Dit weekend las ik een bericht dat we ondanks een dieptepunt in het consumentenvertrouwen en ondanks de kredietcrisis gewoon stug nieuwe auto’s blijven kopen. In de eerste acht maanden van dit jaar 1,2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In september werden zelfs 2 procent meer nieuwe auto’s verkocht dan in september 2007. Vandaag lees ik dat de drukte op de wegen steeds harder stijgt. Dat riekt naar een verband.
We kopen meer nieuwe auto’s dan vorig jaar, maar de auto’s die we kopen zijn gemiddeld wel goedkoper. Om een paar voorbeelden te noemen: Mercedes verkocht bijna zevenhonderd auto’s minder. De verkopen bij Aston Martin en Hummer daalden zo’n 20 procent, maar exclusieve merken als Ferrari en Lamborghini bleven op peil. BMW verkocht gek genoeg bijna tweeduizend auto’s meer. Van low-budgetmerk Daihatsu werden veertienhonderd auto’s meer verkocht, van Nissan zo’n dertienhonderd auto’s meer en dan vooral de kleinere modellen. We doen de auto niet de deur uit wanneer hij te duur wordt, we gaan gewoon kleiner rijden. Op zich geen super opmerkelijk verschijnsel, want onze auto is nu eenmaal heilig.
Dan verbaas je je waarschijnlijk ook niet over het bericht dat tot 2012 de drukte op de snelwegen met 11 tot 14 procent zal toenemen ten opzichte van 2007. Dat gaat gepaard met een stijging in reistijd van 29 tot 46 procent. Even voor de beeldvorming: wanneer je normaal een uur onderweg bent, duurt dat straks 17,4 tot 27,6 minuten langer. We hebben het hier bewust over reistijd en niet over files. De reistijd is immers afhankelijk van files en gemiddelde rijsnelheden als gevolg van verkeersdrukte. Deze cijfers heeft het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) berekend en vandaag gepubliceerd.
In de periode 2002-2007 was de toename van de drukte op de snelwegen 7 procent en toen steeg de reistijd met 39 procent. In de periode 1985-2007 is de reistijd op de hoofdwegen verdrievoudigd, met jaarlijks een gemiddelde stijging van van 4,8 procent. De reistijd stijgt relatief harder dan het aantal auto’s.
In de periode 2002-2007 zijn de brandstofprijzen met 20 procent gestegen, hetgeen een dempend effect had op het autoverkeer. KiM voorspelt dat tot en met 2012 de brandstofprijzen met 4 tot 11 procent zullen dalen, met eerst nog een piek volgend jaar. Bij lagere brandstofprijzen pakken mensen gemakkelijker de auto.
De onderzoekers gaan er tevens vanuit dat ongeveer 70 procent van de geplande weguitbreidingen voor 2012 zal zijn gerealiseerd, wat de groei van files moet dempen. In de periode 2002-2007 werd door de aanleg van extra wegen, waaronder ook spitsstroken, de stijging van het fileleed op de hoofdwegen met 10 procent gedempt. Als alle plannen worden uitgevoerd, dan zal de groei van de files tot en met 2012 beperkt blijven tot 25 tot 41 procent. Is dat geen meevaller?
Als ik de brij aan cijfers goed interpreteer, dan kunnen we de files proberen te bestrijden met extra asfalt. Daarmee bereiken we hooguit dat de files minder hard groeien, maar ze blijven groeien. Door de toenemende drukte zullen we uiteindelijk steeds later thuis zijn. Het blijkt opnieuw een gebed zonder eind te zijn, maar die conclusie is alles behalve nieuw. (bron: parool, nrc)
Tommy zegt
Dat is het nadeel van low-budget merken, jan en alleman kan een nieuwe auto scoren, dus meer auto’s. Ook hebben steeds meer gezinnen 2 auto’s omdat beide werken en niet kunnen/willen fietsen. Eigenlijk vrij logies dus dat het drukker wordt. Meer asfalt langs de wegen dus!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Natuurlijk heeft het aantal auto’s te maken met de file-druk, maar er zijn meer dingen…
Ik noem 2 belangrijke:
– Het weer
– Ongelukken
Als er 3 druppels regen valt, staat NL vast. Nu is het errug lastig om daar wat aan te doen. Als we de doemdenkers (ook wel milieu-activisten genoemd…) moeten geloven, zal dat zelfs toenemen de komende jaren, ivm broei-effect etc.
Aan de ongelukken kan wel wat gedaan worden. Gebeurt ook, dmv bijvoorbeeld overheids-actie ‘snel van de weg bij alleen blikschade’ etc. Veilige auto’s met bijvoorbeeld Adaptive Cruise Control en remassistent helpt ook.
Ik denk dus dat hier de grootste winst te halen valt.
Emile_Benz zegt
Daarom doe ik dus donderdag aanstaande mee aan die ANWB-actie: Nationale Filevrije Dag…
Emile_Benz zegt
Go SAAB! go SAAB! :lol:
Off Topic: @ SAAB: kwam trouwens iets tegen op i-tunes, wat je misschien interesseert…
Citrofiel zegt
@ Emile; Daarom? Omdat het steeds drukker wordt de komende jaren ga je één dagje meedoen met wat minder rijden? En wat voor effect denk je te gaan hebben?
sacha zegt
Auto’s (2e hands) worden steeds goedkoper (kredietkrisis, vraag, aanbod), er zullen er dus niet minder worden verkocht, wel vóór (veel) minder.
Emile_Benz zegt
@ Citrofiel: Diesel (dus geld) uitsparen, en natuurlijk de ruimte die ik anders op de weg zou innemen overmorgen :lol: :lol:
MrSelected zegt
En daarom pak ik tegenwoordig steeds vaker de motor.
Heerlijk, 15 minuten reistijd in plaats van ruim 45 minuten..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Dennis: de conclusie klopt trouwens uberhaupt niet…
Er wordt gesuggereerd: ‘er worden meer nieuwe auto’s gekocht, dus zijn er meer auto’s op de weg.’
Maar dit hoeft natuurlijk niet!! Als mensen gewoon hun occasie inruilen voor een nieuwe, komt er per saldo geen extra auto op de weg…
En nu weet ik toevallig dat de occasionhandel volledig stilstaat, dus ik denk dat er momenteel per saldo MINDER auto’s op de weg zijn. Veel mensen aan de onderkant van de markt stappen uit de auto vanwege de hoge gebruikskosten. Tegen elke 100 nieuw verkochte auto’s staan 10 inruilers, waarvan er misschien 80 direct weer de weg opgaan.
Mijn conclusie (maar schiet hem gerust af… :D): we krijgen steeds minder auto’s op de weg!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Mezelf: tegen elke 100 nieuw verkochte auto’s staan 100 inruilers’
DUH
lincoln zegt
goeie zaak .. kan de overheid met dat geld mooi heel nederland asphalteren ..
Laus zegt
tsja…in Januari mag ik ook weer een verse bestellen van de baas :)
Maar als de trein een fatsoenlijk alternatief zou zijn zou ik die zeker nemen. Het verschil in reistijd is echter ruim een uur. Simpelweg kansloos als het enige nadeel om 5:30 opstaan is.
Als zich hier in west-brabant nou eens wat grote overheidsinstanties, verzekeraars of energietoko’s zouden vestigen met behoorlijke ICT straten. Hoef ik niet meer de auto in. Iets met zelfde geintje als Groningen ofzo.
Mja…voorlopig gaat het nog, relatief weinig file voor 7 uur.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Emile Benz: Ja, je moet gaan rijden op de Filevrije Dag, kun je lekker doorrijden! Helaas denkt heel NL dat dan… :D
@ ermmmm weer: oh ja? vertel, vertel!!
@ sasha: inderdaad, ze worden steeds goedkoper omdat er NIKS verkocht wordt… Is HET probleem in autoland momenteel. Ik heb naar cijfers gezocht maar de BOVAG heeft ze helaas maar t/m 2007. Dus zal je het van me moeten aannemen :D
victor zegt
hopeloos stuk over die reistijd want berkenen ze daar soms niett de verbreding van wegen bij?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Laus: helemaal mee eens, ik denk dat DE oplossing op de lange termijn het spreiden van bedrijven en werknemers door het land de enige oplosing is.
Gebeurt al, maar veel te weinig!
Geef bedrijven die zich in bijv. Groningen of Friesland willen vestigen een subsidie, zorg voor goede infrastructuur, woonruimte, etc. Rond de haven van Delfzijl zouden zich veel meer bedrijven kunnen vestigen bijv.
Er zou ook een super-sneltrein tussen Utrecht en Delfzijl komen, via steden als Assen en Groningen. Ook slim.
Maar in het Noorden wordt amper geinvesteerd…
Lekker de aardgasbaten van de Groningers spenderen in de Randstad!
Sukkels…
En ja, ik kom van oorsprong uit Groningen.
En ja, ook ik woon nu in Amsterdam omdat daar geen fatsoenlijk werk te krijgen is.
Emile_Benz zegt
@ SAAB: 1 of andere Saab-podcast o.i.d. Kwam ’t tegen toen ik bezig was met kijken of er nog wat van Mercedes bijgekomen was. Bikini Driving School staat er trouwens ook op :P
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Emile Benz: zal het maar ff gaan checken dan…
Mooi om te zien dat er net zulke merkdwazen als ik zijn trouwens!!
Welk merk maakt me dan niet eens uit.
Een betere ontwerper zegt
Tuurlijk blijven we auto’s kopen. De auto blijft.
Emile_Benz zegt
@ SAAB: Podcasts > Video-podcasts > Automobiel > GM Europe > Saab Podcast
En voor Bikini Driving School:
Podcasts > Video-podcasts > Automobiel > Next New Networks > Bikini Driving School – Good Clean Fun
super zegt
filevrije dag me @#$!@@#$ meer asfalt moet erbij. als een paar duizend minder autos betekent dat er geen files staan betekent het dat een paar kms asfalt erbij ook zorgt voor geen files. we moeten af van dat mantra dat meer asfalt niet helpt. als ik met buitenlanders (andere europeanen) praat vragen ze me altijd waarom er in nederland toch zo ontzettend veel files staan…
Emile_Benz zegt
@ super: volgens mij heb ik ook niet gezegd dat ’n aantal auto’s minder, minder files als resultaat heeft. :roll: ’t is alleen om “stil te staan” bij ’t feit dat zoveel jaar geleden er voor het eerst ’n file was, deze was op 9 oktober. Jaartal weet ik ff niet meer.
Emile_Benz zegt
EDIT: en ik deel je mening, dat er meer asfalt moet komen…
Georgio zegt
Dat was niet 9 oktober, dat was 29 mei 1955. Vanwege pinksteren, teveel mensen gingen toen een dagje uit.
Ik denk trouwens niet dat we het gaan halen donderdag.
Emile_Benz zegt
@ georgio: :oops: Schijnt nu ook ’n weddenschap te lopen. Waar overmorgen de langste file staat…
Tinus zegt
Onderstaande link gaat over het tijdelijk sluiten van autofabricanten o.a. BMW en Opel..
Wij Nederland ontspringen dan kennelijk de dans? Geen kredietcrisis hier! Huizenprijzen ok.. en we hebben ABN terug van de Belgen maar nu incl Fortis haha! Wat nou crisis?! Het gaat lekker!
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/2134393/__Autoproducenten_verlagen_Europese_productie__.html?p=14,1
Simpson zegt
@ Zweeds vluchtplan BV (SAAB)
inderdaad, ik zie ook steeds minder oude auto’s op de weg. je komt geen D kadett meer tegen. (en ook weinig astraatjes model Daewoo)
Nederlandse ondernemers en bedrijven hebben ten onrechte het idee dat Nederland heel groot is. Maar voor Eindhoven-Utrecht zit je evenlang in de auto als Utrecht-Groningen (uit, altijd lastig)
kortom, kom allemaal naar het Noorden. Of ga tenminste eens halverwege kijken in Emmeloord ofzo.
en er moeten meer buurtsupers en scholen in de buurt komen.
Weg met die koop en leerfabrieken op centrale plaatsen, geen wonder dat het druk wordt als iedereen naar centrale plaatsen moet.
Super zegt
@Emile_Benz
ja, I know, was een beetje een gefrustreerde reactie. Wat mij frustreert aan die filevrije dag is dat ik je kan verzekeren dat het bij het naaikransje in den haag (excuus, meer frustratie,) het beeld gaat versterken dat “meer asfalt toch niet helpt”.
Harold zegt
Probleem zit ook bij de (grote) bedrijven. NL vele van hun vinden het nodig hun hoofkantoren te verplaatsen ven X naar bv. Amsterdam (staat goed op kaartje), gevolg de mensen moeten nog meer rijden.
Verder meer thuiswrken en minden (nuteloze klantenbezoeken doen om 9:00)
Super zegt
@Harold
Het probleem is ook dat de overheid een “dynamische arbeidsmarkt” stimuleert (een “baan voor het leven” bestaat volgens donner niet meer). Dat vind ik allemaal prima en kan ik me goed in vinden maar het houdt dus wel in dat je om de zoveel tijd van baan gaat wisselen en dat hoogstwaarschijnlijk die andere baan niet is waar “jouw huis woont”. Dat veroorzaakt dus extra vraag naar mobiliteit en extra vraag naar infrastructuurcapaciteit. De overheid moet zich dus beseffen dat ze niet niet een dynamische arbeidsmarkt kunnen promoten zonder de daarbij behorende infrastructuur aan te bieden.
En is het nou echt teveel gevraagd om wat van mijn accijns/wegenbelasting/bpm/flitsboetes/parkeergeld te investeren in asfalt?
Erwin zegt
Ik stel voor:
-meer asfalt
-geen 9 – 17 mentaliteit, dus gespreide werktijden
-de werkgelegenheid moet landelijk worden en niet, zoals nu, lokaal. Dus bedrijven moeten kantoren en fabrieken ver buiten de randstad bouwen en niet erin ivm het feit dat bijv Amsterdam “lekker” op de kaart staat.
-80 km snelwegen afschaffen, want hier op de A13 staat het sinds de invoering zowat de gehele dag stil, behalve tijdens de lunchpauze :)
-openbaar vervoer geheel gratis
herke zegt
Er hadden een paar jaar geleden bepaalde partijen het over dubbeldeks snelwegen.. en nog veel plannen.. ik vraag me af wat hier allemaal mee gebeurt is? het lijkt wel of er maar matelijk wat aan het fileprobleem word gedaan.
Dana zegt
Ik ben het in deze eens met “Super”.
I.C.M. het toenemende aantal auto’s. Dit aantal is hard gegroeid maar het asfalt groeit niet mee. Op veel plekken 2 baans snelwegen kan de huidige stroming niet aan.
Als derde punt valt het mij in Nederland vaak op dat we elkaar geen meter gunnen. Onvriendelijk en onlogisch rijgedrag zorgt er enkele en alleen voor dat we allemaal later thuiskomen. Ritsen zullen we denk ik nooit leren bijv. Op een tweebaans snelweg gaan we allemaal naar links (waar iedereen wil rijden) om invoegers ruimte te geven, heel vriendelijk hoor maar hierdoor gaat er nog meer snelheid verloren… Laat die invoegers zelf een plekje vinden!!!! Ook de Matrixborden lezen en opvolgen helpt, maar nee hoor…..
Ik pleit voor minimaal 3 baans snelwegen. Vrachtverkeer rechts (en een inhaalverbod!) en twee stroken voor luxe auto’s. Maar feit blijft: als we allemaal zoveel willen/moeten rijden dan blijft het druk.
En das jammer, de momenten dat je nog oprecht en intens kan genieten van je zuurverdiende automobiel worden schaars.
Harold zegt
Mee eens super.
Klop inderdaad (zo zie je maar een hoop oorzaken.
Eigenlijk komt het op 1 ding neer… WE ZIJN MET TE VEEL MENSEN OP DE WERELD,,,,,