De VISION RS komt tot leven in een productiemodel?
De vlag kan uit. Er komt een nieuw model vanuit de VAG-stal en het is géén crossover of SUV. Dat is met recht nieuws te noemen. De nieuwe Skoda Scala is namelijk een compacte hatchback. Hoewel we deze naam nog niet eerder hebben gehoord binnen het huidige modellengamma is deze Skoda eigenlijk de opvolger van de Rapid.
De Scala komt op het A0 MQB-platform van de Volkswagen Groep te staan. Dit betekent dat de Scala de basis deelt met auto’s als de Volkswagen Polo en de Seat Ibiza. De nieuwe naam heeft grotendeels met marketing te maken. Wanneer een model niet heel succesvol is gebleken, kleeft er een soort smet aan de naam. Dat is ook het geval met de Rapid. De hatchback was niet zo succesvol als Skoda gehoopt had en daardoor zal de naam verdwijnen.
Met de naam Scala hoopt het merk het verleden met de Rapid achter zich te laten. De Scala komt als vijfdeurs hatchback op de markt. Er is een breed ‘scala’ aan motoren, met vermogens variërende van 90 tot en met 150 pk. Het gaat hier om benzine, diesel en een aardgas (CNG)-variant. De motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak, of DSG-automaat met dubbele koppeling. Over een hetere RS is nog geen woord gerept. Het is tevens onduidelijk of er überhaupt een potente variant van de Scala gaat komen. De Rapid was er immers nooit als RS-model.
Het uiterlijk zal grotendeels overeenkomen met de eerder gepresenteerde VISION RS. De Scala zal de eerste Skoda zijn waarbij de merknaam voluit zal worden geschreven op de kofferklep. Het merkembleem zal hier ontbreken. Porsche doet dit al jaren. Dat hebben ze mooi afgekeken daar in Tsjechië.
Skoda weet alvast te melden dat de Scala 4.362 mm lang, 1.793 mm breed en 1.471 mm hoog gaat worden. De wielbasis bedraagt 2.649 mm. De bagageruimte bedraagt 467 liter, of 1.410 liter met de achterbank neergeklapt. De Tsjechen willen zich onderscheiden van de concerngenoten door de Scala van eigen gimmicks te voorzien. Zo krijgt de hatchback een paraplu in de deur en een ruitenkrabber in de tankklep.
De nieuwe Skoda Scala zal in de eerste helft van 2019 geïntroduceerd worden. Het publieksdebuut is vermoedelijk op de autosalon van Genève.
cossiekiller zegt
Het lijkt wel of die auto met pek en veren ingesmeerd is. Nu nog het land uitzetten….
peug206 zegt
Is het mooi? Nah de lijnen zijn zoals elke VAG. Is het nodig? Blijkbaar…
rob636 zegt
Hé Jon Olsson, is zo’n wrap niet wat voor jou?
berlinetta zegt
“De Tsjechen willen zich onderscheiden van de concerngenoten door de Scala van eigen gimmicks te voorzien. Zo krijgt de hatchback een paraplu in de deur en een ruitenkrabber in de tankklep.”
Whaha ze zijn wel ijverig bezig daar hoor. Daarmee onderscheid je je echt. Hou nu maar gewoon op met die onzin en bouw gewoon goede, degelijke en ruime auto’s voor niet al teveel geld. Daarmee is Skoda in mijn ogen best succesvol en dat moeten ze ook blijven doen.
mashell zegt
@berlinetta: die gimmicks doet Skoda toch al lang en daarmee onderscheiden ze zich van VW en Seat. Rationeel is bij VAG Skoda de slimste keuze, niet zo extreem duur als Audi, niet zo duur als VW, niet zo somber als Seat en wat grappige gimmicks. Ware het niet de ontzettende spruitjeslucht die rond die Skoda’s hangt. Maar misschien heeft de Scala wel iets van een karakter.
sanderp zegt
@mashell: Niet zo somber als Seat? Leg mij die uit.
berlinetta zegt
@sanderp: De interieurs van Seat zijn net grafkamers.
kunstomdathetmoet zegt
@berlinetta: Goed punt. Helaas van zoveel merken tegenwoordig. Zwarte materialen, hoekige vormgeving en helblauwe verlichting. Zo somber en kil allemaal.
joejojo2012 zegt
En eind volgend jaar een station qua grootte van de Seat Leon en dit type nestelt zich dan prima tussen de Fabia en Octavia in.
kunstomdathetmoet zegt
Scala agenturen anyone?
happyhonda1977 zegt
Komt best kloek over, waar de kleinere Skoda van nu wat ielig op de wielen staan. Het sympatiekste merk van VAG die het zelfs kwalitatief beter doen dan de andere VAG-merken (aldus de pechstatistieken). Dat van die spruitjeslucht vind ik wel meevallen, een Octavia vind ik vrolijker dan een Golf en een Fabia Combi is natuurlijk koning Praktisch van het b-segment. Alleen die naam, Scala, dan ben je alsnog de laugh of the Vinex… maar goed, die naam kunnen ze nog wat aan doen.
Fabia, Octavia.. Flavia? Of wacht…