Kink in de handelskabel. De tweedehands automarkt in Nederland is fors, maar de voorraden slinken.
Gebaseerd op cijfers van merkdealers constateert CRM Used Car Management namelijk dat de voorraad gebruikte auto’s in ons land rap minder wordt. Bij dealers stonden in januari 20% minder tweedehandsjes in vergelijking met de eerste maand van 2012.
Schijnbaar direct problematisch, want de commercieel directeur van CRM Jeroen van den Broek heeft het zelfs al over een aanstaand tekort:
“Normaal gesproken constateren we juist in de maand januari een stijging van de voorraadpositie bij merkdealers, dit lijkt er toch wel op dat we afstevenen op een structureel tekort aan aanbod van gebruikte auto’s.”
De oorzaak? Die wordt bij de overheid neergelegd. Door een aantal wijzigingen in de bijtellingspercentages werden vlak voor het verlagen van de CO2-grenzen ontzettend veel auto’s op naam gezet. Dit terwijl daar amper op werd ingeruild, waardoor de boel nu scheef is gegroeid. Of zoals Van den Broek het zegt:
“Tegenover deze nieuwverkoop stonden relatief weinig inruilers.”
Door het verstoorde vraag en aanbod-plaatje zijn er voor autobedrijven en (merk)dealers minder transactiemogelijkheden, en dat is bad for business. Een bijtellingsgevolg waar de overheid vast geen rekening mee heeft gehouden, mocht het inderdaad zo dramatisch zijn als voorgesteld.
Over dramatisch gesproken. De verkoopcijfers van nieuwe auto’s in januari al gezien? Die gingen in Nederland met een whopping 31,4% onderuit. Zelfs harder dan in Griekenland, wat ons wel erg nieuwsgierig maakt naar de resultaten van februari.
Fotocredit: @Kenner | Autojunk.nl
E34M5Touring zegt
Denk dat een groot deel van de kopers straks ook helemaal niet zit te wachten op een Prius of soortgelijks. Meestal kan er geen caravan of iets dergelijks achter en echt superveel bagageruimte etc. hebben ze meestal ook niet. Bovendien is bijtelling voordeel leuk als je least, maar een particulier koopt er niks voor. Tuurlijk, het wegenbelasting voordeel is grappig. Maar op auto’s zoals de C1 etc. scheelt het je 24,- per kwartaal…. Daar win je het niet op. Ik denk dat een hoop van die auto’s straks blijven staan. Niet zozeer de C1’s, die beginnen een 2e leven als 2e auto. Maar die Priii en Ampera’s etc. Ik denk dat die 2e hands lang blijven staan.
Hubert zegt
@E34M5Touring:
Merendeel van de auto’s hebben nu ook al geen trekhaak en een groot deel van degenen die hem wel hebben, gebruiken hem nauwelijks. Dus dat hoeft geen belemmering te zijn.
En wat kofferruimte betreft, hoe vaak zie je nu een volgeladen wagen rondrijden.
En voor de uitzonderingen hebben we gewoon grote auto’s met een trekhaak.
joostm91 zegt
Ikzelf werk bij een universeel autobedrijf, maar het klopt inderdaad… Wij hebben contacten met allerhande merkdealers, maar er is steeds minder te koop..
Las laatst nog dat een grote Volvo dealer in Breda drie nieuwe panden bouwde. Puur en alleen voor ingeruilde occasions… Daar gaat je handel als universele dealer zijnde!
midasracer zegt
Maakt mij geen reet uit. Ik haal mijn okasjons uit Duitsland.
sulobb zegt
@midasracer: en wat kost het om ze naar België of NL te halen??
Del-Sol zegt
@sulobb: Nog geen 2 Euro in België
midasracer zegt
@sulobb: België weet ik niet, in Nederland BPM (afgebouwd percentage), keuringskosten en een paar tientjes papierwerk.
Megakix zegt
@midasracer: even een vraagje; gebruik jij de tegenbewijsregeling dan, of de afschrijvingstabel ? Lijkt mij namelijk, dat een tegenbewijsregeling altijd lonender is ?
406_v6 zegt
@Megakix: Ik heb in 2009 en afgelopen december een auto uit Duitsland geimporteerd en in beide gevallen was voor mij de afschrijvingstabel het gunstigste.
ej20g zegt
@midasracer: ik vind de kosten voor de invoer overigens erg meevallen. De RDW-keuring is geloof ik €125 (niet zeker van), het papierwerk in totaal €103,70 (voertuigbewijs deel 1a, tenaamstellingsbewijs deel 1b en inschrijving voertuig). Daar komt nog €32 bij voor een eventuele (overigens vrijwillige indien de auto uit een EVA- of EU-land komt) APK-keuring. Nou hoef ik jou dat vast en zeker niet te vertellen, maar misschien is het handig voor andere mensen hier. Daar bovenop uiteraard nog Bpm indien dat nog afgedragen dient te worden (leeftijd-gerelateerd). Kentekenplaten zijn er vanaf €11 per stuk en op die manier kun je dus eigenlijk een geïmporteerde auto (buiten de Bpm) vanaf €250,70 op Nederlands kenteken hebben. Als je weet wat je doet heb je de auto zo hier en bovendien als je het slim speelt kun je jezelf nog korting geven wat betreft het afgeven van de Bpm. Verbaasd me eigenlijk dat niet veel meer mensen een auto importeren.
sulobb zegt
@ej20g: dit was de antwoord waar ik naar op zoek was, dank je…. En nu lijkt het me nog aantrekkelijker om een auto uit Duitsland te gaan halen…!
ej20g zegt
@sulobb: even ter aanvulling, zodat ik er zeker van ben dat je straks niet door mijn schuld voor verassingen komt te staan:
http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/invoeren/Pages/PersonenautoinvoerenuitdeEuropeseUnie.aspx
Ik hoop dat het allemaal lukt!
sulobb zegt
@ej20g: ja dank je :)
siemi zegt
@sulobb: of kijk even op http://www.bpmberekenen.com dan weet he alle ins en outs van het importeren.
ej20g zegt
@midasracer: komt me bekend voor. De vader van een vriend van mij haalt zijn auto’s altijd uit Duitsland, ik straks uit Engeland. Uiteindelijk altijd (in verhouding) goedkoper. Vaak beter onderhouden of minder kilometers op de teller. Het bewijs werd een aantal jaar geleden ook aan mij geleverd door mijn oom die een bijna full-option Opel Omega Caravan 2.5DTI uit Duitsland haalde. 130.000 km op de teller toen der tijd en de enige optie die er niet op zat was het schuif/kanteldak. Wát een heerlijke auto was dat, ik heb daarna ook nooit meer zo’n rijk uitgeruste Omega gezien.
midasracer zegt
@ej20g: In het buitenland/duitsland koop je meestal een veel luxer uitgeruste auto dan in het zuinige en door belastingen kapot gemaakte Nederland. Zo heb ik een schuifdakje in mijn RAV4 sol uitvoering. Kom je bijna nergens tegen. In Duitsland was mijn auto van een vrouw die er haar kindjes mee naar school bracht. Zat maar 40K km op de teller.
ej20g zegt
@midasracer: precies. Daar vindt je soms zelfs uitvoeringen luxueuzer of beter dan de duurste uitvoering hier, vaak voor minder geld ook nog. Dat is één van de redenen dat ik straks naar Engeland uitwijk: een Nederlandse GT Turbo is leuk maar een goede heb je niet onder de €6.000 en dan hebben ze vaak nog minimaal 200.000 km gedraaid. In Engeland vind je vanaf 2500 Pond een goede met pakweg 100.000 mijl (pakweg 160.000 km) op de teller. Dan zit het stuur wel aan de andere kant maar dat vind ik persoonlijk een voordeel. In Duitsland zijn ze ook een fractie goedkoper. Vaak rond de 150.000 km voor €4.000 á €5.000 en dan meestal dealer onderhouden. Het buitenland lijkt mij gewoon echt een betere keus. Maar zoals je zegt, een lagere kilometerstand, beter onderhouden en ook beter verzorgt (interieur). En daarnaast vaak ook beter schoon gehouden waardoor er minder of geen corrosie aanwezig is. Grote kans dat ik aan het buitenland vast ga houden. Dat doen mijn oom en een aantal kennissen van mij immers ook en dat bevalt ze prima.
alcantara zegt
Ik vroeg me al af waarom er zo weinig E92 330i’s te koop stonden (hoewel er wel genoeg 335i’s te koop staan).
sydney zegt
Er zijn simpelweg weinig inruilers ten opzichte van ‘nieuw’ verkochte auto’s omdat een groot deel van deze auto’s vanwege BPM verhoging en het behalen van de doelstellingen aan het eind van het jaar op kenteken word gezet door dealers en zodoende in de eigen ‘gebruikte’ bedrijsvooraad belandt. Datzelfde geldt ook voor importeurs uiteraard, al zullen die als eerste hun voorraad bij de dealers dumpen. Helaas betekent ‘ het op kenteken zetten’ nog niet dat de auto daadwerkelijk al verkocht is.
Ja, aan je eigen voorraad, demo of uitleenvloot misschien…
mout zegt
Mijn garagist heeft de hele occasion-afdeling leeg staan (vooruit, op drie na dan). De laatste jaren is de waardedaling zo groot, dat hij er niet meer aan kan verdienen.
zdev zegt
En weer de overheid die de markt verstoort, verslaafd als ze is aan accijnzen, BPM, CO2-heffingen, BTW en CO2-taks. Een belangrijke motor van de economie en van kwaliteit van leven voor burgers wordt om zeep geholpen. En toch staan we morgen allemaal als lemmings weer bij het belastingkantoor ‘powered by Shell’ de tank te vullen…
Megakix zegt
@zdev: klopt ! De prognose van de ACEA voor Nederland over 2013 is dan ook -36,5% ! Het einde van de bodem is nog lang niet in zicht…
kenner zegt
Ik koop mn auto’s altijd direct bij de particulier. Die kan je tenminste alles vertellen over de geschiedenis, onderhoud etc.. De juiste (betrouwbare) verkoper kan je uitfilteren, er zitten helaas wel veel dubieuze tussen, maar dat is bij de autohandeleren helemaal, ik vertrouw ze echt niet. OFF:leuke foto, bedankt @ricardo, benieuwd of ie al verkocht is
Rick-dos zegt
Het mag wel 31,4% zijn teruggelopen maar als je ziet dat vorig jaar januari 70.066 auto’s zijn afgezet in Nederland en wij op DE, FR, UK en Italië na het 5e land zijn qua autoverkopen, dan klopt dat natuurlijk ook niet. Kijk bijvoorbeeld naar België waar er 44.732 auto’s werden verkocht. Ik zou weleens een verloop over meerdere jaren zien.
Wij klagen steen en been dat auto’s zo duur zijn maar dan nog halen we zulke cijfers?
En maar roepen dat we het zo slecht hebben…
Megakix zegt
@Rick-dos: zoals hierboven gesteld…de ACEA gokt op 320.000 nieuwverkopen voor Nederland over 2013….dat is 165.000 minder dan de ANWB-ouwe-lullen-club prognosticeert.
Rick-dos zegt
@Megakix: Mja, kan mij niet aan de indruk onttrekken dat we hier ook te maken hebben met het leeglopen van een luchtbel. Wellicht dat we nu gewoon in reële verkoopaantallen terechtkomen.
Megakix zegt
@Rick-dos: nah…de aankoop lag al gemiddeld op 1 nieuwe auto in de 16 jaar…wordt nu dus 18-20 jaar…niet echt een luchtbel, maar keiharde welvaartsafname.
blackmore zegt
@Rick-dos: voor België heeft het Autosalon begin januari wellicht wat geholpen. Voor meerjarige analyses Google je al gauw zoiets: http://www.acea.be/news/news_detail/new_vehicle_registrations_by_country/
maar dan nog zou je het best per capita bekijken, dus tegen het aantal inwoners aanhouden.
Rick-dos zegt
@blackmore: Hmmmm thx voor de link maar als je dan over de afgelopen paar jaar kijkt dan blijkt het toch wat genuanceerder te liggen dan wat ik eerder stelde. Zet ons even af tegen dat van België en dan zie je dat er in België ongeveer hetzelfde aantal over het gehele jaar wordt verkocht. Maar steeds in Januari zie je een groot verschil.
Mijn enige verklaring daarvoor is dat veel Nederlanders hun auto pas in januari willen laten registreren.
rotjeknor zegt
@blackmore: @blackmore: was er ook een kleine stijging van de autoverkopen in 2011, tijdens de AutoRAI? Als dat zo was, aangezien het in België ook wellicht werkte, wat je net zei, dan zal 2013 een minder jaar worden voor de nederlandse automarkt.
eline93 zegt
Ik ben laatst op zoek geweest naar een nieuwe gebruikte auto (ik ben geslaagd hoor!) en het viel me vooral op, dat veel auto’s er slecht uitzagen voor hun leeftijd. Vooral de ex-leaseauto’s geloof ik….
Alle 14%-bijtelling-leasehokken zijn straks super oninteressant voor particuliere kopers… Wie wilt er nou een 0-100 in 15-seconden station?
Megakix zegt
@eline93: voordeel voor die muesli-auto’s lag (zoals geschreven) alleen bij de nieuwleasers. Die gingen er vervolgens potdomme mee racen en rammen op de snelweg, waardoor ze allang hun beste tijd hebben gehad. Koopadvies…in elk geval geen ex-lease-0-of-14%-bijteller !
eline93 zegt
@Megakix: Wat je zegt – daarbij heeft continue het gaspedaal op de vloer gelegen.
Megakix zegt
@eline93: even terzijde…maar je was ‘geslaagd’…dus welke auto rijd je nu ?
eline93 zegt
@Megakix: Een Fiat 500 1.4 Sport!
Megakix zegt
@eline93: ikke ‘love’ de fiat 500 ! Goeie koop…puur op basis van de looks dan !
Simpson zegt
Dus mensen rijden wel nieuw, maar ruilen hun ouwe wagen niet in?
En het is de schuld van de regering? Vreet die ze op dan?
En ik dacht dat de biznizz zoveel last had van al die ouwe duitse meuk dat hier met een nieuw kenteken rondrijd? Of horen die bij de “nieuwe auto´s waar niets op wordt ingeruild”?
klinkt weer als gegoochel met statistieken om wat centen bij elkaar te sprokkelen.
joostm91 zegt
@Simpson: Zijn diverse oorzaken voor. Sommigen rijden hun auto totall-los, anderen verkopen hem liever zelf omdat ze vinden dat ze te weinig terug krijgen bij de dealer.
Simpson zegt
@joostm91: dus dit is goed nieuws voor de particulieren die nog een tweedehandsje te koop hebben :)
geen schuld van de regering, maar van krenterigheid van de dealers.
Simpson zegt
Daarnaast, als je eerst dat soort advertenties moet ontcijferen…. :)
sjamp zegt
Oktober 2006. Vanaf die datum krijgt Mensch bij export de rest-BPM terug. Dat wil zeggen: alle lease diesels die sinds 2009 uit de lease kwamen, gingen HOP de grens over. Want aan het begin van de crisis kwamen er bakken leaseauto’s op de markt door uitgerangeerd overtollig overbodig en overgewaardeerd personeel. Tot 2008 kreeg je immers geen IT’er als je niet minimaal een leasebak aanbood bij ’t eerste sollicitatiegesprek.
Nu, nadat niet alleen de echt auwe rommel via de Utrechtse of Beverwijkse automarkt de grens over ging, maar ook veel, heel veel 3 tot 6 jarig spul, Nu, is de markt leeg. Een tweedehands diesel zonder astronomische kilometerstand is bijna niet te vinden en een zuinige benzine alleen in de vorm van truttig muesli gebak dat net een grammetje te veel uitstoot om nog voordelig A-labeltje te zijn.
Zo. Barman! Doe hier nog eens een rondje?!! Lossen we daarna het begrotingstekort op met een handje borrelnootjes!
disco3hse zegt
@sjamp:
Klopt, bij export ontvangt de verkoper de BPM volgens een afschrijvingstabel terug. Aangezien auto’s hier dankzij de BPM netto relatief goedkoop zijn is het interessant om ze te exporteren. Goed onderhouden, geen bergen in NL en mooie gladde wegen dus geliefd in het buitenland.
Jammer dat de overheid hier geen rekening mee gehouden heeft. Die heeft de ontvangen BPM allang voor zowel linkse als rechtse hobby’s uitgegeven en geeft hier dan ook weinig ruchtbaarheid aan. Maar er gaat voor miljoenen aan BPM retour autohandel….
pomoek zegt
Hm, in Finland zijn de autoverkopen -28%. Volgens mij groeit de Finse economie nog steeds, er is dus geen correlatie tussen de economische prestatie van het land en de autoverkopen zoals wordt gesuggereerd.
Haakie zegt
Zal me jeuken. Ik koop een 3-5 jaar oude auto en rijd hem dan volledig op. De vorige is 11 jaar meegegaan. Als deze de helft zo lang meegaat ben ik de komende 5,5 jaar uit de brand.
Esprit_de_Flandre zegt
Nou en? Is toch een markt van vraag en aanbod? Dus minder aanbod zal leiden tot hogere prijzen, en daarmee zal een nieuwe wagen weer interessanter worden, en over een paar jaar worden die nieuwe dan occasies. Kleine bump, snel weer in evenwicht…
bobb zegt
@sjamp
Er waren zelfs die de gesprekken in een autoshowroom hielden waarna je gelijk een auto kon uitzoeken haha je kunt je het niet meer voorstellen vandaag.