Niet alleen de Giulia maakt onderdeel uit van Alfa Romeo’s 5 miljard euro kostende plan om het merk er weer bovenop te helpen, een SUV is de volgende auto die we voorgeschoteld gaan krijgen.
Volgens Automotive News loopt Alfa Romeo netjes op schema met haar 5 miljard euro kostende jarenplan, waarvan nu zo’n 2 miljard is besteed. Onder andere aan de Giulia, waarvan de productieversie op de IAA in Frankfurt staat volgende maand en die eind dit jaar in productie gaat, maar ook aan de ontwikkeling van een SUV. Deze staat op hetzelfde Giorgio-onderstel als de Giulia, dus verwacht naast 4×4 ook een versie met enkel achterwielaandrijving.
Deze SUV, met codenaam 949, moet de strijd aangaan met auto’s als de BMW X3 en de Audi Q5. Dan krijg je wel een beetje een idee welk formaat de Alfa moet krijgen. Een groot deel van de ontwikkeling is al achter de rug en dat is maar goed ook. Als alles volgens plan loopt, dan gaat de SUV in de zomer van 2016 al in productie. Rondom oktober volgend jaar moet de SUV bij de Europese dealers staan, drie maanden later mag ook Amerika van dit Italiaanse speeltje gaan snoepen, zo vertelde Sergio Marchionne in een conference call met analisten. Analisten die vooralsnog niet erg positief waren over de toekomst van Alfa Romeo.
Behalve de Giulia en de nog naamloze SUV, staan er nog vier modellen op de planning. Te beginnen met een sedan boven de Giulia, die de strijd met o.a. de Audi A6 en BMW 5 Serie moet aangaan die eind 2017 in productie moet gaan. In 2018 krijgen we volgens de planning een grotere SUV te zien, samen met twee kleinere modellen die samen de Giulietta moeten doen vergeten. Voor de Mito staat vooralsnog geen opvolger in de planning. Samen moeten deze auto’s het merk helpen aan 400.000 verkopen in 2018. Op dit moment verkoopt Alfa Romeo zo’n 70.000 auto’s per jaar, dus er is werk aan de winkel.
Overigens zijn berichten over Alfa SUV’s al zo oud als Autoblog, dus eerst zien en dan geloven…
Foto boven aan dit artikel: shopje op basis van een Cayenne.
unclesem zegt
Wat is dat toch dat “ieder” merk ineens een SUV in het programma moet hebben? Komt dat door het succes van de Cayenne? En is de Die Hard Alfa liefhebber wel te strikken voor zoiets? Gevalletje schoenmaker en leest??
Author zegt
@unclesem: Als SUV’s niet gewild waren, zouden ze ook niet worden gebouwd. Wat de die hard Alfa-liefhebber wil maakt eigenlijk geen hol uit, zolang die auto’s maar worden verkocht :)
unclesem zegt
@mauritsh: dat een handje vol merken er handig mee is, wil niet zeggen dat het voor ieder merk is weggelegd. Maar zal wel de enige zijn die er zo over denkt
Rob zegt
@unclesem:
“Die Hard Alfa liefhebbers” kopen sowieso geen nieuwe auto. En als ze überhaupt al een auto kopen is het een aftandse 164 of 145……
heidekonijn zegt
@Rob: En dat weet jij omdat…?
Rob zegt
@heidekonijn:
Omdat we anders wel veel meer (nieuwe) Alfa’s op de weg hadden gezien, niet waar?
Of verwacht je dat alle mensen die hier “pure porno” riepen over de nieuwe Giulia massaal naar de showroom rennen om zo’n ding te kopen zodra het kan?
Ik zou verbaasd zijn als de Giulia een instant kassucces wordt. Dat was de echt niet slechtere als de concurrentie en tevens beeldschone 159 immers ook niet….
piebepost zegt
@Rob: Ik denk dat de puristen keihard wegliepen voor de Alfa’s van afgelopen decennium.
Rob zegt
@piebepost:
Alfa puristen zijn heel vervelend om te hebben als Alfa zijnde.
Want ze vinden per definitie alles volkomen ruk wat niet een GT 1300 Junior is*. En in beginsel willen ze al helemaal geen moderne gezinsauto of praktische hatchback. Waarom ze die moderne gezinsauto of praktische hatchback vervolgens dan de grond in stampen en “Alfa onwaardig” moeten noemen is mij een raadsel. Want ze willen immers een 1300 Junior, duh! Zeg dat dan gewoon.
Alfa moet niet luisteren naar die puristen (is immers toch een klein clubje, weinig omzet, maken alleen veel kabaal). Ze hebben potdikkeme recent nog een hardcore sportwagen “gekregen”! Daar moeten de puristen het voorlopig maar mee doen hoor…
Nu moet Alfa zich zelf bedenken hoe ze weer onderscheidend kunnen worden. Wat lastig is in een tijd dat zelfs Hyundais een bocht doorkomen en Skoda’s er toonbaar uitzien….
Maar kijk eens hoe BMW het nieuwe Mini heeft neergezet. Knap van ze. En ik weet zeker dat de oldschool Mini puristen walgen van de nieuwste Cooper of dat crossover dingetje…. Alfa Romeo heeft een beetje de boot gemist. Ik ben reuze benieuwd of ze ooit weer volledig aan boord gaan komen.
*Alles is ook volkomen ruk als je gaat vergelijken met een 1300 Junior, maar dat terzijde..
heidekonijn zegt
@Rob: Geniale uitleg. Maar wie koopt die dingen dan nieuw? Iemand zal het toch moeten als echte Alfisti enkel tweedehands kopen…
Rob zegt
@heidekonijn:
Ja, dat is dus het probleem. Alfisti kunnen straks helegaar geen auto meer kopen van na de 156/147 periode (de laatste “echte” Alfa’s, toch Alfisti?) ;-)
Ze moeten bij een ander merkje gaan kijken die wel het “1300 Junior gevoel” een klein beetje waar maakt… Dat doet ze vast pijn. Denk dat er stiekem heel veel Alfisti likkebaarden bij die geinige sportauto van Toyota/Subaru. Of bij een MX-5. Of bij de Megane RS. Of bij zo’n rap Fordje. Of stiekem, met het schaamrood op de kaken natuurlijk, bij een Mini Cooper…. Hell, misschien wel bij zo’n Swift Sport! Of ze hebben er zelfs al één gekocht! Wie zal het zeggen.
Feit is dat Alfa nu gewoon niet echt meetelt met slechts twee hatchbackjes als aanbod. Ja, en de 4C. Hoop voor ze dat die auto Alfa Romeo weer een beetje op de kaart heeft gezet: “We kunnen nog wel wat hoor!!!”
Nu zijn ze druk bezig het aanbod te vergroten, maar zijn ze niet gewoon te laat? Want eind volgend jaar een SUVtje, ELK merk heeft er NU al eentje. Jaguar maakt NU faam in het Duitse segment, Giulia moet heel rap in de prijs/leaselijsten komen… Ford en Mazda staan NU bekend als de betaalbare sportievelingen in veel segmenten. Mini heeft NET haar aanbod vernieuwd.
De stoomboot vaart verder…, waar blijft de Alfa speedboot om weer aan boord te springen? Het roeibootje van Lancia is inmiddels gezonken….
heidekonijn zegt
@Rob: Of je theorie klopt langs geen kanten, of ik heb als Alfist geen nieuwe Giulietta en 4C in de garage staan.
Even gaan kijken – toch wel hoor, ze staan er nog ;-)
hanse1one zegt
Hoop doet leven…
Dutchdriftking zegt
Misschien moeten ze juist beginnen met b en c segmenters. Maar dat zal wel mijn idee zijn…
trustmeiamanengineer zegt
Jammer dat die SUV’s zo populair zijn. Ik zie nog steeds de meerwaarde niet tov van een mooie stationwagen.
Heb dan ook liever dat ze met de Giulia Sportwagon en nieuwe Giulietta aan de gang gaan.
eelco74 zegt
@trustmeiamanengineer: Alleen in Europa willen we een SW, qua aantallen zit er meer in de Sedan SUV, zeker in de V.S. en Azie en ook Rusland.
trustmeiamanengineer zegt
@eelco74: Ja ik weet het, maar vind het jammer dat die Aziaten steeds meer ‘onze’ autodesigns bepalen, gaat er bepaald niet op vooruit.
gregorius zegt
@trustmeiamanengineer: ben 2 maanden geleden van A6 station naar de Infiniti FX SUV gegaan.
Reden: het is zo heerlijk rijden vanaf die hogere positie. Verder ben ik nog geen ouwe lul, maar ook ik vind t lekker om gewoon op konthoogte in te stappen.
Daarnaast zit ik nu op een koningsstoel; heerlijk. Maar dat is misschien meer Infiniti dan standaard SUV.
trustmeiamanengineer zegt
@gregorius: Ja, daar kan ik wel inkomen. Maar het heeft ook nadelen zoals een hoger zwaartepunt en hoger brandstofverbruik. Bovendien als iedereen ‘hoog’ gaat rijden heb je ook niet veel meer aan de verhoogde stuurpositie qua zicht.
gregorius zegt
@trustmeiamanengineer: Gelukkig is de eerste reden die je opnoemt genoeg reden voor velen om t niet te doen.
Ik ging na 110000km in een 4.2 benzine naar 3.0 diesel. Dus ik rijd zelfs een mep zuiniger nu.
lamborgfan zegt
@gregorius: zo’n 4.2 V8 in de A6, hoe voelt dat nou? Gewoon vlot of rete snel of wen je er snel aan? Zou je zo’n ding aanraden voor de snelle papa? Bedoel je hebt zo’n 340pk was 10 jaar terug nog veel in de autobladen, maar tegenwoordig praten ze erover alsof het een 2.0 diesel is
gregorius zegt
@lamborgfan: het voelde snel en je went eraan. Het is geen auto die je erg snel wil laten gaan: je moet m redelijk veel gas geven wil ie echt gaan. En dat is natuurlijk het doel.
Geef je m echt gas, dan gaat ie als een malle. Tussensprints gaan echt hard.
Er ligt in de basis t zelfde blok in als vele S en RS modellen, maar het klink heel rustig (eigenlijk wel jammer).
De A6 zelf is niet heel direct. Je kan belachelijk hard door de bochten zonder dat je merkt dat je toch wat hard gaat. Ga je dat expres doen, gaat t een keer fout.
Hij verbruikt 11l/100km; als je m gewend bent. Zo niet, ga je makkelijk naar de 15l.
Voor t geld voor een vergelijkbaar iets (zeker nieuwere modellen) zal er een hoop te koop zijn dat leuker aanvoelt. Maar als je 4×4 wil (ik woon in Zwitserland) en iets groots (mountain bike / skien met 4 man); dan blijft er weinig over.
Uiteindelijk klonk mijn A6 nog wel beter dan de 2013 535xd van mijn zwager; we hebben eigenlijk nooit een sprintje gedaan.
Mijn hint 1: Snelle papa die iets snels wil? Koop 2e leuke auto. (heb zelf een E93 330i; wat is dat heerlijk en leuk rijden, terwijl je toch alle Duitse luxe hebt).
Hint 2: is dat wat te duur? Koop een 3.0 diesel in de grote station: je zal eigenlijk net zo snel zijn en je verbruikt een stuk minder brandstof. Uiteindelijk was t geld toch belangrijk, ander was je voor Hint 1 gegaan.
lamborgfan zegt
@gregorius: hmm bedankt!
Mika_Hakkinen zegt
Begrijp ik dus goed, dat er geen Giulia Sportwagon komt… zonde, zonde
eelco74 zegt
@Mika_Hakkinen: Nee, dat zijn alleen maar foutieve geruchten, Harald Wester zelf heeft al aangegeven dat de Giulia SW er gaat komen. Maar alleen in Europa zijn we dol op stations en aangezien de Giulia een mondiale auto moet zijn, is er nu eerst de Sedan, En voor Europa komt later de SW.
Aangezien de rest van de wereld liever de SUV of Pickup rijdt dan een SW, gaan ze dus eerst voor de Giulia Sedan en de SUV. Aangezien Europa qua aantallen nog steeds op zijn gat ligt, is dat de focus en volgt later de SW voor europa en mogelijk ook wat andere markten waar de SW wel populair is.
bas038 zegt
Nou nou, Alfa heeft wilde plannen.
bentley1969 zegt
“Die hard Alfa-liefhebbers” zijn er voldoende maar die rijden inmiddels (net als bij Saab) een ander werk. Tegenwoordig kan een beetje automerk niet zonder een SUV, dus ook Alfa niet. Alsof Alfa alleen van de Mito en de Giulietta zou kunnen leven. Dus na de Giulia (3-serie) een SUV (X3), een vervanger -na zoveel jaar- van de 166 (5-serie), een grotere SUV (X5) en ga zo maar door…
cgreg zegt
Hier is het model boven de giulia als mule gespot
http://www.autoedizione.nl/e-segment-alfa-romeo-gespot-met-verlengd-ghibli-jasje/
Kan niet ontkennen dat ze hard bezig zijn om er wat van te maken bij alfa!
mrrallycross zegt
Man man man. Is dat echt nodig?