / over rotondes sukkelen, bij oranje meteen op die rem ipv even gas bij om het nog makkelijk te halen, vervolgens weer traag optrekken, treuzelen, 100 blijven sukkelen op de linkerbaan. Als je erachter rijdt en niet voorbij kunt is dat best wel irritant. Of mensen die bij een afslag op de snelweg al een km van tevoren naar rechts gaan en dan achter de vrachtwagens aan hobbelen, bang om hem te missen dat zie je ook vaak.
Er mag wel wat meer pit inzitten slome duikelaars!
Johanneke zegt
Ook dit ja. Mensen gaan met 20 over een rotonde of door een bocht terwijl ik de dubbele snelheid hanteer. Of: dan ga je van 1 baans naar 2 baans naar een rood stoplicht. Terwijl ik dan ga los heb en richting het stoplicht ga, hoor / zie je dat mensen nog gas bijgeven om zo eerder bij het rode stoplicht te zijn. Vervolgens groen, en rij ik ze er met normaal optrekken helemaal af omdat ze te laat op groen reageren en of heel langzaam optrekken. Zo vreemd.
Afslag die ik ook iedere dag neem. Druk op de weg, rechterbaan, rij je 80 ofzo laatste stukje richting de afslag. Pakken ze voor je afrit, gaan ze accelereren, en dan remmen voor de 180 graden bocht. En met 50 door die bocht. Terwijl ik gewoon met 80 die bocht in wil gaan en dan met 70 de bocht nemen. Extreme onkunde.
Sowieso heb ik het idee dat ik niet een kwart mijn remmen gebruik ten opzichte van mensen die ik om mij heen zie.
nicolasr zegt
@alcantara Mooi dat jij met deze reactie de strekking van het artikel bevestigt. Alle anderen rijden slecht en aan jou ligt het niet!
Dank hiervoor!
Johanneke zegt
😂
Krijg die opmerking ook vaak als het over zoiets gaat. Ja iedereen vind zichzelf bovengemiddeld slim. Iedereen vind zichzelf een goede bestuurder.
Maarja weet je, als ik iets vaak doe word ik er beter in. Hoe meer ik een game speel, des te beter ik word in die game. Ik word steeds beter in mijn werk, etc. Ik ben ook echt goed geworden in autorijden, want ja, heb nu 11 jaar bijna dagelijks gereden. Maar zo werkt het voor velen niet. Mijn vriendin is nog steeds zeer matig in van alles qua autorijden, vooral anticiperen. Bocht = remmen. Remmen = koppeling in. Zo vaak gezegd al. Ja zo rij ik nu eenmaal krijg je dan. Topmens voor de rest, maar hoe je je op dat punt niet kan ontwikkelen… 5 keer per week rijdt ze auto.
maotje zegt
Alles wat je opnoemt gebeurd wanneer je je aan de verkeersregels houd.
Je kan jezelf een schouderklopje geven dat het artikel dus ook zeker over jou gaat. Of je daar trots op moet zijn mag je zelf invullen.
MarcoM zegt
Het is te druk op de weg, zie het als teveel dieren bij elkaar zetten, we voelen ons dan opgejaagd. Wat ook speelt is de onrust van het wegdek en regels. Drempels, rotondes, dan weer 30, dan 60, dan 50, opeens 100, dan weer 70 en ga zo maar door. Nee, autorijden is onderhand overleven geworden.
awesome zegt
Onnodig links rijden is toch wel een hele grote ergernis.
En dan ook nog seinen als je er op een gegeven moment rechts voorbij gaat.
maotje zegt
Niks is irritanter dan mensen die de richtingaanwijzers niet gebruiken.
degrotemuis zegt
Dat doet me denken aan deze uitspraak:
Iedereen die langzamer gaat dan ik is een slak, iedereen die sneller gaat een snelheidsmaniak.
Even generaliseren: Voor mijn gevoel overtreden Nederlanders de verkeersregels niet meer dan anderen, maar zijn we wel egoïstischer en intoleranter in het verkeer. Mensen niet ertussen laten als ze verkeerd voorgesorteerd staan, gaten dichtrijden bij weefvakken en in-/uitvoegstroken als er iemand tussen wil, toeteren en seinen als er iemand stopt bij een zebrapad, gas bij geven als je ingehaald wordt etc. En ja, zelf ben ik ook niet heilig, als er 10 auto’s aan het einde van de invoegstrook ertussen geduwd zijn bij file wil ik ook wel eens nummer 11 er niet tussen laten. Meer leven en laten leven in het verkeer zou fijn zijn en waarschijnlijk ook de nodige files door ongevallen schelen.
Het kan ook echt anders. Ik vind Italianen bijvoorbeeld echt wel slechter rijden, maar ze houden ook meer rekening met elkaars rijgedrag waardoor het toch prima rijden is daar.
pomoek zegt
Voorop gesteld: ik maak regelmatig fouten tijdens het auto rijden. Gaat tot nu toe altijd goed omdat anderen opletten. Daar herinner ik mijzelf dan maar weer aan als ik op iemand aan het foeteren ben. Wordt ik een stuk relaxter van in het verkeer.