Als ik zeg dat ik een serie schrijf over de Belgische autoindustrie word ik prompt afgekapt. ‘Oh, ik heb het heel druk, kunt u later terugbellen?’ Dat doet het ergste vermoeden, maar het tegendeel blijkt waar. We hebben ‘m gevonden: de grootste autofabrikant van België waar je nog nooit van hebt gehoord.
Addax Motors bouwt elektrische bedrijfswagens. De karretjes waar de schoonmaakdienst van de gemeente mee rijdt en zo. Tenminste, dat gaat het bedrijf doen. ‘We hebben een aantal klanten,’ vertelt marketingcoördinator Liesbeth Braem. ‘De compacte, elektrische bedrijfsauto die we bouwen is interessant voor gemeenten, maar bijvoorbeeld ook voor postbedrijven of pretparken. Op dit moment hebben we alleen nog maar voorserie-voertuigen gebouwd, maar vanaf september begint de productie.’
Aan wat voor aantallen we dan moeten denken? ‘Dat is confidentieel.’ Met de geringe productie van andere Belgische fabrikanten in je achterhoofd kun je echter veilig aannemen dat Addax zeer binnenkort de grootste fabrikant van België zal zijn – uiteraard op de vestigingen van de grote fabrikanten na. Zoals MINI de grootste fabrikant van Nederland is, zijn Volvo en Audi de grootste autoproducenten van België. Volvo bouwt in Gent jaarlijks zo’n 270.000 auto’s, Audi bouwt in Brussel per jaar bijna 120.000 A1’s. Bij die aantallen komt Addax (uit Kuurne, bij Kortrijk) niet in de buurt, want de beginnende fabrikant mag in eerste instantie al blij zijn met een stuk of honderd auto’s per jaar.
Potentiële klanten kunnen kiezen uit twee varianten: de MT10 en de MT15. De laatste heeft een grotere accucapaciteit. In beide gevallen is de topsnelheid 75 km/h en de range 80 kilometer, maar de MT10 heeft een koppel van 100 Nm terwijl de MT15 het tot 180 Nm schopt. De lengte (3,59 meter) en breedte (1,45 meter) staan vast, maar je kunt zelf kiezen wat voor opbouw je wilt hebben: onder meer een pick-up, een gesloten bestelwagen en een koelwagen behoren tot de mogelijkheden.
Rest de vraag of er al veel klanten zijn. ‘We hebben een aantal klanten, maar het moet nog op gang komen. Veel bedrijven willen de auto immers eerst testen. Daarnaast wordt bij onze potentiële klanten vaak gewerkt met aanbestedingen, daar gaat meer tijd overheen.’ Mocht je binnenkort in België zijn, dan weet je nu waar die elektrische karretjes vandaan komen.
Dit verhaal is onderdeel van een serie op Autoblog over de Belgische autoindustrie. Eerder bekeken we ook de Nederlandse autoindustrie.
Dutchdriftking zegt
Nu trek je het begrip ‘autofabrikant’ wel heeel breed.
desjonnies zegt
@dutchdriftking:
Wat is het dan, een frites snijder?
Dutchdriftking zegt
@desjonnies: @dizono, theoretisch is het misschien een autofabrikant, ik zie ze liever als machine fabrikant. Een auto is een stukje beleving, hobby, en een status symbool.
futse zegt
@dutchdriftking: 95% van de auto’s die ik zie rijden zijn géén beleving, hobby of statussymbool. En hoeven ze ook niet te zijn voor hun eigenaars. En toch zijn het auto’s, gemaakt door autofabrikanten.
mashell zegt
@dutchdriftking: zo heeft nog nooit iemand de Toyota Yaris omschreven!
Dizono zegt
@dutchdriftking: ach, onlangs zat er een persbericht in onze inbox over de op een na grootste autofabriek van Nederland… Canta!
moveyourmind zegt
Helpt elkaar koopt Nederlandsche waar!
Hoe leuk zo’n Addax ook is, er gaat niet boven ons eigen oerhollandse Spykstaal.
Zoals deze 1500 uit ver vervlogen tijden:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/40/Spijkstaal_1500.jpg/220px-Spijkstaal_1500.jpg
Mooi hè, pure nostalgie!
Zo mooi worden ze helaas niet meer gemaakt, maar nog steeds is Spykstaal dé specialist op het gebied van uiteenlopende transportoplossingen voor in de binnensteden en op fabrieksterreinen. Uiteraard met elektrische aandrijving, zoals ze sinds jaar en dag al toepassen.
desjonnies zegt
@moveyourmind:
Knipperlichten van een Peugeot 403 als ‘ koplampen’
(ik heb een koplamp-fetish)
moveyourmind zegt
@desjonnies: Dat zijn de echte kenners!
tjorque zegt
@desjonnies: ik hou ook van mooie koplampen, groot en klein… Maar dan hoofdzakelijk die van vleesch ende bloed!
oxymoron zegt
Je hebt ook wel lef als je je a”autobedrijf” Addax noemt … De enige overeenkomst is dat er van de addax ook nog maar heel weinig rondlopen.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:AddaxP2.jpg
pinut187 zegt
Schoonmaakapparatenfabriek dus..
martinus zegt
Elektrisch rijden is de toekomst!
Jammer dat Spykstaal er niet meer is om met deze belgen te concurreren.
moveyourmind zegt
@martinus: Volgens mij bestaan ze nog:
http://www.spijkstaal.nl/
Zo te zien is Peinemann Lifting Solutions na het faillissement met een zak geld over de brug gekomen om Spykstaal er weer bovenop te krijgen…
wouter181 zegt
Van dit type wagentjes rijden er al wat van rond in Delft, perfect in het Centrum en ze rijden zo tussen de fietspaaltjes door!
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk ding. Ik wil ‘m in vierdeurscoupé-versie…
lincoln zegt
Nu al een hopeloos project ..