Helden komen en helden gaan, maar vandaag is het doek gevallen voor de imposante Rolls-Royce Phantom die een nieuw tijdperk inluidde voor het merk.
De Phantom wordt namelijk gezien als de eerste échte Roller die onder auspiciën van BMW tot stand kwam. Het ding is alweer sinds 2003 in productie en zelfs in de überluxe klasse is het na zo’n lang dienstverband wel een keer tijd om met pensioen te gaan. Da’s dus ook gebeurd, want de Phantom op de foto is de allerlaatste die in elkaar werd geschroefd. Voor de historicus met benzine door de aderen: deze Phantom is alweer de zevende generatie en generatie acht staat al aan het hek te rammelen om z’n opwachting te maken.
Om stil te staan bij het afscheid van dit icoon heeft Rolls-Royce nog één Phantom EWB in elkaar geschroefd voor een gelukkige klant. Vrijwel alles aan deze ruim zes meter lange kolos is bespoke. Het interieur verwijst her en der naar flinke boten en we hebben ons laten vertellen dat dat motiefje op het dashboard geen Duitse vlag voorstelt. De prijs van de allerlaatste weten we helaas niet. Ga dus maar van een enorm bedrag uit, da’s bij een Rolls wel zo veilig om te doen.
pexers zegt
Sterkte in de verzamelkelder!
remylahaye zegt
Helemaal niks. Wat een walgelijke auto heb ik dat altijd gevonden!
viezefreddyw zegt
It is the end of an era.
Het is natuurlijk een gigantisch decadent ding, zoals alle Phantoms. Maar stiekem vind ik deze toch best wel mooi hoor.
misterdrogba zegt
Ik hoop dat je je niet verveelt tussen de andere pareltjes die wachten op een veiling!
Blijft toch een imposant wagen hé..
lincoln zegt
Kitsch is ok ..
Stay beautiful ..
kimhung zegt
Jij en ik samen op een berenvelletje voor de openhaard. Met een glas wijn kijkend naar de horizon………………
granlusso zegt
@kimhung: Open haard van glas?
berlinetta zegt
@kimhung: Moet dan wel een flinke beer zijn, wil daar een Phantom van 6 meter op passen ;)
str8six zegt
@kimhung: het tapijt in een Phantom is gemaakt van berenvel. Ofzo.
alexh zegt
Stuur zit wel aan de verkeerde kant he?
james82 zegt
Life is good
raymster zegt
Knap wat ze doen met hout, maar wat is het afgrijselijk!
2wheeler zegt
Lekker gewerkt pik!!
allesmetturbo zegt
Phantastisch
lebeaunl zegt
Doei!
jaso013 zegt
Ejj kut! HOUDOE!
Edge zegt
The end of an era! Natuurlijk is de Phantom veel te groot en veel te decadent, maar who cares? Als je zo’n wagen uit de handen van rappers weet te houden en een beetje voorzichtig bent met de optielijst heb je gewoon een hele indrukwekkende en chique verschijning. Ik hoop dat de volgende Phantom net zo uitgesproken en dik is.
rob5nismo zegt
Graf gravers auto
jorden zegt
Dag eindbaas, geniet van je pensioen.
pomoek zegt
Ik blijf het een prachtige wagen vinden, ook na al die jaren. Die had voor mij nog wel even in productie mogen blijven. Het zou de auto zijn die ik, als ik werkelijk niets meer te wensen had en ruim voldoende geld, zou kopen. Voor mij geen Lambo Mcl of LaFa. Deze auto is het summum van alles. En dan niet bespoke. Dat vind ik een middelvinger naar de ontwerpers van deze kathedraal. Alsof wij het beter weten dan de mensen die dit ding gemaakt hebben. Is dan waarschijnlijk dan ook de meest unieke RR ooit. Maar gaat mij dus (gelukkig?) nooit lukken.
MoeWat zegt
Ok doei.
gregorius zegt
Wacht eens even. Er bestaat nog een merk dat eerst een model uitzwaait voordat de nieuwe wordt geteased.
Machtig imposant ding zo’n Phantom; ik vind het in postuur wel wat weghebben van de lange MB 600-dictator.
jipino zegt
Ik ga toch gvd niet tegen een auto praten!? Stelletje gekkies!
kniesoor zegt
Cheerio, old boy
janmetdelangeachternaam zegt
Bedankt dat je het merk nieuw leven hebt ingeblazen
renegade zegt
Come to daddy
tenaci zegt
Imposante wagen, maar deze laatste heeft met dat houtsnijwerk vanbinnen nu de uitstraling van een gemiddeld wokrestaurant, dus ik bedank even.
bmwpowerm5 zegt
@tenaci: hahaha moest denken aan een fout frontje van een nokia 5110
Gulli zegt
Behouden vaart. Net als je bij elke andere oceaanstomer zegt als hij uitvaart toch?
Benny_Weisz zegt
“The King is dead!…
Long live the King!”
Benny_Weisz zegt
Prijs is redelijk nauwkeurig na te rekenen volgens de formule:
100% bespoke = +/- 300% standard
pinut187 zegt
Vind dat hout knap gedaan maar ziet er niet uit. Ben erg benieuwd naar zijn opvolger.
shogun zegt
Sorry schat, het is misschien wat oppervlakkig.
Maar ik heb je eigenlijk altijd wat te zwaarlijvig gevonden.
kalslasie zegt
Het is beter zo..
laraki zegt
Prachtig onder sfeerverlichting van fabrikant. Maar onder een grauwe daglicht is het uit kluiten gewassen limo.
ko4n zegt
Heerlijk uitgevoerd. Die zien we over een jaar of 40 voor heel veel geld verkocht worden op een veiling
roland78 zegt
Zie mar da ge weg bent.
f10m530d zegt
Get my people out them chains nigga
I mean handcuffs, time to man up
Put my hands up? Fuck you sayin’ bruh
Cause I’m a black man, in a Phantom
Or is it cause my windows tinted?
Car cost 300 thou’ and I blow Indo in it
You mad cause your daughter fuck with me on spring break
Well, I’mma fuck her ’til the springs break
C63 zegt
@f10m530d: en nu snel weer je boterhammen eten en aan je huiswerk
napo zegt
Het is een auto op Nederlands kenteken en kost ruim 700.000 eu heb ik uit betrouwbare bron van een ander filmpje.
De picknick mand kost maar 35.000 euro….
escort77 zegt
@napo: Nederlands kenteken en toch het stuur aan de rechterkant?
napo zegt
@escort77: koos, je hebt gelijk, was een andere phantom build nr 46, stond een filmpje op Autovisie, exact zelfde maar dan bruin leer en zo n picknickmand. Daar riep die knakker dat ie 7 ton koste.
michaelcorleone zegt
@napo: Het is een Rolls-Royce Phantom Coupé uit de Zenith collectie.
mrrallycross zegt
Hoop dat je opvolger een mooiere daklijn krijgt
Rob zegt
De jeu is er wel een beetje af na dik 10 jaar, maar in 2003 was ik erg onder de indruk van de wagen. Ook totaal niet van gecharmeerd, ontzettend klef apparaat, maar eerlijk is eerlijk: ronduit indrukwekkend. Met iets beters had Rolls Royce onmogelijk kunnen komen. Heeft BMW ontzettend knap gedaan.
Ben ook wel benieuwd naar de nieuwe Phantom. Ik hoop dat ze me weer verrassen!
e38ossie zegt
Wel eens mee gereden. Diepe indruk op me gemaakt.
michaelcorleone zegt
Een van de meest imposantste auto’s ooit en de meest imposante na het jaar 2000. De Phantom heeft het Rolls gevoel wel kunnen overbrengen, i.t.t. de Mulsanne dat veel minder doet.
BMW heeft Rolls Royce opnieuw op de kaart gebracht en hoe.
Beter, imposanter, uitbundiger, luxer en exclusiever dan een RR Phantom gaat het niet worden.
viezefreddyw zegt
@michaelcorleone: Volledig met je eens. Rolls Royce staat in zijn segment op eenzame hoogte. Bentley komt er niet aan te pas en ook Maybach heeft de strijdbijl moeten begraven. Mercedes-Maybach concurreert nu eerder met Bentley. Ik vind het zeer knap van BMW.
jeroenwz zegt
Prachtige en indrukwekkende auto. Rolls Royce is volgens mij veel meer geslaagd sinds de scheiding van Bentley dan die laatste. Bentleys zijn – naar mijn mening (en nee, ik ben voor geen van de beide in de markt) – toch vaak een stuk ordinairder. In die zin dat het poenerige er meer vanaf straalt. Rolls Royces zijn meer ingehouden chic. Hebben meer klasse. Zeker de Phantom. Ik ben benieuwd naar de opvolger.
roeldriesvink zegt
Prachtige ingetogen super dikke auto voor de liefhebber die handwerk op waarde weet in te schatten. BMW heeft Rolls Royce weer serieus op de kaart gezet. Grote klasse. Diepe buiging richting München.
toyotafortuner zegt
‘Ik ben niet zo van de BBW’s’