Tegenwoordig draait het vooral om schaalvergroting als je als ondernemer wilt overleven. De buurtsuper verdwijnt uit het straatbeeld, je elektronische apparatuur haal je bij de Media Markt in plaats van bij de specialist, en we bestellen steeds meer via het internet. Ook autodealers ontkomen niet aan deze tendens, want in de afgelopen jaren is het marktaandeel van de grote dealerbedrijven alleen maar toegenomen.
In 2004 was het aandeel van de 50 grootste dealerholdings in de totale nieuwverkoop (personen- en
bestelauto’s) in Nederland 33,4%. Dit steeg ieder jaar daarna, tot 45,5% in 2010, zo blijkt uit een inventarisatie van Dealersupportnet. Het lijkt dan ook slechts een kwestie van tijd voordat de grote jongens de helft van de Nederlandse automarkt te pakken hebben. Oorzaken die worden gegeven zijn de eerdergenoemde schaalvoordelen en overnames van kleine dealers door de grotere vissen.
Dat groot zijn geen garantie is voor lijfsbehoud zagen we in crisisjaar 2009, maar het helpt wel als je fors meer afzet dan de dealer op de hoek.
Hoe kijken jullie hier zelf tegenaan? Als je een nieuwe auto zoekt, klop je dan in eerste instantie bij een grote dealer aan, of heb je een voorkeur voor een kleiner bedrijf? Grote bedrijven wordt wel eens arrogantie en een onpersoonlijke aanpak verweten, terwijl de troef van kleinere bedrijven service zou zijn, maar is dit ook zo? Of ben je heel 2.0 en koop je je auto gewoon online?
Een top 20 van de grootste dealers in Nederland is HIER te vinden.
RoT___ zegt
Klein bedrijf, daar kent men de klant tenminste. Stap er binnen en de verkoper weet zonder in de computer te kijken wie je bent en wat voor een auto je rijdt. Het klant is koning principe geldt daar nog. Het hogere continuiteitsrisico neem ik voor lief, de service is er gewoonweg beter.
robbie zegt
@RoT___: volgens mij begrijp jij niet helemaal wat er met dit artikel wordt bedoeld. Het gaat hier om grote dealer holdings, waar dus meer deze dealerbedrijven onder hangen. Die vestigingen kunnen best (relatief) klein zijn. En ook die vestigingen zullen hun eigen broek op moeten houden en hun best moeten doen om klanten tevreden te houden.
Het is voor een alleenstaande dealer met 1 vestiging simpel gezegd bijna onmogelijk om te concurreren met een partij die meerdere vestigingen heeft.
En daar komt nog eens bij dat het rayon (oftewel verzorgingsgebied) van een dealer vaak door de importeur wordt bepaald en wat dat betreft maakt het dus weinig uit of er in dat gebied een dealer die zie “zelfstandig” is of een vestiging die deel uitmaakt van een grote holding.
Hubert zegt
Oftewel : de teloorgang van de kleine middenstand.
Straks kun je je spullen alleen nog maar kopen in grote warenhuizen en wordt je geholpen door mensen die het hun reet zal roesten of je de rotzooi koopt of niet.
Je hebt dan geen shopeigenaar die persoonlijk is betrokken bij het produkt, maar een manager….
Rohrl-fan zegt
Denk dat het ook zo is dat veel kleine(re) dealers door grotere bedrijven worden opgekocht. Zo heb ik mijn Octavia RS bij een relatief kleine locale dealer gekocht, maar deze is ondertussen overgenomen door één van de grootste VAG dealers van België.
En eerlijk… De service is er sindsdien idd behoorlijk op achteruit gegaan. Voor alles wil men daar tegenwoordig geld zien! Dat was vroeger toch wel even anders…
nielsvanderweiden zegt
“Grote bedrijven wordt wel eens arrogantie en een onpersoonlijke aanpak verweten, terwijl de troef van kleinere bedrijven service zou zijn, maar is dit ook zo?”
Mwoh, dat vraag ik me af. De markt voor nieuwe auto’s is en blijft een vechtmarkt. Ook een grote dealer kan het zich niet permitteren om klanten te laten lopen. Het MediaMarkt-model is er nog niet in de autobranche. Je zit aan het eind van de rit altijd met een verkoper om tafel, je trekt een auto immers niet uit het rek, afrekenen bij de kassa en klaar. Dus geldt nog steeds: de vent maakt de tent, of het nu een ‘hub’ is op een A-locatie of een dorpsgarage met een Suzuki-subdealerschap.
Daarom blijf ik het vreemd vinden om verkopers tegen te komen die nogal moeizaam omgaan met potentiële klanten. Sta je daar bij de Renault-dealer zelf alle informatie op te dissen, verkoopkansen te creëren, vragen te stellen, omdat er vanuit de man in kwestie nul initiatief uitgaat voor de verkoop van een Twingo waarvan er desgevraagd twintig op voorraad blijken te staan. En maar mekkeren dat het zo slecht gaat…
sir_smokalot zegt
Het lijkt me dat dat soort figuren bij de volgende evaluatie vanzelf doorde mand vallen. Of heb je gewoon een ontzettend intimiderend voorkomen waardoor verkopers aan de grond genageld staan?
nielsvanderweiden zegt
@sir_smokalot: Haha nee, daarom verbaasde ik me zo. Stond ik daar met mijn moeder, samen de easiest van de easy targets, en dan krijg je zo’n verkoper. Uiteindelijk werd het een Panda. Niet besteld bij de Fiat-dealer, maar via de dorpsgarage die haar oude auto al naar haar tevredenheid in onderhoud had.
Wat zei ik, dorpsgarage? Nou daar gaan we al ;)
Citrofiel zegt
Ik vraag me af of de hoeveelheid vestigingen binnen die 50 grootste holdings net zo erg is toegenomen als het percentage verkopen. Ik denk niet dat men bewust vaker naar grote dealers gaat.
mout zegt
@Citrofiel: Precies. Weet jij veel hoe groot de holding is achter een bedrijf? Straks blijkt dat juist dorpsdealers lekker samen onder zo’n holding hangen, omdat ze dan meer kunnen in de lease en zo.
Blijkt die kwakkelende Fiat-boer om het hoekje een vestiging van zo’n grote jongen.
bobb zegt
Nadeel is wel dat je in een regio/verzorgingsgebied steeds met hetzelfde bedrijf zaken doet, inruilwaarde? Ook slechte ervaringen met een bepaalde dealerholding heeft tot gevolg dat je vaak verder moet rijden.