Nu Clarkson, May en Hammond los zijn van de BBC en met een flinke zak geld 3 seizoenen autovertier bij Amazon gaan maken, opent dit mogelijkheden voor vernieuwing.
Vanaf de herfst van 2016 gaat het trio los, in 3 seizoenen met 12 afleveringen van 1 uur. Volgens producer Andy Wilman behelst de show ‘lots of newness’. Nou, dat klinkt heel onspecifiek veelbelovend. Tegenover de Hollywoo reporter* belooft Wilman “new look, new elements, [and a] new home.”
Twee onmisbare en alom geprezen elementen van de samenwerking zijn toch wel de challenges en de road trips. Het is programmavullend, en bovendien is er bij Amazon zeker budget voor. Dat gaan we ongetwijfeld terugzien. Een item als de cool wall kunnen ze waarschijnlijk niet zo overnemen, dan gaat de BBC moeilijk doen. Het nieuws zal wel terugkomen, de Star in a resonably priced car daarentegen werd toch door velen als een wat zwakker item gezien.
En qua tone of voice: flauwe piemel- en woordgrapjes, moeten die blijven? Allerlei synoniemen voor je vlabuks, yoghurtblaffer, of paarsgepunte vleessabel verzinnen is eigenlijk best wel kinderachtig, dat zou ik zelf nooit doen. En moet er meer of minder met tanks en pantserwagens over dingen heen gereden worden? Hammond met zijn creepy kiddie-fiddler ringbaard in een ijscotruck op een schoolplein neerzetten en kijken wat er gebeurt?
To zover de voorzetjes, we horen graag uw briljante suggesties en compleet uitgewerkte scripts in de comments!
*deze is voor de Bojack-fans
Edge zegt
Ik heb de nieuwe variant van Top Gear altijd gezien als entertainment waar veel auto’s in voorkomen, dus wat mij betreft mag die onderbroekenlol met flauwe woordgrapjes blijven. Wel mag het iets serieuzer, want de laatste seizoenen liep het wel erg uit de hand met de gescripte grappen en bleef er weinig spontaans over.
Qua inhoud hoop ik vooral op veel toffe challenges en tripjes door het buitenland, afgewisseld met goede reviews en stukken zoals destijds Top Gear’s tribute aan Ayrton Senna en Jeremy’s review van de V12 Vantage in het heuvellandschap. De buitenland specials zijn vaak toch mijn favoriete afleveringen, dus als elk seizoen een paar van die afleveringen heeft ben ik blij.
Dimglor zegt
@Edge: Volledig akkoord!
Die buitenlandspecials zijn meestal heel goed gemaakt!
Alsook die cheap car challenges, vond ik meestal ook vermakelijk.
Zoals een Porsche onder 1500 pond of exotic car for less than a Ford Mondeo.
En dat stuk van Ayrton Senna was misschien wel 1 van de beste, zo niet het beste, dat ze gedaan hebben!
raym zegt
@Dimglor: helemaal mee eens. Arton senna special was echt indrukwekkend. Porsche voor 1500 pond samen was ook heerlijk vermaak. Buitenland specials waren altijd idd goed behalve india special die was echt een van de diepte punten
Dimglor zegt
@raym: Inderdaad! Die India special kon me ook niet bekoren… maar op zich niet zo erg want ze hadden ook al de fantastische North Pole special, Bolivia special, Botswana special…
Verder hoop ik trouwens ook dat het nieuws segment terugkomt. Was meestal wel grappig dit!
The SIARPC ging wat af van welke gast er was.. Met Rowan Atkinson, Jay Leno, Jimmy Carr, … was het wel grappig!
raym zegt
@Dimglor: nieuws item was altijd wel vermakkelijk. cool wall en siarpc mogen ze weg laten. mij favo special was denk ik toch wel de polar en bolivia en botswana special. Met dat opel kadetje. Hoop het net zo vermakelijk blijft en niet te gescript
dawwg zegt
@raym: Lancia special en ook de cheap cars special met de BMW 325 cabrio’s was erg leuk. Ben het er mee eens dat roadtrips en races moeten blijven en de reguliere items iets minder kunstmatig gescript; werd een beetje ‘overacting’ op het laatst (yeah I went there !)
boogieman zegt
@dawwg: agreed! 1 van mijn favoriete stukken was de Amerikaanse roadtrip met de LF-A en de Vietnam special, die mij geïnspireerd heeft om met mijn 2 beste vrienden op de tomos naar Duitsland te gaan!
gijsso zegt
Minder gescripte grappen en grollen. Gewoon hun gang laten gaan, dat was altijd het beste.
En de challenges! Met een barrel ergens rijden en daar dan die opdrachten voltooien. Kwam altijd briljante (minder gescripte) televisie vanaf en vaak met prachtige beelden, op de India special na dan…
Ben wel benieuwd hoe ze het gaan doen onder de vlag van Amazon. Ze hebben een enorme bak geld gekregen voor het programma, maar ik ben bang dat, met name JC, nog politiek correcter moet zijn met een Amerikaans bedrijf in de achtergrond.
Design_Driven zegt
@gijsso: Op de Amerikaanse cable TV wel idd, maar op betaalde zenders als HBO en Streamers als Netflix en Amazone is juist meer vrijheid. Zeker meer vrijheid dan bij de BBC.
Design_Driven zegt
Ik hoop dat ze (nog) meer uitgesproken meningen kunnen ventileren nu ze niet meer in het keurslijf van de over gevoelige BBC hoeven te passen.
Ik wordt een beetje moe van al het politiek correcte TV hier in het VK. Gewoon je ongezouten mening geven en iedereen die beledigd is mag op hun beurt zijn menig geven in plaats van in de slachtoffer rol te schieten.
Verder vond ik de ‘Star in a resonably priced car’ wel een leuk item al lijkt het me leuk als ze eerst bij die gene langsgaan en eens in de garage kijken en uitgebreider over hun auto’s praten.
Ook verheug ik me op de steken onder water naar de BBC en nieuwe TopGear show.
gtwillem zegt
@sketcher: ik denk dat die vrijheid juist tegen ze gaat werken. Juist omdat het een rebels programma was van de publieke omroep was het grappig dat ze de grens opzochten.
Nu zijn de drie (ok, vier) onafhankelijke heren bij de commerciëlen. Ik heb de vergelijking al eens eerder aangehaald, maar ik heb er een beetje een ‘Kopspijkers’ gevoel bij. Dat programma was begin 2000 bizar populair. Iedereen keek het. Net als TopGear een vermakelijk rebels programma van de publieke omroep. Toen het naar Talpa ging, was het direct over. Van top naar flop in een paar uitzendingen.
Nu hebben de drie heren een wat grotere achterban, maar hoe je het ook went of keert, het heeft een gedeelte van zijn charme verloren.
Design_Driven zegt
@gtwillem: Zo had ik er nog niet aan gedacht en ik denk dat je een heel goed punt hebt. +1
bofkont zegt
@gtwillem: hahahaha wat een grap de heilige 3 vergelijken met die grafhasses Spijkerman.
Je zult zien dat je totaal fout zit!
gtwillem zegt
@bofkont: ik hoop dat ik er naast zit. Ze hebben de mooiste televisie ooit gemaakt. Maar ik ben bang van niet. Het feit dat iedereen klaar staat om het via de torrents te kijken is in elk geval een goede voorbode… Een populair rebels programma van de publieke omroep laat zich vaker lastig vertalen als het commercieel word. Gelukkig heb jij altijd goede argumenten ?
Dutchdriftking zegt
Ik zeg heel veel specials. Die waren altijd goed. En natuurlijk ook meer auto’s.
clarkson zegt
@dutchdriftking: Ik denk dat de gehele show gaat bestaan uit specials. De reviews over auto’s zit toch niemand meer op te wachten met het internet tegenwoordig.
n54coupe zegt
Wat ik het liefste zie is een (torrent) link hier vlak na de uitzending op Amazon Prime waarmee ik de aflevering kan downloaden.
Ik heb geen Amazon Prime, en alleen voor een nieuwe variant op Top Gear ga ik zeker ook geen abonnement nemen.
Qua inhoud mag het inderdaad vol zitten met specials, maar die kosten zoveel tijd en energie om te maken dat ze zeker geen seizoen vol specials gaan doen.
Als ze het niet serieuze karakter maar vasthouden, en ietsje minder dik laten blijken dat alle items gescript zijn.
Je weet dat het zo is, maar toch…
FelixF zegt
@n54coupe: Ah, het dubbeltje op de eerste rang principe…
n54coupe zegt
@FelixF: Nee, €15 per maand een jaar lang voor 12 afleveringen van JC&co. Terwijl de rest van het gebodene niet gekeken gaat worden. Dat lijkt me een goede deal.
O, wacht, nee. Niet dus.
debunker zegt
@n54coupe: komt nog is bij dat het zonder vpn of andere omwegen in Nederland momenteel niet eens mogelijk is om een prime anno af te sluiten
persian1 zegt
Ik had dit liever op Netflix gezien. Ik vraag me af of Amazon tot dezelfde grootte behoort en dus de show genoeg wereldwijd op de kaart kan brengen. Top Gear kreeg altijd de dure auto’s om te testen omdat ze zo globaal bekeken werden. Als daar bij Amazon niet het geval is zal bijvoorbeeld Ferrari minder happig zijn om hun exclusieve modellen uit te lenen.
rolov zegt
@persian1: wat ze toch al niet deden? Maar alleen als schumi meegeleverd werd.
gregorius zegt
@persian1: Amazon is gigantisch in Amerika.
Amazon webwinkels zijn groot in de grotere afzetgebieden over de wereld (bijv .co.uk en .de).
Dit is een van de manier om ook Amazon Prime in de huiskamers van Europa te krijgen.
Ferrari haalt zelf veel winst uit Amerika en veel van de Europese merken (waar uiteindelijk veel moois vandaan komt wat we willen zien) zien Amerika als een belangrijk afzet gebied.
Dus ik zou niet bang zijn als fabrikant om nu niet en toen wel een auto mee te geven.
Waar ik wel bang voor zou zijn, is dat de gemiddelde Amerikaan te dom is om Brits sarcasme te begrijpen, laat staan Britse woordgrapjes etc; het moet voor de Amerikaan te duidelijk zijn: zien+geluid voordat t doorkomt. Daar kan het trio een hoop verliezen.
vtechlover zegt
Laatste paar jaar was niks meer spontaan.. Hopelijk gaan ze nou ook echt focussen op de supercars, net zoals “drive” waar ze de auto’s echt testen en interessante dingen erover vertellen!
gtwillem zegt
@vtechlover: het is de bedoeling om een groot publiek aan te trekken. Een gemiddeld filmpje van Drive doet 2 tot 300.000 op YouTube, en de specifiekere waar ze aan het kletsen zijn nog geen 60.000.
Drive, Chris Harris, Smoking Tire en dergelijke zijn voor de liefhebber leuk, maar voor het gemiddeld publiek bijzonder saai….
Rob zegt
@gtwillem:
Correctomundo! Zelfs mijn moeder vind Top Gear leuk om te kijken, zegt genoeg ;-)
Het gros van de autojournalisten hebben het over cijfertjes, feiten, objectieve waarnemingen en zijn zo serieus. Hoewel soms interessant gaat ook mij dat vrij rap vervelen….
Top Gear weet heel veel mensen te boeien en te vermaken door dat ze van het kille objectieve afstappen en er een leuke show van maken. Clarkson de ongemanierde hofnar die het publiek moet vermaken, ook al maakt ie zichzelf totaal belachelijk. James kan gortdroog een leuk verhaal vertellen. Een verhaal dat ook mensen boeit (en begrijpen!) die in beginsel geen interesse hebben voor het onderwerp. Erg knap. En Hammond kan enthousiast vertellen. Af en toe zelfs grappig.
Als trio zijn ze echter een schot in de roos. Al is het misschien voor de bühne, het lijken net een stel vrienden die gewoon slap ouwehoeren. Wellicht ook over hun hoogtepunt heen, maar nog steeds goed genoeg om nog wat jaren door te gaan.
alfamail zegt
Boeit het? Dat hele kanaal is hier niet te ontvangen dus…. de heren gooien met deze keuze wel heeel veel fans overboord. Jammer.
willempjuh zegt
@alfamail: Je kan het altijd weer terug kijken bij een of andere website.
breakingpoint zegt
vrouwen, van de mooie soort
Entwicklung88 zegt
Challenges, specials, een review van een nieuwe sport/super/hypercar maar juist veel uit de losse pols.
Vind het juist altijd zeer vermakelijk als ze ergens over discussieren binnen het nieuws of een vergelijkingstest, het kinderachtige en op de persoon aanvallen is juist de humor. Heb zelden zo gelachen als de aflevering waarin ze Peugeot helemaal afzaagden qua bouwkwaliteit en ontwerp, weet even niet welk seizoen dat was.
SIARPC vond ik ook altijd minder geslaagd.
Dimglor zegt
De Cool Wall hebben ze al in jaren niet meer gedaan, dus zou mij heel erg verbazen als dit zou terugkeren bij Amazon.. Wel jammer, want vond het meestal wel een tof segment..
StijnB zegt
Vanaf herfst van 2016 pas… dan is Clarkson al 87 jaar oud…
knipperlichtje zegt
Items over klassieke wagens die op een bepaalde manier een mijlpaal(tje) binnen de auto-industrie waren zou ik wel waarderen. Ook triotests van nieuwe auto’s lijken me wel leuk.
trustmeiamanengineer zegt
Dat hele ’talkshow’ stukkie met die “beroemdheden’ mag weg blijven. Voor de rest lekker zo door gaan als ze een paar jaar geleden deden. Dus iets serieuzer dan de afgelopen jaren, maar de flauwe grappen enzo graag behouden. En een paar goede specials per jaar naar verre oorden met mooie/oude/goedkope/dure auto’s/motoren/vrachtwagens graag.
gregorius zegt
Ze kunnen ook wel eens zinnige onderwerpen op een humoristische manier aantippen.
Zo kregen ze ooit commentaar dat ze gingen zuipen achter het stuur richting de noordpool. Doe daar eens wat mee. Bouw auto’s met gigantische stootkussens en doe een max 60km/h race op een circuit en laat zien hoe bagger je wordt als je bezopen rijdt.
Of laat eens zien hoe je een normale middenklasser verbouwt met chiptuning een uitlaat en een ophanging voor x geld. Zo begonnen ze ooit met die Avantime. Dat was interessant, maar niet per se handig voor op de weg. Uiteindelijk is ook zeker het petjesvolk wat TG ook leuk vindt en dat volk geeft graag wat spaarcenten aan hun auto uit.
Of die restauratie van de laatste episode; de gene die tussen neus en lippen doorkijkt ziet: kost veel tijd om zo’n oude legende op te knappen en als je er dan vervolgens mee gaat racen, gaat ie nog kapot. Ja, he he. Maar wel wat dingen gemist.
En ze moeten records gaan aanvallen. Zoals Guy Martin dat doet. Ook dat kan je op een leuke manier met hun humor en het doorzettingsvermogen (geld) van een giga productie.
En ze kunnen ook best een keer naar een auction gaan. Hier wat kopen. Laten restaureren voor x en weer verkopen. Dat heeft iedereen al een keer gedaan en kijkt heerlijk weg op tv; kun je nagaan als je er humor in stopt.
tvklarenbosch zegt
Ik hoop dat ze weer gewoon ouderwets gaat raggen met auto’s op een circuit, afgewisseld met specials en challenges.
rb26dett zegt
Het enige wat ik wil zijn specials :)
bazzelijn zegt
Wat minder gescripte grappen; denk dat de heren genoeg in hun mars hebben om met leuke spontane grappen te komen. Daarnaast zou t leuk zijn als zaken als de coolwall en awards vaker terug zouden komen. Het segment met een bekende ster die een rondje gaat rijden mag (als dat al terugkomt) een heel stuk korter.
bofkont zegt
Mooi alles bij het oude laten, wat goed is moet je zo laten.
mrrallycross zegt
Bier en tieten!
mellie zegt
Stoppen met al die flauwe onzin specials en gewoon gerelateerd auton nieuws brengen.