







Eén van de leukste auto’s van het moment staat nu al bij een Nederlandse occasionboer.
De Alfa Romeo 4C is licht genoeg om geen stuurbekrachtiging te vereisen, en snel genoeg om in 4,5 seconden naar de 100 km/u te accelereren. Kortom: dit autootje, dat gebouwd is rondom een koolstofvezel monocoque, is één en al fun.
Maar hoeveel is de fun van dit collectors item – er worden slechts 3.500 4C’s per jaar gebouwd – eigenlijk waard op de occasionmarkt? Nieuwprijzen in Nederland beginnen bij 60 mille voor de reguliere versie, en 68.000 euro voor de Launch Edition. Er staat nu een rode Launch Edition met 2.000 km op de teller bij A37Auto (Klazienaveen), waar doodleuk 79.500 euro voor gevraagd wordt. Want zo wekt vraag en aanbod. Of je betaalt de nieuwprijs en wacht een jaar op de levering…
Stoere auto maar voor 60/68/80K koop ik me wel wat anders leuks.
@stevenpoal: hoop geld inderdaad, daar is zat mooi speelgoed voor te koop
@stevenpoal: Waarom blijft iedereen klagen over de prijs? Iedereen vergeet dat deze auto gebouwd is rond een carbon monocoque en dan nog in kleine schaal vertrekkend vanop een nieuw platform. Dan valt €60K goed mee.
OT: Ik zou voor een nieuwe gaan, naast het prijsverschil zijn er ook de optionele koplampen die toch een stuk fraaier zijn en kan het dak eraf.
@Pulizano: voor veel mensen kost een 4C die ze niet kunnen betalen psychologisch evenveel als een LaFerrari die ze niet kunnen betalen.
Vanuit die perceptie doet een 4C onder en is ’te duur’.
Het is speelgoed, daar kun je toch best even op wachten? Ik denk dat de nieuwprijs wel te verdedigen is maar ik heb het er niet voor over. Voor zoiets kleins en onpraktisch wil ik eventueel wel hetzelfde neerleggen als voor een nieuwe MX5. Die kost nieuw rond de 35k geloof ik.
@Pulizano:
Ach, dat zijn van die types die denken dat je met een Golf net zoveel rijplezier hebt, gewoon in die waan laten..
Die snappen niet dat een 4C een soort miniatuur Ferrari is en eigenlijk bespottelijk goedkoop is.
@tupperware: er zijn ook van die typisch die over rijplezier praten op de openbare weg… Het enige wat daar telt is acceleratie en een redelijke wegligging. Dus Golf R
@maxx1:
Yep, qua prestaties, handling en wegligging maakt hij ook op de openbare weg gehakt van die Golf R en dan rij je dus nog steeds met een leasesletje..
@tupperware: Lotus? Nog beter speelgoed lijkt me, zeker de nieuwe Exige!
@stevenpoal:
Been there, done that..
De nieuwe Exige S vind ik niet echt mooi en die kost een ton, daarbij is hij marginaal sneller dan de 4C.
Kortom doe mij de 4C maar.
@Pulizano:
omdat
Geen BMW.
@Pulizano: als je het zo bekijkt, is een BMW i3 goedkoop, ook uit carbon en alleen maar nieuwe technologie erin, voor slechts 40000 €
@fortuna: Maar die tovert geen lach op je gezicht. Eerder een traan uit je oog.
@berlinetta: Met het tanken lach je weer en je kroost en vrouw kunnen mee.
Het is wel echt een hele gave auto!
Ze hadden best wat mooiere foto’s mogen maken…
K zou het denk ik niet zo 1,2,3 weten… Een jaar is best lang en 80k is veel… Aan de andere kant: naar de concurrentie kijken, meh. De Alfa 4C is te begeerlijk..
Geen idee wat de normale Nederlandse prijs is. 60k? Dus 20k verdienen en alles wat je moet doen is een jaar wachten?
No-brainer lijkt me. Dat of een Exige S.
Voor dat geld staat er ook een Ferrari F430 met 60.000 km op de oprit. De keuze is simpel (tenzij het je daily driver wordt, dan gaan de ‘running costs’ uitmaken)
Nieuwprijs van €69000,- ik ben toch niet gek..
Geen moeilijke keus voor de liefhebber met geld lijkt me. Ik zou er tocj even over moeten nadenken. Ik ben helema gek op de 4c, maar eventjes 20k meer neerleggen om zo een jaar wachttijd over te slaan is heftig. Er bestaat inderdaad ook een hoop ander leuk speelgoed.
@berlinetta:
Hetzelfde gebeurde in het begin met de new Beetle, die werden uit de VS gehaald en doodleuk voor 25K meer verkocht omdat de introductie hier op zich liet wachten.
Ik zou het niet doen en dan maar een jaartje of wat wachten tot hij binnen mijn budget past.
Dit is voor mij typisch zo’n auto die ik ooit gehad moet hebben.
@tupperware: Precies, een jaar wachten om zo 20k uit te sparen, zou ik dan ook doen. Het is niet zo dat die auto minder leuk rijdt na dat jaar. En bovendien kun je dan waarschijnlijk de cabrio nemen. Ik heb het over het algemeen niks met cabrio’s, maar de Italianen weten toch echt hoe ze een prachtige cabrio moeten bouwen. Het enige land waar ze dat fatsoenlijk kunnen.
@tupperware: Dat wordt dan heel lang wachten want het wordt duidelijk een verzamelaars auto.
@sandniggah:
Jij kent mijn budget?
Knap voor iemand die mij niet kent, laat staan inzicht heeft in mijn financiën.
Om echt in waarde te stijgen is een productie van 3500 per jaar te veel.
Dit soort auto’s zakken tot ze een jaar of 10 oud zijn in prijs om daarna te stabiliseren of licht te stijgen. Ik schat zelf in dat de 4C zijn bodem zal hebben ergens rond de 20K.
@tupperware: Daar vrees ik voor. Prijs wordt niet enkel bepaald door aanbod maar ook door vraag.
Van een 911 Carrera RS zijn er maar 1500 gebouwd maar toch gaat een Dino 246 voor meer, en daar zijn er meer dan twee keer zo veel van, om maar een voorbeeld te geven.
Van veel “classics” gaat de prijs eerst tegen de grond door hoge running costs : verbruik, taksen etc. Moet nog blijken of die met de 4C meevallen maar vanuit zijn concept zit dat al goed.
@berlinetta: voor dat geld zou ik een e92 m3 kopen of een GT-R
Mwa, 4C trekt me sowieso niet erg. Als het dan toch tweedehands moet, geef me dan maar gewoon een e92 M3. Heerlijk roffelende V8, nog een beetje praktisch, uiterlijk klopt gewoon. Mij hoor je niet klagen! :)
Ik zou niet weten wat ik zou kiezen. Heb het geld toch niet. Zou waarschijnlijk een oude Alfa junior onder handen nemen mrt dat geld
Nope dan liever een carrera 4s of dikke panamera :)
@nvn1993: of een mobilhome?
@nvn1993: Nee.
@nvn1993:
Ik zal het bedrag zeker investeren in tochtstrippen.
Of scheermesjes
Dan wel i-phones.
Of reddingsboeien.
zeker weten !
@desjonnies: iPhones*!!! :)
@thomcarspotter: Who gives a fuck?
@nvn1993: Duitsland blijft immer no1.
Ben benieuwd van welke dealer die komt. Moet haast wel een klanten auto zijn aangezien dealerdemo’s niet worden geleverd. Officieel dan….
Lijkt me een beetje veel hè. Hoe gaaf ie ook is, ik bestel zonder twijfel een nieuwe Porsche Boxster GTS. Vetter, bruikbaarder, betrouwbaarder, cabrio en allemachtig mooi.
@TimoBac: betrouwbaarder ? Hoe weet jij dat nou
@bohica: Omdat de één een Porsche is en de ander een Alfa Romeo..
@TimoBac: Porsche heeft anders wel problemen met de GT3 en er is ook al een terugroepactie voor de Macan. Dus het is niet zo dat Porsche nooit foutjes maakt.
@berlinetta: Dat hoor je mij niet zeggen maar als we de foutjes van Alfa hier gaan opschrijven heb ik meer ruimte nodig. Ik ben gek op Alfa hoor maar kwaliteit is niet mijn eerste gedachte.
@TimoBac: Nee, dat klopt. Alfa heeft (te) vaak steken laten vallen. En dat geneuzel van dat het bij het merk hoort en emotie is, slaat ook nergens op. Laten we hopen dat Alfa er bovenop komt en betrouwbare auto’s gaat bouwen.
@TimoBac: Noem ze dan eens, de drie ergste problemen met de 4C. Moet makkelijk zijn voor je en veel plaats heb je ook niet nodig.
Zo’n mooie auto en dan zulke verregende foto’s op een parkeerplaats. Kom op, maak daar wat moois van!
http://link.marktplaats.nl/805649392
Ook?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=67547 nagenoeg nieuw, bijna net zo exclusief, vrijwel dezelfde specs en ik hou nog ongeveer 20K over.
Beetje raar dat de prijs dik 10 ruggen boven de aanschafsprijs ligt buitenom vraag/aanbod.
Nee dan kies ik toch inderdaad ook liever voor een lotus elise!.
@awesome: awesome
Voor dat geld kocht ik een nieuwe Jaguar F-type of één met de kop eraf.
Een nieuwe launch-edition doet dus € 68000
Maar volgens Sjonnies-nomics komen daar altijd nog wel wat flufjes, flafjes en ander geneuzel bij, bij die prijs.
Deze man vraagt € 79.500, voor een begeerlijk rood monstertje (misschien wel de laatste Alfa ooit) .
Vind ik redelijk voor een wagen waar je anders 12 maanden op moet wachten.
En vraagprijs is vraagprijs.
Iedere verkoper wil verkopen, dus een serieus bod zal de man zeker ter overweging nemen.
Dit is wel een superleuk autotje ook al heb ik niks met alfa, maar voor dat geld kan je denk ik wel een tweedehands (porsche boys kom maar haten) gtr halen denk ik? Trekt harder op, hogere top en stuurbekrachtiging. En hoeft natuurlijk niet perse een gtr zijn (voordat ik mn popcorn pak), zat leuks voor 80k
@arii: En de GTR heeft een kofferbak en achterbank.
Hoeveel zo’n 4C voor mij waard is? Zo’n 30 a 40k maar geen cent meer dan dat laatste. Een afschuwelijke manier om die nummerplaat op te hangen. Investeren in een sticker of gewoon geen nummerplaat vanvoor, wil ik wel een hoedje met CE erin voor dragen.
De moderne Dino, dit wordt een classic die nooit veel waarde zal verliezen.
@norge:
Snapsky !!!!!
@norge: Jij snapt het ik denk dat ie alleen maar duurder wordt.
@norge: Geen idee wat de toekomst brengt. Maar als je in 1972 gekozen hebt voor een 911 ipv een Dino voor hetzelfde geld, heb je nu meer dan 40 jaar luchtgekoeld en o zo praktisch gereden en ben je een paar honderdduizend euro minder waard ;-)
@heidekonijn: Daarom juist, toen was een Italiaanse auto ook de onzekere keuze..
Hij is al verkocht
Als ik het geld had, zou ik wachten op de Spider. Ik heb er wel vertrouwen in dat ie geproduceerd gaat worden, ondanks de geruchten op het web.
Was destijds ook met de peugeot 206CC, die was ook zo gewild dat een occasion duurder was dan een nieuwe. Toch denk ik dat dit ding zn waarde wel redelijk behoudt maar zelf zou ik liever een jaar wachten op een nieuwe.
Gaaf ding, maar wel erg aan de prijs. Liever een tweedehands Z4M ofzo.
Ff een paar jaar wachten tot de prijzen gedaald zijn tot ca 25.000.. Dan kopen.. Dan zul je geen of weing verlies meer draaien.. Dit soort wagens blijft in goede staat in die range liggen..
@fj272: zo snel/ver zullen de prijzen niet dalen ;)
@thomcarspotter:
De tijd zal het leren.. Maar ik ga er toch vanuit dat de prijs op dat niveau gaat belanden..en blijft staan..
Dan koop ik liever een Porsche Boxster S voor dat geld, een stuk mooier en dan rij je in een Porsche i.p.v een Alfa.
@kor1: Niks mis mee om in een Alfa te rijden hoor.
@berlinetta: is ook niks mis mee, maar ik vind Porsche toch wel van een ander niveau en als je dat dan voor hetzelfde geld kunt rijden is voor mij de keuze snel gemaakt. Al moet ik wel zeggen dat ik het concept van een auto als een 4C alleen maar kan toejuichen. Lekker licht en snel.
Dit model heeft mij van de week op de snelweg doen denken dat we een Ferrari F12 Voor mij reed… ( 300 meter verder ) tot ik dichterbij kwam…. Wel knap !
Zo’n auto koop je met je hart, niet met je hoofd, dus alle vergelijkingen met Golfs R en Boxters GTS kunnen overboord; de klant die hierin geïnteresseerd is, overweegt die andere auto’s niet. Die hoeft niet persé de beste auto, of die met de meeste bang for buck, die wil gewoon deze en liefst zo snel mogelijk. Voor die lieden is dit een prima keuze, hoewel het nu rijden wel erg duur betaald wordt.
@pieterveer: Klopt. Deze auto is misschien niet zo perfect als een Boxster GTS qua balans, qua motorgeluid en qua bouwkwaliteit en afwerking, maar dat is allemaal niet relevant. Als je 80.000 euro wilt stukslaan op een rationeel overbodig speeltje als een 4C, waarom zou die ratio je dan wel wat doen?
@Jochempie: Knap van je, jij hebt ze al kunnen vergelijken?
@heidekonijn: jazeker, daar hoef je tegenwoordig niet voor in de auto’s gezeten te hebben. Weet je toch?
Eén van de drie grote Nederlandse leasemaatschappijen heeft ‘m ook al een paar maandjes gehad.
80K is veel geld voor een skelter. Doe maar een BMW 435i of als het wat sportiever moet een Cayman S. Dan heb je ook lol en 6 cilinders.
Het zal vast ontzettend leuk rijden, maar ik vind het nog steeds geen mooie auto en dat is iets wat ik toch wel erg belangrijk vind. Daarnaast is er voor die prijs (nieuw of tweedehands) net zo leuk of misschien wel leuker spul uit Japan te koop.
Nou voor dat ding zoveel geld… Ik vind het maar een gebakje.
ik denk dat een bedrag zo rond de 45.000 en 50.000 meer op zijn plaats is ondanks dat dit wel een hele bijzondere en mooit autos die ongetwijfeld een hele hoge fun factor heeft.
hoe de vraag prijs boven de orginele prijs kan uitkomen(en nog welzo hoog) is mij echter wel onduidelijk.
gezien het aantal magere Kms mag je deze denk ik wel als nieuw bestempelen
Bovenstaande moet ik even aanpassen ik ging er vanuit dat dit de normale editie was maar gezien dat het de launch edition is denk ik meer aan 70.000
Wacht even, effe simpel rekenen. Nieuwprijs voor een Launch Edition is 68.000. Vraagprijs voor deze is 79.500. Da’s al geen 20 verschil, maar 11.5… En kleur is denk ik Rosso Competizione, is ook niet gratis vermoed ik zo, met misschien wat andere opties erbij, wordt het verschil met de nieuwprijs nog kleiner. En goed, dan is het maar 1 iemand vinden die die extra prijs wil geven, om dat jaartje wachten niet te hoeven doen. Ik ben redelijk zeker dat die 1 iemand wel zal tevoorschijn komen, en dan mag iedereen daar van denke wat ie wil, die man/vrouw zal een héél leuke Alfa hebben. Verzamelobject, ook al maken ze er 3.500 per jaar van? Zeker weten! Eerste jaren in waarde dalen? Zeker weten! Ooit veel geld waard? Zeker weten!
Iedereen die een beetje alfa-minded is wist dat deze net zoals de 8c een collecters-item ging worden. Alleen is deze betaalbaar , net nog niet voor mij maar als je echt wil…..
En ik heb met de Launch Edition gereden …..waaaw.
Deze heeft naast carbon binnen en buiten ook cabon spiegels en spoiler en heeel belangrijk een speciale uitlaat . Iedereen dacht hier dat ik een ferrari had…