Dat het slecht gaat met de autoverkoop, dat wisten we al. Nu blijkt echter dat we net zoveel nieuwe auto’s kopen als we in de hippietijd deden.
Naast een kleine plus in juli, blijft de Nederlandse autoverkoop nogal dramatisch. Vorige maand was er immers weer een flinke dip te zien, het is momenteel dan ook maar de vraag of we dit jaar nog gaan plussen. De cijfers zijn zelfs zo dramatisch, dat het volgens de ING een historisch dieptepunt gaat worden. Dat zei ING-sectoreconoom Rico Luman bij de BNR Nationale Autoshow.
Dat was echter niet zijn meest opvallende claim bij de radio. Luman zegt namelijk dat wij relatief tot de bevolking, nu net zoveel nieuwe auto’s kopen als dat we in de jaren 1969 en 1968 deden. Met andere woorden, we kopen nu net zoveel auto’s als dat we in de hippietijd deden.
Het gekke is alleen dat het Nederlandse wagenpark alsmaar blijft groeien. Op dit moment hebben we 8,7 miljoen auto’s rondrijden. En als niemand meer nieuwe auto’s koopt, waar komen die dan vandaan? Simpel, we worden steeds meer een occasionland. Luman ziet dan ook dat we in Nederland steeds meer tweedehandsauto’s aan het kopen zijn.
Je zou dan misschien kunnen denken dat de prijzen van occasions gaan stijgen, maar dat is niet wat de econoom in de cijfers terugziet. Die prijzen zijn juist stabiel gebleven. Hoe dat kan, weet hij niet. Het lijkt erop dat er op dit moment nog voldoende aanbod is in de markt, al geeft hij wel aan dat die prijzen op een gegeven moment wel moeten stijgen, ‘als we met z’n allen tweedehands blijven kopen’.
Of die vraag naar nieuwe auto’s zo dramatisch blijft? Luman verwacht van niet. Hij denkt dat het volgend jaar wat gaat herstellen en dat het dieptepunt nu wel echt achter ons ligt. En daarvoor kijkt hij naar één wagen in het bijzonder, de Volkswagen ID.3. Die elektrische hatchback moet volgens de econoom ‘wel een van de steunpilaren gaan worden, ook van volgend jaar’. Om zo de nieuwkoop, ook bij consumenten, ‘weer van de grond te kunnen krijgen’. Een zware last dus voor de Volkswagen ID.3. Een taak die het zal kunnen volbrengen? Volgend jaar weten we meer.
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Mercedes-Benz-woordvoerder Koert Groeneveld vertelt over de nieuwe S-Klasse. En Wouter test de nieuwe Ferrari Roma.
Foto: Citroën Hippies van @Citrofiel via Autojunk.nl.
intimrasiert zegt
Allemaal het gevolg van de BPM. Oude meuk in NL, nieuwe schone auto’s in de buurlanden.
noodlesoup zegt
@intimrasiert: Ik vrees dat alleen BPM het ook niet is. Vlak demografische ontwikkelingen niet uit. Een steeds grotere groep mensen woont in de randstad, met alle goede infrastructuur is een auto geen noodzaak. En veel landen heb je een veel grotere populatie die landelijk zijn. De auto is dan vaak de enige qua mobiliteit.
metalmike zegt
@noodlesoup: Ik denk dat er iets heel anders speelt: de jongere generaties kopen gewoon geen nieuwe auto’s meer.
Deels omdat het onbetaalbaar is, maar ook doordat een groot deel het niet meer als statussymbool ziet.
Persoonlijk koop ik liever een mooie klassieker, dan een nieuwe auto die gigantisch afschrijft. En een lening afsluiten voor een auto (‘private lease’) vind ik sowieso geen goed plan.
Richmond zegt
@metalmike: auto draait steeds meer om gebruik en mindr om bezit. Dat is ook een transitie die gaande is.
scrmeagle zegt
@intimrasiert: flauwekul de meeste BPM zit op dure vervuilende auto’s Hoe schoner hoe minder BPM.
babayaga zegt
Jij weet heel goed dat de BPM met de WLTP methode juist voor de kleine torretjes heel slecht uit pakt, die duurdere auto was altijd al duurder, daar is niets aan verandert. De gebroken belofte mbt BPM veranderingen neutraal te houden is een prima aanwijsbare reden.
RazorHead zegt
Wat een flauwekul van jezelf bedoel je?
Vergelijk de prijzen in NL eens met de buurlanden. In België betaal je voor dezelfde wagen enkele duizenden euro’s minder. Tja.. op een moment zit er ook gewoon écht te veel belasting op
raceface zegt
@scrmeagle: die dure vervuilende auto’s waren 5 tot 10 jaar geleden de zuinige nieuwe auto’s. Die nieuwe schone auto’s waar jij het over hebt zijn over 10 jaar (op de elektrische auto’s na misschien, en dan nog weet ik niet hoe die accu’s zich gaan houden) ook vervuilend en zullen dan waarschijnlijk nog steeds te duur zijn voor mensen die in de occasion markt shoppen omdat die nieuwe techniek gewoon veel geld kost om te ontwikkelen.
jaapiyo zegt
Probleem met alle andere redenen die je kan bedenken anders dan belasting is dat ze in buurlanden ook spelen. Toch koopt elke Belg bijna twee auto’s voor elke Nederlander die er 1 koopt. Hoef je geen TNO rapport voor te verzinnen om te bedenken wat de belangrijkste reden is voor die discrepantie.
moveyourmind zegt
Waarom zou je als particulier ook een nieuwe auto kopen.
De meeste auto’s zijn zo goed geworden dat ze makkelijk 15 jaar mee kunnen gaan, En 20, 25 jaar is voor sommige auto’s ook een makkie.
Zeker rond de eeuwwisseling zijn er echt goede auto’s gebouwd. Mede door de NCAP en strengere regelgeving werd er serieus aandacht aan veiligheid besteed en voorzieningen als electrische ramen, airco en goede audio werden langzaam aan steeds meer gemeengoed. Daarbij was van downsizing nog nauwelijks sprake en was de electronica nog relatief eenvoudig wat de levensduur ten goede komt.
raceface zegt
@moveyourmind: amen!
jaapiyo zegt
Ja. Dit en ook de combi van meerdere redenen. Als je door de neus moet betalen voor iets met net iets meer dan een 1.4 turbotor, wordt die oude E46/E90 met I6 steeds aanlokkelijker.
vonklausenburg zegt
@moveyourmind: Dus dit! Steeds vaker als ik een auto zie uit die periode denk ik: die is helemaal niet oud. En dan besef ik me dat ik kijk naar een auto van 18 jaar oud…
Goed_Koopman zegt
Na terugkomst van vakantie viel mij wederom op hoe hoog het aandeel A en B segmenters in NL is. Echt meteen zodra je de grens gepasseerd bent vliegen de oude 107’s en Up’s je om de oren. In geen ander EU land zie je zo veel kleine gebakjes. En zo weinig nieuwe ‘dure’ auto’s. Volgens mij is het autobezit in NL gewoon in het algemeen veel te duur geworden.
Goed_Koopman zegt
@goed_koopman: Oh en vergeet ook niet de koppeling met de woningmarkt. Mensen worden geacht enorme bedragen aan spaargeld in huizen te stoppen. Dat is allemaal geld dat niet aan een (nieuwe) auto uitgegeven kan worden. Of aan andere zaken. Nederland glijdt gewoon af…
appeltaartislekker zegt
@goed_koopman: dat speelt zeker een rol. Meeste mensen die hoor ik ook zeggen, ja auto’s zijn wel leuk, maar het zo zonde van het geld. Al helemaal bij starters. Die hebben terecht compleet andere prioriteiten. Sparen voor een huis.
appeltaartislekker zegt
@goed_koopman: klopt helemaal. Triest, diep triest!
autootjes zegt
Conclusie: autobezit en autorijden is duur in Nederland. Goh…
gillis zegt
Voor de familie rij ik een Infiniti fx35 uit 2003 en voor de fun een Maserati 4200 uit 2002.
De Infinity heeft mij 5 jaar terug 12000 euro gekost en de Maserati 19000. Samen goed voor 31000. Maserati rij ik zakelijk voor 200 euro bijtelling.
Met beetje zelf handigheid vallen de onderhoudskosten reuze mee. Nagenoeg geen afschrijvingen.
Ik heb veel liever een +10 jaar oude luxe auto dan een nieuwe saaie eenheidsworst.
detroitv8 zegt
Ik ben in de markt voor een opvolger van mijn SLK. Nagenoeg elk exemplaar van de R171 serie welke momenteel te koop staat is een import. Gek, er zijn zat van die bolides op Nederlands kenteken gezet.
albertjan zegt
En daarom woon ik niet in Nederland.