Zijn de meningen verdeeld of is men het er unaniem over eens dat de verdedigende acties van Verstappen prima door de beugel konden?
Waar het bij voorgaande races (Spanje, Canada, Oostenrijk en Silverstone) overduidelijk was dat de prestaties van Max Verstappen wereldwijd op een hoop opgestoken duimen konden rekenen, is dat na de GP van Hongarije een stuk minder evident. Aan de ene kant logisch omdat P5 geen al te denderend resultaat is (of zijn we verwend geraakt?). Aan de andere kant jammer, want het gevecht tussen Verstappen en Raikkonen gaf nog een beetje kleur aan een verder vrij saaie race.
Auto, Motor und Sport (Duitsland)
Het bekende blad verzamelde de meningen van diverse commentatoren/oud-coureurs. Jacques Villeneuve, ooit relevant maar nu vooral een zuurpruim, vond de acties van Verstappen levensgevaarlijk. De Nederlander verdient met zijn rijstijl volgens de Canadees een rode kaart, zeker nu we het vandaag de dag hebben over veiligheid en halo’s.
Christian Danner van RTL heeft een vergelijkbare opinie. Danner meent dat de acties van Verstappen niet door de beugel konden en dan vooral omdat Max overduidelijk afwachtte welke kant Raikkonen zou kiezen, om de Ferrari vervolgens te blocken.
Coryfee Martin Brundle (Sky) is wat milder. Volgens hem is de rijstijl van Verstappen niet erg respectvol omdat hij bij het verdedigen behoorlijk laat van lijn wisselt. Dat doet Brundle denken aan de racerij in de lagere Formule-klasses en we gaan er maar van uit dat dat niet complimenteus bedoeld is.
Johnny Herbert (Sky) meent dat Verstappen de regels heeft gebroken door vaker dan één maal van lijn te wisselen per actie, maar dat die regel zou moeten worden afgeschaft omdat het de duels belemmert.
Volgens het blad zou Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene tot tweemaal toe bij Charlie Whiting om een onderzoek hebben gevraagd naar de legitimiteit van de acties van Max. We weten hoe dat afgelopen is.
Sky Sports (VK)
Geen heel sterke opinie van de Britten, maar uit de Driver Ratings kunnen we een en ander opmaken. Verstappen krijgt een 7 voor zijn optreden en zijn acties waren volgens het stuk op de site een tikkie aan de brutale kant, maar niet over de grens van het betamelijke. Raikkonen krijgt dan weer een 8 en dat vinden we een beetje vreemd, al zijn we wellicht zijn wat bevooroordeeld.
Yle.fi (Finland)
Ondanks dat Fins zo mogelijk nog onbegrijpelijk is dan Mandarijn, hebben we een poging gedaan om een site uit het thuisland van Kimi Raikkonen door Google Translate te jassen. Yle geeft geen heel duidelijke mening en zet alleen uiteen dat de beide coureurs nogal verschillende meningen hebben als het aankomt op hun gevecht.
lowlow zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
GH zegt
@lowlow: wat is er hier aan de hand op Autoblog. Net bij die motor al geklaag, nu weer over een Maxblog! Lees het artikel niet als je het je niet zint. Ik sla ook rijtesten over als ik weer een audi zie, zijn er toch verschillenden van voorbij gekomen. Maar boeiend, heel veel mensen vinden de rijtesten alsnog boeiend. Jippie jaa jee voor hen, hebben zij weer 8 min genoten en ik lees de andere artikelen. Of zullen we het azijnblog gaan noemen?
Autoblog, goed bezig. Vorige week goede vernieuwing. Benieuwd welke test we vanmiddag gaan zien. Als het filmpje me aanspreekt, kijk ik hem zeer zeker. En anders volgende week een nieuwe kans!
mrrallycross zegt
@GH: haha ?”ik sla ook rijtesten over als ik weer een Audi zie”
GH zegt
@mrrallycross: Overzichtje eerste twee pagina’s als je kijkt bij de rijtesten;
4x BMW, 5x Audi, 2x Porsche, 4x Mercedes, VW/Seat 3x. Het Duitse premium/VAG is goed vertegenwoordigd in de rijtesten. Is leuk, maar met al die niche-modellen is er voor mij weinig verandering. Dat Fiat coupé ding en de Kia Niro zijn voor mij de leukere video’s. Wat A en B-segment video’s vind ik wel leuk, aangezien dat de auto’s zijn die particulier het meest van toepassing zijn. Daarom kijk ik niet elke video.
Maar goed, afdwalen van mijn punt is makkelijk. Nu terug naar Max ;)
GH zegt
@GH: Edit knop!!
Als toevoeging wil ik me best aanmelden als uitbreiding op het videoteam ‘daily auto’s voor de normale hardwerkende burger’. Haha.
mrrallycross zegt
@GH: ik vond het oprecht grappig. Mijn smiley werd alleen een vraagteken omdat de software de smiley niet herkent
't Peugje zegt
@mrrallycross: Kan toch? Audi interesseert mij ook geen bal.
screamgt zegt
Max is een nieuwe generatie die net als Ayron Senna tot het uiterste gaat om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten. Dat vervolgens iedereen gaat huilen omdat meneer “asociaal” en “gevaarlijk” vinden gaat mij de realiteit voorbij. Het is een race, daar horen risico’s bij en gevaarlijke momenten. Dat Kimi een voorspelbare manouvre neerzet waar Max op reageert betekend niet dat het “levensgevaarlijk is”.
dennisjuh95 zegt
@screamgt: Precies, hij was alleen een stukje van z’n vleugel kwijt, levensgevaarlijk natuurlijk…
goodolddays zegt
@screamgt: dit is toch wat we willen zien zoals, Hill-Schumacher, Schumacher-Hakkinen, Senna-Mansell gevechten. Die auto zo breed mogelijk maken en ondertussen snel genoeg blijven om ze achter je te houden is juist een display van kunde en talent. Heb dan ook een sch**t hekel aan deze regel(s)!
dennisjuh95 zegt
Man man man, al dat gezeik is zo vermoeiend. ‘Op het laatste moment van lijn wisselen’. Wat moet je anders? De ander er gewoon langs laten en een duimpje opsteken voor de goede race/duel?
dawwg zegt
@dennisjuh95: Nee, had hij z’n bocht niet moeten insturen omdat er 2 autolengtes achter hem een Ferrari reed … * koekkoek * inderdaad
Rick-dos zegt
Ik begrijp deze discussie überhaupt niet. Wat ik zag was juist racen op het scherpst van de snede en dat is wat we willen zien. Ik vind de regel maximaal twee keer van lijn verwisselen toch al absurd. Ik ben het met Sjonnie eens dat dat soort regels juist alle fun uit het racen halen. Hoe kan het zo zijn dat het wel in de lagere klasses voorkomt (en blijkbaar voor mag komen) maar niet in de koningsklasse?
Het beginnen echt allemaal stuk voor stuk pussies te worden. Niemand op Sjonnie na durft dit soort regels ter discussie te stellen, want veiligheid. Maar de overtrokken reacties ivm die veiligheid begint de sport te verkrachten.
Zo. Ik heb gesproken. Waar is mijn bak koffie…
mashell zegt
@Rick-dos: Misschien moet je nog wat oude races met Schumacher (vooral die waar hij ten koste van Damon Hill het kampioenschap wint). Dan weet je waarom die regel er is. Die regel is er omdat je anders gewoon je tegenstander van het asfalt af kunt beuken.
Ik stel dus niet de regel ter discussie, maar deze duscussie zelf. De Stewards vonden het gedrag van Max geen probleem dus waar hebben we het eigenlijk over?
Rick-dos zegt
@mashell: Volgens mij heeft die regel niks met dat incident te maken. Volgens mij was juist de regel “causing a collision” voor dat soort situaties geïntroduceerd. En met die regel heb ik geen probleem. Daar is Rosberg ook voor bestraft in Oostenrijk (dacht eerst van niet maar hij had natuurlijk de 10 sec straf gehad wat verder geen consequentie had).
Ik persoonlijk vind dat de regel juist wel ter discussie gesteld moet worden. Zoals gezegd op een gegeven moment heb je het niet meer over de schoonheid van de strijd tussen twee coureurs maar zit je te mierenneuken of iemand twee keer van richting ia veranderd. Is gewoon jammer.
Dit keer heeft de FIA niks gedaan maar je kunt er donder op zeggen nu dat zoveel coureurs er zich mee gaan bemoeien dat de FIA de volgende keer wel een straf uitdeelt. Ze hebben al zo’n goede reputatie om consequent te zijn…
Rick-dos zegt
Wat ook wel vreemd is als dit gevaarlijk is, wat waren dan de moves van Rosberg in Spanje en Oostenrijk op Hamilton? daar drukt hij Hamilton gewoon van de baan. Maar dat worden dan “race incidenten” genoemd …
nicktexel zegt
Serieus elk week dit artikel?
jeroen13 zegt
@nicktexel: nee, er is niet elke week formule 1.
Gulli zegt
@nicktexel: Nee, vorige keer zeiden ze wat anders. Is niet hetzelfde artikel.
mrrallycross zegt
Sky heeft wel gelijk met die ratings. Raikonnen is wel van bijna achteraan naar plaats 6 gereden
harrie zegt
Villeneuve is nooit relevant gewenst. Met hakken over de sloot wereldkampioen in een superieure auto.
bassx zegt
@harrie: Dat werd toen al wel op een pijnlijke manier duidelijk in Spa datzelfde jaar.
viezefreddyw zegt
Die Villeneuve moet echt wat anders gaan doen. Lekker gaan snookeren met z’n maten. Of op de veranda met zijn maten een potje pesten. Beetje dobbelen en als het weer het toelaat lekker met de boot weg ofzo. In ieder geval moet hij niks meer gaan zeggen over Formule 1 of andere raceklasses. Negativiteit is er al genoeg.
VeniVidiVici zegt
Mag toch hopen dat Max zich geen ene reet aantrekt van het gejank van de tegenstanders en volgende keer gewoon weer een mooi stevig verdedig blok zet! Het is de racerij niet voor niks een bekende uitspraak… “Erbij is 1 er voorbij is 2”.
Alleen Kimi denkt volgens mij, ik ben de bekende Kimi the Iceman en houd even de deur open voor me! Uhh… nou Kimi, Max smijt de deur gewoon slim en hard voor je neus dicht en denkt cadeautjes krijg je alleen op je verjaardag en maak de deur zelf maar open!
pomoek zegt
Villeneuve heeft een nare ervaring gehad met Jos Verstappen? Want hij is echt constant kritisch over alles wat Verstappen doet. Vind het vreemd dat het racen op het scherpst van de snede zo wordt afgekeurd. Dit is de top van de motorsport. Je wil toch juist dat mensen tot het uiterste gaan?
Gulli zegt
Dus als voorligger mag je alleen maar de ideale lijn aanhouden en wachten tot een snellere (want DRS, dan kan een Manor nog sneller zijn) concurrent je heeft ingehaald? Een beetje dreigen daarna mag ook al niet meer want zodra hij naast je zit mag je geen stuurbewegingen meer maken. Stel je eens voor dat je iemand eraf tikt, dat zou toch bijna gevaarlijk worden.
Volgend jaar eerst je plannen indienen voorafgaand aan de race? In rondje 34 wil ik in bocht 5 wat eerder van mijn gas om mijn banden te sparen (ik heb namelijk een 1-stops strategie) dus zorg dat je dan niet te dicht achter me rijdt. Wie weet moet je uitwijken! De horror!!1
Als ze het echt zo veilig willen maken kunnen ze beter de coureurs uit de auto halen en het door computers laten doen. Wat zeg ik, je kunt net zo goed die auto’s van de baan halen en de hele boel laten simuleren, dan wordt het pas veilig! Wat een ongelofelijk gezeik zeg. Tijd dat ze 80% van dat regeltjesboek eens in de open haard gooien. Pas wel op dat je je niet brandt aan de extra lange aansteker.
pomoek zegt
@Gulli: Dat zei Raikkonen inderdaad. Hij mag, als ik een beweging maak, daar niet op reageren! Met andere woorden: Je moet als “voorrijder” de beweging inzetten zodat de volger kan reageren.
Dat zou je zo kunnen doen. Is alleen het leuke van het spelletje af. Goed in je spiegels kijken en wachten wie als eerste een move maakt.
Verstappen hanteert een soort “catenaccio” racestijl. Net als een goede verdediger in het voetbal blijft hij naar de bal kijken en wacht hij tot de tegenstander een move maakt en reageert dan pas.
Het is een moeilijk spelletje. Als je te laat reageert is de tegenstander al aan je voorbij. Te vroeg en hij pakt je aan de andere kant. Wat Verstappen liet zien was hogeschool autoracen. Wellicht niet mooi maar enorm effectief.
bassx zegt
Vanuit Max z’n perspectief: “Maakt me geen zak uit”, hij zal net zo min onder de indruk zijn van de internationale pers. Zoals f1.com het bevestigd, Max is de grote verliezer die dag. De verdediging is niets meer dan een schrale troost (voor de kijker).
desjonnies zegt
“Dat ies Racen Menier “zei de Belgische wedstrijdleider ooit toen ik in Kimi situatie zat.
De ander reed me er glashard af, omdat’íe gewoon zijn lijn hield; ik boos maar eigenlijk vooral door een grindbak en een gekrenkt ego ! Ik had toen gewoon of eieren voor mijn geld moeten kiezen, of beter mijn best moeten doen !
En iedereen die ooit wedstrijden heeft gereden, maakt dit soort situaties mee !
En Max’vijfde : wederom fantastisch; hadden we twee jaar geleden niet eens durven dromen deze Nederlandse Belg of Belgische Nederlander, dan nog zelf zoveel zelfspot hebben door te zeggen dat je als een natte krant rijdt, je kunt alleen maar van die gozert houden !
veenema007 zegt
In de toekomst alleen nog op een slotracebaan racen, denk ik.
riddertevoet zegt
Ik zou het wel interessant vinden als een journalist een keer aan Jos zou vragen of er in 2012 iets voorgevallen is tussen hem en Jacques Villeneuve toen ze teamgenoten waren in een GT race in Baku. Er lijkt wat oud zeer te zitten bij Villeneuve.
robbiehifi zegt
De regels over blokken zijn totaal niet helder en worden iedere keer anders uitgelegd. Daar zou men wat aan moeten doen. Wat mij betreft kan het wat Verstappen deed, maar anderen zijn hiervoor wel eens bestraft. Dus dat is met twee maten meten.
Meer ruimte voor gevechten laten in de reglementen maakt de sport wel aantrekkelijker.
clarkson zegt
Ik ben het dan wel met herbert eens. Duels willen wij zien.
mrmiyagi1982 zegt
Wa een gejank zeg. Hij verdedigd gewoon zn positie. Zodra er bij dr f1 iemand van de ideale lijn afgaat om te verdedigen is iedereen aant mauwen. T begint steeds meer op voetbal te lijken allemaal diva’s met een grote mond
Rice09 zegt
Ik ben erg benieuwd hoe de reacties in Nederland zijn als komende race iemand zo’n zelfde actie doet bij Verstappen… Ik denk dat de reacties op zo’n move dan toch heel anders zullen zijn. Iets met een “gekleurde bril”.
Wel goed om te zien dat de kenners in de F1 de actie discutabel vonden, nu ging het goed maar een volgende keer kan het in tranen eindigen voor Max en staat ie naast de baan. Dan is het eigen schuld, dikke bult.
pinut187 zegt
Vond dat Brundle de gehele race erg positief over Max was.
pomoek zegt
Raikkonen rijdt naar rechts. Verstappen reageert en rijdt ook naar rechts. Raikkonen rijdt vervolgens naar links. Verstappen rijdt ook naar links. en probeert de apex te halen. Raikkonen heeft al gekozen om naar links te gaan en rijdt vervolgens naar rechts. En beschadigd zijn neus. Ik kan niet goed zien of Raikkonen genoeg ruimte had aan de linkerkant om zijn auto naast die van Verstappen te zetten. Als hij dat had gedaan was het waarschijnlijk in tranen geëindigd. Hij zou namelijk heel veel snelheid de bocht in hebben genomen. Als hij zijn eerste move naar rechts had doorgezet was hij denk ik ook niet voorbij Verstappen gekomen. Zijn 2e beweging naar links was de enige manier om Verstappen in te halen en dat was waarschijnlijk gelukt als Verstappen niet naar links gegaan was om de apex te halen. Raikkonen ziet dat als een 2e beweging.
Verstappen had wat hem betreft rechts moeten blijven rijden en zich moeten laten inhalen.
Daar staat tegenover dat Verstappen op dat moment nog op hem voor lag en dan, voor zover ik het begrijp, de bocht mag insturen om de apex te pakken. Raikkonen reed zijn vleugel kapot aan de binnenzijde van de band van Verstappen, hij heeft nooit naast Verstappen op de baan gereden, althans niet tijdens dit incident.
gregorius zegt
@pomoek: Eigenlijk hulde voor Raikonen. Als dit die Mercedes Diva’s waren geweest, was het al lang een ongeluk geweest!
bassx zegt
@pomoek: De twijfel was toch om Art. 27.8 en niet om Art. 27.6 die jij nu omschrijft? Oftewel Max veranderd van richting onder het remmen; “Abnormal change of direction”.
pomoek zegt
@bassx: Tsjoe Musky! jij zit er dieper in dan ik. Dat zal ongetwijfeld. Maar blijkbaar is dat dus niet zo of hebben ze het onder een soort coulance geaccepteerd.
pixeltrooper zegt
Raikkonen had misschien een 8 omdat hij vam P14 naar P6 kwam op de Hungaroring en omdat hij toch wel een erg goede pace had
stfu zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gregorius zegt
De schuld ligt bij de F1 zelf. Met dit soort auto’s op zo’n baan rijden heeft weinig zin. Kimi had waarschijnlijk 1 tot 2 seconden over per rondje en hetzelfde toen Max achter Kimi zat. Als je het dan gewoon uithoudt door 2 keer per ronde je auto breed te maken, dan weet je in principe genoeg.
Hulde voor Kimi dat ie het probeert.
Hulde voor Max dat hij op het randje probeert te verdedigen. (ja, nu gaat Horner met m praten. Op Hockenheim is dit verder geen issue met de hairpin, dus alles prima).
En dus boze vinger naar de FIA, die dit soort regels moet instellen omdat je met de huidige auto’s niet meer normaal kan inhalen.
vorsprungdurchbetrug zegt
Een aantal reageerders zouden hun oranje bril eens af moeten zetten,
er zijn regels die niet consequent worden beoodeeeld door de Fia.
Naar mijn mening mogen de smaakmakers in de F1 meer dan de “grijze muizen”
Onderstaand voorbeelden te over, wat er dit weekend allemaal gebeurt is, waar discussie over is/was.
http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/342581/horner-mist-gezond-verstand-bij-f1-regelgeving/
Horner kan er overigens niets aan doen dat zijn team wel erg veel mazzel heeft gehad dit weekend.
kilum zegt
Ik was op het circuit heb daar nog staan napraten met een aantal Raikkonen fans en iedereen had het over het geniale duel tussen die 2. En letterlijk niemand sprak over een eventuele illegale move.
Het probleem was dat Kimi elke keer het zelfde probeerde aan het eind van het rechte stuk. Eigenlijk een beetje het zelfde als in Spanje. Het lange rechte stuk was daar gewoon te kort voor waardoor Kimi pas helemaal aan het einde dicht genoeg in de buurt kwam voor een actie met dank aan DRS. Je mag 1 verdedigende move maken en dat deed Max. Vervolgens stuurt hij in om de bocht te halen. Dat is geen 2e move. Dit gebeurde heel wat rondjes achter elkaar en elke keer ongeveer het zelfde. Als dit niet binnen de regels zou vallen had Kimi het de eerste keer over de radio gezegd en Ferrari het aangekaart bij de raceleiding. (zoals met Werhlein en Palmer/Magnussen) Dan konden die het onderzoeken. Dat is niet gebeurt dus niet achteraf gaan zitten piepen.
manocobra zegt
Ik begrijp niet goed de reacties van sommige mensen, als men eens goed kijkt in het begin van de wedstrijd reed Verstappen achter Raikkonen en die liet hem ook niet door waarom zou Verstappen hem dan voor moeten laten op het einde van de wedstrijd ? ik vind dat Raikkonen hoog van de toren blaast door te zeggen via de radio nog zo een maal en ik rij hem achteraan aan, is dat niet een beetje aan het haar getrokken ? Raikkonen verdiende een rode kaart ja
cthijs zegt
Ik vond dit gewoon verdedigen,je hoeft toch niet zomaar iedereen voorbij te laten als hij dan zoveel sneller was had hij er op het rechte stuk met open vleugel er toch langs gekunnen.en dat veranderen van richting vond ik ook nogal ver gezocht want hij kwam nog niet eens tot de helft van de baan.die zeurkouzen bij rtl plus luister ik allang niet meer naar want als het geen duitser of duitse auto is ,is bij hun alles niet goed zo n presentator moet zijn eigen mening voor zichzelf houden en danner komt toch uit de dtm en daar houden ze ook wel van een stukje duwen
RuVi zegt
Wat een gezeik allemaal. Dit was gewoon een mooi race duel!
Ik vond het gevaarlijker dat Lewis 2 weken geleden bijna de SC van de baan knalde.
arii zegt
Hoezo raar dat Kimmi een 8 krijgt? Vergeet niet dat hij vanaf p14 was gestart
jasper_jong zegt
Ze zeggen allemaal dat het levensgevaarlijk is wat Max gedaan heeft, maar hoe gevaarlijk is levensgevaarlijk in de formule1 anno 2016. Die auto’s zijn tegenwoordig zo goed gebouwd dat dodelijke ongelukken nauwelijks meer voorkomen. En deze jongens verdienen een godsvermogen om die risico dat er is wel te dragen. Als de top coureurs meer dan 20 miljoen in het jaar verdiend om gevaarlijk werk uit te oefenen, dan moeten ze vooral niet gaan zeuren dat hun werk gevaarlijk is en dat andere coureurs gevaarlijk zijn. Er zijn legio andere top coureurs die een moord doen voor een beschikbare stoeltje in de Formule 1, waar je terecht bakken vol met geld verdiend. Want hier zit niet voor niks de 22 beste en best betaalde auto coureurs van de wereld. Daarbij Formule 1 zonder een safety Car omdat er niks gebeurd zou de Formule 1 oersaai maken, dan kun je net zo goed risicoloos zelf rijdende auto’s gaan invoeren. En een saaie Formule1 kan nooit goed zijn voor de omzet als niemand meer naar de formule1 kijkt.
cthijs zegt
Heb nog effe teruggekeken naar christian dannet. Haha 4 punten n 36 races .geen wonder dat hij zo negatief is over max hij is gewoon jalours
Alex_79 zegt
@cthijs: Als coureur idd niet veel soeps, maar hij is tegenwoordig commentator van RTL Duitsland, en dat doet ie wel heel goed, nergens echt sterk vooroordeel richting zijn landgenoot, ook niet extreem negatief tegenover Max, groet zelfs altijd netjes de NL’se kijkers van RTL (dat aantal heeft dankzij de Maxmania van Ziggo namelijk een behoorlijke boost gekregen dit jaar, want niet iedereen ziet Mol als commentator zitten, excusez