Liefhebbers van snelheid opgelet. Vergeet de SSC Ultimate Aero TT, 200 mph is voor mietjes. Echte snelheidsduivels kunnen minstens 300, en dan ook nog op waterstof. Een team van de ‘Ohio State University’ is van plan om als eerste een waterstof- brandstofcel-aangedreven voertuig over de befaamde zoutvlakten van Bonneville te jagen. Ze willen dit doen in een gestroomlijnde 700 pk sterke hybride.
De elekriciteit die nodig is om de pk’s te leveren wordt opgewekt door waterstof en zuurstof aan boord van het voertuig. Er is echter een probleempje: door het omzetten in elektriciteit komt er een hoop warmte vrij en de brandstofcellen hebben koeling nodig. Het inbouwen van een radiator zou te veel luchtweerstand opleveren, dus is besloten het hele zaakje af te koelen met een ijsbad. Het voertuig kan 1 kg waterstof meenemen. Dit is opgeslagen onder een druk van een slordige 345 bar. Klinkt dat als iets waar u graag in zit? Ik niet in ieder geval.
De voorganger van dit voertuig, de Buckeye Bullet 1 (surprise), bereikte al eens 315 mph (een slordige 500 km/u dus), maar dit was zonder waterstof. De Bullet 2 komt in augustus in actie, tijdens Speedweek 2007, een jaarlijks evenement op de zoutvlakten van Bonneville. Meer info is te vinden op de site van het project (bron: sema, via jalopnik).
stiggie zegt
het is maar waar je zin hebt
Jela zegt
eens ze niet meer voor op de weg geschikt zijn interesseert het me niet meer
Robin zegt
Mmm zouden ze Richard Hammond van Top Gear zover kunnen krijgen om een ritje te maken in dit ding???
floryn zegt
@ Jela
je formulering is erg vlaams maar hij slaat kant en wal! beetje te scifi shit
Us zegt
Waterstof is wel interessant…Auto’s op elektriciteit is volgens mij niet de toekomst.
Juich dit dan ook toe en zie meer onderzoek wel zitten.
Jesko zegt
@ Robin
Dat vind ik niet grappig, overigens zou er niet meer over gesproken worden.
Btw, ik vind dit wel leuke projecten, maar tegelijkertijd vind ik het nutteloos.
Brecht zegt
Dit lijkt me meer een atraktie van een pretpark ;)
Zoals de space mountain mission 2 maar dan op de baan.
Véél rijplezier zal het niet zijn maar de kick zal er geen ontbreken zijn :)
Fova' zegt
handig voor in de stad
Citrofiel zegt
@ Jesko; Ze zeiden dat er nooit meer over zou worden gesproken IN DE SHOW…
ZOEF zegt
Mmmm…de waterstoftank zit wijselijk helemaal achteraan, maar wat zie ik daar vooraan? Het teenieweeniemotortje lijkt wel zo’n beetje een bijzaakje te zijn? En verder: voorwielaandrijving?
Rick dos zegt
Hoe werkt dit dan? Schud je het eerst voor gebruik? Net als bij een cola fles? En als de druk hoog genoeg is draai je dan de dop los? Of gooien ze er een mentos in?
Wouter zegt
lol @ rick dos
RScosworth zegt
@ Rick ; heerlijke opmerking
Wanneer kunnen WIJ nu eens op waterstof rijden.
Altijd maar dat gezever over die techneuten die niet weten wat ze moeten doen en belachelijke snelheden rijden op een of andere zandvlakte.
Vrij kansloos vind ik.
Lebastille zegt
@ Us: ik ben het niet met je eens dat er meer auto’s zouden moeten zijn op waterstof. Er wordt vaak gezegt dat auto’s op waterstof emissieloos zouden zijn, maar dit is absoluut niet waar. Er wordt dan vergeten dat de splitsing van water in waterstof ook energie kost. Bovendien moet de waterstof ook nog gecomprimeerd worden wat nog eens energie kost. Alleen bij het recombineren van zuurstof en waterstof komen geen schadelijke stoffen vrij. Bovendien is de opslag in een auto lastig en wordt deze daardoor ook zwaarder. Ik zet liever in op bioethanol.
latruwe zegt
hey,
ik ben leerling van het VTI van ieper. Wij moeten een project bedenken rond waterstof. Dit project is leuk, maar kostelijk waarschijnlijk.
Jullie mogen al uw ideeën geven, maar probeer ook rekening te houden met de kostprijs…
Post toch maar alles waar je aan denkt…het kan ons op nieuwe ideeën brenen.
post al uw ideeën hier:
latruwski.forumup.be
alvast bedankt!
grtz,
latruwe