De waterstof crossover van Pininfarina is niet de auto die je verwacht van de Italianen.
De meeste mensen kennen Pininfarina van de vele Ferrari’s en dat is volkomen terecht, want het designhuis ontwierp de meest iconische koetswerken voor Ferrari.
Tegenwoordig ontwerpt Ferrari zijn auto’s zelf en gezien de verkoopcijfers vinden ze dat helemaal prima. Maar Pininfarina is natuurlijk gewoon een ontwerphuis en carrossier, dus ze kunnen daar nog veel meer doen.
800 km actieradius in een paar minuten
Een heel spannend project is de NamX HUV. Dat is een beetje cryptische naam voor de nieuwste waterstof crossover van Pininfarina. Het grote USP van de auto is hoe je snel je kunt laden.
De auto is voorzien van zes capsules die je eenvoudig kunt verwisselen en dan heb je ineens 800 km aan actieradius gewoon. Daar kan geen elektrische auto tegenop. Het is anders dan de BMW iX5 en Toyota Mirai, die je bij een waterstof-tankstation kan bijvullen.
Ook anders dan de Toyota zijn de prestaties. Want waar de Mirai niet echt snel is, is de NamX HUV dat wel. Van 0-100 km/u is gedaan in 6,5 seconden en de topsnelheid is begrensd op 200 km/u.
Mocht je dit niet snel genoeg vinden, is er ook en Namx HUV GTH. Die heeft maar liefst 550 pk en kan in 4,5 seconden naar de 100 km/u knallen, plus een topsnelheid halen van 250 km/u.
Debuut waterstof crossover Pininfarina
Het studiemodel maakte zijn debuut op de Salon van Parijs. Het productiemodel is nu onderweg en zal furore maken op Goodwood Festival of Speed. De auto zal niet meteen leverbaar zijn, want NamX rekent zelf op marktintroductie rond Q4 van 2025.
Dat duurt nog wel eventjes, maar ze hebben nog wel wat werk te verzetten. Niet alleen om de auto uit te ontwikkelen, maar er moet ook iets van infrastructuur worden aangelegd. Qua prijzen moet je reken op een kleine 70 mille voor de instapper en een ton voor het topmodel.
Edge zegt
Het design is gewoonweg niet mooi. Het ding oogt zo achterlijk hoog dat zelfs de BMW X6 door kan als echte coupé. Het frontje ziet eruit alsof iemand een Genesis concept heeft gestolen en daar wat extra led-strips op heeft geplakt en van achter is het ook allesbehalve fraai.
Het idee van die capsules die je even verwisselt voor wat extra range vind ik briljant. Als de grote autofabrikanten zich nou verenigen en een gezamenlijke standaard voor zoiets bedenken zie ik het nog wel slagen, maar als iedereen met dit idee een eigen capsule gaat ontwerpen hebben alleen VAG en Stellantis met hun grote portfolio kans van slagen.
Johanneke zegt
Waterstof is toch ten dode opgeschreven voor personenauto’s. Accu technologie zal alleen maar beter worden. Over 10, 20, 30 jaar, moet je kijken wat je dan hebt. EV’s met 1000km range en binnen 10 minuten opgeladen. Waterstof zal nooit meer energie bevatten dan het nu doet. Ja, je kan het onder nog hogere druk zetten, wordt de auto nog inefficiënter van.
THSD zegt
Ja fijn ook daar heb je wat aan in zuid-afrika natuurlijk 😉
Johanneke zegt
Laten we eerst het westen en grote steden in China maar op 95% EV krijgen. Dat zal al een enorme impact maken. Over 50 jaar rijden er nog steeds toyota pick-ups in Afrika hoor.
Richmond zegt
Ja want ze hebben ook geld genoeg voor de waterstof infra
donjunior zegt
Ook daar kun je zonnepanelen neerpleuren hoor. Dat gebeurd nu ook al in bepaalde dorpen en bij scholen. Die staan ook niet stil daar hoor.
steephh zegt
@enginethsd In Zuid Afrika heb je veel meer aan accutechniek dan waterstof. Voor waterstof heb je complexe infra nodig en erg belangrijk is een stabiele elektriciteitsaansluiting bij je waterstoftankstation, anders gaat het met het beware en nvullen helemaal niets worden. Elektrische auto’s kan je juist overal laden én met technieken als V2G en V2H tegelijk ook bijdragen aan een stabielere energievoorziening.
Waterstofinfra kost bakken met geld en waterstof kan je nu simpelweg niet meenemen in een jerrycan. De auto’s zelf zijn een stuk complexer: in plaats van een batterijpakket, BMS en elektromotoren zit je met een batterijpakket, BMS, elektromotoren, waterstoftanks én een fuel cell. Leuk als je een goede supplychain hebt en range anxiety hebt in Europa, maar in Zuid-Afrika wil je gewoon eenvoudige techniek en een vorm van energie die makkelijk te maken is
Thijmen zegt
Grappig dat mensen zo geïndoctrineerd zijn door de politiek.
Een kilo lithium batterij slaat 0.15-0.25 kWh aan energie op.
Een kilo waterstof bevat 39.6 kWh…
En waarom zou de ontwikkeling bij waterstof niet nog grote stappen kunnen maken?
steephh zegt
@thijmenb helaas is het veel meer dan enkel het gewicht van de brandstof zelf. Waterstofauto is onnodig complex. Kijk eens naar het technische plaatje:
Je hebt naast een batterijpakket, BMS en elektromotoren, ook nog waterstoftanks én een fuel cell nodig. Je moet daarnaast ook nog eens van elektriciteit éérst waterstof maken (energie verlies). De waterstof moet je vervolgens vervoeren dmv. trucks en moet je op 700 bar druk brengen (opnieuw energieverlies) om deze te kunnen tanken in een voertuig. Bij het omzetten van waterstof naar elektriciteit in het waterstof voertuig heb je opnieuw een inefficiënte stap te pakken.
Op de onderlinge stappen is vast nog wel wat efficiëntie bij te halen, maar omdat je eerst van elektrisch > H2 > H2 op druk brengen > elektrisch gaat, gaat dat nooit efficiënter worden dan volledig elektrisch met een batterijpakket. Thermodynamica 101
mp014 zegt
Als ze toch nog zo veel werk hebben laat ze dan ook de achterkant nog even aanpakken! Ben er niet kapot van en dat terwijl ik toch echt wel een grote Pininfarina fan ben.
Wicos zegt
Zelfs op een kermis maakt dit ding nog de blits.
AudiRS zegt
Interessant!
bmwadept zegt
@willeme, onvolledig informatie. NamX is een Franse start up. Ontwerp is Italiaans. Maar techniek niet.
rollingstoned zegt
Ook dat klopt niet helemaal.
The NamX HUV (for Hydrogen Utility Vehicle) is a hydrogen-powered coupe SUV from the Moroccan startup company NamX. It was designed by Faouzi Annajah and the French designer Thomas de Lussac and Pininfarina.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/NamX_HUV
Robert zegt
Pininfarina. Vormgever en ontwerper van o.a. de legendarische Hyundai Matrix. W00t!
tenaci zegt
Pininfarina die stijlelementen jat van Genesis….
Aon zegt
Mooie auto voor GTA.