Ben jij er ook zo dol op als oude plannetjes, die tot in den treure zijn overlegd, uitgekauwd, en vervolgens uitgespuugd, worden gerecycled? Bepaalde boeken gaan nou eenmaal nooit dicht, en sommige deuren zullen altijd op een kier blijven staan. Een van die plannen met een baard is de kilometerheffing, vorig jaar definitief afgeschoten, maar de RAI pleit nu voor herinvoering.
Voor de duidelijkheid: de RAI is (naast Noord-Afrikaanse muziek) de vereniging van auto-importeurs, en de naam moet je bekend in de oren klinken vanwege de 2-jaarlijkse AutoRai. Maar tegelijkertijd houdt de RAI zich ook met andere dingen bezig. Fietsen bijvoorbeeld. Wanneer we op hun website kijken zien we als laatste actuele bericht “21 november 2011 – Nominaties Fiets Innovatie Awards 2012 bekend” en uit de Agenda blijkt dat er vandaag een ledenvergadering van de afdeling Fietsen wordt gehouden. 1+1=2, wij houden ernstig rekening met een coup d’état van de fietsafdeling.
Dat gezegd hebbende, terug naar de kilometerheffing. Een plan waarover eindeloos gedebatteerd is, maar dat vorig jaar uiteindelijk sneuvelde (door slechte communicatie, zegt men) en sindsdien eigenlijk helemaal van de agenda verdwenen is. De politieke partijen in Nederland houden zich momenteel met heel andere dingen bezig, dus de timing is wat apart gekozen (of juist niet).
Des te meer omdat er momenteel juist goede cijfers worden geboekt als het gaat om filebestrijding, en de verkeersaderen in Nederland juist wat meer lucht lijken te krijgen. Echter, de Rai houdt deze ontwikkeling voor tijdelijk, zo zegt het vandaag in de Telegraaf: wanneer de economie weer aantrekt staat het zo weer muurvast in Nederland. Hierin krijgen ze steun van de Bovag en Transport en Logistiek Nederland.
Dus: moeten we het dossier kilometerheffing maar weer uit de kast trekken? Er is genoeg over onderzocht, dus aan het voorwerk zal het niet liggen. Ik verheug me alleen niet op een tijdrovende, minimaal 5 jaar durende nieuwe politieke verwikkeling waar mogelijk wederom niets uit komt. Dat scenario is niet onwaarschijnlijk.
bertorelli zegt
De term ‘Rekeningrijden’ doet vermoeden dat we nu gratis rijden. Proest….
DennisS65B40 zegt
@bertorelli: hahaha!! Inderdaad! Duurste brandstof, BPM, bijtelling over BTW én BPM, wegenbelasting, etc etc… Wat kunnen ze nu weer verzinnen om meer geld in de la te krijgen? Want de groep die er beter op wordt zal ongetwijfeld veel kleiner zijn dan de groep die er op achteruit gaat.
Vreddy_B zegt
Het idee van rekening rijden ben ik wel voor. In plaats van motorrijtuigenbelasting. Maar een NSB kastje in de auto dan weer niet.
Betalen na gebruik, alleen ik lees hier nergens dat het in plaats van is..
cupsport zegt
Was het de RAI niet duidelijk dat HEEL Nederland hier niet op zit te wachten??! RAI ga je mond spoelen!
Vreddy_B zegt
@cupsport:
Heb jij ooit mee gemaakt dat de overheid er rekening mee houd waar wij wel of niet op zitten te wachten ;-)?
cupsport zegt
@Vreddy_B: Niet al te vaak, echter ging de overheid in 2010 wel overstag toen er veel protesten ontstonden. Daarnaast is de RAI niet de overheid gelukkig.
Vreddy_B zegt
@cupsport:
Ja maar dat is tijdelijk. De Europese grondwet stemde ook heel Nederland tegen. Die werd er tussen neus en lippen toch maar even door gedrukt om een voorbeeld te noemen. Dus kijk er niet raar van op dat binnen nu en 2 jaar deze plannen betreft km-heffing opnieuw in beraad genomen worden.
dotternetta zegt
ik zeg: doen. En motorrijders buiten schot laten, dan zijn alle files ook weg!
griffendahl zegt
Ik ben er niet per sé tegen, maar dan moeten ze wel met iets realistischer bedragen komen als de vorige keer. De 3.000 euro per jaar voor een E46 320d met 50.000km per jaar was naar mijn mening knap onredelijk. Verder zullen ze de belastingvrije voet van km vergoeding van 19 cent per km ook flink moeten ophogen.
HTJ zegt
@griffendahl: dat is toch een erg realistisch bedrag, mits dit inclusief wegenbelasting, bpm etc is. Ik zou er voor tekenen.
RobertJ zegt
Sowieso, waar willen ze dat kastje laten dan? OP het dashboard van een auto? Ze zijn niet goed bij hun hoofd daar….
Ik ben wel voor het idee van rekeningrijden, maar dan in de vorm van een brandstoftoeslag en verval van de MRB.
Ik rij 10dkm per jaar 1:10, maar betaal wel even 600 euro aan MRB… daarmee zou er dus 60cent per liter extra geheven moeten worden om mij op een break-even voor de overheid te zetten…
In Duitsland doen ze nagenoeg dezelfde brandstofprijzen incl de “MRB” (geen idee hoe het daar heet).
We “kunnen” dus geen 60ct per liter omhoog, dan tanken we massaal in het buitenland, dus de overheid zal niet van zijn MRB of kilometerheffing afstappen, puur omdat het te weinig gaat opleveren dan… Helaas…
RobertJ zegt
@RobertJ: WTF?
griffendahl zegt
@RobertJ: In dat geval moeten ze het gewoon andersom doen. Alle belastingen van de brandstof halen en alleen belasting heffen in de vorm van km-heffing. Dan komen alle Duitsers en Belgen hier tanken ipv wij daar.
RobertJ zegt
@griffendahl: Ja, maar de overheid “kan” er niet op achteruit gaan, dus het bedrag per kilometer wordt dan gigantisch…
Daarnaast moet je dan bedragen per auto per kilometer gaan maken, voor ieder model en type, lijkt mij. (ten behoeve van redelijkheid)
De belasting in de brandstof omvat alles: Rijstijl, auto en afstand. De hele milieulabels aan auto’s, welke toch niet echt accuraat zijn, worden zo weggefilterd.
(hard rijden>meer verbruik(en belasting), zuinige auto: minder verbruik, enz enz)
griffendahl zegt
@RobertJ: In de vorige regeling was het bedrag per km ook belachelijk… Ik kwam op 3000 euro MBR per jaar tegenover 1200 nu.
Vreddy_B zegt
@RobertJ:
Waarschijnlijk wordt de heffing dan gekoppeld aan CO2. Reden waarom de overheid het niet snel zal doen omdat het huidige systeem met de MRB vaste inkomsten geeft. En tevens ook nog een torenhoge accijns op de brandstof heft.
.
Ze mogen de Dieselprijs (die op dit moment al bizar omhoog schiet) best gelijk trekken aan de benzine prijs. Als hiermee mij MRB wordt afgeschaft.
alfamannetje zegt
@RobertJ: In Duitsland betaal je ook gewoon ”wegenbelasting” (adh. motorinhoud), ….zucht.
RobertJ zegt
@alfamannetje: Inderdaad, ik heb jarenlang gehoord dat dit niet zo was…. bedankt.
Griffin zegt
@RobertJ: de invoering van rekeningrijden zou kosten-neutraal voor de overheid zijn. Dat betekent ook dat iemand die minder rijdt, minder zou gaan betalen en dat de veelrijder meer zou gaan betalen. Het “omslagpunt” zou ergens tussen de 16k en 18k km per jaar liggen.
Maartenb zegt
Zeker doorvoeren, de enige manier om doeltreffend het gebruik van de weg in rekening te brengen.
BJ zegt
@Maartenb: Sommige dingen moet je niet exact naar gebruik in rekening willen brengen. Omdat het moeilijk, complex, duur, tijdrovend, onethisch of wat voor reden dan ook. De reden verschilt per onderwerp, maar het idee is dat de overheid daarom gewoon een aantal basisvoorzieningen in stand houdt. Zorg betalen we ook niet exact naar gebruik, cultuur subsidies ook niet, etc. Wegen voor een deel wel via belastingen op hebben van auto en gebruik ervan (accijns), maar laat het daar alsjeblieft bij. Rekeningrijden is duur en complex om in te voeren en gaat echt niet het file probleem oplossen. Ik neem aan dat de meeste bedrijven de kosten voor werknemers betalen en daarmee indirect doorbereken aan hun klanten waardoor iedereen indirect gewoon weer een beetje meer aan de overheid gaat afdragen. Want reken er maar niet op dat het onder de streep goedkoper gaat worden.
Hoe moeilijk kan het zijn om het allemaal een beetje eenvoudig en overzichtelijk te houden?! Of wordt het daarmee nog duidelijker hoezeer wij uitgeknepen worden en hoe inefficient ons land daarmee geworden is qua besturing.
TDI-goeroe zegt
wie denkt, dat je goedkoper uit bent met dat plannetje, is niet helemaal bij de tijd.
lincoln zegt
wordt dan natuurlijk “goedkoper” en “eerlijker” ..
goh .. gister las ik nog dat de accijnsen in NL het aller aller aller hoogst waren ..
dus is dan belasting op aankoop ..
op brandstof ..
op verbruiken van brandstof ..
op bezit ..
op afstand ..
op het slopen van de auto
en daar nog 19% overheen ..
(en nee .. er komt NIX te vervallen) ..
that,s fucking sick ..
optieften stelletje uitvreters ..
BJ zegt
@lincoln: +1
norge zegt
Ik zou zeggen doen, zo duur mogelijk. En dan volgend jaar gaan staken voor meer loon. Lang leve de inflatie. En dan maar niet praten over de concurentie positie van Nederland TOV de rest van de EU.
the-budel-guy zegt
Ik vond de opmerking van mijn vader geniaal: als Ik te veel wil betalen per kilometer ga Ik wel met de taxi.
graafWillem zegt
Rekening rijden? Is van de baan.
De Rai moet zich bemoeien met waar ze voor zijn:
Bevorderen van de auto verkoop.
Wij gaan toch ook de overheid niet adviseren dat we vinden dat autohandelaren een extra vennootschaps belasting moeten betalen?
Als iedereen zich eens met zichzelf bemoeide. Hadden we ook minder oorlogen en landen die niet qua stijl en mentaliteit niet in de EU passen.
Alex_79 zegt
Wie vaker in Duitsland rijdt, ziet wel eens zo’n stellage boven de weg met camera’s en flitskasten. Deze dingen worden tegenwoordig gebruikt voor afstandsmeting en soms snelheidscontroles. Maar eigenlijk waren ze voor het rekeningrijden voor vrachtwagens bedoeld. Dat is een hele dure flop geworden toendertijd, en volgens mij ook een van de redenen dat het hier niet doorgedrukt is.
En even off-topic: in de Randstad is misschien vooruitgang geboekt met filebestrijding, maar op mijn stuk van Weert naar Boxtel (62 km) kan ik in totaal maar 18 filevrije km’s ontdekken, de eerste 8km van thuis naar Budel en de randweg Eindhoven. De rest staat nog net zo muurvast als eerst, misschien nog wel erger.
the-budel-guy zegt
@Alex_79: smorgens staat het van budel TOT valkenswaard ook helemaal vast maar zodra je de ring eindhoven oprijd is het te doen in het verkeer.
Alex_79 zegt
@the-budel-guy: hehe, ik zei dat tot aan budel de enige file-VRIJE km’s waren en op de ring staat het idd niet vaak vast. Maar bij Best tot aan Boxtel mag je weer lekker je zelf blindstaren in de mistlampen van je voorganger. Of je rijdt binnendoor natuurlijk
zdev zegt
Relax, dit is gewoon een poging van de RAI leden om geld te verdienen aan het inbouwen van kastjes. Duizend euro per auto, keer x miljoen auto’s is zoveel miljard extra omzet voor de branche. Daar gaat het ze om.
Alle andere argumenten worden erbij gezocht. Ze krijgen het er nooit door.
euro95 zegt
@zdev: Idd, immers negatieve reclame is ook reclame. Het zou mij ook niet verbazen als deze plannen “toch” maar niet doorgaan. Dan is de RAI de held, en het probleem is opgelost. ;)
fit4fun zegt
Dergelijke ingewikkelde megaprojecten lopen dankzij chronisch falende regenten steevast uit de klauwen, zowel qua tijd als qua kosten. Denk aan het elektronisch patienten dossier, de software ellende bij Rijkswaterstaat, de vele automatiseringsmislukkingen bij tal van overheids afdelingen etc etc. Aangezien men in Den Haag graag dezelfde fouten blijft maken zal het met ’t rekeningrijden ook zo gaan vrees ik…
graafWillem zegt
@zdev
Klopt. Allemaal eigen belang.
Maar dat zijn we in NL wel gewend. Kijk maar eens naar de ANWB die aan alle kanten ook probeert in beeld te blijven door zich overal mee te bemoeien.
Zou ik ook doen als ik daar directeur was met een auto met chauffeur. Allemaal Haagse bluf.
ukbob zegt
Prima plan! En dan ff fijn een auto met buitenlands kenteken regelen.. Gratis* rijden!! Want dat issue is nog in geen enkel plan opgelost..
graafWillem zegt
@ukbob:
Sorry, 2 maanden daarna verplicht invoeren.
midasracer zegt
De RAI heeft zeker weer susidie nodig. Rekeningrijden = geldkraan openen = graaien.
GOD zegt
Waarom gooien we al 125 jaar benzine in de auto… Voor de lol ofzo…
dennisr zegt
wat doen we moeilijk, om de heren van RAI van dit idee af te helpen hoeven we enkel massaal weg te blijven bij de eerste volgende AutoRAI.. zullen we dan wel eens zien hoe snel ze bij draaien :twisted:
en als jullie dan de eerste volgende keer WEL naar de AutoRAI gaan, dan moet je ook niet zeuren.. :mrgreen:
armando zegt
Wat een idioten zijn het ook laat ze maar ergens anders op bezuinigen
p993 zegt
Ben voor betalen naar gebruik!
topless zegt
Onderdeel van het plan was aanschafbelasting verlagen. Daarom is de RAI zo’n voorstander. Dan kunnen hun leden meer auto’s verkopen. Dat mensen vervolgens geen geld meer hebben om met de auto te rijden, is niet hun probleem.
@p993:
Dat doe je al. Hoe meer je rijdt, hoe vaker je moet tanken, hoe meer afschrijving, hoe vaker een beurt en nieuwe banden. Ben je hier al minder door gaan rijden?
p993 zegt
@topless: ik betaal nog steeds teveel voor het bezit (wegenbelasting) naar mijn mening…zou de balans graag anders zien.
mazdarx8 zegt
nee dit werkt niet, er gaan toch weer een aantal mensen in slagen om zo’n systeem te kraken.
en om het te compenseren moet de rest dan extra betalen.
ts46 zegt
Zit er ook nog verschillen in kilometerheffing m.b.t. de grootte van de auto?
de enige reden waarom ik nu in een kleinere auto rijdt is vanwege de hogere MRB op grotere auto’s.
Als er geen verschillen zijn, staat er vanaf de invoering van de kilometerheffing bij mij een BMW in de garage :)