In ons eigen land weten we niet eens meer hoe een file er uitziet *ehum* dus wordt het tijd om de files over landsgrenzen te bestrijden. Op de A16 richting Antwerpen en op het Belgische verlengde daarvan, de E19, staan dagelijks behoorlijke files doordat de Belgen tussen de plaatsen Meer en Brecht aan de weg werken. Daar hebben wij Nederlanders last van en dus trok ons Ministerie van Verkeer en Waterstaat de portemonnee om op het gewraakte traject tussen Meer en Brecht op drie locaties camera’s te planten. Deze camera’s registreren de kentekens van de voertuigen die zich over het traject verplaatsen en berekenen reistijd die dat gekost heeft.
Deze informatie wordt realtime naar het Vlaams Verkeerscentrum gestuurd, die de informatie weer doorstuurt naar Nederland. Op het moment dat het op de E19 uit de klauwen loopt, worden Nederlandse automobilisten via Bergen op Zoom omgeleid.
Het project met de camera’s is redelijk succesvol want de gevreesde hinder op de E19 bij de start van de Nederlandse vakantie afgelopen weekend, bleef relatief beperkt. De files in België blijven dankzij het systeem redelijk stabiel want er sluiten bij grote drukte een stuk minder Nederlandse voertuigen aan. De nummerplaatgegevens worden na de metingen telkens gewist om de privacy te garanderen. Deze werkzaamheden zullen volgens de planning tot 9 mei duren.
Zo zie je maar, altruïstisch als wij Hollander zijn, helpen we onze Zuiderburen graag een handje. Hopelijk wordt het stukje E19 een mooie en vooral gladde weg, zodat wij er ook na 9 mei nog iets aan hebben. (via: de standaard.be)
Edman zegt
Ook zonder flitspaaltjes graag!
Weet iemand trouwens wanneer die verbreding van de A2 klaar is (van Utrecht Amsterdam)?
Erik... zegt
Dit is niet eens zo’n slecht idee, hopelijk komt er een wisselwerking.
AutoInformatief zegt
De hele wereld zou toch één grote file zijn als het toch niet aan ons Nederlanders lag…
danny zegt
jullie Nederlanders zijn wel sterk in infrastuctuur, dat heb ik allang in de gaten
Peter zegt
Het lijkt me toch dat de Nederlanders vooral zichzelf hiermee helpen aangezien zij het meeste dit stuk snelweg gebruiken. België helpt de Nederlanders dan weer door deze snelweg te vernieuwen. Het is graag gedaan hoor!
gerjan zegt
gelukkig woon ik in drenthe en heb ik nooit met files te maken :). Als ik dan toch na het zuiden moet dan zit ik binen 10 min op de duitse snelweg. ideaal!
Dennis zegt
@Peter: Zullen we dat stukje België dan ook maar meteen annexeren?
Peter zegt
Het woont er toch al vol fiscale vluchtelingen dus is de annexatie vrijwel een feit.
Arie zegt
Lijkt er meer op dat de douane er achter zit.
VivelaFRANCE zegt
Haha, typisch Nederlands!! :) Ze kunnen wel gigantische eilanden bouwen in Dubai, maar een stukje Thalysrails aanleggen in Nederland? Nee hoor! Files vermijden in België? prima! En in Nederland? Nope. ;)
Dennis zegt
@Peter: Touché
zoeleken zegt
Als België nu eens meer geld zou steken in het echte verkeer in plaat van in het openbaar vervoer.
Nu worden de beelden nog wel gewist, maar ik krijg steeds meer het gevoel van Big Brother is watchin you.
Citrofiel zegt
Goede actie. Het is dom om je te beperken tot maatregelen op je eigen grondgebied, terwijl het probleem aan de andere kant van de grens ligt.
@ Edman; Bedoel je dit:
“A2 Amsterdam – Utrecht
Tussen ’t Zand en het knooppunt Oudenrijn is de vluchtstrook buiten gebruik. Er zijn versmalde rijstroken en geldt er een lagere toegestane snelheid. Tot donderdag 31 december 2009.”
Cantago zegt
Samenwerking met het buitenland is altijd goed, alleen de wegen van België zijn nou niet echt het ideale voorbeeld…
Eric zegt
Ze hoeven straksalleen nog maar Matrix borden aan te brengen. Dan is het helemaal af.
@Edman
“Met bedrijven in de regio is afgesproken dat de 2×5 rijstroken in 2010 open gaan. De weg is dan nog niet helemaal af: er wordt verder gebouwd aan de definitieve indeling van de weg, de vangrails, bermen, verlichting en dragers van (digitale) borden boven de weg. In 2012 moet de verbreding van de A2 helemaal klaar zijn.”
bron: http://www.rws.nl/projecten/a/a2/knooppunt_holendrecht_aansluiting_maarssen/index.aspx
roadronner zegt
Laten ze ook meteen die levensgevaarlijke goten aanpakken die vlak langs de linkerrijbaan liggen op dat stuk snelweg. Je hoeft maar even iets te ver naar links te gaan of je zit met je wielen in de goot. Niet zo heel prettig met 120-130 km/u.
Oh en trouwens: laten ze ook eens fietspaden maken in antwerpen-centrum ;) Levensgevaarlijk daar als fietser.
En ach, zo zijn er nog wel enorm veel meer dingen op te noemen die Belgen nog kunnen verbeteren ;)
Mika_Hakkinen zegt
Ach over een paar jaar hoort Vlaanderen toch bij Nederland scheelt weer wat werk haha.. Is Belgie nog steeds niet ingestort?
Laurens zegt
De beste verbetering die ik de Belgen kan aanraden is andere noorderburen te zoeken. Want de huidige bemoeien zich met dingen die ze geen reet aangaan :-)
OT: via de liefkenshoek tunnel om antwerpen heen is snel en comfortabel, als je uit rotterdam en omgeving komt en naar het zuiden gaat. Hoop dat dat zo blijft, ondanks deze opmerking.
jozef zegt
@ roadronner Hela laten we anders gewoon rechtdoor leren rijden? Met welke wagen reed jij in de goot? :-)
heidekonijn zegt
Als er één land is dat nog grotere files kan maken dan B, dan is het NL.
hanz zegt
handig, dan sta je bij Antwerpen pas vast.
die ring moet ook een keer af, want anders is het verplaatsing van het probleem.
BananaFlip zegt
Wat zijn wij Hollanders toch weer aardig he.
Maar laat liever die Belgen dat zelf maar even oplossen, hier in Nederland zijn al genoeg problemen.
bmw zegt
Met dank aan de NL’ers. Al is dit “altruïsme” ook voordelig voor jullie, dus dit lijkt me echt een win-win!
Wat die eilanden in Dubai betreft: waren dat geen Belgische baggeraars?
En dwing ons aub niet om te kiezen tussen Walen en Nederlanders… :-)
lincoln zegt
komt dat geld uit het “potje” ontwikkelingshulp ??
RenesisHP zegt
@bmw.
Die baggeraars zijn Nederlanders. Van Oord was hier mee bezig. ;)
Erik zegt
@bmw
Nee ze zijn aangelegd door van Oord geloof ik, is Nederlands en 1 van de grootste baggermaatschappij van de wereld (kan je een leuk woordgrapje van maken trouwens).
Slowpoke zegt
“De Jan de Nul Group is een Belgisch bedrijf en één van de grootste baggermaatschappijen ter wereld”.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_De_Nul
En ook actief in Dubaï (check Dubaï Waterfront).
Baggerblog.nl…
Prisma zegt
Door “Jan De Nul”
Dubai (UAE) Dubai
Palm Island II (Jebel Ali)
Reclamation Works for the offshore creation of an artifical island in a palm tree’s shape, Palm Island
De Nul en Van Oord zijn de 2 grootste en zijn allebij bezig in Dubai. Je kan hun werken volgen via hun website.
lowlow zegt
Zo zie je maar, altruïstisch als wij Hollander zijn, helpen onze Zuiderburen graag een handje.
2 foutjes, één grammatica ander mbt dat altruïsme … ;)
HDM zegt
Kunnen de belgen met dit project ook es meemaken hoe het vertragen en overschrijden van budgetten er aan toe gaat hier. :P
@Prisma: lagen die niet door de crisis stil? Ik hoorde laatst dat alle groten projecten waren afgeblazen :?
stanley zegt
jan de nul, besix … Belgische bedrijven
Timmy zegt
@Laurens
Tot ze daar weer gaan werken natuurlijk. Want deze zondag moest al het verkeer door dezelfde tunnelkoker. Wegens??? je raadt het nooit. Werken. Als dat dan weer uit de hand had gelopen hadden ze wel met een klein probleempje gezeten. Maar is inderdaad fijne oplossing. Ik ben vrijdag ook binnendoor van Kalmthout naar Stabroek gereden om daar de liefkenshoek te nemen richting Zelzate. Maar als je dan elke dag langs daar moet om naar Brussel te rijden? Dan is het leuke er ook ver af want zit je nog steeds met de Kennedytunnel. Of over Gent maar dan sta je weer stil vanaf Aalst. Gelijk vorige week vrijdag. Dat er ongeval gebeurd. 2 rijstroken dicht en heel de Brusselse ring vast.
automofiel zegt
Nu we toch bezig zijn, kunnen we misschien de borden met “Let op: gehavend wegdek” al bestellen in Nederland. Want na 9 mei zullen we die snel nodig hebben!