Het merk praat over de strategie.
DS Automobiles, dat valt onder PSA, zet in op elektrificatie. Dat was al geen geheim, want PSA heeft eerder bekendgemaakt dat de merken van het concern veel meer elektrische auto’s gaan maken dan nu het geval is. DS Automobiles blikt echter een stapje verder en heeft de strategie vanaf 2025 bekendgemaakt.
Deze info deden ze tijdens de 2018 Paris ePrix uit de doeken. Vanaf 2025 zal elke auto van DS elektrisch zijn. Het gaat hier om een hybride of een volledige elektrische auto. Het offensief start naar eigen zeggen met de DS 7 Crossback E-Tense 4×4. Dit model moet nog gepresenteerd worden, maar zal een hybride variant van de huidige DS 7 worden. De SUV kan 50 kilometer volledig elektrisch rijden.
Het is niet alleen hybride geneuzel. DS pakt het ook serieus aan. Later dit jaar, tijdens de autoshow van Parijs, komt het merk met de eerste volledige elektrische auto. Het zal sowieso een Frans feestje worden, dus verwacht ook het nodige elektrische nieuws van Citroën en Peugeot.
De nieuwe DS 7 Crossback E-Tense 4×4 moet vanaf de herfst van 2019 de dealer staan. De vierwielaangedreven SUV gaat 300 pk leveren. Meer info over dit model volgt in oktober, waneer de autoshow van Parijs zal plaatsvinden.
sameshitdifferentday zegt
Mooie auto’s!
str8six zegt
Wordt er eigenlijk wel geld verdiend door deze divisie van PSA? Zie dergelijke auto’s nooit muv de DS3, die inmiddels op leeftijd is. Luxe Fransozen hebben in de recente geschiedenis nu niet echt bewezen succesvol te zijn.
viezefreddyw zegt
@str8six: Ik heb eigenlijk geen idee, maar ik heb de DS 7 onlangs zien rijden en ik werd aangenaam verrast moet ik eerlijk zeggen. Vond ik wel een mooie auto om te zien. Mooi interieur ook wel.
Loek zegt
@viezefreddyw: ik moest juist drie keer kijken. Ik zag een zwarte, hij sloeg af en hij heeft van die dynamische knipperlichten, dacht dat het een Audi was totdat ik dichterbij kwam. Vind het een mooie auto maar ik verwacht niet dat het een daverend succes gaat worden. Voor het bedrag dat je moet neertellen voor een DS 7 kun je ook een lekker aangeklede Q5 of GLC kopen. Let maar op wat Nederland liever doet.
rufctr01 zegt
@720s: ja, die stappen liever in een kleinere Q5, want ze denken nog steeds dat ze met een Audi het beste van het beste hebben.
str8six zegt
@rufctr01: ja mooi, Audi het beste van het beste, wat een grap.
Loek zegt
@rufctr01: Helaas werkt de Nederlandse automarkt zo. Alles wat Duits is, is vertrouwd: alles wat Frans is, moet goedkoop zijn, anders is er een (beter) Duits alternatief. Precies waarom merken zoals Infiniti gigantisch floppen hier. Wat de leaser nie kent dat rijdt ie nie.
ikleesookoverautos zegt
@str8six: ze worden niet alleen in Nederland verkocht.
str8six zegt
@ikleesookoverautos: no shit..
jack_abarth zegt
“Het offensief start naar eigen zeggen met de DS 7 Crossback E-Tense 4×4. Dit model moet nog gepresenteerd worden, maar zal een hybride variant van de huidige DS 7 worden. De SUV kan 50 kilometer volledig elektrisch rijden.”
Ja, want dáár zitten we met z’n allen op te wachten.
Steek nou eens geld in een fatsoenlijke full EV, want dit gaat toch niet verkopen nu de overheid de subsidiekraan aan het terugdraaien is op PHEV’s.
gasskaas zegt
@jack_abarth: je hebt gelijk, alleen is het heel goed om hun nieuwe elektrische systemen te testen, hoe ze bijvoorbeeld de 3 fase motor aansturen, vermogens testen regelsystemen voor de motoren etc. Ze zullen geen klap op dit ding verdienen aangezien de aantallen niet echt hoog zullen zijn. Maar ze zullen veel kennis vergaren over de technologieën.
postzegel zegt
“want PSA heeft eerder bekendgemaakt dat de merken van het concern veel meer elektrische auto’s gaan maken dan nu het geval is. ” Hoe lastig is dat? Ze maken er op dit moment namelijk nul. De e-Mehari maken ze niet zelf. De ion/C-zero maken ze niet zelf, en verder heeft PSA helemaal geen EV’S. Zelfs geen plugins.
sjoerd95 zegt
@postzegel: De Elektrische Partner en Veel info vergeet je. Dat zijn er dus al 2. Maar het blijft inderdaad karig.
sjoerd95 zegt
@sjoerd95: veel info moet Berlingo zijn :-)
lacker zegt
@sjoerd95: niet zo lastig lijkt me. Ze hebben Opel gekocht, met name vanwege de kennis vanwegen elektrisch rijden. In feite hebben ze de techniek van de Chevolet Volt in huis.
alfapeter zegt
Plug-in hybrides hebben momenteel mijn voorkeur. 50 km is dik voldoende voor mijn dagelijks verkeer en een benzine motor zorgt ervoor dat ik ook verder kan. Ik betwijfel echter of het economisch gezien een goede oplossing is. Je moet immers voor beide technieken betalen en dat kost dermate veel dat je er wel héél veel benzine (of een alternatieve brandstof zoals ethanol) kan voor kopen.
postzegel zegt
@alfapeter: als je eenmaal full electric hebt gereden met je PHEV, dan ga je balen van elke kilometer die je niet op stroom maar op peut rijdt. 50 km’s is zat voor dagelijks. Maar waarom niet een full-ev? Als je verder moet, staat Nederland vol met snelladers van Allego en Fastned.
alfapeter zegt
@postzegel: Je hebt volkomen gelijk als je rijden beschouwt als verplaatsen van punt A naar punt B maar als je af en toe graag eens een keertje voluit gaat op de autobahn, stoplichtsprintjes plaatst of op een ardense weg jezelf een race kampioen waant, kom je er niet met een full electric. Ik verwacht echter wel dat de batterij technologie dermate verbeterd om ook dit mogelijk te maken.
NB In België mag je achter laders zoeken, geen idee hoe het met de rest van Europa zit.
postzegel zegt
@alfapeter: Die stoplichtsprintjes ga je alvast verliezen ;-)
alfapeter zegt
@postzegel: Het gaat me niet om de snelheid maar de batterijcapaciteit. Een paar sprintjes en je staat met je full electric aan de kant. Ik wil gewoon verder kunnen rijden, daarom dus mijn voorlopige voorkeur voor PHEV’s.
pomoek zegt
@alfapeter: het probleem is dat die 50km moeilijk haalbaar is. Althans in een Volvo V60. Daarnaast sla je de spijker op zijn kop wat de kosten betreft. Het is een dure techniek en helaas erg kwetsbaar. De V60 heeft al een duur hybride systeem transplantatie mogen ondergaan. De pechdienst chauffeur die mij oppikte omdat ik hieraan voorafgaand op de A4 was gestrand melde me dat hij de V60 veel te vaak moest oppikken.
vpowert zegt
Nou, chapeau. En waar denken de heren van DS dat van te gaan betalen? De DS7 is een ding in de marge, de DS3, DS4 en DS5 zijn inmiddels zo oud dat je er niets van verkoopt. Als ze nou eens auto’s bouwen die mensen nu willen en kunnen kopen, dan heb je ook voldoende cashflow om leipe elektroshit te doen.
Bovendien – hoe moeilijk is een hybride? Bij de DS5 Hybrid4 vervang je de dieselmoteur door een 3-cilinder benzine exemplaar en klaar is Francois.
vpowert zegt
@vpowert: heren *en dames* van DS natuurlijk. Excusez-moi, madames.