Elektrisch? Of toch een V12? Het antwoord is ja!
Het is groot feest dit jaar. Pagani bestaat precies 20 jaar. Dat moet natuurlijk gevierd worden. Dat doen Horacio en de zijnen op dit moment in Genève, alwaar ze hun spiksplinternieuwe Zonda C12 laten zien. De Zonda werd opgevolgd door de Huayra. Op dit moment zijn alle coupé’s van dat model al uit productie en worden de laatste roadsters gebouwd. Aangezien Pagani zijn tijd neemt om een auto in elkaar te schroeven, duurt het nog wel even voordat alle verkochte Roadsters gebouwd en afgeleverd zijn.
Maar wat komt er daarna? Pagani zal zich toch een beetje moeten gaan bekommeren om de toekomst. Op de salon van Genève stonden enorm veel supercars, de ene nog spectaculairder dan de andere. Nu weten wij ook heel goed dat een flink percentage het niet gaat redden, maar vergeet niet dat Pagani ooit ook zo’n ambitieuze nieuwkomer was. Dus waar is Pagani nu mee bezig? Wat gaan ze doen als de laatste Huayra uit de fabriekspoorten rolt?
Het Amerikaanse Road & Track trok de stoute schoenen en sprak met een woordvoerder van Pagani, namelijk Christopher Pagani. Inderdaad, de zoon van. Deze liet weten dat de auto de codenaam ‘C10’ heeft en dat het nog wel even duurt voordat ‘ie in productie gaat. Verwacht ‘m niet voor 2021. Er zullen twee smaakjes komen van de C10. Eentje is geheel elektrisch, een trend die we konden ontwaren op de Salon van Geneve.
Maar er is ook goed nieuws, er is namelijk ook een Pagani C10 met benzine op komst! Deze zal wederom een V12 van AMG onder de motorkap hebben. Ook zal de C10 standaard voorzien zijn van een handbak. Volgens Pagani Jr. vraagt ongeveer 70% van de Pagani klanten om een handbak. Wat dat betreft is de elektrische variant van een C10 een gewaagde keuze, want volgens Pagani is er niemand die daarom gevraagd heeft. Altijd lekker, die eigenwijze Italianen. De eerstvolgende nieuwe Pagani die wordt geïntroduceerd is overigens de Roadster variant van de Huayra BC. Daarna komt de C10, zij het met een andere naam.
resulutionNL zegt
*Groenlinks heeft het gesprek verlaten.
nopetrolnofun zegt
De Huayra klonk vergeleken de Zonda ook elektrisch. Nee beide smaken smaken niet lekker.
f40racer zegt
@nopetrolnofun: Van het exotische fruit afblijven dan maar
ghost zegt
@nopetrolnofun: zijn geen kroketten en frikandellen uit de trekmuur waar je over praat eh, met je smaken niet lekker..
carfreakjim zegt
@nopetrolnofun: Het schijnt dat het een na amg v12 wordt.
ghost zegt
Die blauwe alstublieft! ?
rollingstoned zegt
@ghost: alstublieft…
https://www.wsupercars.com/pagani-2017-huayra-roadster.php
Zelf ga ik voor een groene…
https://goo.gl/images/qtD1Da
desubjectievepurist zegt
Oei blijkbaar weet Pagani nog niet dat de V12 binnenkort uit productie gaat bij Mercedes-AMG…
e90320d208pk zegt
@desubjectievepurist: Dan worden ze alsnog custommade voor Pagani gemaakt, reken daar maar op! ?
flatsixx zegt
@desubjectievepurist: de 6.0 is dat toch, maar niet de 7.3?
poes zegt
@flatsixx: oorspronkelijk is die V12 al jaaaaaren uit productie. Maar Pagani zal mooi bedrag aan AMG betalen voor het opnieuw in zeer kleine oplage produceren van die V12. Inclusief alle doorontwikkeling die het blok heeft doorgemaakt de laatste jaren.
poes zegt
@flatsixx: ter aanvulling. De 7,3 is oorspronkelijk een 6,0 die 30 jaar geleden voor her eerst werd geleverd in de S en de SL.
SimonMc zegt
@desubjectievepurist: Alsof die 7.3 die in de Pagani Zonda lag nog te krijgen was in een Mercedes… M.a.w., maakt niks uit.
galverink zegt
Op een gegeven moment waren de oude motorblokken uit serieproductie op. Je kan alles bij laten maken, maar dan wordt het heel duur. Maar dat waren de laatste Zonda’s dus ook.
Aangezien de huidige V12 nog (net) in productie is, zijn daar de komende jaren nog geen problemen.
roberto zegt
Die rode??
toyotafortuner zegt
De rode idd ?
StijnB zegt
Code naam C10… best grappig… Is net de naam die Mercedes heeft vermeden; de Mercedes-Sauber C9 werd opgevolgd door de C11 omdat C10 niet lekker bekt in het Duits :)
reactief zegt
Hopelijk meer lijkend op de Zonda. Wat een schoonheid was dat, van de cleane eerste versies tot de uitbundige specials.
De Huayra heeft me nooit kunnen bekoren. Te veel poespas.
Dutchdriftking zegt
Wel slim. Dan besteld iedere miljardair er twee ipv een. Je wil ze dan tenslotte allebei.
w0o0dy zegt
Als je bedenkt dat auto’s in sommige landen extreem duur zijn als er een verbrandingsmotor in ligt dan is de trend van hypercars met electro aandrijflijn eigenlijk heel voor de hand liggend. Stel de benzine variant kost 3 miljoen maar de elektrische “maar 2”? Dan wordt het toch wel erg interessant.