De Volkswagen Golf GTI Mk1 bevindt zich in een mooie staat, maar er is ook gewoon gereden met de auto.
Een klassieke hot hatch is leuk. Helaas toch al gauw onbereikbaar als er heel weinig kilometers op de teller staan. Dan zijn ze interessant voor verzamelaars die de auto ergens onder een doek zetten en na enkele jaren weer doorverkopen. Nee, dan krijgen we het warmer van hot hatches die al wat gereden hebben en dus bereikbaarder zijn!
Bereikbaar is relatief, want ook een nette Volkswagen Golf GTI Mk1 met wat gereden kilometers is geld waard. Zoals dit exemplaar, aangeboden op Collecting Cars. Met een kilometerstand van 89.613. Geen garage queen, maar ook geen kilometervreter. De reden dat de Golf er nog zo fris uitziet is omdat de Volkswagen een restauratie heeft ondergaan.
Er zijn al 40 biedingen uitgebracht. Het hoogste bod staat momenteel op 27.750 euro op het moment van schrijven. De uiteindelijke koper moet dan ook nog de veilingkosten betalen, wat maximaal kan uitkomen op 5.000 euro. De veiling loopt nog twee dagen.
De allereerste Golf GTI uit 1977 was één van de eerste, zo niet de eerste, hot hatch uit zijn soort. Een atmosferische 1.6 liter vierpitter, gekoppeld aan een handbak met vier verzetten en een laag gewicht. Het concept praktische hatchback met wat pit is door de jaren heen is uitgegroeid tot een waar succes.
Robert zegt
Ik pas. Voor een volledig gerestaureerde Golf GTI mk.1 van bijna 28 mille (and counting…} mag je tenminste een fatsoenlijke laklaag verwachten. En ik zie op meerdere foto’s duidelijk kleurverschil tussen het rechter portier en het achterscherm.
HB zegt
@RRRobert: ik zag ook direct het slechte spuitwerk. Leuke auto, maar dan beter een echte opknapper en het in 1x goed doen. En dan originele velgen monteren. Heb trouwens ook mijn twijfel bij de zwarte lijst om het achterraam. Versie met kleine achterlichten had dat volgens mij ook niet.
Robert zegt
@heinb: ik ben zeker geen specialist of expert, maar die zwarte lijst was volgens mij juist een van de herkenbare uiterlijke kenmerken die de GTI onderscheidde van de ‘gewone’ Golfjes, net zoals o.a. de matzwarte bumpers, en in het interieur de ruitjesbekleding en de golfbal pookknop.
Of die velgen nou wel of niet origineel zijn durf ik niet te zeggen, maar ze zijn zo goed als zeker wel period correct. In Duitsland kon je bijv. ook de Pirelli velgen krijgen (v.v. banden van de gelijknamige fabrikant), die werden in Nederland sowieso niet geleverd omdat Pon behalve importeur van VAG ook importeur van Continental banden was (en is).
kniesoor zegt
Dit zijn ATS velgen, een veel gebruikte velg op GTi’s in die tijd. Aanlopen in de wielkasten achter bij flink inveren gegarandeerd.
De zwarte omlijsting van de achterruit is standaard bij alle MK 1 GTi’s, ook bij zo een als deze.
simonferrari zegt
@RRRobert: Ik denk er hetzelfde over. Zou er graag eentje bezitten. Maar absoluut niet voor dit bedrag. En dan inderdaad eentje die goed gerestaureerd is zonder kleurverschil.
tweetyv6 zegt
Jeugdherinnering.
M’n pa had precies zo een (JK-24-PL) , maar dan wel met de originele wielen.
Daarna een rode MK 1 GTI 1.8 met de grotere achterlichtclusters en met Michelin TRX wielen.
Mooi man.
Helaas net weg gedaan voordat ik m’n rijbewijs haalde
cossiekiller zegt
10k€ is zoiets waard voor de liefhebber. Alles meer is eigenlijk gewoon belachelijk.
ouwedibbes83 zegt
@cossiekiller: volgens mij kun je ze al een hele poos niet meer voor 10K vinden, in deze staat. Wel met je eens dat de prijzen behoorlijk worden opgeklopt, maar dat is net t idee van een veiling. Die verkoopprijzen zijn denk ik in de regel aan de hoge kant, zoveel aandacht krijgt een reguliere verkoop zelden.
cossiekiller zegt
Dat weet ik wel. Daarmee dat ik al die hoge prijzen belachelijk vind. Gewoon omdat het een Golf GTi is. Ik zocht een tijdje geleden een Corsa A gsi van ’91 of zo in originele staat. Met niet teveel kilometers ook over de 10k. Dat is eigenlijk ook al veel voor wat het is… Ik heb hem dan ook laten staan.
30k voor zo’n auto die na 10 jaar dagelijks rijden toch wel redelijk op is, is geld weggooien. Dat is mijn gedacht toch.
marcomanta zegt
@ouwedibbes83: tja, het is wat de “gek” er voor geeft. Als je de centen hebt en je wilt je jongensdroom bezitten en er ook direct mee kunnen rijden, dan koop je het.
toniominestrone zegt
@cossiekiller: onder welke steen kom jij vandaan, 2 jaar geleden op de techno classica werd er al een geveild voor €35000.
cossiekiller zegt
Zie hierboven ;-)
tinnemans zegt
Realistisch gezien is een auto uit 1977 niet veel geld waard.
Verzamelaars zijn echter raar want die hechten veel waarde aan nutteloze en tegennatuurlijke dingen, zoals auto’s die niet mogen rijden, speelgoed die de verpakking niet uitkomt, postzegels die in enveloppes zitten en modulaire legoblokjes in een statische samenstelling.
Dus in de meest letterlijke zin van het woord; dit bejaarde golfje is waard wat de gek ervoor geeft.
toniominestrone zegt
@tinnemans: bouwjaar is voor jou de indicatie voor de vraagprijs?
tinnemans zegt
@toniominestrone; Leeftijd telt zeker mee. Net zoals kilometerstand, staat van onderhoud, verzekering, belasting en meer van dat soort saaie dingen. ;P
Maar wat ik bedoelde was het volgende;
Een 2CV -was- een doodgewone auto in z’n tijd, maar is -nu- een hele bijzondere auto. De techniek is hopeloos, maar het geluid, het dak, de ventilatie, de vormgeving, de rijeigenschappen, zijn allemaal dingen die een 2CV -nu- bijzonder maken, en als je er eentje ziet, gaat de zon spontaan schijnen.
Deze golf GTI -was- een bijzondere auto, maar is dat -nu- absoluut niet meer. De 0-100 en topsnelheid zijn middelmatig, de auto heeft trommelremmen achter, en het uiterlijk is nog saaier dan een doos met ontbijtgranen.
Dat wat ‘m vroeger bijzonder maakte, doen andere auto’s nu veel beter.
cossiekiller zegt
Dit is ook wat ik bedoelde hierboven. Jij kan het nog beter verwoorden dan ik ;-)
golf1985 zegt
Een nette onverprutste mk1 gti kost gewoon veel! Zijn al jaren niet meer voor een habbekrats te vinden. Ja een schuurvondst misschien maar daar moet dan weer flink geld tegenaan.
Entwicklung88 zegt
Als ik hem zo op de foto’s zie valt het mij pas weer op hoe klein de mk1 is, of hoe gigantisch de mk7 is.
Dit lijkt me heerlijk als fun-auto. Maar voor 28k no effing way.
kniesoor zegt
Een ongerestaureerde late GTi – een 1,8 met 5-bak – met 80.000 gedocumenteerde kilometers op de klok, in de juiste kleur en op Quartett velgen en met schuifdak zou zoiets waard kunnen zijn. Deze niet, al is het verder best een mooi ding.
evdw zegt
@amghans Een vroege 1.6 dan dus nog meer.
hbk62 zegt
Ik heb er eentje (volledig gerestaureerd) en die is getaxeerd op 16k. Er zit voor het dubbele aan opknapkosten in. Ik rijd er dagelijks in en elke km is plezier. Veel duimpjes onderweg. Meer dan bij mijn andere auto (997 GTS). Het is en blijft een koekblik, maar wel het leukste koekblik dat er is. Vind ik zelf 😉
evdw zegt
@hbk62: Uit welk jaar is die van jou want dat maakt nogal een verschil.
Een 76er GTI is veel meer waard dan een 83er.
Als de taxatiewaarde 16k is en hij is netjes dan gok ik op een later model met de grote achterlichten.
Ook prachtig natuurlijk maar deze uit 77 met de kleine achterlichten en tietentellers is dan beduidend meer waard.
hbk62 zegt
@evdw: klopt, 82’er. De eerste generatie is zeldzamer. De 82’er had ik ooit zelf als jochie. Mijne heeft op Autoblog gestaan. Is Lhasa Grün.
evdw zegt
@hbk62: Mooi ding!
Mijn eerste auto was ook een 82’er. Ooit verkocht en natuurlijk later spijt. Toen weer 1 terug gekocht, een witte 77’er. Mijn avatar.
hbk2013 zegt
Mijn 82’er van destijds was een wrak. 3,5 jaar oud, gekocht bij de dealer en één bak ellende. Niets dan kosten. Maar een lol! Vandaar nu weer eentje. Net zo veel kosten, net zo veel lol.
evdw zegt
Ik zie dat er geen dikke verstelbare buitenspiegels op zitten.
Volgens mij hoorde dit wel op dit model, weet iemand dat?