Kleine autofabrikanten die met iets nieuws komen. Dat is altijd interessant.
Het Britse Ariel ken je van fun auto’s als de Atom en Nomad. De autofabrikant heeft de afgelopen jaren achter de schermen aan een nieuw project gewerkt. Er is zelfs Brits overheidsgeld mee gemoeid en het belooft iets speciaals te worden.
Geen spartaanse Atom-praktijken dit keer. Nee, de Britten hebben iets serieuzer op het programma staan. Het voertuig wordt intern ‘P40’ genoemd en zal een vierwiel aangedreven elektrische tweezitter worden. De auto krijgt volgens Autocar een turbine-aandrijving met range-extender. Het ding krijgt zo’n 1000 pk vermogen en 0-160 km/u moet in 3,8 seconden zijn gedaan. De productie staat gepland voor 2020. De top zal worden begrensd op 160 mijl per uur (257 km/u).
De elektrische supercar heeft een aluminium monocoque en zal ongeveer 1.600 kg gaan wegen. De Britten zijn van plan zowel een vierwiel aangedreven, als een voordeligere tweewiel aangedreven ‘P40’ op de markt te brengen.
Ariel is het project drie jaar geleden gestart. De auto is ontwikkeld in samenwerking met Hipercar en Innovate UK. Laatstgenoemde is een fonds van de overheid dat nieuwe innovatieve projecten uit eigen land ondersteunt. Ariel kon op twee miljoen pond rekenen uit dit overheidsfonds.
UPDATE: de supercar is inmiddels officieel aangekondigd. De bolide luistert naar de naam Hipercar, dat staat voor High Performance Carbon Reduction. De auto krijgt vier elektromotoren met elk een vermogen van 299 pk en 450 Nm koppel. De vierwielaangedreven variant is met deze configuratie goed voor maar liefst 1200 pk. De achterwiel aangedreven variant moet het stellen met 600 pk. De 4WD-variant krijgt een 56 kWh accupakket. De 2WD-variant een 42 kWh accupakket. Ariel zal de elektrokar in 2019 presenteren.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Mooie concurrent voor de hypercar die de jongens van BAC naar verluidt aan het ontwikkelen zijn.
simonferrari zegt
Ben nooit zo’n fan geweest van dit merk. Maar toch wel erg benieuwd waar ze mee aankomen. Heeft Nederland overigens niet ook zo’n potje voor innovatieve plannen?
slippie101 zegt
@simonferrari: jazeker, die heet innovatie box
kniesoor zegt
Geweldige auto . . . die Alfa Berlina 1750.
jerudo zegt
3,8 sec naar 160km/u, dat zijn wel serieuze cijfers. Ik krijg al een serieuze smile op m’n gezicht bij 3,8 sec naar de honderd. Als ze dit nu ook nog een beetje betaalbaar kunnen houden kan de pret helemaal niet meer op.
fmgarcia zegt
@jerudo: kan niet wachten op de eerste gek die er eentje crasht op youtube. Wat een acceleratie.
Senne zegt
@fmgarcia: Ik kijk liever naar Chris Harris e.d. die er een leuk filmpje over maakt dan iemand die zijn eigen in de kreukels rijdt eigenlijk….
fmgarcia zegt
@senne: Ja het kwam er een beetje ongelukkig uit.. Ja dat soort gasten zie ik geen domme dingen doen. Doelde meer op dat dit echt te vee gaat om op de openbare weg toe te laten. Iemand zal de grens asap opzoeken!
jonkerlan zegt
@jerudo: 3.8 seconden naar 160?
Zal pijn doen om je ogen weer diep uit je achterhoofd te pulken..
pomoek zegt
Ben nog steeds aan het wachten op een foto van een Morgan EV3 in het wild….
f40racer zegt
En 0-100km/h?
fmgarcia zegt
@f40racer: denk 1.9-2.1
hplh zegt
@fmgarcia: ik denk 0.9
fmgarcia zegt
@hplh: En nog 3 seconde over de laatste 60 doen zeker..
woudloper zegt
Het is een cliché stelling, maar zeer weinig auto’s rijden zo puur en zuiver als een Ariel.
De atmosferische zijn snel en klinken fantastisch
De supercharged blokken zijn nog sneller en zijn oorverdovend.
Ze zitten nu aan 370pk voor 560kg met de atom 3.5R
Rohrl-fan zegt
En daar gaat Ariel…
Noem me cynisch, maar hoeveel kleine constructeurs zijn niet ten onder gegaan aan dergelijke prestige projecten?
Ik hoop dat ik fout ben, maar ik vrees van niet…
woudloper zegt
@rohrl-fan: Ariel heeft zijn zaken redelijk goed op orde denk ik. Ze hebben goede zaken gedaan in de VS met TMI autotech die op hun beurt veel chassis verkopen, weliswaar daar met een chevy blok.
Het enige dat lastig te slijten is blijkbaar, is de Ariel Ace moto. Is wel kneiteduur ding
Dutchdriftking zegt
Tesla, incoming!
ehnl zegt
-edit: check-
Edge zegt
Zouden ze bij Williams hebben aangeklopt voor die turbineaandrijving?
Vincegail zegt
@Edge: Die hadden nog iets in de kast liggen van hun Jaguar C-X75 project :)
yvesx90 zegt
De ariel atom v8 3.0. 2.3 seconden naar de 100. Dat zal een goede beuk in je rug geven!!
woudloper zegt
@yvesx90: bij Ariel zelf sprak ik met De eigenaar en die is met de V8 na een paar km teruggekeerd op het enige ritje dat ie er ooit mee durfde maken. Het was sensory overload :)
yvesx90 zegt
@woudloper:hier een filmpje van de acceleratie. https://m.youtube.com/watch?v=B4QaFyF4Eus
ghini zegt
Heftige cijfers. Even wat anders, zijn er ook kits om die atoms wat mooier te maken? Fiberglass bodies oid? Jaja gewicht etc, maar die dingen zien er gewoon niet uit..
JanJansen zegt
@ghini: de Rezvani Beast is een Ariel Atom met een body.
alcantara zegt
Leuker dan een Shelby Cobra iig
v6ti zegt
@alcantara: zeker nog nooit met een shelby cobra gereden.
dracae zegt
” turbine-aandrijving met range-extender”
Het lijkt mij dat dit niet helemaal goed verwoord is.
Die turbine zal gebruikt worden als range-extender. Dat is eigenlijk de enige manier waarop een gasturbine werkt als aandrijving voor auto’s, want dan kan het ding de hele tijd op het ideale toerental draaien terwijl het stroom opwekt.