Veel discussies op sites met autoliefhebbers gaan over dit onderwerp. En we zullen er wel nooit uitkomen met zijn allen. Waarom niet? Omdat we allemaal iets anders willen. We vinden verschillende dingen belangrijk. En dan is er ook nog zoiets ongrijpbaars als smaak….
Veel van de discussies op autoblog gaan er over welke auto sneller is… en daar zijn gelukkig een groot aantal gegevens voor beschikbaar en dus kunnen we objectief bepalen wat de snelste auto is…. Maar het snelst volgens welke meting? 0-100, 0-200, 50-80, 50-120, 80-120 en in welke versnelling dan? Een aantal mensen (waaronder ik) zal dan ook nog aanvoeren dat alleen sprintjes een auto nog niet tot de snelste auto maken. Een auto met een betere wegligging zal bijvoorbeeld sneller zijn als je de tijd meet over een circuit. Daar spelen ook nog eens de remmen en de grip een grote rol.
Ik zelf doe ook vaak mee aan vergelijkingen. Niet al te moeilijk. Er zijn absolute cijfers dus een vergelijking van die cijfers en je bent klaar….. Tot je gaat rijden met een auto….
Ik ben in de zomer bezig geweest met het zoeken naar een leuke auto naast de leasebak waar ik dagelijks mee door de files ploeg. Een open sportwagen spreekt mij wel aan dus heb ik wat proefritjes gemaakt met totaal verschillende auto’s.
Eén ervan was een lichtgewicht sportwagen (kitcar) met een lekker grote motor (600kg en 160pk). Hij gaat dan ook als de brandweer (niets gemeten maar ik schat dat de auto rond de 5 seconden op de honderd zit) en de wegligging is TOP! Onafhankelijke wielophanging rondom en achterwiel aandrijving, een goede gewichtsverdeling en meer gevoel in het stuur dan bij normale auto’s. Na een half uurtje rijden had ik een enorme grijns op mijn gezicht en die grijns bleef 3 dagen zitten. Dus heb ik de auto gelijk gekocht…….. ehm nee dus.
Het ding heeft geen bagageruimte. Nou hoor ik iedereen al roepen: NOU EN! Het gaat toch om snel enzo? Ja, maar ik ging me afvragen wat ik met de auto wilde… en het antwoord is: Ik wil weekendje weg met een tentje en mijn vriendin. Na een paar uurtjes toeren wil ik met een grijns op mijn gezicht uitstappen. De auto moet ook heel blijven, hij mag geen vermogen kosten en een beetje uitstraling moet ie ook wel hebben.
Een paar weken later vond ik een leuke klassieker op het Internet. Niet al te zwaar met achterwielaandrijving en een redelijke motor erin. De cijfers die ik vond op het Internet waren niet erg indrukwekkend (0-100 kost een seconden of 11!, de top ligt ergens bij 180km/uur). Maar goed, er kunnen wat spullen achterin, het dak is waterdicht en de auto ziet er leuk uit.
De echte verrassing kwam toen ik met de auto ging rijden. De banden zijn vrij smal, er is geen stuurbekrachtiging maar de gewichtsverdeling is vrij goed. Het ging allemaal niet erg hard, maar ik had een geweldige tijd met deze auto. Zon op je kop, een mooi sportief geluidje uit de uitlaat en iedere bocht was het feest! Niet omdat het zo hard ging, maar omdat het heerlijk was om de grens van de auto te vinden. Regelmatig voelde het als de perfecte bocht. Ja, ik weet het… er zullen best mensen zijn die met deze auto nog harder door dezelfde bocht kunnen. Maar dat is nou juist het punt van deze tekst….. het interesseerde me geen ****!
Ik was blij! De auto en ik passen bij elkaar….. Wie had dat ooit gedacht. Een speedfreak die grijnst van oor tot oor na 45 minuten spelen met een auto uit 1972. De auto is niet supersnel, ik ben geen coureur en dus niet supersnel, maar samen voelt het perfect… ik denk dat ik die auto maar moet kopen!
Iedereen veel plezier bij het vinden van zijn/haar favoriet. Ik raad je wel aan eens met wat verschillende auto’s te gaan rijden. Misschien kom je wel tot een verrassende conclusie ;-)
autoblogger zegt
Leuk stukje W0o0dy, en je hebt helemaal gelijk!
JeffreyG zegt
de perfecte auto blijft: mooi, snel, niet al te duur, comfortabel, zuinig en bagageruimte
helaas, de perfecte auto bestaat niet voor mij wegens de prijs :)
smaakversterker zegt
Moesten we nu eens kunnen weten ook welk wagen dat was…
w0o0dy zegt
wie raad welke auto op de foto staat? :-) jij niet autoblogger! :-p
w0o0dy zegt
de je kunt zien dat het een FIsher Fury is als je met de muis over de foto gaat dus……
En wat ik wil gaan kopen? dat hou ik nog even voor me (vraag en aanbod….)
Sacha zegt
De beste auto is toch altijd een
w0o0dy zegt
@sacha: ik dacht dat jij meer van de duitse degelijkheid was….
Sacha zegt
Ja, ik wil er ook niet in gezien worden hoor, maar als het erop aankomt dan roept iedereen altijd dat Ferrari het beste is. “I’d like to consider Ferrari as a scaled down version of God” aldus bijv. Jeremy Clarkson.
En ze schijnen ook wel daadwerkelijk goede auto’s te maken…
w0o0dy zegt
wat is er mis mee, wat jou betreft?
Sacha zegt
Past niet zo goed bij me. Iets te opzichtig en te weinig electrische en electronische gadgets. Maar dat zegt meer over mij dan over Ferrari hoor.
dekster zegt
@W0o0dy
hoeveel zitplaatsen heeft die wagen van je?
RvO-NL zegt
@W0o0dy: Foto = http://www.fishersportscars.co.uk
w0o0dy zegt
2(+een soort van achterbankje waar je niets aan hebt)
dekster zegt
ah en wat is de prijs ongeveer?
w0o0dy zegt
da’s een beetje wat de gek er voor geeft, tis een klassieker, je komt ze tegen van 4.000 tot meer dan 11.000
dekster zegt
wil je soms zo een mg kopen?
of misschien een spitfire?
w0o0dy zegt
er zijn nog wat meer concurrenten met vergelijkbare eigenschappen en specificaties
RvO-NL zegt
*Fury – 1*
In the world of kit cars, the Fury stands out as a car offering superb handling from a well proven design, attractive and distinctive styling and great value for money.
Equipped with simple, cheap and easily available Ford donor components, the Fury’s excellent chassis and suspension options result in a true sports car that demonstrates formidable handling on the road or track.
NB erg leuk speelgoed vind ik trouwens: http://www.mazdaclub.net/download/takehome/wallpaper/mx5-2_800x600.jpg
RSC zegt
Mijn Favoriet?
Audi S8
Waarom?
Een goede stamp op het gaspedaal en 450 paarden onder je rechtervoet drukken je in je stoel, de eerste bocht die angstaanjagend op je afkomt gaat soepeler dan je denkt. Het quattro systeem houdt je op de juiste koers.
Van binnen is het pure luxe en indien de auto gebruikt moet worden voor vakantie, geeft de kofferbak genoeg ruimte om de make-up spullen van je vrouw en het speelgoed van je kinderen op te bergen, naast alle koffers met kleren die ongetwijfeld mee moeten. Om de kinderen stil te houden zet je ze de koptelefoons op die bij het dvdsysteem horen waarbij de tft schermen in de hoofdsteunen zijn gemonteerd.
En moet er na het racen en vakantievieren weer gewerkt worden, dan kan de S8 makkelijk mee naar de klant. Het is geen overdreven auto waarbij men verwacht dat er een te gladde, te foute man achter het stuur zit.
Laat mij die vlotte zakenman maar zijn,met een fijn gezin waarmee ik op vakantie kan..en als ik na een diner 40 kilometer van huis, op een leuke manier thuis wil komen, pak ik wat landweggetjes en laat de V10 brullen zodat ze weten dat papa op weg naar huis is.
Franqie zegt
@RSC: Dat is voor jou de beste, en dat kan ik best begrijpen, maar zo heeft iedereen zijn eigen favoriet. Trouwens wel een leuk stukje Woody!!
w0o0dy zegt
Dank je. Ik hoop dat de boodschap doorkomt. Oordeel niet te snel en kijk eens wat verder want misschien blijkt een auto waar je het eigenlijk niet van had verwacht je uiteindelijk toch het meeste plezier op te leveren.
bmw zegt
Mijn ****ing lievelingsauto is en blijft M5 E60 wat wil je nog meer? 507 pk .. bagageruimte, super snel, hij zuipt niet dramatisch veel, ook voor dagelijks gebruik (H) en de fijnste look van buiten en van binnen s t een koningsauto
mijn mening he:)
BMWWWWWWWWWWW
Franqie zegt
Ik heb nog niet de leeftijd dat ik legaal mag rijden, maar als ik 18 ben wil ik inderdaad ook wel gewoon ff rondkijken naar iets leuks, en GEEN golfje :-P
dekster zegt
de beste auto voor mij zou een bentley contnental flying spur
voor de powerrrrrrr en bagageruimte en de naam het straalt gwn klasse uit
SimonMc zegt
De beste auto is heel moeilijk te zeggen.Ik heb zo mijn persoonlijke favorieten, en die liggen allemaal verschillend.De ene qua snelheid, handling, uitstraling, degelijkheid, gebruiksgemak enz…
Qua handling zou ik zeggen een lotus exige, en qua betrouwbaarheid een toyota of een honda ofzo.
Maar een van mijn favorieten is toch wel de mercedes CL.Volgens de mensen van mercedes de beste mercedes ooit gemaakt.Maar of dat ook zo is…Ik vind hem wel een zeer mooie uitstraling hebben.
Ah ja, diep vanbinnen is mijn favoriet de mercedes die wij hebben; de 190 E.Vanbinnen volledig houten dashbord, buiten chromee rond de wielkasten, en de kleur is donker blauw.
De auto vind ik een heel mooie uitstraling hebben, en de auto zelf is oerdegelijk.
Waarom?Simpel, niets van elektronica.Het enigste dat die heeft op dat vlak is stuurbekrachtiging en voor de rest niets, geen elektrische ruiten, geen abs, geen elektrisch dak,niets van dat.En de motor is een 2 liter benzine, en hij maakt nog een mooi geluid ook.
SimonMc zegt
O ja, vergeten, zoek maar eens naar de Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II.
Die wil ik later hebben.
Pietr zegt
Onmogelijk te zeggen wat de beste auto is. De ene is dan weer beter dan de andere..
Remco zegt
En zeg nu maar welke auto je overweegt te nemen!
Ik zelf zou voor een Aston Martin DB9 gaan. Snel, chique, uniek, niet té opvallend, en nog redelijk comfortabel en praktisch. Wel veel te duur, dus ik ben benieuwd op welke tweedehands jij uit bent gekomen!
Alwood zegt
ik kies absoluut voor een impreza WRX en misschien een niet te dik aangeklede STI, je kan er heeel erg sportief mee rijden, hij staat niet raar bij gumball, qua prestaties dringt hij diep door in de supercar regionen.
prijs en degelijkheid zijn een zeer grote +
de auto is daarbij ook nog geaccepteerd ‘vatsig’ en dat geluid, oe… en ze zijn behoorlijk waardevast, die subaru’s ! onderandere de reden dat ik er nog geen heb :-P
als ik echter een land zou regeren zou ik strijden voor een mx-5 voor iedereen! wat mij betreft het beste fun-autotje wat er is en ik vind dat er naast ieder huis een voor ‘erbij’ zou moeten zijn!
maartenunplugged zegt
een volvo 850 T5R in vanillegeel met antracieten velgen.
period!
w0o0dy zegt
mijn budget is niet mega want ik wil wel meer dan alleen maar een autootje voor erbij. Dus exotische auto’s zijn voor mij niet weggelegd, maar dat is het em nou juist… ik weet zeker dat de auto die ik op het oog heb gewoon leuk is. Daar wordt ik blij van en dat is nou juist het idee van zo’n ding!
Alwood zegt
maarten, waarom dan niet het oude type V70? die is tenminste met awd leverbaar! al die PK’s op de voorwielen heb ik niet zo’n vertrouwen in…
en w0o0dy? ik ben ook benieuwd wat jou een oldtimer heeft laten verkiezen boven een mx-5/z3/s2000. volgens mij zijn dit type auto’s net dat beetje betrouwbaarder als je een heel weekend weg wil en ook voordeliger te krijgen als je een oud-2e hands neemt?
ik heb trouwens niets tegen op oldtimers, ben zelf mede-knutselaar aan een RR classic uit ’72 maar heb daarbij wel gemerkt dat je niet te veel km op een dag wil rijden.
w0o0dy zegt
@Alwood: goed punt van die betrouwbaarheid, maar een z3 vind ik een beetje een “ik wil wel maar kan niet”-auto en de S2000 is veel te duur. De Mx-5 is een serieuze kandidaat en staat hoog op het lijstje, maar omdat ik de 1.8 versie nog niet heb gereden ben ik nog niet helemaal overtuigd. Hij is sneller maar het voelt minder bijzonder, maar ik ga zeker nog naar een mx-5 met 1.8 motor op zoek (alleen jammer van die koplampen, ik hou niet zo van die klapdingen.
De klassieker heeft de voorkeur omdat ie meer een eigen karakter heeft, juist door de beperkingen is het een totaal andere auto dan de moderne auto’s en dat maakt het rijden net dat beetje meer speciaal.
Sacha zegt
Deze dan:
w0o0dy zegt
ja ook leuk maar de 190sl uit de jaren 50 vind ik dan nog iets mooier (eleganter), die is dan weer niet te betalen….. :-( Als je een klassieker zoekt die je kunt gebruiken en die ook nog eens degelijk en behoorlijk waardevast is dan is dit een goede keuze denk ik. Moet ik eigenlijk nog eens een stukje mee sturen…..
dekster zegt
@W0o0dy
probeer je ons te zeggen dat je een vw beetle gaat kopen?
(is prachtige wagen kheb er goede herinneringen aan omdat ik ermee leren rijden heb toen ik 8was)
w0o0dy zegt
neee geen kevertje….. heel iets anders, eleganter en sportiever met een goede stamboom…..
Dit is trouwens de 190SL die ik hierboven noemde.. ook leuk
w0o0dy zegt
nog een hele mooie klassieker uit 1972 (maar vrijwel zeker onbetaalbaar….)
Ary zegt
vind ik
Franqie zegt
@ Woody: Wat is er met die wielen van die 190 SL gebeurt
w0o0dy zegt
God mag weten waarom maar hij staat in het water….
Trouwens… wie weet wat die rode cabrio voor een auto is?
SimonMc zegt
Een ferrari? (wilde gok )
w0o0dy zegt
geen hele slechte gok Simon
Alwood zegt
lijkt me vrijwel zeker italiaans, zicht op de foto is beperkt. een fiat 130 coupé ?
Alwood zegt
aaa nee ernstige fout, ze staan vlak naast elkaar. dit is natuurlijk de Fiat Dino spider!!!
Alwood zegt
kijk hier eens :-P
http://www.thegallerybrummen.nl/nl/showroom.htm
de 124 is nog voor een enigszins schappelijke prijs te krijgen. mss krijgen ze hier ook nog wel een dino binnen, en natuurlijk gewoon een proefritje maken :-P
w0o0dy zegt
ik ken de The Gallery goed, altijd leuk om daar ff rond te struinen. Er staat daar veel leuk spul, niet al te goedkoop maar wel ok. Alfa spiders zijn leuk, de Sunbeam Tiger is gaaf, alleen jammer dat het geen echte Tiger is maar een omgebouwde Alpine en dat voor 12k :-( De Triumph TR4/5/6 zijn ook leuk en ik ben benieuwd naar de TVR S die ze binnenkort krijgen… ach ja leuk spul genoeg!
sander zegt
Voor een iets modernere auto met veel power en een gigantische fun factor kun je opzoek gaan naar een mitsubishi eclipse cabrio. Deze auto is ook niet verschrikkelijk duur. http://mitsubishi.masini.ro/images/vinzari/anunt_33329_3.jpg
w0o0dy zegt
sorry maar…… ewwwww [-(
w0o0dy zegt
voor wie het wil weten: de auto waar ik gek op werd na het rijden was de Fiat 124 Spider. Nog steeds een mooie wagen en het rijdt echt leuk! Helaas zijn er niet al teveel goede te vinden. Toen ik een echt mooie had gevonden bleek de auto zo slecht afgesteld dat ik meer heb lopen duwen dan dat ik gereden heb. Toen ik Autobedrijf Baarse in Aalsmeer vroeg de auto na te kijken zodat ik een goede proefrit kon maken kreeg ik een uiterst lullig mailtje terug. Ze zeiden dat de auto verkocht was aan iemand die *wel* snapte dat het een klassieker was (nu ruim een maand later staat de auto er nog). Ik raad dan ook iedereen aan dit autobedrijf voorbij te rijden, want zo wil je niet behandeld worden door een garagehouder.
Het is uiteindelijk een Mazda Mx5 met 1.8 motor geworden en na ruim 200 km verdeeld over 2 dagen in het weekend ben ik uiterst tevreden met mijn keuze. Het rijdt leuk en naar verwachting blijft de auto ook wel heel (want voor veel sleutelen heb ik te weinig tijd en ik ben ook geen monteur).
Moraal van het verhaal: kijk gerust wat verder dan je neus lang is, maar ga vooral ook met verschillende auto’s rijden en ga niet helemaal blind voor een bepaald model of type. En *geniet* van je leuke auto!
dekster zegt
@w0o0dy
dat een onbeschoft mailtje, heb zelf iets dergelijks meegemaakt met een garage houder waar ik een range rover wou kopen met een benzine moter.
dia man wou mij kost wat het kost een diesel verkopen (ook al kon hij aan een benzine geraken)
ben dan eens “per ongeluk”(zonder enige verwachtingen) audi binnen gestapt en werd dirrect vriendelijk onthaald en mensen namen me serieus en overdreven niet of dergelijk endan heb ik een A8 gekocht
karel zegt
Ey Woody
Dat zijn zeker leuke autos die fiat 124 spider.
Maar wat een hufter is die Baarse zeg. Dat bedrijf zal ik zeker snel voorbij rijden.
Groetjes karel
Walfrido zegt
Kan iemand mij vertellen welke auto ik het beste kan kopen voor een prijs van 1000 euro (tweedehands uiteraard) Het wordt mijn eerste auto. Ik hoef er niet mee naar het buitenland maar moet dagelijks van rotterdam naar amsterdam mee kunnen. Belangerijk is dat ik er geen motorische problemen mee krijg en dat de wegenbelasting niet te hoog is. Wie mij advies kan geven mail [email protected]
BVD