
Jawohl, Wasserstoff is die Zukunft, ja!
Ergens in de komende tien maanden had het zover moeten zijn: een productie-BMW op waterstof. Durfallen die interesse hebben in een BMW iX5 Hydrogen moeten echter nog even wachten. De verkoopstart van de productiewaterstofauto is uitgesteld naar 2028.
Wanneer straks de iX5 Hydrogen ten tonele verschijnt, moet ie 401 pk aan vermogen hebben. De waterstoftank zou na 504 kilometer leeg moeten zijn en hem weer vullen duurt 3 á vier minuten. Het model is geen vervanger van de elektrische hoge 5, maar een aanvulling op het gamma. Daar moet je dus nog drie jaar op wachten. Het uitstelgedrag wil niet zeggen dat BMW waterstof de komende tijd op een wat lager pitje zet. Sterker nog, het tegenovergestelde is waar.
Meer waterstofprojecten van BMW
Het Beierse merk is namelijk druk bezig met waterstof side hustles. Om te beginnen werkt BMW in de fabriek in Leipzig al jaren met H2. Sinds 2013 staat er een eigen waterstoftankstation. Inmiddels rijden er meer dan 200 waterstoftrucks op het bedrijventerrein rond. Het aantal tankstations is uitgebreid naar vijf waarvan de nieuwste zelfs automatisch kan tanken.

Daarnaast werkt de spuiterij in het bedrijfspand met spuitpistolen die op gas en waterstof werken. BMW werkt eraan om van het gas af te raken en volledig over te stappen op H2. Dat lukt al best aardig. Voor het spuiten van het contrasterende dak van de nieuwe Mini Countryman zijn alleen waterstofspuitpistolen gebruikt.


Het grote nieuwe waterstofproject van BMW
Maar het grootste waterstofklusje van de autofabrikant zit hem in twee gedeelde projecten. De eerste opdracht heet H2 Haul. Dit is een Europese samenwerking van BMW, Iveco, DHL en TEAL Mobility. Samen testen ze waterstof elektrische vrachtwagens uit.



De bedrijven staken geld bijeen om 16 duurzame trucks te produceren. Twee daarvan mag BMW nu gaan gebruiken om spullen te verplaatsen tussen Leipzig, Landsberg en Nuremberg. Om ervoor te zorgen dat de vrachtwagens niet stil komen staan, komen er twee nieuwe waterstoftankstations in Leipzig en Hormersdorf.
Elektrisch vs verbrandingsmotor
Ook waterstoftrucks met verbrandingsmotoren krijgen een kans. Hiervoor zit BMW in de werkgroep genaamd HyCET samen met Volvo, Deutz, KEYOU en TotalEnergies. Ook van dit type vrachtwagen heeft BMW twee stuks om op dezelfde route mee te experimenteren.
Het doel is natuurlijk om erachter te komen of deze bedrijven zich beter kunnen richten op waterstoftrucks op elektriciteit of met een plofmotor. Op voorhand weten we dat beide zo hun voor- en nadelen hebben. Zo verbruikt van een verbrandingsmotor meer waterstof, maar is ie ook goedkoper om te produceren omdat de motor veel lijkt op bestaande dieselmotoren.
Zo zie je dat er in de transportwereld ook een strijd gaande is tussen verbrandingsmotoren en elektromotoren.
Poh moet je wel in een straal van 250km van je tankstation gaan wonen, dat is dan wel weer een nadeeltje. En maar hopen dat je waterstof op druk is, want anders sta je veel langer te wachten dan die paar minuten. En leegrijden voordat je op vakantie gaat, want je tank loopt in een paar weken leeg.
Jaaa, absoluut een topper wordt dit. Zo handig, dat waterstof. Lekker efficiënt ook.
Dat die tank vanzelf leeg loopt is allang niet meer zo. Dat was met het prototype uit 2007 waar het vloeibaar opgeslagen werd
Dat is nog altijd als waterstof vloeibaar wordt opgeslagen. Zie https://waterstofguide.nl/waterstof/opslag-en-distributie
Volgens dit artikel is dat ontsnappen ook echt een probleem:
https://www.rug.nl/fse/news/science-in-focus/waterstof/20240617-hydrogen-as-an-indirect-greenhouse-gas
Bedankt voor jouw waardevolle inbreng
Het enige nut van deze auto is de ijdele hoop in leven houden dat waterstof ooit een toekomst gaat krijgen bij wegvervoer. Maar elk verstandig persoon weet dat deze investeringen totaal weggegooid geld zijn. En voor de mensen die hopen dat een waterstof auto wél ‘emotie’ heeft komt van een koude kermis thuis. Het rijdt net als een EV, maar dan duurder.
Ah, dit is dus eigenlijk precies de manier waarop we tegen de EV aan keken toen het in de beginfase van diens ontwikkeling was de auto’s voor de consument beschikbaar te stellen. Echter blijft de EV tot op heden voor vele mensen behoorlijke nadelen houden. Ik ben wel benieuwd waar de ontwikkelingen van waterstof bij wegvervoer strandt. M’n indruk wekt dat je behoorlijk pro EV bent, maar waar maak je je druk om?
@gilettelubbers Een waterstof auto is veel inefficiënter dan een BEV, met elektrolyse waterstof maken kost erg veel energie en dat vertraagt het verduurzamings proces. Laten we die kostbare groene waterstof gebruiken voor scheepvaart en luchtvaart, en als er dan nog wat over is misschien voor vrachtvervoer. Ook vertraagt de “droom” van waterstof auto’s de adoptie van de BEV.
Anderzijds snap ik ook niet waarom sommige anti-EV figuren (zoals de meeste autoblog editors) zo pro waterstof zijn. Het rijdt namelijk ook niet wezenlijk anders dan een BEV. En om te gaan omrijden voor een waterstof station, kost je misschien ook al gauw paar minuten, dan is de accu ook al vol. De nieuwste EV’s laden al met 350kw, 10-80% in 10 minuten. En dat doe je alleen op vakanties, nooit binnen Nederland, dan laad je hem thuis of op werk.
Enige toegevoegde waarde voor waterstof is denk ik wel voor de hobbyisten. Waterstof direct in een verbrandingsmotor, voor op circuit gebruik. Maar dat is 3x zo inefficiënt als een fuel cell, zelfs BMW geloofd daar niet meer in. Wordt denk ik een niche voor de Donkervoorts van de toekomst.
Ik snap wat je bedoelt inderdaad. Met de informatie/vorderingen die we tot nu gemaakt hebben is er weinig reden om te denken dat dit de toekomst heeft. Ikzelf ben wel benieuwd hoe de ontwikkelingen gaan en hoe dit er uit komt te zien.
De verbrandingsmotor op waterstof met hybride aandrijving wordt de redding van het sportieve segment. Geluid en zero-emissie.
Hydrogen is the Future.
Die stekkerauto´s waar ze al 2 eeuwen aan sleutelen word niets. Tussen oplossing.
Je moet er als een slecht ziende bejaarde mee rijden wil je iets of wat actieradius hebben.
Van 0 naar 100km/u daar zijn ze goed in maar dat is ook het enige positieve.
Topsnelheid is bij normale modellen maar magertjes.
De nieuwe R5 is trager dan de R5 1.4 Turbo (107PK) van 40 jaar geleden.
Wat sneller gaat bij de BEV is de afschrijving.
Die begint bij de ondertekening van het order terwijl dat bij andere auto´s vanaf de levering is.
Vol tanken ging toen in minder dan 5 minuten en duurt nu 50 minuten.
Dat noemen ze “vooruitgang”.
Dat ze maar snel werk maken van het oppompen van “Witte waterstof” dan pas gaat de evolutie weer vooruit.
@Fernando kennelijk begrijp je niet dat deze X5 op waterstof gewoon een EV is met een fuel cell die een kleine accu voedt. Qua rij eigenschappen is het exact hetzelfde als een EV, dus ook qua topsnelheid.
Je kan ook waterstof in een verbrandingsmotor stoppen, maar dat heeft een efficiënte van ongeveer 30%, tegenover een fuel cell 90%, dus er is werkelijk echt niemand die daar nog in geloofd, zelfs BMW niet meer.
Over afschrijving gevonden, wat nog veel harder afschrijft dan een BEV is een HEV. Check de Mirai. En waterstof tanken duurt ook behoorlijk lang, zeker op vakanties wanneer je moet wachten op de compressor. Daarnaast is een BEV opladen inmiddels in 10 minuten gepiept.
Een mening is blijkbaar niet hetzelfde als gelijk hebben. Voorlopig a lost cause. Misschien binnen 10 jaar als we kernfusie op punt hebben staan. (Dit was sarcastisch voor het geval het ontging)
Witte waterstof zal net als synthetische brandstof en biodiesel waarschijnlijk altijd bij kleinschalige experimenten blijven, het is gewoon niet schaalbaar.
En 50 minuten om een EV te laden, baseer je dat op een Nissan Leaf of zo?
Die afschrijving valt echt wel mee. Een Audi Q5 en e-tron uit 2020 hebben ongeveer hetzelfde afgeschreven.
Tussenoplossing?
Alles in het leven is een tussenoplossing. Alle producten worden continue verbeterd of veranderd. Ze zal de benzine motor ook een keer als tussenoplossing gezien worden.
Leugens!!!
Een hev schrijft juist het minste af.
Uit onderzoek van gaspedaal.nl is gebleken dat ev’s 15% meer afschrijven dan ice’s.