Dat is al heel erg snel! Honda komt al over 1,5 jaar met een waterstof bestseller in de vorm van de CR-V
Wat is het toch met Japanse automerken en elektrische auto’s? Ergens wil het namelijk nog niet helemaal lukken. De meeste merken hebben wel een of twee elektrische auto’s in de aanbieding, maar heel erg overtuigend is het niet. Qua range en prijs zijn veel auto’s niet erg competitief.
Daarbij zijn er ook een paar merken duidelijk met andere dingen bezig. Toyota is nog altijd aan het kijken naar hybride en heeft waterstof nog niet afgedankt. Honda heeft weliswaar de Honda e in de showrooms staan, maar die 1.500 kg wegende supermini is aan de straatstenen niet kwijt te raken. Zonde, want het is een leuk autootje.
Waterstof bestseller?
Nee, Honda denkt ook nog eventjes aan waterstof. Sterker nog, er komt een Honda op waterstof. En het is niet zoals bij Toyota een apart model dat erg hoog in de markt staat. Nee, Honda gaat een waterstofvariant uitbrengen van hun bestseller, de Honda CR-V.
De auto gaat gebouwd worden in het Performance Manufacturing Center in Ohio. Dat klinkt vreemd, maar is het niet. Ondanks de grote plannen zal de productie is vrij kleinschalig zijn. Vandaar dat de CR-V op waterstof gebouwd wordt in de fabriek war de Acura NSX van de band rolde.
Daarmee is er een leuke parellel met Toyota. De Toyota Mirai wordt namelijk geproduceerd in de Motomachi-fabriek waar de Lexus LF-A van de band liep. Leuk weetje waar je geen vrouw (M/V) door gaat versieren, maar je bent er een beter mens (m/v) door geworden.
Clarity
Ondanks dat de Honda CR-V een heel erg populaire auto is, verwacht Honda niet zoveel qua aantallen. Het zal ‘aanzienlijk’ minder zijn dan de reguliere versies. Nu moeten we daarbij aantekenen dat de CR-V in de VS een van de populairste auto’s is.
Wel verwacht Honda een heleboel van de Honda CR-V Hybrid, de helft van alle CR-V’s krijgt assistentie van een elektromotor. Wel lijkt de keuze voor een crossover een bewuste. De vorige waterstofauto van Honda, de Clarity FCEV was niet echt moeders mooiste.
Verder zijn er nog niet heel veel details bekend over de waterstof bestseller. Gelukkig hoeven we daar niet lang op te wachten. De nieuwe Honda CR-V op waterstof komt namelijk al in 2024 op de markt.
Of de auto naar Nederland komt is niet bekend. Een duurzaam georiënteerde crossover moet toch eigenlijk wel verkoopkansen hebben in ons land, nietwaar?
Via: Carscoops
Meer lezen? Dit zijn alle varianten van de Civic Type-R op een rij?
audirs3 zegt
Er is voorlopig nog niks duurzaam aan waterstof, en ook in de toekomst zal dat zo blijven gezien de inefficiëntie van electrolyse. En voor de “beleving” hoef je het ook niet te doen, is ook gewoon een electromotor. Zal toch nooit wat worden die waterstof.
p993 zegt
Nee H2 zelf is niet duurzaam; het is slechts een verbinding. Maar als je hernieuwbare energie gebruikt voor het maken ervan is het een leuke manier van opslag. Ja, efficient is elektrolyse niet, maar er is zonlicht genoeg hoor!
Habanero zegt
Het idee dat waterstof alleen uit elektrolyse vrijkomt is simplistisch. Het kan zelfs in de natuur gewonnen worden, is een bijproduct van andere chemische processen en bovendien wordt er gewerkt aan panelen die waterstof rechtstreeks vrijmaken. Er zijn twee geweldige voordelen: je kan er alle toxische mining mee uit de weg gaan en het is tevens een medium dat je neutraal kan opslaan en vervoeren. Desgevallend kan je via elektrolyse idd. ook piekenergie omzetten om ze nadien te gebruiken. Bovendien is waterstof als resource quasi onbeperkt aanwezig. Electriciteit is een heel wat moeilijker concept dan heel naïef gedacht wordt – we zitten nu al aan limieten qua productie en verdeling en spartelen om in Europa de winter door te komen zonder afschakelingen. Ons net is nu al zeer zwaar overbelast en heeft quasi onbetaalbare netuitbreidingen nodig, wat electriciteit haast onbetaalbaar zal maken. Bovendien kunnen we onmogelijk electriciteit gebruiken die op een ander continent gegenereerd wordt, met waterstof als medium kan dat wel. Ik praat geen onzin hoor, het is niet eens een persoonlijke mening – er zijn genoeg experts die eraan blijven vasthouden dat precies dat waterstof de toekomst wordt voor onze mobiliteit op grote schaal én onze zeer massieve verwarmingsnoden. Bovendien kan heel wat gas-infrastructuur herbruikt worden. Trouwens, als we tegen het tempo van 1,4 miljard auto’s op deze planeet vervangen, alle vrachtvervoer, schepen en andere gemotoriseerd materiaal electrificeren – verder gaan, zullen een heleboel kostbare batterij-grondstoffen heel snel uitgeput geraken.
goodvibrations zegt
Momenteel kost waterstof 15 euro per KG.. Maar er is een gepatenteerde europese techniek met algen die “groen” is en dit moet reduceren tot 1 euro per KG.. Ook zijn er al doorbraken met membraan technologie.. Paar kerncentrales en je komt een heel eind…
Alles BEV gaat vragen om een gigantische investering in elektrische infra.. In NL valt het misschien nog mee, maar ook hier is het haast niet te doen..
Ik geloof niet in nooit wat worden.. waterstof kan een perfecte oplossing zijn, dus een doorbraak maakt BEV’s overbodig met hun zware, dure, zeer vies en slecht voor de natuur en lokale bevolking om te produceren, accu’s. Voorlopig een noodzakelijke tussenfase.. Of je rijdt gewoon nog even door met een ICE :-).. todat deze hopenlijk op synthetische brandstof kan rijden…
hondafiel zegt
Bestseller en kleinschalige productie gaan voor mij niet samen.
Laatste vlog van Ric Rebuild op Youtube geeft wel een indruk het met de laad infrastructuur in de VS is gesteld.
Ergens ooit gelezen dat het logischer is om op meerdere alternatieve technologieën in te zetten dan alleen elektrische voertuigen. Dat klinkt best logisch.
Robert zegt
@hondafiel: nou, dit dus. Er zijn genoeg technieken ontwikkeld om bijvoorbeeld synthetische brandstoffen te produceren als alternatief voor aardolieproducten. Het ontbreekt enkel nog aan opschalen om de kosten per liter acceptabel te krijgen én dit winstgevend te maken. Maar helaas denken veel beleidsmakers er anders over.
maotje zegt
Het is wel heel interesant om te weten wat syntethische brandstof kost per liter bij grootschalige productie. Is het dan duurder of goedkoper dan reguliere brandstof. Uiteindelijk draait het om de prijsverhouding in combinatie met verbruik. Is het verbruik hoger of lager dan reguliere brandstof?
goodvibrations zegt
KLM past dit al kleinschalig toe.. Momenteel kan het nog niet uit, ook nog niet bij schaalvergroting. Maar nieuwe technieken om waterstof te maken uit elektriciteit zouden dit in potentie wel mogelijk kunnen maken.
CO2 afvangen uit de atmosfeer en i.c.m. waterstof omzetten in synthetische brandstoffen..
ook leuk voor de petrolheads onder ons :-).
maotje zegt
Dan nog heb je dr geen hol aan met een toekomstig verbod op verbrandingsmotor.