Gisteren liet ons aller Rijkswaterstaat weten dat men vreest dat een links-gristelijk kabinet te weinig ambitie heeft voor het aanleggen van extra asfalt. En juist extra asfalt is de enige oplossing voor files! Autoblog legt uit…
Of beter gezegd, Simon Rozendaal legt uit. Tijdens de kerstvakantie was het namelijk weer heerlijk rustig op Neerlands wegen. De aloude theorie (dat nieuwe wegen geen enkele zin hebben omdat nieuwe wegen altijd nieuwe auto’s aantrekken) klopt dus niet! Want, hoe kun je in hemelsnaam verdedigen dat het aanleggen van extra wegen niet helpt tegen de files?
Een kabinet van CDA, PvdA en ChristenUnie zal waarschijnlijk geen gehoor geven aan deze vraag, grote kans dat ons geld wordt uitgegeven aan een betere benutting van het wegennet ipv extra wegen. Daarnaast zal er ook flink wat geld naar onderzoek gaan. Zonder een degelijk onderzoek van minimaal vier jaar gaan we natuurlijk niet aan de slag.
De Telegraaf schrijft ook nog dat bezuinigingen op het overheidsapparaat geen zin hebben… „Rijkswaterstaat kan de komende vier jaar geen nieuwe grote taakveranderingen of afslankingen aan.” De dienst, verantwoordelijk voor de grote weg- en waterprojecten, heeft de afgelopen tijd 12 procent meer ambtenaren ingeleverd dan door de politiek is gevraagd. OMG! Wat nu?
Met dank aan Arjan voor de tip!
Ron zegt
@Stef: mee eens, alleen het feit dat er meer wegen nodig zijn staat als een paal boven water.
Stef zegt
Ik snap het punt van deze niet samenhangende punten tekst helemaal…
Wat hebben het ‘inleveren van 12% meer ambtenaren” te maken met dat de wegen leeg waren tijdens de kerstvakantie?
Beetje erg matig stukje journalistiek, als men het al als dusdanig wil beschrijven.
autoblogger zegt
@Ron: klopt, daar gaat het om! Maar het zal waarschijnlijk niet gebeuren…
@Stef: journalistiek? he bah!
Benny1 zegt
Met z’n alle emigreren ;)
Kachel 2.8 q zegt
Extra wegen is een ding, maar laat de overheid in godsnaam schotten tussen de snelwegen plaatsen. Scheelt een hoop aan (domme) kijkersfiles! Daarnaast moet de Nederlandse automobilist eens afstand gaan houden. Doordat dit niet gebeurt nu gaat het ritsen ook voor geen meter, waardoor je, zeker bij flessenhalssen, steevast in de file staat. Ook aan het eeuwige links rijden zou de overheid wat moeten gaan doen. Als de overheid zich nou eens op deze maatregelen zou richten, zou het een hele hoop files schelen!
Peter zegt
Elsevier en de telegraaf tegen een centrum links kabinet? het moet toch niet gekker worden!
Lappy zegt
Dat het heerlijk doorrijden was, is zeker waar.
Iedereen had vakantie (behalve ik). over het 90 km heen / 90 km terug traject vanaf onder rotterdam tot amsterdam/schiphol deed ik ietsje langer dan een uur.
Huidige stand van zaken, 2 tot 3 uur.
Meer asfalt = beter doorrijden. Want een groot aantal van de files komt door wegversmallingen, waar het van 3 naar 2 baans moet (A4 ter hoogte van Roelofarendsveen altijd file door dat euvel).
Sowieso moeten alle snelwegen 3 baans :) dan kan je tenminste lekker doorrijden en dan snelheid afhankelijke banen ervan maken zoals in Duitsland/Oostenrijk.
Maar nee, men moet 80 gaan rijden in de randstad…
Ron zegt
@Autoblogger:
daar ben ik ook bang voor. Van het 80-kilometer gebied bij Overschie is kort na de start al aangetoond dat het de doorstroming niet bevordert (in tegendeel). Toch moeten er eerst luchtkwaliteitmetingen en rapporten komen voordat men teruggaat naar bijv. 100 km uur en dat kan jaren duren.
Ondertussen rijdt m’n auto daar 1 op 4 in de file, in plaats van 1 op 13 bij 100 km/uur, wat is het milieueffect daarvan? Ik vraag me weleens af wat de links partijen en de milieulobby nu eigenlijk echt willen…
Lappy zegt
@ Ron: Klinkt raar, maar ik kan ook niks anders verzinnen; de burger zieken.
Wat ik ook echt zo ONGELOOFELIJK irritant vind, is de traject controle op de A4. Je mag daar net harder dan 120 waar je kan doorrijden, en dan sta je aan het einde van de traject controle ook steevast in de file.
Ik carpool nu met iemand die in Katwijk werkt. Vanaf Zoetermeer ga ik nu eerst helemaal naar Katwijk, en dan neem ik via wat binnenweggetjes de A44. Zelfs met al dat omrijden ben ik nog vrijwel evensnel als dat ik de snelwegen zou nemen.
tdj zegt
Kijk ook eens ff op: http://www.meervrijheid.nl/de_oorzaak_van_files.htm
We betalen allemaal 15mjrd(inc btw) aan auto gerelateerde belasting waarvan ruweg 2.2mjrd terug wordt geinvesteerd in het wegennet/infrastructuur.
Rick dos zegt
Leg mij dit eens uit. (bijna) Iedereen loopt al jaren te roepen dat er extra wegen moeten komen. Nu hebben we de afgelopen 4 à 5 jaar een kabinet met rechtse signatuur gehad. Een kans bij uitstek -lijkt mij- om dit soort plannen er doorheen te krijgen. Nee, wat doen onze briljante ambtenaren dan? Die gaan wachten op de wisseling van de wacht……………
Iemand anders hier, die hierdoor zijn stereotype beeld van een ambtenaar mee versterkt wordt? Je weet wel ambtenaren die de hele dag niks doen en alleen maar slapen…….paar ambtenaren die de afgelopen paar jaar hebben lopen slapen. En die willen de schuld nu natuurlijk naar de linkse hoek schuiven, want het is niet de schuld van de ambtenaren! 12% is nog lang niet genoeg d´r kan nog meer bij!
autoblogger zegt
Zie je! Ik wist dat die ambtenaren relevant waren ;)
Peperbus zegt
Zolang men zich met de planning altijd baseert op onzuivere prognoses zal de groei van het verkeer altijd groter zijn dan het tempo van de wegaanleg. M.i kan je het beter bereiken o.a. door:
– werken in je eigen stad/regio te bevorderen door belasting maatregelen;
– werktijden te spreiden ( als de aard van de onderneming/klantenbestand dit toelaat)
ik heb het bewust niet over openbaar vervoer of carpoolen bevorderen want dat helpt toch niet
Lappy zegt
@ Rick:
Arrghh Carla Peijs he…. dame die niet weet hoe het werkt.
En als je er dan over nadenkt, zijn er eigenlijk sinds Paars alleen maar heksen geweest op de post van verkeer?
Raul8711 zegt
Als we 2x zoveel asfalt aanleggen, dan staan we over 5 jaar nog in de zelfde file alleen dan 10 centimeter hoger :p
Ron zegt
@tdj goed stuk ook, eigenlijk wordt alles daar al gezegd.
@Autoblogger: ik denk dat je hier een onderwerp te pakken heb wat nogal wat reacties gaat opleveren ;)
Rick dos zegt
@autoblogger
Zijn alleen maar relevant als je je frustraties wilt laten botvieren! ;)
@Lappy
Laat me niet beginnen over onze ministers!
Maar het devies is al jaern bij V&W bestrijding van de files…..waar komen ze dan mee? 80km zones………je zou bijna denken dat het door een links kabinet is bedacht.
En nergens, niemand binnen het ministerie die bij zichzelf denkt: hmmm 80 km zones krijg je langere files mee en meer files betekent meer schade aan het milieu……..in plaats dat er dan iemand roept: wat een achterlijk plan zoals bijna heel Nederland. Nee, roepen ze daar wat een BRILJANT plan!
En nu komen ze dan eindelijk met een plan die wel wat kan opleveren………zullen ze een gesloten deur begroeten……….
Taxpayers´money well spent die ambtenaren.
Barry330cd zegt
Het is schijnbaar politiek correct om steeds maar te roepen dat meer asfalt geen oplossing is. Maar niks doen verergert de zaak alleen maar en dat snappen ze in Den Haag nog niet helemaal. En de politicus die een lans wil breken voor bredere snelwegen wordt door ploitiek links radicaal neergesabeld als een milieuvervuiler! Alsof de CO2 uitstoot van de auto’s in NL in zijn geheel verantwoordelijk is voor de mondiale broeikas hysterie.
Klassiekerrally zegt
Dubbeldeks wegen!
Handig voor fervente cabriorijders: als het regent ga je gewoon met je open dak ‘beneden’ rijden. Blijf je toch helemaal droog!
Goh, wat heb ik een goede ideeën! ;)
Lappy zegt
Het frustreert me ook gewoon hoeveel wij betalen (zoals tdj zegt) en wat we ervoor terugkrijgen.
In duitsland heb je geen BPM en zit de wegenbelasting in de benzineprijs, en daar hebben ze fantastische wegen.
Wat ik als grote fout zie, is het fileprobleem zien als 1 groot probleem.
Je moet eens per traject waar file staat kijken naar de situatie en die oplossen.
En gratis OV zal ook helpen. Kan ik doorrijden op een rustige weg (of denkt iedereen dat?)
Dan over OV, het is logisch dat men met de auto gaat. Die vriend van me die ik afzet bij Katwijk zou er met OV ongeveer anderhalf uur over doen terwijl het met de auto nog geen half uur is.
Ik verheug me op http://www.helinet.nl
Klassiekerrally zegt
@ Barry330cd: Mee eens, maar zo is het toch met alle politieke hete hangijzers?
Om maar even een oud gezegde af te stoffen: ‘Zachte heelmeesters maken stinkende wonden’. Er zal op korte termijn flink doorgepakt moeten worden (op meerdere vlakken dus), anders gaat ’t een keer goed mis en zal het oplossen van de chaos duurder zijn dan eigenlijk nodig was geweest.
Klassiekerrally zegt
In duitsland heb je geen BPM en zit de wegenbelasting in de benzineprijs, en daar hebben ze fantastische wegen.
In Duitsland betaal je naar cilinderinhoud belasting hoor…
pb zegt
ik ben zeker voor het verbreden van wegen! er is afgelopen jaren veel gedaan aan de wegen, maar nog niet genoeg om problemen grotendeels op te lossen. Er word nu al tientallen jaren gesteggelt over het doortrekken van de A4 bij Delft naar Rotterdam, want dat ontlast de weg bij Overschie en z’n 80-kilometer zone. Helaas word dit plan vele malen tegengehouden door linkse partijen, milieuorganisaties en regionale besturen. Daardoor moet iedereen nog over de andere weg naar rotterdam, die dus helemaal dichtslipt. nee..dat heet goed voor het milieu…hup jongens..aanleggen die verlengde A4 en het zal zeker schelen in vervuiling. (ik woon daar 2 kilometer vandaan, dus ik weet waar ik het over heb…ook over het stukje natuur wat verloren zal gaan!)
Dagg zegt
Jullie vergeten een aantal dingen. Het aanleggen van meer wegen helpt het file probleem namelijk NIET te verhelpen.
Hoe komt dit? Het gaat om doorstroming van het verkeer bij afslagen en met name bij dorpen/steden. De infrastructuur in onze steden zijn niet toeberekend op de hoeveelheid verkeer dat vandaag de dag door Nederland raast.
Doordat je meer wegen aan zal leggen zorgt er wel voor dat je eerder bij een stad of dorp bent maar dan sta je in de file van 50m breedt omdat niemand de steden binnen komt omdat de wegen daar te smal of te weinig zijn. De flessenhals is dat. Men staat dan dus in de file omdat er geritst moet worden van vijf of meer baans naar één of twee baans wegen en dat ritsen is dan niet eens het grootste probleem.
het ministerie van V&W kan er weinig aan doen dat de doorstroming in de steden niet toeberekend zijn op het verkeer dat licht meer aan de gemeenten die alles liever vol bouwen omdat ze dat direct meer geld opleverd. Waarom direct? Bouwen levert meer belastingen op voor de gemeente dan het verkeer en aanleg van wegen. Indirect kan het wel geld opleveren doordat de doorstroom beter wordt en de stad dus aantrekkelijker wordt voor bedrijven waardoor ze uiteindelijk de belastingen binnen krijgen.
Wij mogen blij zijn met het wegen net wat er momenteel ligt wat dat is echt niet slecht. Iedereen heeft het wel over Duitsland maar dat zijn ook maar ‘een paar’ wegen. Ik weet het niet zeker maar volgens mij is het wegennet in Nederland beter onderhouden dan in Duitsland in zijn geheel gezien en dus niet die paar autobhanen.
Lampredi zegt
Iedereen wil extra wegen, zolang ze maar niet door zijn/haar achtertuin lopen of er zelfs maar in de buurt komen. Dat is wel een betje het probleem denk ik
marcos zegt
Is alleen verbreden de oplossing?
Minder in- en uitvoegstroken, langere in- en uitvoegstroken, geen tot zo min mogelijk flessehalsen, flexibele snelheden (harder buiten spits bijvoorbeeld).
Kijkersfiles voorkomen (afscheidingen tussen rijbanen), en misschien het vrachtverkeer verminderen (Laat die goederen maar eens met de trein gaan, die kan je tenslotte stapelen, want dat stapelen van mensen nu zonder Randstadrail hier werkt ook niet: http://www.telegraaf.nl/binnenland/56559061/Trein_ontruimd_na_opstand_reizigers.html?p=2,1 )
Toch heb ik nu het gevoel dat ik vloek, straks pakt de AIVD me nog op!
Barry330cd zegt
@Marcos: Je slaat de spijker helemaal op de kop, verbreding van de wegen is ontoereikend, alle andere door jou genoemde zaken zijn even relevant. Als toevoeging op al deze maatregelen geloof ik dat een goed, fijnmazig, snel en goedkoop OV ook zal meehelpen om de fileproblematiek op te lossen.
Lappy zegt
@ Dagg:
Bij bijvoorbeeld Frankfurt (zelf ondervonden) staat ook elke dag veel woon/werk verkeer file.
Het is daar ook niet ideaal. Maar het probleem is toch minder als in nederland en t gaat mij ook om hoeveel geld wij betalen voor het wegennet.
En meer asfalt helpt wel. Ik zei al, je moet niet alleen het fileprobleem als 1 geheel zien, maar ook per situatie kijken.
Want je ziet ook zeer regelmatig dat er files staan doordat mensen een afrit moeten hebben (knooppunt bij Barendrecht A29/A15) maar in de file staan omdat mensen die andere kant op moeten al in de file staan.
Moet ik zeggen dat ze dat enigszins hebben opgelost door een doorgetrokken streep te verlengen.
@ Marcos: verbod op vrachtverkeer tussen 8:00 en 9:00 en 17:00 en 18:00. Is ook wel een goed idee. En over de rails, wordt die betuwe/HSL lijn ook gebruikt? al weet ik daar niet het fijne van.
En RandstadRail… ik zeg niks :P enkel dat het model staat voor het beleid.
Benny1 zegt
Een beetje offtopic maar ok ik wilde het toch wel even melden:
http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2007/01/wegenvignet_in_belgiee_gaat_do.html
Lees ook wat die bijdehand van CDA dan zegt…. in nederland moet de accijns omlaag !!!!
Lappy zegt
@ Benny: Ach… als je bedenkt dat Belgen vaker in Nederland worden geflitst dan in hun eigen land vind ik het een stuk minder bezwaarlijk.
Als dan dat geld van die boetes nog ten goede zou komen aan lekkere stukjes asfalt extra…
Misschien kunnen die belgen met dat geld ook Ring Antwerpen afmaken :D
automobilist zegt
Volgens mij vergeten we één ding stelselmatig in Nederland. De doorvoer van verkeer over de b wegen en in steden. Zoals anderen al zeiden zijn die niet berekend op het verkeer wat ze willen en moeten verwerken. En snelwegen lopen dus vast als het verkeer er vanaf wil en erop wil.
Een standaard reactie om die drukte op te lossen is het verdrijven van verkeer naar rondwegen en snelwegen (eigenlijk een soort afsluiten dus).
En dat is een vicieuze cirkel waar je vervolgens niet meer uitkomt. Want daardoor komt er meer en meer verkeer op de al overbelaste overige wegen. Op die wegen gaan mensen alternatieven (sommigen noemen dat sluiproutes) zoeken, die dan weer worden afgesloten, en dan begint e.e.a. weer van voor af aan. (lees: nog meer afsluitingen)
Wat zou wat mij betreft een goed begin zijn van de oplossing voor het probleem: De gemeenten verplichten de doorstroomcapaciteit van de gemeente op peil te houden of te verbeteren. Dus een goed alternatief aanleggen als een andere route wordt afgesloten. Dan kan het lokale verkeer weer van de snelweg af, is iedereen sneller op zijn plek, en is er een stuk minder ergernis.
Gerhard zegt
Hahaha! Dat fileprobleem blijft altijd een mooit discussiepunt!
@Rickdos:
het vorige kabinet heeft veel geinvesteerd in wegen! Het blijft natuurlijk een kwestie van prioriteiten maar toch kun je zeker niet zeggen dat er niets gebeurd!
Wel klopt het dat eea wat lang duurt: denk aan rekeningrijden…onderzoek, onderzoek, onderzoek en dan komt er nog eens wat. Wat vergeten wordt is dat er weinig speelruimte is, zowel op infrastructureel vlak (vergelijking met duitsland gaat volledig mank, want DE is minder dicht bevolkt) als op het gebied van luchtkwaliteit, de EU normen worden al met voeten getreden!
@Dagg: goed punt, het verbreden van wegen is niet altijd de oplossing, het flessenhals effect is een groter probleem (kijk bijvoorbeeld naar het einde van de A12 in Den Haag, je kunt het daar simpelweg niet breder maken, ook niet dubbeldeks, en die A12 zal daarom altijd vast blijven staan voor Den Haag, hoe breed je hem ook maakt ter hoogte van bijvoorbeeld Zoetermeer.)
Wel is het zo dat er nog plaatsen zijn waar het wel kan. Het eerder genoemde knelpunt bij Roelofarendsveen is daar een voorbeeld van, maak het daar breder en veel files zullen opgelost zijn.
Rick dos zegt
@Gerhard
Ik zeg ook niet dat er niets is gebeurd. Ja, ze hebben geinvesteerd in de wegen. Maar waar hebben ze in geinvesteed? Juist, in achterstalliig onderhoud. Ook weer zo iets wat allang had moeten gebeuren.
En over prioriteiten stellen. Ben ik met je eens, maar waar leggen ze de prioriteit? Milieu én file bestrijding. Ja, wat is het nou? In de priotriteiten moet je natuurlijk ook keuzes maken.
En waar komen ze dan mee? Met 80 km zones………..Het initiatief hiervan lag bij de stad Rotterdam.(en bedankt he Rotterdam!). Je kon ziender oog de files en problemen zien groeien. En wat zei het kabinet toen? Dat is de oplossing! We voeren het rond randstad in! Je kan begrijpen dat ik op dat moment mezelf een klap in mijn gezicht gaf om zeker er van te zijn dat ik niet sliep…..
Ik ben niet vergeten dat er weinig speelruimte is, want dat werd ons altijd voor gehouden dat er weinig speelruimte is. Het is alleen zo naar aanleiding van dit berichtje dat er blijkbaar wel genoeg speelruimte is. Aangezien V & W er nu zelf mee komt. Dus er is ineens wel genoeg speelruimte, want anders kom je niet met deze kritiek op het volgende kabinet. En het milieu aspect. Volgens mij zijn de onnodige files (daar kan je volgens mij ook nog onderscheid in maken) nog schadelijker voor het milieu.
Greg zegt
Je kan goochelen met verbredingen van wegen en meer asfalt, maar dat zijn allemaal korte termijn oplossingen. En bovendien, na 10:30 in de ochtend zijn de wegen weer prima te berijden en na 19:30 in de avond ook weer. Het probleem beperkt zich tot de spitsuren en ’t begin van de vakanties.
Het probleem is de sub-urbanisatie rond de grote steden. Mensen komen van buiten de grote steden en rijden over de bekende snelwegen A2,9,10,12,13,20 enz. naar hun werk. Zolang het werk zich in dezelfde mate concentreert in de grote steden zal er altijd filedruk zijn in de spits.
Bedrijven kunnen de fileproblematiek zelf grotendeels oplossen door aan hun vestigingsbeleid te werken. Open nog meer kantoren in plaatsen als Almere, Lelystad, Almaar, Gouda, Zoetermeer, Den Bosch, Tilburg. (De plaatsen van waaruit veel mensen vertrekken om vervolgens in de file aan te sluiten) Dan zal je zien dat de last beter wordt verdeeld over de bestaande wegen en de boel vanzelf lekkerder gaat rijden..
gebbetje zegt
Het is zóóó simpel: wegenbelasting en benzine verdrievoudigen = minder auto’s = minder wegen = goedkoper = schoner milieu. Of ik het ermee eens ben? Denk het ff lekker van nietus :) Wel eens een fabriek in bijv. India gezien? I rest my case….
Gerhard zegt
@ Rick dos:
Er is weliswaar veel in onderhoud geinvesteerd, maar ook in extra wegen: neem de N11 Leiden-Alphen.
Vergeet ook niet dat het formatietijd is, die DG probeert natuurlijk extra geld los te krijgen. Wel raar van een organisatie die zelf jarenlang heeft geroepen dat extra asfalt niet helpt! Dit is hun huidige plan van aanpak:
http://www.vananaarbeter.nl/Images/Resultaten_tcm220-169482.pdf
Je ziet er niets instaan over extra asfalt. Maar laten we voor de filerijders hopen dat er extra centjes komen.
Over de 80km zones:
http://www.vananaarbeter.nl/Images/onderzoek%2080%20km%20zones%20AVV_tcm220-171283.pdf
Zoals je hier kunt lezen is het niet alleen maar negatief wat er daarmee gebeurd. er zijn wel degelijk positieve resultaten met name op het gebied van luchtkwaliteit. Waar de resultaten tegenvallen lijkt terugdraaien naar 100km wel de oplossing. Nog één over die zones: kun jij één 80km zone noemen waarvan wegverbreding de oplossing is? Neem overschie en Den Haag: daar past gewoonweg geen extra baan bij!
Gerhard zegt
@ Greg: idd een betere oplossing op de lange termijn, op korte termijn schiet je weinig op.
Neem bijvoorbeeld Lappy: die werkt denk ik in de buurt van A’dam, heeft een collega in Katwijk en woont in Zoetermeer…das niet handig vind ik persoonlijk ;)
Stimuleer in zulke gevallen thuiswerken, andere werktijden en een ander vestigingsbeleid.
Gerhard zegt
@ Greg: idd een betere oplossing op de lange termijn, op korte termijn schiet je weinig op.
Neem bijvoorbeeld Lappy: die werkt denk ik in de buurt van A’dam, heeft een collega in Katwijk en woont in Zoetermeer…das niet handig vind ik persoonlijk ;)
Stimuleer in zulke gevallen thuiswerken, andere werktijden en een ander vestigingsbeleid.
Greg zegt
@gebbetje
was het maar zo simpel. Prijs is niet altijd een instrument om dit soort zaken te regelen. Wat maakt het uit als je een snelle TDI least en een tankpas hebt, en de staat besluit om diesel duurder te maken met heffingen en meer wegenbelasting te innen. De filedruk onstaat ook door veel zakenverkeer (leasebakken)
Met sigaretten dacht men ook dat als je de prijs maar zo hoog mogelijk opvoert, mensen definitief gaan stoppen met roken. Not! Als je bij mensen nagaat die stoppen met roken wat daarvan de reden was, dan is de prijs van een pakje shag zwaar ondergeschikt aan zaken als gezondheid, en t feit dat je als een paria wordt beschouwd als je nog in het openbaar rookt.
Greg zegt
@Gerhard
Ook dat is idd een goede oplossing voor op de korte termijn. Thuiswerken, conference calls vanuit huis voeren. Via internet inloggen op een intranet en zoveel mogelijk thuis doen. Zowiezo lijkt mij dat productiever ipv onnodig lang vergaderen en tijd verspillen op kantoor.
Maar gooi ook es een kantoor op een zaterdag open. Veel mensen kunnen dam alvast wat werk verrichten waardoor men niet op maandag al om 07:00 vast komt te staan, maar in plaats daarvan nog even lekker kan doorslapen.
Merc .Pordon zegt
Ze moeten gewoon net als in duitsland de toegestande snelheid op ZO HARD RIJDEN ALS JE WLT!! zetten, alleen doen wij het dan wat beter want in duitsland wordt ik gek van alle baustellen en opeens 130 als je langs een HSL rijd… gewoon overal doen… Of igv op 160 ofzo.
Gerhard zegt
Sommige mensen zijn idd per week een werkdag of meer aan het reizen…
en kijk eens waar wij het met z’n allen hier op autoblog over eens kunnen worden terwijl we niet in hetzelfde kantoor zitten…Niet zo’n gek idee conference calls….
Hoewel: ik heb ooit een training verzorgd via conference call: wel raar hoor, tegen een muur praten terwijl je 30 mensen traint…:)
Rick dos zegt
@Gerhard
De N11 is een project dat al liep vóór dit kabinet. Is zelfs onder een kabinet met links signatuur ontstaan! ;)
Over de 80km zones:
Als je ziet dat overal een toename is van filezwaarte op de 80km zones en je ziet dat op het overige wegennet (dus waar niet dit soort maatregelen zijn getroffen) een daling te zien is van 4 procent. Dan trek ik de conclusie dat er wat aan de hand is bij de 80km zones trajecten. En dus ook de conclusie dat er onnodig meer file leed is. Aangezien er overall gezien een dalende trend is. Ik heb meer het gevoel dat ze zichzelf op de borst zitten te kloppen terwijl er vrij weinig aan de maatregelen toe te schrijven valt.
En over het milieu aspect. Dan nogmaals de vraag: Wat beoog je ermee? Is het een reductie in files of wil je het milieu sparen?
Daar moet je duidelijk in zijn en ook met verstrekkende maatregelen komen. En niet met dit soort halfslachtige maatregelen waarmee je maar een klein succesje beweet te halen.
Ik kan je vertellen dat ze bij de A13 een wegverbreding hebben gemaakt. In de vorm van een spitsstrook. Jij komt blijkbaar uit Den Haag of omstreken en ik ook. Dus dan moet je weten dat het verkeer richting Rotterdam altijd vast staat in de spits en richting Den Haag niet. En nu moet jij raden in welke richting
ze die spitsstrook hebben aangelegd.
Het probleem van Den Haag is, is dat er te weinig alternatieve routes zijn om DH in te komen. En de routes die er zijn die worden aan het eind van de A12 stom opgevangen door stoplichten een haaksebocht, bij afslag Ypenburg teveel stoplichten en bij afslag Wateringen ook een haakse bocht dit veroorzaakt logischerwijs de opstoppingen.
Wat betreft het puntje thuiswerken kan ik met je eens zijn. Maar om nou kantoren te gaan spreiden in het lland…..lijkt mij dat veel bedrijven zullen wegtrekken. En dus zal leiden tot economisch schade. En daarbij zal je het milieu nog meer belasten omdat dit veel meer ruimte inneeemt dan extra asfalt.
Z-Rider zegt
Heerlijk weer deze levendige discussie over “ons” file probleem! :)
Naar mijn mening zou het fileprobleem afnemen door een aantal maatregelen:
1. Ik kies ook voor meer asvalt, liefst ook duddeldeks(ja ik heb ook een cabrio :) )
2. Betere doorstroom creeren rond de steden zodat er minder “bottlenecks” ontstaan.
3. Gratis OV. en betere spoorverbindingen.
4.Vrachtverkeer aan banden leggen
5.Beter gebruik van spoorwegen en waterwegen voor transport.
6. 24 uurs economie en mentaliteit zorgt voor meer spreiding op het wegennet.
7.Weg met die 80 km zones (zie rapporten file informatie dienst)
De laatste zijn dan voor het milieu, het is de laatste tijd toch wel een beetje te warm voor het jaar getijde….
8.Subsidies op schonere brandstoffen en bio diesels.
9.Aanmoedigen door werkgevers om mensen met het openbaar vervoer naar het werk te komen (bv. een milieu bonus te geven).
10.Fiets van de zaak en kleedruimte op de zaak als personeel doorregend op het werk komt…. :0
Zo en dat was mijn visie :)
Gerhard zegt
@ Rick:
Doelstelling van de 80km zones is verbetering van luchtkwaliteit. Dit heeft redelijk positieve resultaten opgeleverd. Wat betreft fileleed heeft het weinig opgeleverd.
Wat betreft Den Haag: je hebt gelijk, het ligt hier vooral aan Den Haag zelf, neem de brug in de Rijswijkseweg; die gaat gerust 5 minuten op tijdens de spits om een plezierbootje door te laten!!
Spitsstroken kunnen overigens (ja, als je ze goed aanlegd!!) best positief zijn, ik snap ook niet dat er niet één ligt op de A12 richting Utrecht, je hebt daar twee pechstroken (links en rechts) waarvan er makkelijk één een spitstrook kan worden!
Ja, die N11, daar heb je gelijk in….
Wat betreft spreiding van kantoren:
Je moet niet verplicht spreiden natuurlijk, maar een aantrekkelijk vestigingsklimaat creeren in andere gebieden kan best goed zijn.
Lappy zegt
@ Gerhard:
Ik heb er zelf voor gekozen om veel te moeten reizen, woon nu nog in Oud-Beijerland (onder Rotterdam) en moet naar Schiphol-Rijk (vlakbij Amsterdam).
Dan zit ik dus best vaak in de file. Gelukkig kan ik vaak overnachten bij een vriend of mn vriendin in zoetermeer.
Ik breng nu ook dezelfde vriend als waar ik regelmatig overnacht naar zn stage in Katwijk. Dan rij ik binnendoor en over de A44. Natuurlijk is het een omweg, maar kwa tijd scheelt het niet heel erg veel als dat ik bij Zoeterwoude-dorp de A4 op zou gaan.
Maar opzich vind ik files niet eens zo heel erg. Het gaat me meer om het gedrag van de vertegenwoordigertjes in hun golfjes en leonetjes (no offence voor de groep die wel goed doet). die gedragen zich uitermate asociaal en blijven switchen tussen banen.
Nu rij ik binnendoor over provinciale wegen en over de stukken van de A44 en A4 die vrijwel altijd filevrij zijn. Werkt prima voor mij.
En trouwens, vanwege mn werk verhuis ik ook per 19 januari naar zoetermeer. Want in totaal zo’n 5/6 uur reizen is natuurlijk wel erg buitensporig.
Gerhard zegt
ik ben achterhaald:
die extra rijstrook komt er:
http://www.a12bravo.nl/projects/Project1.php?project_id=421
Franco zegt
Z-Rider gaf al een aantal mogelijke oplossingen.
Maar…ik heb niemand gehoord over een ander soort vervoermiddel wat al gebruikelijk is in de overige Europese landen.
Nml. de ‘rijbewijs-B motorfiets’. Hoe zit dat in elkaar?
De voorwaarden zijn, dat men 2 jaar in het bezit is van een rijbewijs. In sommige Euro-landen als Italië en Spanje geldt dat niet.
Vervolgens is de eis dat het voertuig een automaat is (meestal een variomatic) met max. 10 pk ofzo. De cilinderinhoud zit tussen de 125 cc en 250 cc viertakt.
Da’s handig, want wie vaak op de snelweg zit zal de trekkracht van de 250 goed kunnen gebruiken. Anders is een (goedkopere) 125 cc voldoende.
Het is zo simpel! Maar het woordje ‘simpel’ kennen ze niet in Den Haag, klaarblijkelijk!
Ik kan mij nog wel heugen dat het ter sprake is gekomen. Toen was het die dikke koe van een Jorritsma, die een superieur plan afschoot. Mevrouw was bang voor motoren en scooters.
Geloof je het zelf??
Greg zegt
@Franco,
I don’t know man.. Ik weet niet hoe het in de praktijk werkt, bedoel heb je geen specifieke rijlessen nodig voor zo’n motorfiets? Als je zonder rijlessen op dat ding zou mogen rijden op de snelwegen lijkt t me een gevaarlijke business.
Je ziet nu al af en toe motorfietsen (met knipperlichten, alsof dat alles ok maakt) langs je heen zoeven in een file. Als daar nog de rijbewijs B-motormuizen bijkomen.. Even van baan veranderen en er ligt er 1tje op t asfalt. Zelfs als je je suf spiegelt voordat je van baan verandert zijn die motoren vaak niet snel genoeg te spotten.
Rick dos zegt
Hebben we al gehoord van deze NAZI praktijken? Als je me kwaad wilt krijgen dan moet je dit soort maatregelen invoeren!
http://www.nu.nl/news/940675/75/Landelijk_meldpunt_tegen_asociale_weggebruikers.html
Klassiekerrally zegt
@ Rick dos: ja heb ’t ook al getipt hiero. Bezopen he?
De politie kan ’t werk niet aan (andere prioriteiten????), dus laten we de burger ronselen…
Rick dos zegt
@Klassiekerrally
Ik heb hier werkelijk waar geen woorden voor! Mensen moeten maar de pik op je hebben. Dan kan je onze rechterlijke apparaat misbruiken om je een hak te zetten.
lincoln mark8 zegt
geen minister kan uitleggen waarom er niet meer asfalt ligt…van al het geld wat ons afgetroggeld word, kan heel nederland asfalteren … wij zijn goede klanten van de staat…. die kan je toch niet laten wachten????
Gerhard zegt
heb sowieso een hekel aan anoniem klikken…helemaal als het over zoiets subjectiefs als rijstijl gaat…
mogen we dan ook alle trage slakken die 90 rijden war je 120 mag verklikken?
Ben ik overigens met mijn 2cv vaak de lul…maar mij zie je dan ook niet op de linkerbaan!
Citrofiel zegt
Ik ben het maar weer eens met Rick dos eens…
@ Gerhard; goed dat je de rust hebt om met 90 daar te tuffen! Begrijp me niet verkeerd, dat meen ik. Ik zou het ook doen. Heerlijk relaxt… Tenzij je echt haast hebt, dan is het wat minder handig, maar handig, wat boeit dat nou ;) .
Z-Rider zegt
@ Rick dos:
De een vind 80-km zones uit, en de ander een nieuwe vorm van de NSB…..
Rick dos zegt
@Z-Rider
Maar het één is toch het verlengde van het ander? ;)
autoblogger zegt
Voor irritaties over die prachtige service:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/10/klikhonden-verenigt-u
Z-Rider zegt
@ Rick dos:
Wahahha…..
Volgens mij is Koos Spee niet van Nederlandse bloede en bodem.
Onze snelweg Fuhrer……
Merc .Pordon zegt
jah extra asfalt aanleggen waar we dan ook harder op mogen gaan rijden!!!!!
is volgens mij ook een belangrijk aspect: de toegestane snelheid, dus gewoon lekker doorrijden
Hans zegt
Weet je wat mensen…jullie kiezen er zelf voor om in de file te staan. Dus kies maar of file of het openbaar vervoer. Er moet helemaal niks gebeuren aan de wegen in Nederland. Er zijn al genoeg wegen en breed genoeg ook. Ik zelf neem de auto alleen in het weekend omdat ik zelf ervoor kies om niet in de file te staan.
Rick dos zegt
@Hans
Nee hoor, ik kies er niet voor. De mensen die stl staan om me heen die kiezen ervoor. En aangezien ik graag wil rijden wil ik daar ook in gefaciliteerd worden. Waarom mag jij wel met de trein, de andere in de file staan en ik mag niet rijden? Ik betaal toch ook mijn belastingen?
Oul@ zegt
en dan durft Hans nog op Autoblog.nl te komen.
Ga naar OVblog.nl en in het weekend naar Weekendautoblog.nl.
Ben je helemaal gek geworden. Gelijk een ip-ban voor jou
:)
Nee joh……
Alle gekheid op een stokje.
Heel veel mensen zijn afhankelijk van hun autootje voor woon-werkverkeer, in de Randstad misschien minder dan in het achterland, maar ik vind wel dat er iets aan de wegen moet gebeuren.
In de eerste plaats die achterlijke 80 km-zones (muv Overschie en bij de Coentunnel, dit vanwege eventuele geluidsoverlast, maar zodra die huizen zijn gesloopt welke zo dicht op de snelweg staan, gelijk weg met die 80km zones daar)
En ik denk dat het misschien zou helpen als de in-en uitvoegstroken verlengt kunnen worden naar een kilometer.
En moet je de stad….zorg voor doorgaande wegen met zo min mogelijk stoplichten en ongelijkvloerse kruisingen.
Zo..
Mnr. prof. drs. ir. Oul@ heeft gesproken.
Fabrizio zegt
@Greg,
Ik vind het best een ‘ok-idee’ van Franco!
Ik heb zelf een tijdje bij mijn vader in Italië gewoont en vond het heerlijk om met mijn Piaggo 125 cc door Rome te cruisen. Dat deed ik al vanaf mijn 16e.
Ok, in de herst/winter is dat minder (slecht weer e.d.)…maar de voordelen zijn in het algemeen een stuk groter, dan de nadelen.
Wat is nou makkelijker;
Met je FIAT Stilo in de file staan (geloof me, de file in bijv. Rome zijn ENORM en dat bijna de gehele dag door) of lekker erlangs zoeven met je scootertje.
Zeker met het woon-werkverkeer is het ideaal.
Nadat mijn vader overleed, ben ik naar Nederland teruggekeerd bij mijn moeder (en de Hollandse blondjes…;D).
Man, de situatie op de wegen is net zo depressief als het weer!!! En zo’n ding gevaarlijk zou zijn. Als je twijfelt, kun je toch een paar introductie-lessen bij een motorrijinstructeur nemen? Die kan je ongetwijfeld wijzen op pijnpunten (door de bocht kijken e.d.)
Tja, gewoon je harses en ogen gebruiken. Vooral de automobilisten, maar ok. In Italië was je eraan gewend.
Het is toch gek dat je in Italië met 16 jaar al op een scooter kunt rijden, maar een 25 jarige niet in Nederland???
Franco (ook een Italo?) heeft gewoon gelijk…direct invoeren die 125 cc scooters!
Gap zegt
Hebben we nu niet een mannelijke minister van verkeer en waterstaat? Dan moet het (ondanks links-gristelijk) toch echt wel weer eens beter gaan. Mannen denken alleen maar aan hard rijden en de afgelopen 12 jaar hebben de vrouwen alleen maar aan overstekende padden gedacht.