Is waterstof straks een serieuze optie voor vrachtwagens?
Terwijl het aantal laadpalen hier in Europa als paddenstoelen uit de grond schieten, is het aanbod van waterstoftankstations nog mild. Er zijn echter autofabrikanten die sterk geloven in de brandstofcel en daarom serieus geld pompen in het ontwikkelen van deze technologie. Een merk dat toekomst ziet in de waterstofauto is Hyundai.
Hyundai overweegt de markt van de vrachtwagens te gaan betreden in de Verenigde Staten en daarom presenteren ze een concept. Het gaat hier om de HDC-6 Neptune. Het uiterlijk is lekker opvallend. Als ik je had gezegd dat deze truck werd geïntroduceerd op de hoogtijdagen van de Walkman had je me ook geloofd. De jaren negentig-vibes zijn groot bij deze HDC-6.
Over de aandrijflijn zelf heeft Hyundai weinig bekendgemaakt. Het merk stelt in 2018 dik 6 miljard dollar te hebben gestoken in de ontwikkeling van waterstof. Dat geld zal niet alleen gebruikt worden voor personenauto’s, maar dus ook voor trucks. De ontwikkelingen van elektrische, benzine of diesel bedrijfswagen lopen wat dat betreft momenteel door elkaar. De Koreanen zien een toekomst van trucks voor zich die gebruik maken van een brandstofcel. Dit concept is een startschot. De tijd zal uitwijzen of Hyundai zijn gelijk gaat krijgen. Het concept is gepresenteerd tijdens de North American Commercial Vehicle Show.
brammetjedeb zegt
Heel gaaf! En laat die ontwikkeling maar snel gaan, ik denk dat dit meer toekomst heeft dan electriciteit….
flutterby zegt
@brammetjedeb: probeer maar eens zonder elektriciteit waterstof te maken of te gebruiken..
kapitein zegt
@flutterby: Het is voor (lange afstands) vrachtwagens momenteel de enige oplossing. Met de huidige techniek voor regulier elektrisch rijden heb je zo veel accu’s nodig dat je geen ruimte voor lading meer over houdt.
barchettadriver zegt
@kapitein: Laadruimte is niet het probleem, je kunt flinke accupakketten onder de trailer kwijt. Waar het probleem zit is gewicht. Accu’s zijn nogal zwaar, en iedere kilo die je aan je trailer om tractor hangt, gaat direct van de maximale lading af. Daar zit het probleem. Overigens, omdat vrachtwagens zulke enorme accu’s nodig hebben, zijn ze uitstekend geschikt om met honderden KW’s te laden. Dat kun je niet vergelijken met een gewone auto.
kapitein zegt
@barchettadriver: Ik doel ook zeker op gewicht. Maar volume is wel degelijk een issue. Waar ga je een een accu in een volumetrailer proppen? Voor veel transporteurs zijn kubieke meters meer van belang dan kilo’s. Elektrisch rijden is op het moment gewoon nog geen optie voor veel takken van de transportsector maar ik zie met waterstof zeker mogelijkheden.
barchettadriver zegt
@kapitein: Klopt, bij volumetrailers is het probleem natuurlijk nog duidelijker. Overigens, ik begreep dat de Tesla Semi al wel tussen de 400 en 800 km range had. Combineer dat met een stijgende energiedensiteit, een ontwikkeling die we al jaren zien, en wellicht komt dit toch nog helemaal goed.
nissanfairladyz zegt
@kapitein: waar ga je al die gigantische waterstof tanks houden dan. Mag hopen ook niet op 700 bar. Want dan gaat heel je rendement naar de knoppen. En iets op druk brengen zit je vast aan de wetten der natuur. Daar kun je niet meer op innoveren. Je kan geen natuurwetten verbreken.
Kijk eens hoe groot deze truck is? Dat is om al die waterstof tanks te herbergen. Daar kunnen ook gewoon accus.
dreetje zegt
@nissanfairladyz: Onzin, waterstof heeft een bijna oneindig grotere energiedichtheid dan lithium ion accu’s. Oftewel, de tanks nemen minder ruimte in dan accu’s, je komt er verder mee, tanken kost minder tijd en het is lichter.
Verder zijn er vloeistoffen die waterstof opnemen als een spons. Niks hoge druk, gewoon tanken als altijd.
Verder willen de vrachtrijders lange actieradius en korre laadtijd voor de efficiency.
De vrachtwagen zal nooit een EV kunnen zijn. Waterstof is bruikbaar. En ook de electrische personenauto zal een FCEV zijn om populair te worden.
flutterby zegt
@kapitein: waar gaat die waterstof vandaan komen dan? Hoe komt deze bij de pomp en hoe gaan we dit opslaan zodat de boel op druk is ook nadat de vorige net voor je wegrijdt?
De beste oplossing is lokaal bij het tankstation waterstof opwekken. Bij komend voordeel is dat daar een flinke nutsaansluiting voor nodig is die ook direct voor snelladers gebruikt kan worden (voor personenwagen én kleine vracht). Nadeel alleen is dat de waterstofvrachtwagens dan twee keer zoveel per kilometer mogen aftikken, maar ze komen wel lekker ver.
nissanfairladyz zegt
@flutterby: zelf waterstof maken bij een tankstation met electrolyse en dan opslaan in een buffervat en dat moet allemaal op druk gebracht worden. Beide stappen zijn enorm verlieslijdend aan energie.
Dan nog de waterstof van het buffervat in de vrachtwagens. Zo’n waterstof tankstation voor gewone auto’s van nu is al gigantisch groot en kan maar een beperkt aantal autos per uur bedienen. Waarbij als het druk zou worden de tanktijden gigantisch hoger worden als fastcharging met elektrische autos.
Met vrachtwagens heb je gigantische buffervaten nodig. Moet je voorstellen wat een ruimte je nodig hebt. En wat voor aansluiting. Want per vrachtwagen heb je ineens VEEEEEEEL MEER stroom nodig per kilometer. Vanwege de gigantisch lage efficientie van waterstof.
Ik ken een bedrijf in Groningen die ook systemen heeft aangelegd voor waterstof bussen. Die floreren op subsidie…. heb met iemand gesproken die er stage heeft gelopen en hij zegt dat de cijfers lachwekkend zijn. Voor dit bedrijf is het gewoon systemen afzetten en winst maken op de subsidie. Echte voordelen heeft het helemaal niet.
Daarnaast zijn er maar heel weinig leveranciers van fuel cellen. En fuel cellen degraderen ook bij gebruik en dan daalt de efficientie die al laag waa nog meer!!! Nog meer warmte dat afgegeven moet worden.
En snelle autos op waterstof zullen er niet komen. Sowieso nooit sneller als op batterijen. Probleem is dat fuel cells niet houden van dynamisch gedrag en dan stuk gaan. Terwijl batterijen dat tegenwoordig goed kunnen. Zie Porsche en het steeds sneller fast charging.
Hoe dynamischer de fuel cell auto des te dikkere accu of supercap je nodig hebt. En dat kost ruimte en gewicht. Dus alle fuel cell autos zijn traag, ga je geen sport autos mee zien. En ik als auto liefhebber wil wel adreline en snel naar 100.
dreetje zegt
@nissanfairladyz: Waterstof wordt straks opgeslagen in een vloeistof die werkt als een spons en die eenvoudig te tanken en te vervoeren is.
Waterstof kan prima werken met een brandstofcel als range extender, dus eigenlijk als een hybride.
We willen van fossiele stroom af, dus heeft de EV geen toekomst en de FCEV wel. Want electriciteit kan alleen als waterstof in grote hoeveelheden opgeslagen worden.
Waterstofpanelen maken waterstof met een rendement dat vergelijkbaar is met PV-panelen.
Dus:
Het gebruik van waterstof heeft een wat lager rendement maar helpt ons om van de fossiele stroom af te komen.
De EV heeft een hoog rendement maar die rijdt op fossiele stroom en heeft grote functionele nadelen.
De EV zal dus moeten verdwijnen.
flutterby zegt
@dreetje: je weet dat “waterstofpanelen” ook gewoon stroom opwekken en dit omzetten in waterstof? Nadeel is dat je elektrolyse installatie dus alleen draait als de zon schijnt.
Als je waterstof enigszins rendabel wil maken dan zal de installatie zoveel mogelijk draaiuren moeten maken. Eventueel zelfs batterij gevoed, oh de ironie.
Waar je waterstof in vloeistof wilt opslaan stappen batterijen juist af van vloeistof. Vloeistoffen zijn zwaar.
brammetjedeb zegt
@flutterby: milieuvriendelijk is wel wenselijk dan. Maar actieradius is wel enorm tov electrische auto’s…
dutchneon zegt
@brammetjedeb: eerst focus op de vrachtwagens en busjes die minder als 400km per dag rijden, daar zijn er heeeel veel van…. genoeg om de komende paar jaar aan te werken ze elektrisch te maken!
Verder moeten we aan andere alternatieven werken. Ik rijd bijna wekelijks in Duitsland, stukje richting Bremen/ Hannover / Hamburg is vaak 1 letterlijke trein van vrachtwagens op de rechterbaan. Ik word er letterlijk bang van, het is nu echt wel aan de grens van wat de weg aan kan aan vrachtverkeer!
emping zegt
@dutchneon: minder dan hé
dreetje zegt
@dutchneon: Over een tijdje zal de EV verdwijnen en wordt de FCEV de nieuwe norm.
De EV rijdt immers op fossiele stroom en daar willen we vanaf.
De FCEV rijdt op groene stroom omdat groene stroom alleen in de vorm van waterstof in grote hoeveelheden opgeslagen kan worden.
flutterby zegt
@brammetjedeb: vrachtwagens hebben nu ook al een veel groter bereik dan personenwagens, wat probeer je te zeggen? Wel bij de les blijven hé.
brammetjedeb zegt
@flutterby: wat is de actieradius van de door tesla ontwikkelde vrachtwagen? Dat vergelijken met deze vrachtwagen aub.
flutterby zegt
@brammetjedeb: irrelevant. De chauffeur moet nog steeds stoppen en 2x zoveel betalen voor de energie om voort te bewegen is killing voor business.
tenaci zegt
Zeker voor het (langeafstand)vrachtverkeer lijkt waterstof me de enige optie. Serieuze internationale ritten met zware lading ga je op alleen accupower niet halen. Dan heb je domweg teveel ruimte nodig voor de accu’s. Om het duurzaam te laten zijn heb je natuurlijk wel duurzaam geproduceerde waterstof nodig anders is het alsnog een farce.
e36thuglife zegt
Oh shit tis me boi Highwayman!
http://2.bp.blogspot.com/-laTmOj-UhYs/TZsE7SopjMI/AAAAAAAABMI/fjC6RMucXQU/s280/Highwayman+Rig+1.jpg
massarati zegt
@e36thuglife: Ah vet! Ik keek dit als klein jongetje maar was vergeten hoe het heette. Dit Hyundai concept deed mij er ook aan denken ??
baklava zegt
Hier in Groningen rijden de bussen al op waterstof en dat bevalt prima. Vrachtwagens zouden dit ook makkelijk aankunnen lijkt me.
bmw2coupeeigenaar zegt
@baklava: Gaaf! Rijdt dat eigenlijk ook zuiniger dan Diesel?
flutterby zegt
@bmw2coupeeigenaar: ja, maar waterstof moet je maken en diesel halen ze uit de grond, transporteren de wereld rond, raffineren ze voordat je maximaal 30% omzet in beweging.
Dutchdriftking zegt
Lijkt mij een prima oplossing. Bij vrachtwagens is actieradius vele malen belangrijker. Voor internationale jongens is een kleine 1.000km per dag geen uitzondering. Dan kan je meer met waterstof dan met een gewone accu. Maar ook in deze geldt, doe ook een kort termijn oplossing met blauwe diesel.
galverink zegt
Dit krijgt Hyundai wel werkend. Hun Nexo heeft zo’n grote accu dat ie in feite daarop rijdt: het is een EV met een brandstofcel als range extender. Dat moet je dan opschalen naar een truck, maar zo te zien is er wel ruimte voor.
Voor langere afstanden werkt dat beter dan een pure EV zoals de Tesla Semi.
Wat je dan wel nodig hebt, is een netwerk van tankstations. Denkbaar is een onbemand zonnepark in de woestijn, met een installatie die waterstof produceert.
Kan, mits de investeringen en risico’s goed genoeg zijn. Dus heb je ook nodig: een federale overheid die zorgt dat dit kan concurreren met diesel.
BaRa zegt
Robocop is that you?
Alex_79 zegt
@bara: Nope, zoals reeds genoemd is het The Highway Man
drdre1 zegt
@Alex_79: jaaaa, vette serie was dat! Als ik ‘m nu terugkijk op YT is ’t meer plaatsvervangende schaamte. Een helicopter. Uit een truck. In de eighties dacht je daar gewoon niet over na. ?
Rob zegt
De jaren 30-40 Art Deco-achtige styling is wel tof.
Tis dat Hyundai de link zelf al legt met de beroemde Mercury Streamliner locomotief in haar persfoto’s, anders had ik het wel gedaan ;-)
JaxDryke zegt
Gave vrachwaggel, wauw.
Kan niet wachten totdat dit soort superlatieven zich op de weg begeven.
Ik rijd liever een waterstofbom, dan een electrohack..
rotarypowah zegt
Wat is het verhaal achter die loc op foto 4? Weet iemand dit? Het heeft duidelijk inspiratie gegeven aan de Hyundai designers.
rotarypowah zegt
@rotarypowah: stond er misschien iets over in het persbericht @RubenPriest?