Of dat terecht is? De toekomst zal het leren.
Wel zeker is dat deze FE Fuel Cell Concept SUV een actieradius heeft van maar liefst 800 kilometer: een range waar moderne EV’s alleen maar van kunnen dromen. Hyundai liep natuurlijk al voorop in de FCEV-trein met hun iX35 Fuel Cell, maar deze concept car bereid ons zachtekens voor op de volgende generatie waterstofauto’s. Oogt stukken beter dan de Toyota Mirai, dunkt ons!
Alles bij elkaar wil Hyundai voor 2020 maar liefst 14 eco-voertuigen bouwen, waarbij het gaat om vijf hybrides, vier PHEV’s, vier EV’s en één FCEV op waterstof. Die laatste zal voortborduren op de techniek van deze FE Fuel Cell Concept.
Verder bevat deze concept car innovatieve technieken die we nog niet eerder zagen. Water uit de uitlaat wordt gebruikt om de lucht in het interieur mee te bevochtigen, draagbare accu’s die door de auto worden opgeladen en waarmee je weer andere dingetjes kunt doen, op slag voor een elektrische scooter: het zit er allemaal in, op of aan. Smullen Barend!
mennooo zegt
Gaaf!
baklava zegt
Waterstof is de toekomst. Wen er maar aan. Hier in de buurt rijden nu ook bussen op waterstof.
pramm zegt
@baklava: ik ben benieuwd waarom waterstof volgens jou de toekomst wordt.
Vanuit duurzaamheid perspectief is waterstof over de gehele keten de komende decennia vervuilender dan benzine en diesel.
dieselaer zegt
Er zitten flinke nadelen aan zoals het grote energieverbruik voor het op druk brengen. Echter, accu’s voor Ev’s zijn ook zeer schadelijk. Het is gewoon zaak om zo snel mogelijk zo veel mogelijk energie duurzaam op te wekken zodat we het energieverlies kunnen lijden.
Waterstof heeft de potentie om de schoonste energiedrager te zijn!
pramm zegt
@dieselaer: je zou even op google moeten zoeken over de materialen die worden gebruikt voor de brandstofcel (welke overigens tot op heden minder dan 100.000km mee gaat). Daarnaast had de eerdere Hyundai een flink batterijpakket aan boord. En tot slot zijn de anodes en cathodes die worden verbruikt bij elektrolyse ook van metalen die tot vervuiling leiden.
Bij een batterij kan het merendeel van de vervuildede componenten worden hergebruikt. Dat is in de keten voor waterstof flink minder.
dieselaer zegt
@pramm: ik ga het natrekken, hoop dat wat je zegt niet klopt want anders blijven er weinig echt duurzame oplossingen over op het moment ;)
rydodrive zegt
Waterstof is de toekomst. Elektriciteit niet.
pramm zegt
@rydodrive: waterstof is elektrisch rijden.
Je gebruikt elektriciteit om via electrolyse waterstof te produceren (met een heel slecht rendement overigens), dat waterstof breng je naar een pompstation. Op dat pompstation wordt de waterstof onder hoge druk gebracht (meestal “maar” 350 bar terwijl de ranges die door de fabrikanten worden aangegeven zijn gebaseerd op 700 bar). Dat op druk brengen vergt aardig wat elektriciteit.
Het waterstof wordt getankt. In de auto zet de brandstofcel de waterstof om in elektriciteit (opnieuw met een erg slecht rendement) en voedt daarmee een elektromotor.
Dus waterstof is rijden op elektra.
Robert zegt
Toepassing van waterstof kent een aanzienlijke hoeveelheid nadelen. De belangrijkste: veiligheid. Het is het kleinste molecuul in zuivere vorm, en maakt dat de systemen waarin het wordt opgeslagen of getransporteerd altijd extreem gevoelig zijn voor lekverliezen. En zo’n systeem wat wordt toegepast in een bewegend object wat trilt, schudt, tordeert en onder allerlei andere externe belastingen wordt blootgesteld, zal altijd z’n (mechanische) zwaktes gaan blootleggen. Het punt is dat je een compleet systeem in een auto best wel veilig kunt ontwerpen en toepassen, maar dan praat je kostentechnisch over een veelvoud van een lpg-, aardgas- of zelfs elektrische installatie. Vervolgens zul je dit systeem toch zeer regelmatig periodiek moeten testen en reviseren (en dan praat ik niet over één keer per twee jaar bij de APK of zo), wat ook serieus kosten met zich meebrengt. Ik werk bij een leverancier van hoogzuivere gassensystemen en zaken ik bemerk regelmatig dat dit soort aspecten door sommige van onze klanten (maar bijv. ook door ontwerpbureaus) heel lichtzinnig wordt ingeschat.
Daarnaast is er nog een flinke horde te nemen: als ik zie hoe krampachtig onze overheid (en bijv. ook in veel Zuid-Europese landen) al doen over lpg (wat chemisch gezien bestaat uit ‘dikke’ moleculen met een soortelijk gewicht dat flink zwaarder is dan lucht en ook nog eens onder betrekkelijk lage druk al vloeibaar wordt), dan is waterstof, hoe schoon en efficiënt het ook kan zijn, een doodgeboren kindje.
Hupke zegt
@rrrobert:
Met solid storage valt dat mee toch?
Het rendement van waterstof wagens is gewoon triestig, zelfs me opslag exluis, dat zal dé reden zijn dat dat een doodgeboren kindje is.
desjonnies zegt
@rrrobert:
Altijd prettig om een professional aan het woord te zien, weer wat geleerd!
bartteeuwen zegt
Zo’n range kan ik met mijn oude corsa ook alleen maar van dromen
mrrallycross zegt
Hoop voor het merk dat het wat word
tarquesh zegt
Een piepklein molecul. En ook nog eens eentje die in het heelal heel vaak voorkomt.
Voormij part gaan er ook vliegtuigen op vliegen.
Dit concept lijkt me zeker het bestuderen waard: Een EV met ook een waterstof aandrijflijn.
Omdat je altijd electrisch kan rijden zolang een waterstofvulinstallatie tever van de eigenaar is.
Net zoals een auto op aardgas, die op benzine kan, zolang een aardgastankstation tever van je verwijderd zit.