Insignia OPC’s zijn echt goedkoop geworden.
Er zijn som van die auto’s die je altijd in de gaten houdt. Gewoon omdat je ze tof vindt. Destijds deed ondergetekende dat met de Opel Insignia OPC. Een snelle variant van de opvolger van de Vectra. Gek genoeg kwam er geen Insignia OPC, maar een (nog) zwaardere en dorstigere Audi A6 3.0T.
En toch blijft het toch altijd kriebelen. Een paar jaar geleden haalde je voor 15 mille een nette uit Duitsland. Maar nu haal je ze voor aanzienlijk minder in ons eigen land op! Potjandrie, dit zijn prijzen waar je wel blij van wordt. De goedkoopste twee LIJKEN interessant, maar moeten nog ingevoerd worden. Eentje zelfs vanuit Zwitserland (dan komt er BTW en invoerkosten bovenop de reguliere importkosten) en de ander uit Dutiland.
Dik!
Maar dit keurige exemplaar staat gewoon in Nederland. Het is niet eens dat de auto honderd keer de wereld is over geweest. De teller staat op een alleszins bescheiden 140.213 km. Een meer dan keurige stand voor een auto uit 2010. Daar kun je nog heel erg lang plezier van hebben.
Het exemplaar in kwestie is zwart van kleur en heeft volledig zilveren 20 inch lichtmetalen wielen. Dat staat toch beter dan het wel erg Tokkie-esque bi-color. Verder is de uitvoering helemaal hoe je ‘m wil hebben. Dus met die enorme Recaro-schaalstoelen (met lederen bekleding). Ook is de auto voorzien van een handbak. Later kwam er een automaat beschikbaar en misschien past die beter bij het karakter van de auto, maar een handbak heeft meer cachet.
Insignia OPC’s zijn echt goedkoop
Het is ook nog eens een stationwagon. Iets dat je ook graag wil, net als dat panoramadak. Gewoon een lekkere volle statiagon met een potente motor. In dit geval een 2.8 V6 met turbo. Deze is goed voor maar liefst 325 pk en 430 Nm. In tegenstelling tot zijn voorganger (de Vectra OPC) heeft de Insignia OPC vierwielaandrijving.
Kortom, een heel erg dikke en potente ‘Wagon met dikke uitrusting. Wat wil men nog meer? Precies. De vraagprijs van dit alles is een zeer redelijke 10.995 euro. En nee, het is niet dat de rest van de Insignia OPC’s veel duurder zijn. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Check hieronder de rijtest met de Opel Insignia OPC:
alloallo zegt
Wauw! Topdeal. Nu mijn vrouw overtuigen
kennone zegt
Ik zou dan voor de Saab variant gaan. P.s. het rijd een stuk minder spannend dan je zou denken en het zuipt echt als een bizarre! 1 op 5 als je normaal rijd is niks geks.
michiel_vandelft zegt
Spritmonitor geeft gemiddeld 12.67 L/100km aan over 86 OPC’s, in Duitsland wel te verstaan, waar ze op de autobahn lekker door blaffen. Dus ik vermoed dat de 1:5 die je vermeld lichtelijk overdreven is.
Oh en PS, er rijd er ook gewoon 1tje op LPG! Dat is wmbt de eindbaas qua running costs
mrducky zegt
ik denk dat constante snelheid op de autobahn zuiniger is dan al het start stop verkeer hier in NL met zo’n insignia. Het verbruik binnen de stad en in de file is killing… Dus die 1 op 5 kom je denk ik vrij snel in de buurt.
kennone zegt
Ga er eens mee rijden, het zal je verbazen hoeveel hij drinkt tegenover het presteert. Heb bijna alle Saab’s gereden met deze motor en 2x de Opel. (Was tot het laatste jaar van hun bestaan verkoper bij Saab). Ze drinken echt schandalig veel en die 1 op 5 gemiddeld haal je heel makkelijk. En qua prestaties voelt is het en voelt het totaal niet snel en als het nat is worden bochten bijna gevaarlijk door het bizarre onderstuur. In dat geval kan je beter de 2.0 Turbo pakken en deze laten chippen. Ben je net zo snel, een stuk zuiniger en door de lichtere neus stuurt het ook echt een heel stuk beter.
drdre1 zegt
Jij had toch meerdere vrouwen/Franse scharrels?
Robert zegt
Nette prijs voor een nette auto, mét potentie. Typisch gevalletje ‘onbekend maakt onbemind?’ Ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat het model an sich weinig bij mij doet – de Insignia B (2017-2022) ligt stukken beter op het netvlies. En daarvan werd… een GSI uitvoering op de markt gebracht. Jawel.
mashell zegt
Met dit model brak Opel met het saaie Vectra gebeuren. Deze wagen schuurde dichter aan premium dan Opel in de laatste dertig jaar daarvoor deed. Had het gevoel dat Opel de weg naar boven gevonden had.
Die Insigna B was vooral een Skoda Superb kopie en smaakte gewoon weer naar spruitjes.
991TurboS zegt
@willeme je had toch alle auto’s verkocht nietwaar? Wanneer komt er een artikel over de nieuwe?
Dutchdriftking zegt
Ik heb serieus getwijfeld over de Insignia. En dan natuurlijk het liefst zo’n blauwe OPC. Maar uiteindelijk vond ik een rode 159 toch mooier, minder zwaar, en na wat kietelwerk meer koppel.
JelmerS zegt
goede keus gemaakt met die 159!
drdre1 zegt
Minder zwaar idd. De Insignia werd veel met een 180pk motor geleverd. En die had je ook echt nodig om überhaupt van je plek af te komen.
Otua zegt
Het is zo flauw dat er geen waardige opvolger is geweest van de 159 station. Er hebben een paar merken wat knappe stations uitgebracht (Volvo, Audi en bmw misschien) maar niks komt ook maar in de buurt van een auto die al een jaar of 15 (?) niet meer in productie is
tuutertuuter zegt
Dit probleem ervaar ik momenteel ook. Mijn 159 2.4 JTDm zit op 210dkm (gekocht voor 6500 CHF) en wanneer ik zoek op de gelijke specs (leer, 200 pk of meer, 8 l/100km of minder, 140dkm of minder, stationwagon) zijn er in heel Zwitserland 30 auto’s beschikbaar onder de 12.000(!) CHF.
Voornamelijk 159’s, een paar Mondeo’s en wat Octavia’s, Exeo’s. Allemaal geen auto’s waar ik meerwaarde van in zie.
f1timmie zegt
Is 435Nm en geen 430 denk ik.
bobje zegt
dank voor de upgrade! Die 5Nm miste ik echt enorm….
joppe zegt
Ik vond het altijd een heel mooi ding, maar het veroudert wel erg snel vind ik. Ik zou hem dan ook laten staan en gaan voor een 9-3 V6 of iets als een 330.
Jan zegt
Tja vraag en aanbod, een dorstige zware auto die niet eens spectaculair hard kan of zo goed de bocht om gaat.
Dat vertaald zich in amper vraag en lage prijzen.
petrolicious zegt
De Insignia lijkt plots wel heel gedateerd voor een wagen van 2010.
DeWitteCondor zegt
Het is een goede deal denk ik, maar een design waar ik niet warm voor loop. Als hier een Chevrolet badge op had gezeten had ik het ook geloofd. Niet helemaal vergelijkbaar maar krijg hier altijd een beetje een Epica gevoel bij.
PunicaOase zegt
Hmm niet verkeerd voor 11K.
E34M5Touring zegt
Leuke auto maar bijna 1900kg. Plus een heftig drinkende V6. Is bijna niet meer te doen qua running costs helaas.
JanJansen zegt
Met LPG erin rij je voor een prikkie.
AudiRS zegt
325pk. Maar als je er in rijdt vraag je je af waar 150 paarden gebleven zijn…
saxoke zegt
k heb ooit met een 220pk benzine gereden. Ik was toen niet heel veel gewoon qua vermogen, maar die 220pk vond ik toen al tegenvallen.
schuimbekje3 zegt
de laatste 3 opels die ik reed zijn allemaal ontploft, en ik kom niet in syrie ofzo…
de laatste, een 1.4 ecoflex ampera had de bekende 140.000km boem, alsofhet een 2.7 landrover was… daarvoor een vectra zonder motorolie (leasegebakje zonder onderhoud na slechts 7km ermee gereden te hebben), en daarvoor een astraatje, dito…
tenzij je de saan 9-5 meerekent als opel.. die heeft al 350.000km gelopen op de b325…
Who_carez zegt
Het probleem is de onderhoudskosten en bepaalde (heel dure) kwaaltjes die je zowizo gaat tegenkomen.
Zo kosten de remmen een fortuin, gaat de haldex vroeg of laat wel eens kapot (of 2 keer misschien zelf 3 keer) en alleen de haldex kost al snel 5000 euro. Helaas (toen ik mij bezig hield met dit model) waren er geen bedrijven die dit goedkoper of degelijker konden herstellen. Dus dat is al een reden waarom de auto goedkoop is. De extreem goedkope modellen zullen vermoedelijk dan ook nog achterstallig onderhoud hebben.
Maar ik ben het wel eens met de schrijver. Ik blijf ze ook zo nu en dan eens bekijken want het blijven toch echt wel mooie auto’s. Het is en blijft iets speciaal dat je niet elke week ziet. En ja, ze voelen inderdaad niet zo heel snel aan enzo. Maar daar gaat het bij deze auto dan ook niet helemaal om :) Het is maar wat je zoekt en kan blijven uitgeven aan onderhoud.
racerx zegt
Heb wegens goede prijzen deze auto ook al eens nader onderzocht 2 jaar geleden, maar heb er wegens bekende kwaaltjes vanaf gezien. Ik las het hierboven al, maar het 4wd systeem gaat inderdaad vrij vaak kapot en is duur om te repareren.
camber24 zegt
Neem toch gewoon een Ghibli man, sissy 😉
vincentbaan zegt
Ik heb zijn zwakkere broertje gehad, de 2.0 turbo 4×4 Gechipt naar 295pk. Reed prima hoor, en vlot genoeg. Maar inderdaad dat 4×4 systeem, elke 80.000 km onderhoud. Was bij mijn beunhaas al 900 euro. Maar toch, voor dit geld…
saxoke zegt
die 2.0Turbo heb ik ooit rond de introductietijd gereden. Ondanks dat ik destijds zelf slechts 110pk tot mijn beschikking had, vond ik die 220pk (?) echt tegenvallen.
michiel_vandelft zegt
Gastank er in en gaan!
techniekmeneer zegt
Die dingen zijn kwalitatief gewoon bagger, dat drukt de waarde ook behoorlijk.
Alfa5 zegt
Blijft een Opel…
saxoke zegt
325pk
0-100 6.3s
100-200 in 18sec (!)
Als je me zegt dat ie 250pk heeft zou ik het ook nog geloven.
Allison Burgers zegt
Ali B had er eentje.
denbreejen zegt
Dit exemplaar heeft helaas zijn originaliteit verloren.
De velgen zijn los van de kleur niet origineel van Opel (look a like), de achterklep is verbouwd / aangepast, de originele grille is vervangen door een imitatie grille.
Het is uiteraard prima dat als iemand er voor kiest om om zijn of haar auto te pimpen naar eigen smaak maar dit is funest voor de (rest) waarde van dit soort (liefhebber) auto’s.