Er lopen momenteel genoeg initiatieven voor auto’s op waterstof. De technologie is inmiddels productierijp, maar toch is hier sprake van een een kip-ei situatie. De introductie wordt geremd doordat we nog bijna nergens in de wereld waterstof kunnen tanken en dat blijft zo zolang er onvoldoende auto’s op waterstof rijden. Naast een auto die waterstof lust, zijn er forse investeringen nodig om het rijden op waterstof mogelijk te maken.
Het zwaar explosieve waterstof is namelijk een ander goedje dan benzine, diesel of LPG. De gehele infrastructuur moet hierop worden aangepast. In Australië werken een aantal wetenschappers van de RMIT University in Melbourne aan een systeem waarmee thuis in je eigen garage waterstof kan worden getankt. Een dergelijk systeem is momenteel (vanzelfsprekend) nog erg duur, maar op termijn zou dit weleens een oplossing kunnen zijn.
Het systeem gebruik zon- en windenergie om stroom op te wekken waarmee het waterstofgas kan worden gemaakt. Dit gas wordt gecomprimeerd en opgeslagen in opslagtank van de auto. Met de opgewekte groene stroom, kan in één dag kan dan voldoende waterstof worden gegenereerd om een auto 160 km op waterstof te laten rijden. Dat is nog niet verschrikkelijk veel, maar het systeem is nog in ontwikkeling. We zijn er nog niet, maar er wordt ondertussen wel hard doorgewerkt aan uitstootvrije auto. (via: treehugger.com)
jasper zegt
dat zou wel gemakkelijk zijn ja
mercedesfan zegt
goed systeem
Astondriverinspe zegt
we komen er wel..
Boss zegt
Niet te snel, niet te snel. Maar ooit zal het allemaal kunnen werken…
CSL zegt
Liever niet thuis.
floef zegt
okee, mooi idee.
maaarrr, wat gaat er gebeuren met de wegenbelasting dan? volgens mij word die dan onbetaalbaar, ik bedoel als je op gas rijdt betaal je al een godsvermogen aan de wegenbelasting , hoewel je door gas wel goedkoper uitkomt , maar hoe zit het dan met dit systeem?, echter hoef je niet voor energie en brandstof zelf te betalen dus dat bespaart je wel veel geld.
maar als je zo’n ding aan wilt schaffen, hoeveel zal dat dan wel niet kosten :|?
en je moet natuurlijk ook goed veel water aan dat apparaat toedienen.
dus je rekening schiet in die richting ook hard omhoog.
oftewel is zo’n apparaat voor THUIS wel handig?????
alexmo zegt
Euhm goed idee,
waarom geen zonnepaneel op den oto en zo’n ding die waterstof produceert in den oto. Dan maar lekker gewoon water gaan tanken lijkt me nog eenvoudiger
heidekonijn zegt
Hulde aan autoblog voor het onderwerp naar voor te schuiven.
De belgische firma Vandenborre hydrogen, nu opgekocht en/of aan het samenwerken met Stuart Energy, werkt hier al een tijdje aan. Ze zijn het zelfs eens gaan voorstellen aan Busch tijdens de één of andere conferentie.
@Floef
Dat is nou precies waar ik aan dacht : wat met de wegentaks?
Maar als je er over nadenkt worden we als automobilist uitgemolken tot op het bot (wegbelasting, accijnzen op brandstof, en alle andere autogerelateerde belastingen worden écht niet enkel aan de weginfrastructuur besteed) met als stok om te slaan : jullie zijn vervuilers, en de vervuiler betaalt.
Als we straks allemaal zonnecellen en een windmolen hebben die gratis superschone waterstof aanmaken, wat kunnen ze dan nog zeggen?
Citrofiel zegt
Weer een goed initiatief om het milieu te sparen. Ik hoop dat het goed werkt.
Dennis zegt
ooit zal het kunnen werken, maar dan is het te laat vrees ik. Ik wil nog wel elk jaar -zonder zorgen over de sneeuwval- gaan snowboarden hoor!
Jeroen zegt
Mensen in rijtjeshuizen hebben pech :P
Is dit wel verstandig? Waterstof is naar mijn weten toch wel erg lichtonvlambaar. Vooral als je er met je auto naast staat lijkt me dat toch niet echt veilig :O
johan zegt
nice nu nog w88 tot het rendement hoog genoeg is
Robin zegt
Uhhhhh maar dat hoge explosie gevaar….
Bartje zegt
Dat dit technisch gezien mogelijk is, is niets nieuws..
Maar voor onze regeringen komen opbrengsten helaas nog altijd voor op
een beter leefmilieu, anders werd hier al lang veel meer geld en aandacht
aan besteed, ze zullen dit systeem niet graag zien komen!
Benieuwd welke accijnzen ze ooit op deze oplossing zullen verzinnen…
BTW een prachtig concept volgens mij :)
Bartje
Martijn zegt
wel goed nieuws. Blijft alleen het probleem dat je voor het maken van waterstof onevenredig veel meer energie nodig hebt dan dat het oplevert. Auto’s op electriciteit zouden dus veel efficienter zijn, aangezien deze een rendement van rond de 90% kunnen halen. Bovendien leveren deze veel betere prestaties, zodat je veelmeer rijplezier hebt.
KoboC zegt
Ik vind het een mooi concept; dat idee dat je na een investering gratis zou kunnen rijden. Het enige wat je in principe nodig hebt is namelijk H2O en elektriciteit. De elektriciteit komt van een zonnepaneel op je dak. Vervolgens doe je daar een schepje lucht ofwel water bij et voila… een brandstof die nagenoeg niets kost. Het mooie is, dat het systeem 24/7 kan draaien. Alleen de mensen die meer dan 58400km (in schrikkeljaren 58560km) per jaar rijden komen niet uit met hun aangelegde voorraad.
Het gevaar. Ik denk dat dat helemaal geen probleem mag zijn. Het mooie aan deze technologie is namelijk dat het elektriciteit levert. Dit is dus geen ordinaire verbrandingsmotor waar de energiewinning met een hoop warmte gepaard gaat. Dus het statement dat je je auto er niet naast kunt zetten is in dit geval compleet misplaatst. Ook zijn de tanks waarin dit spul opgeslagen wordt echt wel bestand tegen hele hoge druk, dus ook daar zou ik me geen zorgen om maken. En als je daar eventueel nog aan twijfelt, dan leg je ze een paar meter onder de grond.
Het lijkt mij dus een puik plan als iedereen op waterstof gaat rijden. Het is immers goedkoop, veilig en goed voor het milieu. Bovendien kan ik dan nog een aantal jaar met vertrouwde verbrandingsmotor op pad welke mij wel het idee geeft dat ik aan het autorijden ben in tegenstelling tot het eentonige gezoem van een elektromotor.
joep zegt
het gaat voor mn gevoel echt heel hard nu ineens… Toch maar een pluimpje voor meneer Gore?
@alexmo, ehm uhm volgens mij ben je uhm ehh Geniaal! haha als dat ooit zou kunnen is het wle echt DE oplossing haha
KoboC zegt
@ alexo en joep: Omdat er ook nog zoiets bestaat als ‘nacht’. Hoe dat zo komt moet je mij ook niet vragen… dat heeft HIJ zo gemaakt.
OJ zegt
Natuurkundig weet ik het allemaal niet, maar economisch wel… Dit gaat echt nooit gebeuren. Vraag me niet hoe, maar oliemaatschappijen (en idd de overheid) steken hier vast wel een spreekwoordelijk stokje voor.
joep zegt
@koboC, haha wat is HIJ toch ook een lul he? ;)
Arjen zegt
eeh.. dacht pas ergens te lezen dat Honda al 2 jaar een soortgelijk systeem heeft. En dacht ook al dat ze in amerika hiermee proeven aan het doen zijn. Dit geldt in ieder geval voor auto’s op waterstof. Deze worden bij huisgezinnen neer gezet met de vraag de auto gedurende 5 jaar elke dag te gebruiken.
Lopen we nu achter hier op autoblog. Of moet Honda eens wat harder schreeuwen??
Jappy zegt
Erg mooi concept dit jah, maar jammer dat het erg explosief is!
Vincent#1 zegt
Geniaal in eenvoud dit idee, maar je moet niet verder dan 80 km rijden. heen/terug anders sta je zonder gas.
freek zegt
Handig idee…
…dat zou eventueel ook kunnen met aardgas…lijkt me zo….dat je thuis kan tanken…
alleen moet er aan de auto zoveel aangepast worden…:(
’n Hybride die je thuis (extra) kan opladen zijn er ook nog niet echt…
maar goed…ik wil toch geen prius… doe maar een saab biopower hybride dan… veel milieuvriendelijker en effectiever…
rene zegt
De waterstof auto is de grootste onzin van de laatste tijd .waterstof maken is energie verslindend proces, moeilijk op te slaan als je je auto drie dagen parkeerd is je tank al halfleeg gestroomd en waarom zou je van elektriciteit waterstof maken om er daarna weer elektriciteit van te maken,of nog slechter verbranden in een otomotor pure energieverspilling .laat elektriciteit voor wat het is,er komen nu accu,s op de markt Altairnano waar je 375 kilometer op kan rijden en weer in 10 minuten kunt opladen,ook met zonnepanelen of windmolen lijkt me een stuk efficienter voor nu is de beste techniek voor auto’s de 640pk mini van het britse bedrijf PML zoek maar eens op .
pluizz zegt
de overheid zal hier wel flinke accijnzen op zetten anders rijdt heel nederland straks met een auto en wordt het alleen maar drukker op de weg bovendien is waterstof weliswaar licht ontvlambaar maar geloof me benzine is dat ook!! Maar hopelijk dat er een goede oplossing voor word gevonden! aargas lijkt me geen goed plan, dan worden er alleen maar meer fossiele brtandstoffen opgemaakt
jord zegt
dat moet wel een vermogen kosten zo’n auto, dat lukt nooit om iedereen erin te laten rijden niet iedereen heeft er geld voor,
en hoe zit het dan met de wegnbelasting dat is al zo’ typisch van de regering alleen maar geld vangen voor alles. zelfde met bpm. maar ja toe maar , het is niet anders.
volgens mij gaat dit nog eeuw duren voordat wij allemaal. erin rijden…
hybride kost all een vermogen zoals die toyota prius.
mam79 zegt
“De waterstof auto is de grootste onzin van de laatste tijd. Waterstof maken is energie verslindend proces, moeilijk op te slaan als je je auto drie dagen parkeerd is je tank al halfleeg gestroomd en waarom zou je van elektriciteit waterstof maken om er daarna weer elektriciteit van te maken,of nog slechter verbranden in een otomotor pure energieverspilling .laat elektriciteit voor wat het is,er komen nu accu,s op de markt Altairnano waar je 375 kilometer op kan rijden en weer in 10 minuten kunt opladen,ook met zonnepanelen of windmolen lijkt me een stuk efficienter voor nu is de beste techniek voor auto’s de 640pk mini van het britse bedrijf PML zoek maar eens op.
”
wat rene hier schreef vind ik een emotionele reactie… bijvoorbeeld;
stel het waait snachts heel erg hard en je hebt je lampen niet aan. De windmolen draait er produceert maar energie. Als je de energie niet opslaat is de energie verloren…….
Daar voor is er nu waterstof. Nu kun je de enerie opslaan voor lange tijd. tadaaaa
De bevenstaande stelling is in de energie techniek wel een probleem. Er zijn zelf siedeen geweest om de niet te gebruiken stroom te gebruiken om een soort stuw meer vol te pompen met water. Helaas was dit niet rendabel maar nu is er waterstof. Er moet alleen nog een veilige manier verzonden worden om het op te slaan maar daar wordt aan gewerkt door de wetenschappers.
rene zegt
Stel er hangen s,nachts een paar miljoen elektrische auto,s aan het net ik kan me zo voorstellen dat je dan een enorme opslag capaciteit voor elektriciteit hebt die kan dienen om de over productie van windmolens en elektriciteits centrales op te vangen ook kunnen deze autos als ze niet gebruikt worden aan het net blijven hangen om het net van extra stroom te voorzien bij piekvermogen.binnen enkele jaren komt ook de super condensator op de markt eestore en e-pod zijn hier mee bezig die de accu gaan vervangen deze kunnen in pricipe eindeloos laden en ontladen zonder grote energie verliezen zoals bij de opslag van ,t zou een goed idee zijn om eens in deze richting te denken omdat het zoveel energie bespaard .
DJ zegt
Explosiegevaar bij waterstofgas:
Waterstofgas of H²o is zeer explosief, tenzij je het goed gebruikt zoals:
http://video.google.com/videoplay?docid=-2238805429946487167&q=source:008842253608705515365&hl=en
Je auto word beschermd door diverse verbinidngsstukken die brandwerend zijn en als er h²o verbrand komt het nooit verder dan vóór je electrolizer(h²o generator)
je kunt de video bekijken. er zijn nog veel meer video’s in omloop…
als je een Electrolizer in je auto bouwt iets als dit. Een doe-het-zelf kit om in je auto te bouwen.
Kun je je auto semi-h²o laten rijden, dat houd in dat je met bezine of diesel en h²o tegelijk rijd.
Om ff terug te komen op explosiegevaar, de electrolizer maakt van water(en zuurstof) h²o aan. Het word door een electrisch veld uit het water getrokken en drijft omhoog. h²o drijft op water doordat het licht is. de h²o gaat via een buis eruit naar je luchtfilter en word met zuurstof tegelijk in je carborateur of injectie gespoten. Je rijd op waterstof(h²o), normale brandstof en zuurstof.
Waarom zou je dit in je auto zetten?
een electrolizer(h²o generator) werkt simpel op een auto-accu ! hij verbruikt minder stroom dan je auto aanmaakt! je kunt je electrolizer gewoon tijdens het rijden instellen op 4 standen; Snelweg, helling, daling en normale wegen.
h²o heeft een eigenschap die heel veel voordeel heeft, het ontbrand met een extreem hoge temperatuur en extreem snel brand het op. h²o verbrand “Letterlijk” alle schadelijke stoffen die je auto normaal uitstoot.! ondanks je met je normale brandstof erbij rijd is het zuiniger dan normaal doordat het een hogere explosiefe druk heeft blijft er geen afval in je cilinders zitten en word je auto ook nog is zuiniger.
Waardor word mijn auto nou echt zuinig van h²o?
h²o brand met hoge snelheid en hoge temperatuur.
eigenschap van hoge snellheid verbranding:
Je cilinders worden vloeiender omlaag gestuurd dan normale brandstof.
het laat geen schadelijke stoffen achter, dus word je motor ook niet vuil van binnen. wat als gevolg heeft dat je motor minder mooeite heeft met op en neer gaan en beter zal smeren. Niet alleen dit maar ook dat het gas word verdeeld in de cilinder ipv dat het op je cilinder gaat liggen.
eigenschap van extreme temperatuur verbranding:
alle vuil word letterlijk weggebrand en je motor is eerder op temperatuur.
wat er voor zorgt dat je motor zuiniger loopt. Is het winter heb je het koud in je auto? en zit je zonder airco? – dan heeft het nog een voordeel dus.
Conclusie…
– Je auto gaat jaren langer mee!
– Je auto word zuiniger 20% tot 60% zuiniger rijden. (cijfers afkomstig van klanten)
– Eerder op temperatuur (als je zonder airco zit lekker) en je auto hoeft niet “warmgedraait” te worden.
en jongens en meiden, nog vragen ?
of ben je al overtuigd. Zo niet geef aan waarom niet in een reactie….
Allemaal als jullie meer info erover willen, ik ben bezig met een e-book of een programma om alles uit te leggen.
graag wil ik iedereen zijn medewerking dit aan iedereen die je kunt te vertellen zodat we zó snel mogelijk tot een antwoord komen!
bedankt.
rob zegt
En DJ heb je die HHO generator al gekocht ?
Ik geloof er niet in. Als het al zou werken zit je nog met feit van die hogere ontbrandingstemperatuur. Misschien dat je weet dat LPG dat ook doet en LPG motoren problemen met de kleppen krijgen op den duur vanwege die hogere temperatuur. De warmte moet ook wel afgevoerd kunnen worden toch ? Dat houdt tevens in dat er dus ook veel energie verloren gaat of zie ik het fout ?
DJ zegt
hey rob,
ja ik heb hem al gekocht…;)
het werkt echt !!
let wel op: (het addertje zit in het gras)
– je accu gaat snel leeg. dus lange stukken rijden is nodig(gimiddeld 50 km per dag is wel genoeg denk).
– bij elke keuring moet de generator uit je auto, dit product is niet toegestaan door de rdw. (oorzaak/waarom ? ik zou het niet weten)
– als je het toch probeert, en je komt er legaal doorheen. laat het ff weten.
voor anderen.
het is niet waar dat je motor schade oploopt hierdoor…
ik heb met mijn oom me blok uit elkaar gehaald voor hij erop zat, en nadat de generator erop zat.
voordat:
vies, zwarte zuigers en kleppen. ontbranding was niet 100%
nadat:
schoon, zuiger had nog maar een zwart stipje, kleppen waren aan de randjes zwart(ring niet de zijkant van de kleppen. dit zal nog van de oude situatie zijn).
tijd van normaal naar inbouw, nadat ik het blok uit elkaar gehaald had.
was 33 dagen.
verschil is er !.
mijn temperatuurmeter loopt iets(echt iets!) sneller op. maar blijft bij 80/90 graden (radiateur).
ik heb er ongeveer 40 in 1 maand aan bespaard, alleen benzine kosten.
totaal 1658KM mee gereden
dit is zeer gunstig !
je bespaard echt!, en ook dat je in 1 jaar tijd je kosten er al uit hebt. dus na 1 jaar heb je alles al terugverdient.
ENERGIE:
er gaat juist geen energie verloren, hét leeek echt of mijn auto bmw 316 een m3 werd ineen. hij ging stukken sneller.
het optrekken, 0-100 ongeveer 4 sec normaal was 0-100 6 sec
(met een chipje die er al inzat.)
de top van de auto is in Duitsland op de autobahn uitgekomen op 221km/u hij reed voorheen 195km/u ongeveer (dit is niet ge-eikt!)
inderdaad, zoals het beloof had deed de generator het perfect.
het echte minpunt is de generator vraag veel stroom, dus je zuipt iets meer.
uiteindelijk word dit gecompenseerd door het waterstofgas bij de benzine(gratis) !
mvg DJ
Filip zegt
Hallo,
nog evaluatie over de fameuze bezuiniging?
Is er ondertussen schade opgelopen??
mvg,
F.
Ron zegt
Gelukkig kun je nu in california WEL waterstof tanken, en daar rijden vanaf 2007 al hydrogen (waterstof) auto’s. zoals de Honda clarity en een of andere bmw, en nog een paar anderen auto’s en bussen…