Horizonvervuiling en luchtvervuiling. Deze waterstof-SUV lijkt het allebei aan te pakken. Of niet?
Wat is slimmer: een nieuw automerk uit de grond stampen of een bestaand automerk aanpassen naar een ‘elektrische toekomst’. Het antwoord is: geen van beide! Althans, als het aan NAMX ligt. Het kan zijn dat je NAMX niet kent. Wij kenden NAMX tot voor kort ook niet. NAMX is een compleet nieuw automerk dat zich focust op auto’s op waterstof. De eerste auto is de een waterstof-SUV.
Over waterstof is inmiddels een hoop gezegd. Veel fabrikanten zetten nu in op elektrische auto’s met een accu. Het nadeel is niet zozeer die elektrische motor (die heeft een waterstofauto ook vaak), maar de accu. Een accu maakt een auto heel erg zwaar. Daarnaast is de accu relatief snel leeg vanwege een lage energiedichtheid. Tenslotte duurt het lang om de accu te laden. Een accu degradeert ook nog eens én is prijzig om te vervangen. Maar de NAMX HUV pakt het slimmer aan, aldus zijn makers.
Waterstof-SUV
De HUV (Hydrogen Utility Vehicle) is uiteraard nog een concept. Volgens NAMX moet de auto in 2025 in de verkoop gaan. Uiteraard is het een crossover, in dit geval met een koetswerk van Pininfarina. Dat hoeft niets te zeggen, dat hadden de Hyundai Matrix en Daihatsu Move immers ook.
Het instapmodel is al behoorlijk potent met 300 pk, waarmee je in 6,5 seconden naar de 100 km/u kunt sprinten en een top van 200 km/u kunt halen. Maar je wil de topversie, de ‘GTH’ (nee, dat heeft niets met een snelle huur-Mustang te maken). De NAMX HUV GT-H krijgt 550 pk mee en knalt in 4,5 seconden naar de 100 km/u, terwijl de topsnelheid 250 km/u bedraagt.
Modules wisselen in plaats van laden
Het meest bijzondere aspect aan deze waterstof-SUV is dat ‘ie op waterstof loopt. Diverse merken kijken er naar, maar het ‘succes’ van de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai maken merken huiverig. Nu is waterstof tanken in veel landen nog best een zeldzame mogelijkheid.
Maar daar heeft de NAMX HUV een oplossing voor. De auto is namelijk voorzien van een nieuw gepatenteerd systeem. Er is één grote waterstoftank, plus vijf kleine modules. Deze kun je eenvoudig omwisselen bij een omwisselstation (waarvoor NAMX een netwerk gaat uitrollen). Eigenlijk heel erg simpel. De ontwikkeling start men volgend jaar, maar aan het einde van dit jaar staat de concept ‘in het vleesch’ te schitteren op de Salon van Parijs.
Meer lezen? Zo werkt een waterstofauto!
Johanneke zegt
Zou ie niet nog verder gekomen zijn als ze de liftkit eraf hadden gehaald? Had je een normale auto gehad.
V8Vantage zegt
Misschien moeten ze net als Volkswagen maar eens naar deze kijken: https://kraftwerkgroup.com/. Ook waterstof maar veeeeel efficiënter dan de huidige techniek. Werkt ook met e-fuels en is toepasbaar van laptop tot vliegtuig.
badboybrady zegt
4.5 naar 100 is wel erg traag voor 550 pk
Dutchdriftking zegt
Waterstof als vervanging van diesel (uiteraard als brandstofcel, niet als directe aandrijving) zie ik zeker als kanshebber, en het verbaast mij dan ook dat we hier niet meer over horen. Echter hebben we wereldwijd een enorm netwerk van tankstations. Dit bestaande netwerk aanpassen door er de optie waterstof aan toe te voegen lijkt mij veel handiger dan een nieuw netwerk met wisselmodules opstarten… Snelladen onderweg doen we toch ook bij een tankstation? Ik ben overigens wel benieuwd of men over 50 jaar zich afvraagt waarom we het nog altijd een tankstation noemen :P
okdoei zegt
@dutchdriftking: pas op wat je over je afroept want vaak als ik erover begin dat waterstof een goed alternatief is krijg ik heel emotionele reacties.
fastshifter zegt
Ik rij nu circa 4 jaar electrisch en daarvoor plug-in hybride en van het degraderen van batterijen heb je in de praktijk 0,0 last. Het bereik heb ik nooit zien afnemen. Wel door software updates zien toenemen.
Opgeslagen waterstof degradeert daarintegen wel enorm: het waterstof molecuul is nu eenmaal het kleinste molecuul waardoor het simpelweg vervliegt. Ik vraag me dan ook af hoe lang deze modules goed blijven. Als de doorloopsnelheid hoog is, zal je er niet veel last van hebben, maar laat em een maandje bji een Shell station liggen en de inhoud is vermoedelijk al met 25% afgenomen. Het is niet voor niet dat de huidige takstations als een dolle staan te gieren omdat ze de waterstof vloeibaar te houden zodat het niet verdampt.
jpoers zegt
Gelukkig heeft Toyota het gewicht opgelost met de mirai2. Deze weegt tenslotte nog “maar” 1900 kg. Verder heb je veel binnenruimte in vergelijking met een originele aygo. En is die maar slechts 1,5m langer dan eerder genoemde.
Geef mij maar een BEV met het vooruitzicht dat de batterijdichtheid en de laadsnelheid alleen maar toenemen.
En geef de waterstof maar aan de industrie/vrachtvervoer. Voor de particuliere markt lijkt mij dit niet efficiënter te krijgen dan een accu-auto.
Jagris zegt
De lat ligt niet heel hoog meer bij pininfarina zo te zien. Getekend door een net aangenomen stagiair die high was volgens mij.
bobje zegt
@Jagris: pininfarina is pininfarina niet meer. Tegenwoordig is het een Chinese onderneming met een kantoor in turijn