Zo op het oog is het in het Verre Oosten niet best geregeld als het om het verkeer gaat. Toch kunnen we ook enkele positieve puntjes aanstippen.
Na twee weekjes sightseeing en cultuur snuiven in Indonesië, moet ik toch even een lans breken voor onze voormalige kolonie. Bij verkeer in Oost-Aziatische landen denk je natuurlijk aan massa’s brommers, chaos, claxons en gaten in de weg. Allemaal waar en bovendien allemaal zaken die enige gewenning vragen, als je hooguit een paar keer per dag in de file staat op een Nederlandse snelweg (en nooit in België rijdt, gaten in de weg enzo).
Verschillende zaken vielen in positieve zin op, waarbij er eentje met kop en schouders bovenuit springt: mensen zijn vriendelijk voor elkaar. Inhaalacties die je in Nederland een paar opgestoken middelvingers of een honkbalknuppel door je vooruit kunnen opleveren, zijn in Indonesië geen enkel probleem. Sterker nog: tegenliggers houden rustig even in zodat je alsnog op tijd je eigen rijstrook op kunt zoeken.
De complete weg is verstopt, maar je wilt geen halve dag wachten om de parkeerplaats te kunnen verlaten? Draai rustig de weg op en je krijgt vanzelf ruimte, zonder dat je ook maar een beetje hoeft te vrezen voor een pissige reactie. De weg is beschadigd door zware regenval? Geen punt. Locals zetten de weg (deels) af en het hele dorp rukt uit om de gaten al dan niet provisorisch te dichten, waarbij meteen wordt gecollecteerd om de kosten te kunnen dekken.
Long story short: verkeerstechnische solidariteit en sociaal gedraag staan elders in de wereld hoger in het vaandel dan hier. Maar toch was die rechte, schone, scooterloze A2 bij thuiskomst wel een verademing van jewelste. Bovendien is het verkeer hier wel een paar stukjes veiliger en natuurlijk schoner, al scheelt het dat ze in voormalig Nederlands Indië voornamelijk op viertakt brommertjes rondrijden en niet op vieze, snerpende tweetakten.
Soortgelijke ervaringen met het verkeer in andere landen? U weet waar!
super zegt
heb in indonesie leren autorijden, het gaat er inderdaad redelijk gemoedelijk aan toe en je kunt veel rare dingen doen. maar erg efficient is het allemaal niet en er gebeuren erg veel ongelukken en als je een ongeluk krijgt met iemand die meer geld heeft om de politie om te kopen dan jij ben je behoorlijk de lul, nog erger is een ongeluk met de politie of een militair, is helemaal een dure grap.
lincoln zegt
@super:
De infrastructuur was idd aardig ruk ..
Maar niemand betaalde belasting ..
Inmiddels is de subsidie van de brandstof omgezet naar een klein beetje accijns ..
Serieus veel verbetering de laatste tijd ..
super zegt
@lincoln:
dat is zeker niet waar, nieuwe autos (behalve de “eigen” merken die in handen zijn van de familile soeharto) zijn vanwege belasting duurder dan in nederland, als je het relateert aan het modale inkomen daar kosten ze helemaal een godsvermogen.
silver zegt
@super: ja, heb me telkens verbaasd als ik bijvoorbeeld een Mercedes A-klasse zag rijden (duurste dat ik zo ongeveer gezien heb). Omgerekend naar het modale inkomen moet die zo ongeveer 2,5 ton gekost hebben…
tenaci zegt
@super: dat van die veel ongelukken kan ik beamen. Heb over Java en Bali gebackpackt en veel met het OV gereisd. Op een goed moment zat ik met allemaal locals in een bus. Twee scooters halen allebei aan een andere kant tegelijkertijd de bus in en voegen tegelijkertijd weer voor de bus in. Daarbij raken ze elkaar, gaan onderuit en worden beide door de bus aangereden…. Dan kan het allemaal gemoedelijk zijn. Veilig is het niet.
super zegt
@tenaci:
die bussen liggen idd regelmatig gekanteld langs de kant van de weg, schilderen ze direct de naam van de busmaatschappij over. De reden dat buschauffeurs als idioten tijden is omdat ze het kortzichtige systeem hebben dat ze wachtende passagiers van hun voorgangers af kunnen snoepen als ze hen inhalen. als indonesiers iets niet kunnen is het wel plannen en zich aan regels houden waar iedereen beter van wordt, het verkeer is daar een mooi voorbeeld van.
henk123456 zegt
@super: waarom rijden ze als idioten? Interessant om te weten maar snap geen biet van je uitleg
hondafiel zegt
@henk123456: in bijv. Jakarta rijden zoveel bussen rond dat iedere passagier telt voor de bestuurder en conducteur. Veelal kun je bussen op ieder moment laten stoppen langs de weg. De concurrentie is hoog en de bestuurder moet iedere dag weer zien een target te halen om deze af te dragen aan de eigenaar van de bus. Zo heb ik mij laten vertellen.
super zegt
@hondafiel:
klopt, en is niet alleen in jakarta zo, een erg kortzichtig systeem, want als ze afspraken zouden maken over de rijtijden zouden ze evenveel passagiers vangen zonder als idioten te hoeven rijden.
heb trouwens ook wel eens gehoord dat ze als dwazen rijden vanwege een fatalistisch geloof dat als er een ongeluk gebeurt het is omdat allah dat zo wilde.
super zegt
@henk123456:
als je de bus voor je inhaalt ben je voor hem bij de wachtende passagiers bij de volgende “halte”, anders heeft hij en niet jij ze…
hondafiel zegt
@super: als je een ongeluk maakt heb je bovendien grote kans dat de omstanders “zelfrecht” toepassen. Je mag blij zijn wanneer je dit kan navertellen. Best wat zelf in de hoofdstad gereden maar dit was een hele goede reden om ermee te stoppen.
super zegt
@hondafiel:
het veiligste is om door te rijden als je in een dorpje iemand aanrijdt, hoe triest het ook mag klinken. denk dat het in jakarta wel meevalt, daar zijn ze niet super saamhorig.
hondafiel zegt
@super: ook in Jakarta hoorde ik de verhalen.
Een ander punt was dat je bij velen maar niet moest vragen of de auto verzekerd was.
Of dit nu met de vele lease auto’s anders is weet ik niet.
olivier420 zegt
@super: Exact! Ik heb er een half jaar gestudeerd , wij spraken met elkaar af dat mochten we betrokken zijn bij een ongeluk; 500k (+/- 30 euro) geven en doorrijden. Als de politie erbij komt ben je als Bules gewoon de lul. Soortgelijk gevalletje ook in het ziekenhuis gehad met politie.
Enfin on topic: Ik ben het eens met het artikel dat het er erg gemoedelijk aan toegaat. Ligt in de cultuur van de Indonesiërs; maak je niet zo druk, komt vanzelf goed. Echter gebeuren er vooralsnog heel veel ongelukken, voornamelijk in de spits (06:00). Het contrast tussen auto’s en scooters is te groot en Indonesiërs die een auto kunnen veroorloven hebben er nooit echt mee leren rijden.
dwersbongel zegt
Hier is het al zo ver dat als ik ruimte geef men het niet begrijpt. Of vertrouwt, kan ook natuurlijk. Heb je er nog niks aan.
lincoln zegt
@dwersbongel:
Voetgangers die wachten bij een zebrapad net zolang tot jij past stopt !!
2wheeler zegt
Zelfde ervaring in Thailand in Maleisië! In laatstgenoemde durfde ik zelfs zelf achter het stuur te kruipen. Veel meer tolerantie in het verkeer.
nofxke zegt
Is in de meeste landen zo, zeker als je Europa verlaat. Net terug van Noorwegen. Daar krijg je ook altijd voorrang met een gratis glimlach erbij.
Is echt een ziekte van de ‘opgejaagde, druk druk druk, westerling’
phevtreb zegt
@nofxke: in Italië bijvoorbeeld, is het nog veel erger als in NL. Terwijl in de USA de mensen ook veel gemoedelijker zijn in het verkeer als bij ons. Weet niet waar het aan ligt, zou daar wel eens onderzoeken van willen zien.
maxidyne zegt
Vind het altijd fijn rijden in Noorwegen, zeer gedisciplineerd volk. Weinig tot geen agressie. Mag er graag met de truck rijden. Nederland is een ramp, wat een agressie hier over het algemeen. En 9 van de 10 keer gaat het nergens over! Geen geduld, onmiddellijk het internationale gebaar van vriendschap. Zo werd ik een keer compleet verrot gescholden en bedreigd omdat meneer het niet op kon brengen 2 minuten te wachten omdat ik aan het achteruit insteken was met de vrachtwagen bij een smalle oprit van een bedrijf.
drdre1 zegt
@maxidyne: het valt me op dat Nederlanders niet meer kunnen inhouden. Soms is zelfs luttele seconden nog teveel gevraagd en leidt overhaast weggedrag tot gevaarlijke situaties.
lincoln zegt
Pfffff ..zo vaak in Indonesië auto gereden dat ik het verschil niet eens meer kan opnoemen ..
nicolasr zegt
@lincoln: Interessant! In plaats van grappige opmerkingen eens serieuze antwoorden, mooi! Mag ik vragen waarom je zo vaak daar bent geweest?
lincoln zegt
@nicolasr:
Handel ..
Export is echter niet echt interessant meer .. mijn productie faciliteiten bestaan nu om locale winkels te bevoorraden .. veeeeel lagere marges .. niet echt rendabel .. maar krijg het niet over mijn hart om die meuk af te stoten ..
BmwMPower zegt
@lincoln: Wat laat je daarginds produceren?
lincoln zegt
@bmwmpower:
ontwerp en productie voor veel te dure surfmeuk merken ..
Kussentjes en dekens voor een luchtvaartmaatschappij en voor de spoorwegen ..
School uniformen ..
En snuisterijen voor de souvenier markt ..
tenaci zegt
Jep, ook in Indonesie. Met een driver met zijn Toyota Kijang (ook een auto om eens een artikeltje aan te wijden, leuke geschiedenis). Een afrit naar rechts was afgesloten bij een vierbaansweg (hiervoor moet je daar dus de andere rijstrook oversteken want ze rijden daar aan de andere kant). Deze was ook met reden afgesloten want er gebeurden teveel ongelukken. Al het verkeer dus naar links. Een kilometer verder op waren er lieden die vakkundig een deel van de middenvangrail verwijderd hadden. Daar kon gekeerd worden om alsnog de andere kant op te gaan. Ter plekke regelden zij dat het verkeer rekening hield met onverwacht invoegend verkeer. Ook hier was een vergoeding voor de initiatiefnemers. Waren ze bang voor de politie? Nee hoor, die kwamen eens per dag langs om hun ‘fair share’ op te halen en zolang ze die kregen was er geen probleem….
toyotafortuner zegt
@tenaci: @dizono had nog laatst een artikel over onbekende Toyota’s. De Kijang werd er ook behandeld. Ik heb er ook een klein geschiedenis les aan bijgedragen. ?
tenaci zegt
@toyotafortuner: oh ja, dat is waar ook. Heb ik gelezen. Heb me ter plekke toen verdiept in die auto. Leuk dat hij zo doelmatig echt voor daar ontworpen is. Heb van de eerste generatie wel wat leuke getunde en verlaagde versies gezien. Die versies beginnen daar wel redelijk episch te worden volgens mij.
dieselaer zegt
Was ook blik verrast met het verkeer in Viëtnam deze zomer! Advies is om vooral rechts aan ye houden wanneer je op de motorbike zit. berder moet je je laten meevoeren in de stroom en al je verkeersregels te vergeten. Doe je dat niet dan wordt het serieus gevaarlijk. Een onvergetelijke ervaring om in zo’n andere rijcultuur de weg op te gaan!
dieselaer zegt
@dieselaer: *blij
Leukste echte ervaring was overigens via achterafwegen richting de Hai Van pass. Geen toeristen en niemand spreekt een woord Engels. Gelukkig was een klapband makkelijk uitleggen aan de “garage” daar.
lincoln zegt
@dieselaer:
Yep .. go with the flow ..
Nadenken is een serieus domme optie ..
erik64 zegt
Ik kreeg op curacao een lekke band, stopt er een bus die vol zat met passagiers en de chauffeur stapt doodleuk uit en ging mij helpen.
Blijkbaar vinden ze dat daar ook normaal want ik heb niemand horen schelden in de bus.
lekkaah zegt
@erik64: was je toevallig daarna je portomonnee kwijt?
josvanrey zegt
Ik probeer altijd de gaten in de E313 te vullen als ik er stil sta maar helaas ben ik de enige…
mattr zegt
Nog een plusje voor Indonesië; geparkeerde scooters staan niet op slot. Helmen hangen los aan het stuur, en iedereen blijft er vanaf. Waarom? Omdat ze daar wel begrijpen dat je van andermans spullen afblijft..
ghost zegt
@mattr: anders hakken ze je handje wel eraf hoor..geen probleem.
lincoln zegt
@mattr:
Nope .. omdat ze tegen vergoeding bewaakt worden ..
BmwMPower zegt
@lincoln: True story!
stfu zegt
@lincoln: niet overal.
olivier420 zegt
@mattr: Die worden bewaakt voor 2-3,000 idr. Nooit een boze indo achter je aan gehad omdat je gewoon je scooter ergens neerzette ? :-)
ghost zegt
Beste van alles is nog wel dat je in Indonesië zo’n vignet kan krijgen voor belangrijke mensen, waarmee je bij zo’n 99% van de politiecontroles gewoon door maar rijden als de politie die sticker ziet.
roaldr zegt
Het advies van de Duitse man waar ik me huur auto ophaalde in Indonesië: let op het verkeer voor je. Achter je is hun probleem!
Werkte goed Haha
silenro zegt
@roaldr: Jij lijkt alleen achter je in Nederland???
granlusso zegt
We kunnen er in ieder geval van leren dat we wat meer vergevingsgezind mogen zijn. Ikzelf heb bijvoorbeeld geen hekel aan bumperklevers (tenzij er een vrachtauto op de linkerbaan voor me rijdt), ik ga gewoon aan de kant…
Wat is daar nu lastig aan?
En wat betreft die wegreparatie door de locals: het eigen verantwoordelijkheidsthema van de VVD in het verste doorgeslagen :)
Jochempie zegt
Ik ben vier jaar geleden in Indonesië geweest, de grote plaatsen op Java aangedaan, nog wat tussenstops en geëindigd in Kuta. In het begin schrik je even van het verkeer, maar na 2,5 week (en na 1 dag ervaring op de scooter) ben je de snelste, meest asociale bestuurder van het hele dorp. Het was geweldig!
Zelfs zo geweldig dat m’n neef en ik op een rustige morgen een beetje door Denpasar aan het tuffen waren, toen we (uiteraard) het stopteken kregen van oom agent. Iemand had ons getipt: doorrijden. Dus dat deden we ook. Vol het gas open, vlak langs meneer de officier gescheurd en weg waren we. Ze willen gewoon geld zien.
stfu zegt
@Jochempie: Kuta en Denpasar. De meest onaantrekkelijke plekken van Bali
sandervzanten zegt
@Jochempie: ben net terug na 4 weken Bali. Canggu, Seminyak en Uluwatu vond ik ook veel leuker.
OT: had Thailand al meegemaakt, maar was toch weer even wennen de eerste rit op de scooter. Zolang je opgaat in de verkeersstromen en oplet op de zaken die daar wel kunnen gebeuren
BmwMPower zegt
In Vietnam waar ik een maand heb rondgereisd, rijdt iedereen van links en rechts, van boven naar beneden en kris kras door elkaar.
Wachten tot ze je voorrang verlenen bij het oversteken van een zebrapad? Forget it.
Je steekt gewoon over zonder te kijken, ze houden automatisch rekening met je en rijden om je heen. Bussen, trucks, auto’s, brommertjes etc, het gaat allemaal maar door.
Heb me niet onveilig gevoelt daar, het klopt daar gewoon.
martingtv zegt
Zal wel een beetje het zelfde zijn als in de Filipijnen. Verkeersborden zijn voor het versieren van de omgeving en niet om het verkeer te regelen. Verkeersregels zijn er om boeken mee te vullen, maar niet om in het echt te gebruiken. Een 2 baans snelweg wordt 5 bands wanneer het druk wordt. Fietsers zonder licht op de linker baan in het donker.
Ik merk dat mensen uit die landen problemen met het snelheid van het verkeer hier.
toyotafortuner zegt
Zomaar wat feitjes:
– Bovenstaand plaatje is hartstikke normaal. Een hele kudde motoren die je links en rechts komen inhalen alsof het niets is. Wat het extra gevaarlijk maakt, is dat men bijna nooit helmen draagt. Nóg erger: we stappen soms met z’n 5 (!) op de motor: vader, moeder en drie kleine kinderen op 1 motor is eerder regel dan uitzondering. Komt nog eens bij dat in Indonesië <3 de motor: in Jakarta alleen al zijn er 12 miljoen motoren. En 'slechts' 4 miljoen auto's. Veel van die auto's zijn nou niet bepaald crashveilig, om ze 'niet te duur te maken'.
– Natuurlijk zorgt bovenstaande ervoor dat je makkelijk crasht in Indonesië. Sterker nog: gemiddeld gebeuren er in Indonesië 18 ongelukken per dag, met 2 doden als gevolg.
– De V-max ligt in Indonesië lager dan in NL: op de meeste tolwegen geldt een V-max van 80.
– Op vele tolwegen wordt je ook herinnerd aan het feit dat dit een dodelijke weg is: met bebording wordt verteld dat er in periode x. een x aantal ongelukken is geweest, met x aantal doden.
– Op diezelfde tolweg hanteert men vaak de volgende regel, betreffende rijstroken: buitenste strook/stroken zijn voor trucks en ander langzaam verkeer, ernaast voor normaal, daarnaast voor snel verkeer.
– Ik raad je streng af om in de ong. 2 weken om en nabij het Suikerfeest met de auto (verre) reizen te gaan maken. Just. DON'T! Dat is de periode, waar in wij Indonesiërs stad en land af reist om familie te gaan bezoeken. Dit leidt jaarlijks tot kilometers lange terror files. Je staat zomaar 35km, of erger een paar dagen in de file! En dat bij een tolpoort.
Helaas is dat ook een periode, waarin heel veel verkeersdoden vallen. Meestal omdat we ons zelf letterlijk uitputten tijdens het eilandhoppen. Volgens de politie is er weliswaar een daling in het aantal verkeersdoden in die periode, de afgelopen jaren. Echter, ik vind het toch wel dramatisch om over dodelijke crashes te horen, tijdens zo'n mooi periode.
lincoln zegt
@toyotafortuner:
2 verkeersdoden per dag !!
In heel Indonesië ??
Al zijn het er 2 op Java ..
doen ze het daar serieus veel beter dan in NL ..
toyotafortuner zegt
@lincoln: dat haalde ik hier uit. Natuurlijk Indonesisch:
aktual.autobild.co.id/read/2016/09/20/18929/69/13/Setiap-Hari-2-Orang-Tewas-di-Jalan-Raya.
Het is hartstikke triest. Maar de waarheid.
hondafiel zegt
@toyotafortuner: 2 doden alleen in de hoofdstad Jakarta, zo lees ik het artikel. Dit is wat geregistreerd wordt. Het werkelijke aantal kan best hoger zijn.
super zegt
@toyotafortuner:
dat is alleen op de grote wegen (jalan raya), voor heel indonesie zal het wel een stukje meer zijn, en denk ook dat veel ongelukken buiten de statistieken worden gehouden zodat de politie er niet aan kan verdienen.
toyotafortuner zegt
@super en @hondafiel: hoewel bijna iedereen in mijn familie vol lof is over mijn Indonesisch, denk ik wel dat dat meevalt. Dit bewijst het maar weer ^^ Dat het werkelijke aantal hoger uit kan vallen, had ik ook wel in gedachten. Zeker met de 5 personen op 1 motor toestanden.
hondafiel zegt
@toyotafortuner: inderdaad, ook twijfel ik erg aan de veiligheid van de lokaal geproduceerde auto’s.
toyotafortuner zegt
@toyotafortuner: Verder nog interessant:
– Ben je een automerk, die geen auto’s in Indo maakt? Pech gehad, je krijgt serieus te maken met importbelastingen! Heb je in dezelfde auto ook nog eens een benzine motor van meer dan 3 liter, of een diesel van meer dan 2,5 liter? Oei, dan wordt je auto enorm duur!
Voorbeeld: BMW X5M kost IDR 3.149 miljard (Eur. 217K). Een RR Sport SVR doet IDR 5.5 miljard! Oftewel 379 duizend euro!
– Daarom dus: Wil je in Indo succes hebben als automerk?
Wees dan Japans. Maak je auto’s lokaal. Laat de auto’s betrouwbaar zijn, zuinig, en laat ze niet te veel kosten.
Toyota is daarom het meest succesvol: 35-40% markt aandeel. Honda op 2: +- 20% marktaandeel.
Hoe zit het dan met westerse auto’s?
Audi schrijft het meest af. Mercedes en BMW bouwen veel lokaal en zijn daarom succesvoller. Ik denk: Mercedes op 1, BMW op 2 en Audi op 3.
lekkaah zegt
@toyotafortuner: die hebben gewoon een leuk dealtje met de overheid, net als Tesla dat heeft met NL
Overigens zijn die prijzen ook zo in Maleisië, daar kost een 1 serie volgens mij ook 100k+
toyotafortuner zegt
@lekkaah: helemaal interessant: ze zetten NIET in op elektrificatie of hybrides. Maar op goedkope A-segmenters.
De Camry, ruim 70% marktaandeel in het D-segment aldaar, kost 35k. De hybride? 50k. LOL!
lekkaah zegt
@toyotafortuner: een normale markt daar dus, waar het hier (Zwaar) gesubsidieerd wordt..
de invoerrechten zijn ook gewoon normaal, marktbescherming, wil jij auto’s verkopen in mijn land? produceer ze lekker hier = werkgelegenheid eigen volk + gedeelte geld blijft daar. Kan NL dus nog wat van leren
Oh wacht, we hebben het geprobeerd in Born, maar als daar het kacheltje 1x per jaar een graad te laag staat krijg je de vakbond over je heen
lincoln zegt
@toyotafortuner:
Verrotte Kever door tweeen slijpen en dan pas de container in ..
(Karbit) lassen doen ze daar wel ..
tenaci zegt
@toyotafortuner: en de infrastructuur is ook niet altijd alles. Las gisteren nog op NOS dat de brug tussen Nusa Lembongan en Nusa Ceningan in elkaar gestort is met 9 doden als gevolg. Ik heb die brug vorig jaar nog met m’n huurscooter gedaan met m’n vrouw achterop.
toyotafortuner zegt
@tenaci: Infra is daar zeker een drama. Ga er bijvoorbeeld maar van uit: rijstroken bestaan niet! In Jakarta bijv. hebben we eigenlijk maar 2 rijstroken: 1 specifiek voor de TransJakarta. Een hoge bus die een alternatief moet zijn voor je auto. Maar wat doen we als er een file is? We cruisen gewoon rustig met auto en motor over die strook. Natuurlijk is dat levensgevaarlijk.
Author zegt
@toyotafortuner: ik herken vrijwel al je opmerkingen (heb bijgaande foto immers zelf gemaakt ;) ) maar voor zover ik heb gezien droeg zo’n 60% van de scooter-/motorrijders wel een helm. Alleen gold dat vaak dan weer niet voor de kinderen/kippen/geiten die eveneens werden meegezeuld.
toyotafortuner zegt
@mauritsh: het is leuk om je verhaal te horen. En dat wat van mijn ervaringen herkent. Eerlijk gezegd stond ik vol verwachting te wachten op een topic als dit, vanaf t moment dat ik me begon te verdiepen in de autowereld al daar. Mijn ervaringen zijn alleen niet net zo recent als de jouwe ^^. Vorig jaar en ouder.
baklava zegt
@toyotafortuner: Jakarta daarentegen tijdens het suikerfeest is een verademing! Lekker rustig.
faalhaas zegt
Het is niet helemaal hemel en aarde daar. Veelal vrachtwagens die vol gas over kruisingen denderen zonder te remmen. Want groot = Opzij gaan. Al diverse platte trucks gezien. Laat staan de telefoons op scooters met je helm los op. Recept om overreden te worden.
pinut187 zegt
Woon al tien jaar in China en heb in heel zuidoost Azië rondgereden zowel als het overgrote gedeelte van Europa, een gedeelte van UAE en wat andere vreemde verre landen. Maar het is eigenlijk overal wel iets…
stfu zegt
Ben er 6 jaar geleden ook geweest en het was geweldig. Wat je zegt: je haalt met de motor in, maar er komt toch een tegenligger: deze houdt gewoon even zijn gas in. Je toetert om elkaar waarschuwen, kinderen rennen niet de weg op en slingert kom je overal prima doorheen. Scheelt ook wel dat je als auto bijna nooit boven de 50 km/u komt maar toch. Verder is de uitstoot er wel weer enorm. Mijn shirt was compleet geel na een uurtje rijden. Mijn armen zwart door een dikke dieselbus.
Dutchdriftking zegt
Mooi verhaal. Iets meer sociale ruimte in het verkeer zou idd prettig zijn.
baklava zegt
Ik woon paar maanden per jaar in Indonesië. En ik rijd daar dus ook af en toe. Je moet gewoon niet aan de verkeersregels houden, recht van de sterkste geld daar. Ook altijd belangrijk om kleingeld in de auto te hebben. Niet alleen om de politie om te kopen, maar ook de mensen die je helpen parkeren. Ik rijd overigens daar in een Toyota Fortuner met politielichten in de grill(altijd handig :D), Jeep Rubicon of de Honda CR-V van mijn vriendin. Wel opletten met scooters altijd(vooral go-jek jakkeren heel snel door het verkeer)
maferick74 zegt
Als een balinees ziet dat je blank bent en 10 minuten achter je aan rijd op motor, schopt tegen je auto, je uitscheld ( voor zover ik het kon volgen) dan kan ik niet met gerust hart zeggen dat ik het fijn vond. Nee n 1 week naast iemand gezeten te hebben was ik bij weer terug te zijn in nederland…. wat een mongolen rijden daar. Prachtig land maar het verkeer nee. Oh zag nog wel een lambo gallardo rijden… zeer zeldzaam want met die wegen en o n auto is vragen om moeilijkheden. Harder dan 50 lukt toch niet maar ziet er wel mooi uit.
stfu zegt
@maferick74: totaal niet mijn ervaring daar.
besto zegt
Mooi verhaal, ben inmiddels 3 weken in Indonesië en ga zo een suicidescooter halen voor de volgende 3 ;)
Rick-dos zegt
Grappig, zit toevallig in Jakarta en kan bovenstaande beamen. Hoewel Jakarta niet te vergelijken is met andere steden op Indonesië (veel moderner meer mooie tolwegen) zie je inderdaad nog steeds dezelfde mentaliteit. Hoe vaak ik hier wel niet heb gezeten met de gedachte “oké, dat wordt matten” maar er gebeurde niks…als ze hier trouwens boetes zouden invoeren voor het onnodig claxonneren zoals in Nederland hadden ze binnen de kortste keren hun nationale schuld afgelost.
Corruptie is trouwens ook vele malen minder als wat het ooit was. Men is ook heel lovend over de huidige president die goeie stappen zet in de juiste richting.
lincoln zegt
@rick-dos:
De vorige president SBY heeft aan crooked cops resoluut een einde gemaakt ..
Jokowi is er idd nog effe een slag scherper op ..
Wat moet het er in de jaren 20/30 lekker rustig zijn geweest ..
Lekker op een fietsie door de stad ..
Geen moskee herrie op standje 11 ..
Schone lucht ..
Geen kabelbanen langs de spierwitte koloniale architectuur ..
Rick-dos zegt
@lincoln: Moet hier verschrikkelijk zijn geweest met al die verschrikkelijke belanda’s…. ;)
Gulli zegt
Samen met mijn vriendin in Mexico een auto gehuurd en lekker zelf de bezienswaardigheden afgegaan zonder met zo’n muffe bus mee te hoeven. En daarbij, het helpt me in mijn queeste om op elk werelddeel een keer in een auto te hebben gereden (alleen weet ik nog steeds niet waar Mexico nou bij hoort) plus het avontuur van rijden in het buitenland kun je toch niet afslaan?
De tolwegen op Yucatán waren prachtig! Snaarstrak en kaarsrecht, bovendien erg stil want locals gebruiken de Mexicaanse versie van de Route Nationale, en niet-locals zitten in de eerder genoemde bussen dus daar heb je ook geen last van. Bovendien kostte een stuk van 200km maar een paar dollar. Toch leek het ons wel leuk om ook eens de route van de lokale bevolking te gebruiken, aangezien je dan een stuk meer ziet en 200km rechtdoor kun je in DLD op de A3 ook doen. Die route leidde ons door het plaatsje Valladolid en dat was alleraardigst. Mooie oude koloniale gebouwen op het centrale plein en gezellige drukte in de straatjes. Totdat we de stad uit wilden en daarvoor de meest gebruikte route van de omgeving moesten gebruiken. Het was werkelijk waar een chaos! Drie kruispunten achter elkaar stond het compleet vast, auto’s stonden drie- en soms vierdubbeldik over 2 banen verdeeld, zowel in de goede als de verkeerde richting, overal getoeter en geroep, en de stoplichten stonden er duidelijk meer voor de leuke gekleurde lampjes dan dat er enige verkeerstechnische aandacht aan werd geschonken. En daar sta je dan als keurige en bescheiden Hollander te hopen dat iemand je ergens tussen laat. Mooi niet dus.
Mijn lief begon al een beetje te wanhopen want het was met klem aangeraden om vóór het donker terug te zijn bij het hotel (de veiligheid daar is no joke, met wachthuisjes die bemand werden door kerels met wapens die ik alleen maar herkende van mijn vele potjes Counterstrike). Dus ik bedacht; “When in Rome, do as the Romans do.” Nou waren we niet in Rome maar die wijsheid gaat overal op denk ik. Ik ben dus maar achter een willekeurige pickup aangereden die eruit zag alsof hij door ging rijden. Links en rechts langs rijen auto’s, tussen rijen door piepen (zijn auto was groter dus ik ging het sowieso redden) en via de verkeerde kant van de weghelft de kruising over om daarna tussen twee auto’s door via de middenberm weer op onze weghelft uit te komen. Dat was 1 kruispunt. Daarna nog 2 te overwinnen maar helaas voor ons ging onze lokale held de hoek om. Dat werd dus zelf proberen.
Mijn vriendin zat inmiddels met opgetrokken benen zich zo ver mogelijk achter in haar stoel te drukken en ik begon er juist lol in te krijgen. Zolang je maar duidelijk maakt wat je wil gaan doen en daar een bepaalde mate van doorzettingsvermogen aan koppelt kun je de meest verstopte kruisingen beslechten. Ik had het duidelijk naar mijn zin en naast mij werd er iemand steeds bleker (“Pas op die bus!”, “Oh die stopt wel, rustig maar.”) maar het lukte! Uiteindelijk is er niemand boos geworden, hebben we niemand geraakt, en waren we zo goed als voor zonsondergang weer bij het hotel :)
lincoln zegt
@gulli:
Top verhaal ..
Dank voor de moeite ..
Tenck zegt
Het verkeer in Indonesië verbleekt bij het verkeer in Iran. Daar is het verkeer echt een apenrots, het recht van de sterkste geldt. Maar wel alles met een glimlach, als je weer eens wordt afgesneden via de vluchtstrook (terwijl diegene wordt weer ingehaald via het gras in de berm).