Stroom, ook Ferrari moet eraan geloven.
Ferrari is druk bezig met het uitbreiden van zijn modellengamma. De Italiaanse sportautofabrikant heeft recentelijk de F8 Tributo onthuld en later dit jaar moet het met nog enkele nieuwe auto’s op de proppen komen. Anno 2019 kan het natuurlijk niet dat Ferrari geen hybride of elektrische in zijn gamma heeft. De Italianen hebben afgelopen jaar aangegeven snel een hybride auto aan te willen kondigen. Als we het geruchtencircuit mogen geloven zal dit binnen enkele maanden zijn. We zullen hierom nu even de tijd nemen de auto onder de loep te nemen.
Omdat de introductie van de nieuwe Ferrari met een hybride aandrijflijn volgens insiders al in mei moet gebeuren, zijn er een aantal zaken die we over de auto weten. Althans, “denken te weten” is wellicht iets accurater, want Ferrari heeft zijn gedachten over zijn eerste hybride auto meer dan eens veranderd.
Onder wijlen Sergio Marchionne was het de bedoeling dat de deels elektrische bolide weinig schadelijke stoffen moest uitstoten. Echter, sinds Louis Camillieri met de scepter zwaait, moet de elektrische kracht juist gebruikt worden om de prestatiecijfers op te pompen. Een milieubewust Ferrari zal het dus niet meer worden.
Dat de nieuwe hybride aandrijflijn, bestaande uit een krachtige V6-motor en elektrische systemen, flink veel vermogen zal produceren, blijkt wel uit de geruchten. Als we CAR Magazine mogen geloven, dan zal de hybride Ferrari op zijn best 735 pk en bijna 1.100 Nm produceren. Op zichzelf moet de 2,9-liter twin-turbo V6 om en nabij de 620 pk en 600 Nm leveren. Is dit stiekem hetzelfde blok dat in de Giulia Quadrifoglio ligt? Een hybride V8 schijnt ook in het verschiet te liggen.
Hoewel het nog allesbehalve zeker is, bestaat de kans dat de hybride Ferrari een nieuwe interpretatie van de Dino wordt. De sportwagenfabrikant speelt al lange tijd met het idee om de iconische auto terug te brengen, maar vooralsnog is het onduidelijk hoe concreet die plannen nu eigenlijk zijn. Een andere mogelijkheid is dat de auto de naam 486 zal gaan dragen.
Wel zeker is dat het aankomende model gebouwd zal worden op Ferrari’s nieuwe, flexibele platform. Dit betekent dat de auto voornamelijk vervaardigd zal worden uit aluminium, in een poging het gewicht zoveel mogelijk te drukken.
allesmetturbo zegt
En in de toekomst ook een Stelvio/Giulia HybridQ, lijkt me best leuk
wahltiroler zegt
@allesmetturbo: lijkt me best leuk
correctie:
lijkt me erg leuk… vooral ook voor het straatbeeld
gekketurbo zegt
@wahltiroler: Alfa Romeo Tonale hybridQ…
Waar kan ik tekenen?
mashell zegt
Als ze hem 486 noemen dan wel 486 DX want deze motor heeft met de hybride aandrijving wel een interne “co-processor”. Nerd modus uit.
w0o0dy zegt
@mashell: ben jij al zo oud?
dracae zegt
@w0o0dy: Ik wel..
mashell zegt
@w0o0dy: yep. En jij ook?
w0o0dy zegt
@mashell: als ik eerlijk ben begon het bij mij al met de 8088….
joshua85 zegt
@mashell: wel met turbo knop 33mhz of 66mhz
berlinetta zegt
Ik hoop wel dat die V6 wat beter klinkt dan het blok uit de Giulia. Vind het geluid nogal tegenvallen.
autodrome zegt
@berlinetta: wat is jou referentie Dan?
gove zegt
@autodrome: ford capri 3.0
davelepeef zegt
@autodrome: lekker interessant
autodrome zegt
@davelepeef: Jonguh, ouwe azijnpi**er, jij trekt volle zalen met zo’n hoogst intelligente opmerking. Stelde de vraag uit pure interesse, was geen clickbait voor types zoals jij. Maar blijkbaar heeft het azijn in je blaas de overhand gekregen, gauw naar het toilet ….
rhellema zegt
@autodrome: verder gaat het wel lekker met je?
autodrome zegt
@rhellema: jazeker …
davelepeef zegt
@autodrome: wat een gekke reactie, ik heb helemaal geen azijn in m’n blaas?
autodrome zegt
@davelepeef: could have fooled me …
smultie zegt
@autodrome: Klasse zin!
autodrome zegt
@smultie: -I ouwe zuurplasser
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: Het lijkt mij (nooit mee gereden) een fantastisch blok, maar een Busso klinkt inderdaad wel vele malen fijner!
karaya zegt
@dutchdriftking: Dan noem je ook wel wat op.
Dutchdriftking zegt
Klinkt niet als vervelende cijfers, en ze kunnen het nog verkopen als “getest in de F1” ook!
ghost zegt
Komt er dan een Guilia QV hybrid en dus met lage BPM? Zou top zijn!!
fapfap zegt
Beter noemen ze hem 296 zoals al hun andere driecijferige typennamen ook zijn (2,9L V6).
davelepeef zegt
@fapfap: zo werken ze niet allemaal hè. Wat dat betreft is er geen touw aan vast te knopen…
dracae zegt
Beetje dubbel, op zich zijn dit soort ‘sport hybrides’ gewoon leuk .. aan de andere kant beteken ze ook de dood van de grotere motoren die ze vervangen. Bij Ferrari zal dat allemaal iets langer duren, maar uiteindelijk gaat de V12 er daar ook uit.
Terwijl ik dit schrijf vraag ik me af of ik mezelf niet voor de gek hou.. want alles wat ‘vroaaaarrrrrrr’ doet verdwijnt waarschijnlijk om plaats te maken voor iets vol-elektrisch dat nog sneller is, maar qua geluid, en vooral ook karakter een stuk saaier is.
flyerbunch zegt
Uhm.. What about the LaFerrari??? Anno 2019 heeft Ferrari geen hybride auto in z’n gamma? Het is geen klassieke hybride dmv Kers systeem, maar toch.. ?
tjorque zegt
Had de FF al niets hybride achtigs?
baerke zegt
Een Ferrari (of welk merk “auto” dan ook) die op “batterijen” rijdt is in mijn ogen geen Ferrari…of welk merk “auto” dan ook.
ericc zegt
@baerke: Misschien noemen ze het wel Dino. Een sub-merk zonder steigerend paard…
Maar denk het niet. Een 5de model vanuit Maranello. Was het maar al mei!