Dat is tenminste een markt waarin het wél goed gaat.
In tegenstelling tot de verkoop van nieuwe auto’s. Die is namelijk flink ingezakt. Mensen die interesse hadden in een fiscaalvriendelijke belastingontwijker/bijtellingstopper zijn vrijwel allemaal voorzien, dus daar valt geen droog brood meer in te verdienen.
Nee, dan de markt van de occasionnetjes. Daar gaat het hartstikke goed, aldus de Bovag. In de eerste drie kwartalen van dit jaar werden er welgeteld 1.464.139 gebruikte personenauto’s verkocht, een stijging van 5,3%. Vooral merkdealers zaten in de lift, zij verkochten ruim 9% meer occasions in de eerste negen maanden van het jaar.
Maar dat betekent niet dat de universele garage het niet goed heeft gedaan, bij de Bovag-bedrijven werd 4,3% meer verkocht. Opmerkelijk is dat het aantal verkochte tweedehands plug-in-hybrides explosief steeg, de verkoop verviervoudigde ruim. Vorig jaar werden er 2576 tweedehands stekkerwagens weggezet, de eerste drie kwartalen van dit jaar al 10.946. Bam.
De Mitsubishi Outlander (rijtest) is in dit segment het populairst, gevolgd door de Volkswagen Golf GTE (rijtest). En aangezien er de komende jaren steeds meer van deze auto’s uit de lease lopen, zal het aantal verkopen blijven toenemen. En dat is weer gunstig voor de prijsbewuste consument, meer aanbod bij een gelijkblijvende vraag betekent… Inderdaad, een lagere prijs. Doe er je voordeel mee.
kenner zegt
Wat leuk, mijn foto van AJ als header, tnx
rotjeknor zegt
@kenner: AB, geef deze reaguurder zijn tag in het bericht.
mercedesclk350 zegt
@rotjeknor: vragen heeft meer effect ;)
cupsport zegt
Of komt het doordat alle vorig jaar geforceerd geregistreerde PHEV’s nu als occasion worden verkocht?
Ik ben dan ook benieuwd naar de nieuw verkopen van de Outlander en GTE… die zijn vast niet vier keer zo hoog als vorig jaar!
ihrte zegt
@cupsport: inderdaad er zijn toen een hoop foutlanders geregistreerd welke nu ineens weer worden verkocht. Daarnaast weet ik vanuit mijn werk dat de nieuw verkoop van GTE’s ook flink aan begint te trekken. Hoe dat bij de Mitsubishi’s is weet ik niet.
lekbak zegt
En dat is goed nieuws want? Volgens mij is het juist een slecht teken dat men tweedehands koopt ipv nieuw.
rulefollower zegt
@lekbak: In 2018 komt de grote golf stekkerauto’s op de 2e hands markt. In verband met de fiscale desinvesteringsbijtelling zullen de meeste ondernemers deze wagens minimaal 5 jaar willen houden. Profetisch zijn was nog nooit zo makkelijk.
nopetrolnofun zegt
Erg begrijpelijk, mensen die gewend waren een 2.0 of dikke 6 cilinder te rijden worden nu bedrogen. Dus haal die 3 cilinder uit de 3 serie en laat volvo’s weer 5 cilinders maken want dit gaat helemaal nergens meer over.
TimoBac zegt
@nopetrolnofun: als autoliefhebber snap ik je punt, maar als je nuchter kijkt vind ik het juist prima dat de hele wereld over gaat op die muesli wagentjes (iets met milieu etc.), zolang wij maar die 6-cilinders tweedehands kunnen kopen voor een prikje!
slickrick zegt
@timobac: nou het is niet de hele wereld maar kneuterig Nederland, in Duitsland worden de 3 cilinder BMWs of 1.2 TDI nauwelijks verkocht
mercedesclk350 zegt
@nopetrolnofun: niemand wordt bedrogen. De wereld wil verder en daarom moeten we aan het milieu denken. Over dat auto’s niet meer gebouwd worden zoals ze waren heb je gelijk, dat dat jammer is is een mening (waar ik het mee eens ben), want er zijn genoeg redenen voor deze fabrikanten om het wel te doen.
desjonnies zegt
Haal een tweedehands focus diesel station met 36000 kilometer voor minder dan de helft gebruikt ex Duitse Bundeswehr.
14% bijteller ding is compleet en gewoon nieuw
Enige probleem is de navigatie: hij wil alleen maar naar Stalingrad !
blo3to3t zegt
@desjonnies: die bijtelling betaal je over de cataloguswaarde, dus waarom de moeite van importeren?
mashell zegt
@desjonnies: bwfuhrpark is een soort autoverhuur. Je koopt dus een ex-huurwagen, dat kan een verklaring zijn voor de lage prijs.
henkp1 zegt
@desjonnies: haha, goeie!
jochempie zegt
Ik twijfel… Of ik nou nieuw of gebruikt koop… Ik zou altijd kijken naar een lage afschrijving (in absolute bedragen). Dus óf nieuw en klein, óf gebruikt en waardevast (lees: spotgoedkoop of gewild). Waarom betalen voor waardevermindering als het niet hoeft?
desjonnies zegt
@jochempie:
Ik koop nooit nieuw
Je hebt het internet met sites als Gaspedaal, Marktplaats en Autoscout.
Honderdduizenden occasions.
En er is genoeg goed spul te koop, soms voor belachelijk weinig.
Een goede (die dingen zijn echt verbazingwekkend goed ) Xara Picasso kost nix, drie mensen in mijn omgeving die iets praktisch willen kochten zo’n ding en zijn alledrie reuze tevreden eentje voor 600 euries, eentje voor 1300 en een exemplaar met twee glazen daken gekocht van eerste eigenaar voor 1800 euro.
Ik zie geen enkel voordeel om nieuw te kopen.
blo3to3t zegt
@desjonnies: snap ik . Maar je koopt andermans ellende.
desjonnies zegt
@blo3to3t:
Mijn Alfa is -schrik niet – 9 jaar oud.
Kocht ik met drie jaar en 30000 op de teller, nu dik twee honderddertig duizend en nooit echte problemen gekend, behalve een kapot stuurhuis iets wat bij serie hoort.
eelco74 zegt
@desjonnies: de mijne is een jaartje ouder en staat op 230.000 km. Ook hier een stuurhuis, maar verder redelijk probleemloos. Op gebruikelijke bandjes en remmen na. Ga nu wel voor iets nieuwers, vrijwel zeker een C klasse estate uit Duitsland.
SimonMc zegt
@blo3to3t: je doet alsof iedereen als een hooligan met z’n auto omgaat. En hoeveel auto’s hebben ook niet gewoon kinderfouten of zwakheden van het fabriek uit?
Sterker nog, van sommige auto’s zou ik alleen maar een 2de hands willen kopen. Als die auto een kwalijke reputatie heeft, is het beter dat je de forums afschuimt, om de aandachtspunten te bekijken, en eventuele kosten incalculeert. Moest je dan een probleem aantreffen bij de persoon die de auto verkoopt, kan je dan ook nog onderhandelen over de prijs.
Sowieso een verstandig iets om eerst wat opzoekwerk te doen over een auto, nieuw of 2de hands. Stel je voor dat je een Audi RS3 wilt kopen, en je al die problemen leest over die remmen…
SimonMc zegt
@desjonnies: 100% met je eens. Als je de prijzen ziet van auto’s na amper een jaar, ben je toch gek om nieuw te kopen? Tuurlijk, sommige mensen willen een nieuwe, omdat ze geloven dat er dan niks mee kan schelen. Dan moeten ze maar gewoon al eens aan de haven gaan staan, en kijken hoe die auto’s van de boot worden gereden.
chrisvis zegt
@SimonMc: das niet gelogen. Een vriend van mij deed herstellingen exclusief voor het toenmalige Saab(importeur beherman). Hoeveel schade er soms aan die wagens waren was onvoorstelbaar, soms op het randje van per totale. Werden terug opgemaakt en met 5 km op de teller en nog steeds de plastic folie over de stoelen terug netjes afgeleverd in de garage.
blo3to3t zegt
@jochempie: ik persoonlijk ga voor nieuw, tegen de afschrijving staan geen reparaties want garantie. Bevalt me al jaren prima.
moveyourmind zegt
Ik ben er niet blij mee…
Door de toegenomen vraag naar occasions zijn de prijzen helaas ook gestegen. In ieder geval wel van de oude meuk die ik mooi vind.
Gelukkig hoeft er maar een paar keer in het nieuws te komen dat de brandstofprijzen gaan stijgen en niemand wil meer een zes of achtcilinder hebben. Dat maakt het onderhandelen weer wat makkelijker.
thomasthomas zegt
En het gaat zo goed met Nederland! Van 7 rijkste land ter wereld nu naar plaats 11 in 1 jaar. Wij kunnen straks alleen nog maar 2e hands kopen als dat zo snel gaat.
desjonnies zegt
@thomasthomas:
Ik weet niet door wie. Of waarom.
Maar Europa moet naar de kleauten!
henkp1 zegt
@desjonnies: Nee desjonnies, nee. Echt niet. Er zijn veel dingen die beter moeten in de EU, maar einde van de EU zou letterlijk een ramp zijn of worden. Echt.
mcshine zegt
@henkp1: Klopt,voor je het weet rijden we opeens allemaal Xsara Picasso, schijnt wel “echt een goede wagen” te zijn.
desjonnies zegt
@henkp1:
Ik zeg nergens dat we de EU uitmoeten, ik zie alleen dat Europa zo naar de kleauten gaat.
Ik verdien mijn geld door het vrije verkeer van goederen en personen
henkp1 zegt
@desjonnies: Oh, gelukkig!
mashell zegt
@thomasthomas: het gaat goed met Nederland maar met anderen gaat het nog beter. Daar kun je jaloers op zijn maar je kunt je het ook accepteren.
mrmiyagi1982 zegt
Ik vind die naam GTE voor een vw echt niet kunnen.
Dat is de type benaming van de ‘snelle’ modellen van opel van 30jaar terug.
En ik ben uiteraard een opelist en waarschijnlijk ook de enige die er zo over denkt.
Zo dat moest ik ff kwijt.
redneckdarian zegt
Een van die occasion koper ben ik. Zaterdag een MR2 gekocht!!!
Dutchdriftking zegt
Tja, zolang leuke nieuwe auto’s onbetaalbaar zijn blijven we in de leuke gebruikte auto’s.
moldauferrari zegt
Zo lang nieuwe auto’s voor onbetaalbaar blijven zullen de occasion’s in trek blijven.
moldauferrari zegt
@moldauferrari: *voor een groot deel
blo3to3t zegt
De 2e hands markt was tot een paar jaar geleden toch helemaal ingestort? Dan is het ook niet gek dat het met grotere sprongen ook weer omhoog gaat… Toch ?
henkp1 zegt
Zitten tussen die occasions ook alle geïmporteerde auto’s/plugins? Ja hè.
crisisfour74 zegt
Zijn in 2015 op kenteken gezet door leasemaatschappijen inverband bijtellingregeling.