De ‘autohandel’ in Nederland draait op dit moment volle toeren als het om tweedehands auto’s gaat. Juni was weer een recordmaand.
Uit cijfers over juni van Bovag en RDC blijkt dat we meer occasions hebben gekocht via de autohandel dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat is op zich niet zo vreemd want in juni vorig jaar zagen we (tijdelijk) voor het eerst weer een beetje licht aan de horizon in Corona-tijd. Toen veerde de occasionmarkt namelijk ook al op.
Maar daarnaast was juni 2021 ook nog eens een absoluut record als het gaat om verkochte occasions bij autobedrijven in Nederland. 124.002 Occasions werden er verkocht. De vakhandel verkocht er nooit meer dan vorige maand.
We sloten deze week natuurlijk ook de eerste helft van dit jaar af. Onderaan de streep zijn er in die eerste helft 685.452 occasions verkocht via autobedrijven, ruim 9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Verschuiving van particulier naar meer vakhandel
De Bovag schrijft dat waar 15 jaar geleden nog 55% van de verkochte occasions via de vakhandel werd verkocht en 45% tussen particulieren. Dit nu 2/3 vakhandel is en 1/3 tussen particulieren. Dat vinden ze bij de BOVAG natuurlijk helemaal niet erg..
Het zou natuurlijk iets te maken kunnen hebben met het feit dat je in de eerste maanden van dit jaar toch echt minder graag een proefrit wilde gaan maken bij een particulier. Autobedrijven kwamen de auto bij je aan de deur brengen voor een corona-proof proefrit en dat klonk wellicht in veel gevallen toch aantrekkelijker. De tijd zal het leren of dit dus een tijdelijke verschuiving is in het voordeel van de vakhandel of dat het weer verandert.
Ondertussen bereiken ons wel veel signalen dat het moeilijker wordt voor ‘de handel’ om voorraad in de showroom of buiten op de parkeerplaats te krijgen. Wat weer een extra impuls is voor het importeren van auto’s naar de Nederlandse markt. De RDW heeft het er maar druk mee!
Maar vooralsnog een record aan verkochte occasions via de vakhandel in de eerste helft van 2021 dus.
bron: BOVAG, RDC
z4coupe30si zegt
Niet zo gek. Kijk naar alle rommel die momenteel nieuw te koop is.
Emotieloos, kwalitatief matig en alles draait alleen nog maar om technische snufjes die over 2 jaar achterhaald / verouderd zijn. Automarkt ano 2021.
alfa147ti zegt
@z4coupe30si:
Precies wat je alles lijkt op elkaar en een nieuwe auto is niet te betalen, dus dan blijft er maar één ding over tweede Hans.
petroldrinker zegt
@z4coupe30si: eens, vd week de nieuwe C klasse gereden, man man man wat een saai om te rijden, enige plus wat die heeft is dat ie een ice heeft dus je hoort hem nog lekker maar daar houdt het wel op
sportabgasanlage zegt
Ook niet gek. In mei krijgen veel mensen vakantiegeld. Hele jaar bijna niks opgemaakt aan vakanties. Vliegvakanties waren (zijn) nog onzeker, dus alle ingrediënten aanwezig om een nieuwe occasion te kopen voor de autovakantie.
randy zegt
Ik ben ook schuldig hieraan geweest.
In april dit jaar een 2011 renault megane estate 2.0 TCE 180 GT gekocht. heerlijke auto, maar na 400 km mocht deze terug naar de autogarage. auto bleek verborgen motor schade te hebben door een fout in het verleden van een monteur.
Vervolgens na wat zoekwerk in mei een 2011 Citroen DS4 THP200 Sport Chic gekocht. Tot op heden nog geen moment spijt van gehad. Heerlijke auto
ethylestra zegt
@randy: dan moet je wel goed gek zijn om na dat eerste probleemgeval (logisch want Renault) voor een THP motor te gaan! Maargoed hopelijk heb je er lang plezier van:)
randy zegt
Dat valt wel mee. De 200pk thp is de beste versie van de serie. Zwaardere distributieketting, versterkte zuigers, koppeling en versnellingsbak.
Blijft alleen nog de vervuiling van de inlaat over. Deze is door de vorige eigenaar 10k km geleden nog gereinigd. Ook is de brandstofpomp en de remmen (340mm schijven voor!) rondom recent vervangen.
En er is een ervaren Citroën monteur meegeweest voor een proefrit. Ik heb wel wat huiswerk gedaan😉
Maar zeg nou zelf, zo’n ds4 is toch veel leuker dat een grijze golf of astra
guus1975 zegt
Is toch logisch?
Nieuwe gezinsauto is gewoonweg onbetaalbaar (als je een normaal modaal inkomen hebt)
ivomx5 zegt
Door steeds strenger CO2 beleid is een nieuwe ‘leuke’ auto onbetaalbaar. Doordat wij nu steeds meer occasions kopen wordt juist het tegenovergestelde bereikt van wat het beleid beoogd: https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10429972/leeftijd-nederlands-wagenpark-verder-gestegen
mustang750supersnake zegt
vind je t gek? prijzen zijn toch ook belachelijk….heb liever n huis dan n nieuwe auto…snap niet hoe mensen ‘ff’ 40.000 kunnen uitgeven aan n nieuwe wagen….
neymar zegt
@mustang750supersnake: Nederlandse burgers zijn rijk
mustang750supersnake zegt
daarbij zijn nieuwe wagens : emotieloos, niet goed afgewerkt, oncomfortabel, zien dr veelal niet uit, saai, geen geluid, geen beleving, zitten vol met electrische gizmo’s die je n vermogen kosten om te laten vervangen, geen mooie materialen en ga zo maar door…..vroeger werd luxe gemeten in hoe een auto afgewerkt was, hoe lekker de vering was, hoe comfortabel t was, hoe mooi n dashboard uitzag, veel metertjes en knopjes,lekkere zachte stoelen waar je in wegzonk…..
nu wordt luxe gemeten in hoeveel onnodige gizmo’s erop zitten , en wat z’n tijd op de nordschleiffe was…vering plankhard ‘want’ ja de wegligging moét snáárstrak zijn he……áaaaalle hulpmiddelen die er maar te krijgen zijn want ja je zou maar ns op de weg moeten letten bijvoorbeeld….
pfffff…. nee dankje…. ik hou het wel bij de oudere wagens met nog n oude 2 liter of meer erin..liefst met meer cilinders maar dat wordt langzaamaan ook al bijna te duur gemaakt….
laat mij maar lekker ‘tweedehands’ rijden!
alfa147ti zegt
@mustang750supersnake:
Je bent bijna een crimineel als je met een oudere auto rijdt, maar ik ben het wel met je eens al die domme schermen in die auto zelfs BWM begint er al mee, bij toch vroeger een van de merken met toen nog een mooi dashboard, maar nu ook allemaal plastic.
gold zegt
@mustang750supersnake: Alle nieuwe auto’s oncomfortabel? Niet goed afgewerkt? Geen mooie materialen? En dat was wanneer allemaal veel beter? Jaren 50, 60, 70, 80, 90?
petroldrinker zegt
Grappig wel, ik hoor duidelijk bij die 1/3e nog nooit een auto bij een bedrijf gekocht altijd particulier, en dat houdt ik graag zo persoonlijk, veel leuker en beter in mijn ogen, garantie heb je uiteindelijk toch nooit wat aan, ze weten zich er toch altijd wel uit te wurmen
Richmond zegt
@petroldrinker: uit persoonlijke en professionele ervaring kan ik zeggen dat dat niet waar is.
petroldrinker zegt
ik zit zelf al m’n hele werkleven in de auto branche en voornamelijk altijd auto verkoop gedaan, en van wat ik allemaal heb gezien en meegemaakt gebeurt dat toch echt wel. De grote dealer bedrijven (stern groep, louwman groep etc) doen er alles, maar dan ook alles aan doen om onder de garantie uit te komen.
BerlingoHdi zegt
@petroldrinker: Legt geheel aan je budget, maar van een occasion met bovag garantie bij de dealer mag je ervan uit gaan dat je geen rommel koopt.
ttr6 zegt
Beetje off topic: naast die BMW verschuilt zich een fraaie Ferrari 458 spider in een hele mooie kleur….veel interessanter dan het geneuzel over tweedehandjes….in NL zijn nieuwe auto’s voor particulieren al lang onbetaalbaar en zijn we een soort ontwikkelingsland geworden op auto gebied.
crashingduke zegt
Grappig al dat commentaar dat nieuwe auto’s emotieloos zijn. 10 jaar geleden las en hoorde je vaak, dat nieuwe auto’s emotieloos waren en 20 jaar geleden hoorde je vaak dat nieuwe auto’s emotieloos waren. 30 jaar geleden……. Je zou bijna denken, dat een auto eerst uit elkaar moet vallen, voordat de autoliefhebber haar leuk vindt.
kniesoor zegt
Het is vaak commentaar van mensen, voor wie een nieuwe oto niet direct haalbaar is. Die troosten zich dan met de (waan)gedachte, dat zo’n nieuwe oto ‘emotieloos’ is in vergelijking met de oudere waar zij in rijden. Een begrijpelijke reactie, niet iedereen kan de zon in het water zien schijnen.
BerlingoHdi zegt
@amghans: Voor mij is een nieuwe auto ook niet haalbaar, maar prefereer privé toch een auto uit eind jaren 90 of de zero’s qua betrouwbaarheid.
degrotemuis zegt
Het grappige is dat het ook al die jaren ergens wel klopt. Een nieuwe MG B had toch meer karakter dan een nieuwe MG F, een 205 GTI meer beleving dan een 208 GTI. De nieuwe zijn objectief gezien betere auto’s maar de beleving is minder. Nu is wel de vraag in hoeverre die beleving echt uitmaakt als het gaat om een Ford Focus I 1.6 vs een nieuwe Focus 1.0 Ecoboost om een voorbeeld te noemen. Voor mij dus funauto wat ouder, daily mag nieuw zijn (dan neem ik de ergernis van willekeurige piepjes tussendoor van tijd tot tijd wel voor lief)
snelheidisrelatief zegt
Het gaat er maar net om welke keuzes je maakt en waar je blij van wordt. Ik heb begin dit jaar mijn ‘daily driver’ bmw 125i cabrio uit 2010 (met ongeblazen 3 liter 6 cilinder) ingeruild voor een bmw i3 Rex met panoramadak. Mijn brandstofkosten van bijna €3.000 p/j nu gereduceerd tot bijna €0 (want zonnepanelen op m’n dak en eigen laadpaal). En wendbaarheid, acceleratie en wegligging (de i3 is verlaagd / spoorbreedte aangepast) is beter of gelijk aan wat ik had. Ingeleverd op ‘cabriogevoel’ en topsnelheid. Hoewel ik dat laatste in de praktijk nog geen seconde echt gemist heb. Dit jaar tot nu toe 2x moeten tanken. In totaal €14 (9 liter tank). Daar word ik nou (ook) blij van.
faalhaas zegt
@snelheidisrelatief: Ik heb een jaar geleden ook voor de i3 Rex gekeken, ideale auto maar heb hem laten staan omdat het een heel onooglijk ding van buiten is, en een te kleine kofferbak. Ik rij nu een Prius op LPG trouwens, wetende dat de volgende auto een elektrowaggie wordt.
faalhaas zegt
@faalhaas: Prius Plus.
snelheidisrelatief zegt
@faalhaas: Schoonheid is net als snelheid relatief. Ik vond/vind een Multipla ook mooi. Werd vaak toegelachen/uitgelachen. Zegt genoeg. En de i3 is onze 2e auto. Naast een Tesla.
bereal zegt
@snelheidisrelatief: waar wordt je precies blij van in deze? Het besparen van geld?
snelheidisrelatief zegt
@bereal: Goeie vraag. Heb geleerd (ook door de Tesla) dat elektrisch rijden echt geweldig is. Snel, stil en inmens veel koppel. En de i3 is net als z’n voorganger (de 125i) ‘fun to drive’. Lichtvoetig. En de Rex maakt dat ik geen range anxity heb. Bijkomend voordeel is dat ik niet leegloop op brandstof- en onderhoudskosten. Beste uit twee werelden. En van die combi word ik blij.