Het weer van de GP Nederland komt ons heel erg bekend voor. Nico Hülkenberg heeft dit weer ook al eens meegemaakt.
De GP van Nederland is spannender dan ooit! En ja, we weten het, Max Verstappen reed een bijzonder strakke ronde die goed genoeg was voor pole. Alhoewel, als je de ronde nog een keertje bekijkt zie je dat er minder grip in de Tarzan lag dan dat hij leek te verwachten.
Wat dat betreft is de regen de grote gelijkmaker in de Formule 1. Dan komt het meer aan op de kwaliteiten van de coureurs en niet zozeer op hoe snel de auto is. Dat is van theoretische waarde.
Weer GP Nederland
Maar hoe zit het dan met het weer op Zandvoort? Nou, we krijgen hoogstwaarschijnlijk een regenrace! De voorspelling is namelijk dat het zo gaat regenen. Rond 13:00 zal het harder gaan plenzen en die buien blijven geregeld terugkeren, ook bij de start. Pas rond een uurtje of 15:00 zal de regen iets afnemen en een halfuurtje tot een uurtje later zal het droog worden.
Dit hadden we in 2006 ook al
Zandvoort is een bijzonder circuit en je kon het ook gisteren zien: niets droogt sneller op dan het asfalt in Zandvoort. Het weerbericht doet ons terugdenken aan de A1GP van 2006. De A1GP was een competitie met gelijkwaardige auto’s waarbij de teams hun land vertegenwoordigden. In 2006 was Jan Lammers de teambaas en Jeroen Bleekemolen de coureur als plotselinge vervanger voor Jos Verstappen.
Tijdens een zwaar verregende race wist hij de leiding te pakken. De fans waren uitzinnig, want een Nederlander die een Formule-race leidt op Zandvoort is altijd reden voor een feestje. De baan droogde aan het einde behoorlijk snel op, waardoor Bleekemolen zijn positie niet kon vasthouden.
Nico Hülkenberg
Hij bleef namelijk buiten op regenbanden terwijl de anderen overgingen op slicks. Uiteindelijk werd hij vierde. De winnaar van die race: ene Nico Hülkenberg uit Emmerich!
Dus houdt die man in de gaten! Als Hülkenberg overgaat naar slicks, weet je dat dat het moment is!
UPDATE: vanwege het weer heeft de wedstrijdleiding besloten dat als de coureurs achter de safetycar starten, ze mogen rijden op inters. Verschil met België, ze mogen op intermediate regenbanden starten. Dit omdat waarschijnlijk toch het hele veld direct banden wil wisselen. Daar is de pitstraat van Zandvoort niet echt op berekend, dus lossen ze het op deze manier op.
Robert zegt
Goed, dan gaan we dus tussen 15:00 en 15:30 dus zinloos rondjes rijden achter Bernd Mayländer? Kunnen ze dan de start niet beter met een halfuurtje uitstellen?
a_buis zegt
Nee want hele wereld in ingetuned hè.
HZW zegt
Ben wel blij met regen. (niet voor de toeschouwers overigens)
Bij een droge race zal er niet zo veel gebeuren, en wordt het min of meer een optocht, met af en toe een inhaal actie.
Met regen daarentegen kan er van alles gebeuren, en wordt de uitslag lekker onvoorspelbaar.
Met alle banden wissels t.a.v. wat het weer doet, geeft veel meer actie op de baan en in de pits.
En dan nog eventueel safety car situaties, waarbij je op het verkeerde moment een pitstop kan maken.
Doe jij dat tijdens groen en op race snelheid, en 1 of 2 ronden later komt er een safety car situatie dan ben je misschien in het nadeel of vice versa, dat iedereen een pitstop doet, en jij niet, maar wel onder de safety car fase.
Laat maar komen die race, ik hoop op spektakel.
Richmond zegt
-edit: klopt! Ik heb het even beter verwoord, thanks ;-) –
Richmond zegt
Top!
Richmond zegt
Lance Stroll heeft het tennis gerucht naar het land der fabelen gestuurd.
petroldrinker zegt
Beetje rubberen tegel sport aant worden, standing start in de regen is JUIST wat de fans willen zien, achter de safetycar starten is wel echt een flinke misser vd organisatie in mijn ogen
Richmond zegt
ja fans willen crashes zoals spa dat helft van het veld op elkaar rijdt omdat ze niks kunnen zjen
Richmond zegt
Feitje gejat bij de NOS:
Drie van de twintig coureurs die vandaag van start gaan, racen onder de Britse vlag (Hamilton, Russell en Norris). Daarmee is Groot-Brittannië het land met de meeste actieve F1-coureurs. Maar als alle coureurs onder de nationaliteit van hun moeder zouden rijden, komt er een ander land naar voren als dominant land: België. Lance Stroll, Lando Norris én Max Verstappen hebben Belgische moeders.
Richmond zegt
Dit dus, als het te nat is kunnen de auto ’s gewoon niet rijden. Ze zijn dan onbestuurbaar. Of het nu komt door de banden of de auto of beide, maar dat ze niet kunnen rijden als het hard regent dat is duidelijk