We importeren steeds minder auto’s, terwijl de vraag groeit… Hoe zit dat dan?
Laten we het weer eens over een crisis in Nederland gaan hebben. Welke van de 80 crises, vraag je je misschien af? Nou, het gebrek aan tweedehands auto’s deze keer. Want al gaan er niet direct kindertjes dood omdat er te weinig occasions zijn, het is wel degelijk een probleem.
Want als jij een goedkoop tweedehands karretje nodig hebt om van en naar je werk te komen, heb je een probleem. Mocht je er al een kunnen vinden, dan is de kans levensgroot dat die schier onbetaalbaar is geworden. Iets met een hoge vraag en een laag aanbod.
En dat aanbod van tweedehands auto’s in Nederland is de laatste tijd nóg een stuk lager geworden, meldt de site van een Nederlands autotijdschrift.
We importeren steeds minder auto’s
De tweedehandsmarkt bestaat namelijk lang niet alleen uit auto’s die nieuw zijn gekocht in Nederland. Nee joh. Een groot deel ervan komt van over de grens. Bijvoorbeeld uit Duitsland, da’s een geliefde plek om je auto vandaan te importeren. Alleen is dat afgelopen jaar ook flink minder geworden.
Dit jaar zijn 11,8 procent minder auto’s geïmporteerd dan in dezelfde periode vorig jaar. En als je dat een hoog getal vindt, afgelopen maand werd er maar liefst 21% minder aan tweedehands auto’s geïmporteerd. Maar waarom, vraag je je dan af?
Da’s simpel. Ook in het buitenland is het aanbod er gewoon niet.
Ook in het buitenland merken ze natuurlijk dat er een chiptekort is en dat er vanwege de oorlog in Oekraïne een heleboel onderdelen niet kunnen worden geleverd. Daarom droogt ook daar de tweedehandsmarkt op en dus zitten niet alleen zij, maar ook wij met de gebakken peren. Figuurlijk dan, want we zitten niet met échte gebakken peren. Dat zou raar zijn.
Wat importeren we het liefst?
Ondanks dat er weinig aan tweedehands auto’s wordt geïmporteerd, we kunnen natuurlijk wel altijd een lijstje maken van de populairste modellen. De auto’s die we het allerliefste willen en waar relatief gezien de meeste ons land van binnenkomen.
Op 1 staat de door de puristen en andere liefhebbers zo intens gehate SUV, in 1 categorie gegooid met de nog intenser gehate crossover. Meer dan een derde van de ingevoerde occasions is er 1 van dat type.
Ook is duidelijk te zien dat de elektrische occasion aan een opmars bezig is. Bijna 10 procent van alle auto’s die we importeren is er zo een. Vorig jaar was dat nog geen 3%. Plug-in hybrides nemen tenslotte 18% van de import voor hun rekening.
Dan sluiten we af met toch een béétje goed nieuws voor ons petrolheads; de benzinemotor is met 63% van alle import nog altijd het populairst. Ha!
Da’s dan tenminste nog iets.
schuimbekje3 zegt
ik vraag me serieus af wat een 2de hands subaru uit duitsland te maken heeft met oekraine?
of hangen die oekrainers ze onder drones om op russen te laten vallen?
dat zou net zo lachwekkend zijn als piano’s in stomme films..
en die waren geloofwaardiger dan dit.
en volgens mij komen subaru onderdelen niet uit oekraine maar komen daar plofkippen vol vieze spuitjes vandaan, de reden dat NL ze met een referendum niet in de EU wilden..
ik kan me voorstellen dat met brandstofprijzen die omhoig schieten zonder geldige reden en stroom en gasprijzen die alleen in nederland omhoog gaan en bpm die voor 2017 en jonger op CO2 waarde berekend wordt meer doen aan de daling.
ik zit hier in noorwegen voor 25ct per kwh, hoezo 120ct in utrecht? gas kennen ze hier niet, hier stoken ze met houtpellets, electriciteit, luchtwarmtepomp of aardwarmtepomp, voor sfeer of bezoek met echt hout.. dus waarom 120ct in nederland? pure oplichting.
W115 zegt
Niets met Oekraïne, wel met inflatie. Als je een auto verkoopt moet je ook veel betalen voor een vervanger.
Turbo S zegt
Met de alsmaar door stijgende kosten voorspel ik dat het percentage import auto’s nog wel verder zakt. Mensen houden minder of niets meer over, of geraken zelfs in de schulden.
Waarvan wil je dan een nieuwe (import) auto kopen als je het geld niet hebt?
Johanneke zegt
Het is mij wel weer gelukt een spotgoedkope auto te kopen.
Top onderhouden, climate en cruise control, achteruitrijcamera, multilink ophanging, onder de 10 seconden naar de 100, 116.000 gelopen.
2300 euro!
Nu komt de waarom: het is een 2006 Nissan Primera 2.0. Gekocht van een man van 70. Veel lelijker zijn auto’s niet gebouwd, maar rijdt echt top. Kost 2 maanden zoektermen in de gaten houden, maar ik rij weer voor een appel en een ei.
Nog een paar jaar en ik heb genoeg voor een trackday auto + alles wat daar bij komt kijken. Dan is het het allemaal waard geweest om al die jaren in oude hokken te rijden en geld te besparen ipv 8k per jaar af te schrijven op een Duitser.
rubend zegt
Respect voor je discipline! Ik hoop dat je volgens planning bij je doel uit komt!
Johanneke zegt
Zodra de kinderen wat groter zijn moet het gaan gebeuren. Huis is bijna af, heel veel eigen geld in gepompt. De tropenjaren moeten straks over zijn, en dan kan ik geld gaan pompen in mijn hobby.
Nu race ik online in een stoeltje, hopelijk straks in het eggie.
kniesoor zegt
Mooi man, hoop dat het je gaat lukken. Begrijp van mensen, die er verstand van hebben (die racen al van jongs af aan), dat in een stoeltje ‘racen’ een uitstekende manier is om jezelf te preparen voor het echte werk. De recente generatie racegames schijnt de werkelijkheid behoorlijk te benaderen.
Johanneke zegt
Ik volg een gozer op youtube, jimmy broadbent. Kende hem van Gran Turismo video’s en streams, hij is later alle simrace games gaan doen. Gozer is populair geworden en raced nu gewoon in een team. Gesponsord en wel. Nu verwacht ik niet dat mij dat zal overkomen, maar schijnbaar is het inderdaad een prima manier om te oefenen en talent te laten ontwikkelen.
PunicaOase zegt
Heel gaaf en mooi om te horen.. Welke auto(‘s) heb je in gedachte?
Johanneke zegt
Om te beginnen vrij standaard. Moet mij er nog veel meer in gaan verdiepen, maar MR2 of MX-5. Eerst leren rijden met een simpele auto waar je onderhoud en tuning (voor een goed deel) zelf kan doen. Plus die auto’s blijven redelijk waardevast.
Dutchdriftking zegt
Het grote aanbod en prijsverschil is gewoon minder dan andere jaren, dat is alles.