AB-lezer Sander spotte deze 911 in Colorado. Voor ons aanleiding om eens op een rijtje te zetten wat we al weten over de volgende generatie ‘Elfer‘.
De huidige generatie Porsche 911 (991) is op de markt sinds 2011. Als geen ander verstaat Porsche de kunst om een ‘ouder’ model fris en fruitig te houden, bijvoorbeeld door technische upgrades door te blijven voeren en bijzondere modellen als de 911 GT2 RS pas laat in de modelcyclus op de markt te brengen. Desalniettemin ontkomt zelfs een icoon als de 911 tegenwoordig niet meer aan de standaard levenscyclus van een auto, die zo’n zeven à acht jaar beslaat. Het einde komt zodoende in zicht voor de 991, tijd voor (vermoedelijk) de 992!
Design
Eerder zagen we al een impressie voorbijkomen van een photosoeper. Daaruit valt op te maken dat de looks van de 911 -uiteraard- niet ernstig zullen veranderen. Aan de achterkant van de ‘shop én de foto’s die Sander ons opstuurde is een slanke lichtbalk te zien die over de hele breedte van de achterkant loopt. Of deze lichtbalk net als bij de huidige 911 voorbehouden blijft aan het Carrera 4 model, of naar alle modellen komt valt nog te bezien. We verwachten verder geen cultuurschok op het gebied van de proporties. Bij de huidige 911 (991) groeide de wielbasis flink ten opzichten van de 997. Bij de 992 blijft die ongeveer gelijk aan die van de 991. De spoorbreedte neemt echter wel toe.
Techniek
Dat bengt ons al enigszins op het vlak van de techniek. De 992 komt namelijk op een modulair platform te staan. Nou zijn we die term inmiddels gewend in de auto industrie, maar dit roept wel de vraag op: welke andere auto’s krijgen de motor dan achter de achteras? Stiekem is dat laatste echter al veel minder het geval dan vroeger, want de motor is bij de 911 een flink stukje opgeschoven naar voren. In de toekomst komen de Cayman en Boxster op een variant van het ‘911-platform’ te staan en wellicht komt er ook nog een Lambo en/of Audi met gerelateerde genen.
Het onderstel is echter één belangrijk deel van het technische verhaal, maar wat pas echt tot de verbeelding spreekt zijn de motoren. Tenminste, voor old school autoliefhebbers zoals wij uit het stenen tijdperk. Door turbo’s en elektrificatie liggen motoren die je direct in het hart sluit namelijk onder vuur. Ook de 992 ontkomt helaas niet aan die ontwikkeling.
Ten eerste verdwijnt de atmosferische motor zeer waarschijnlijk volledig uit het 911-gamma. Dat wil dus zeggen dat er ook geen atmosferische GT3 (rijtest) of 911R (rijtest) meer komt. Daarnaast gaat het nu dan toch eindelijk gebeuren (misschien). De 992 komt er ook als hybride. NOOOOOOOO! Hoewel, er kleeft een klein positief puntje aan dit verhaal, want aangezien er nog steeds geen 911 diesel is kan ik op de dag dat de 911 hybride er komt 5 Euro opeisen van AB-lezer @9114life naar aanleiding van dit draadje uit 2014. Shots fired!
Dank Sander voor de pics!
dutchoutlaw zegt
Dat hij er gewoon het zelfde uit ziet zoals alle vorige modellen.
dieselkameel zegt
Alsjeblieft geen diesel in een 911 zeg… Elektrische aandrijving op de voorwielen is zo gek nog niet en zou ook gunstig kunnen zijn voor de gewichtsverdeling. Met de 918 hebben ze genoeg kennis opgedaan hoe dat allemaal werkt. Dat alles moet worden voorzien van een turbo ben ik minder enthousiast over, wanneer de klant geld over heeft voor het atmosferische plezier vind ik dat Porsche een atmosferische motor moet bieden.
De dagelijkse bruikbaarheid van een 911 is geweldig en op het circuit staat hij ook zijn mannetje, zolang die waardes bewaard blijven zal de nieuwe generatie ook weer een succes blijven. Ik kan behalve dat hij niet echt uitgesproken en bijzonder is qua uiterlijk geen nadeel opnoemen aan een 911.
Hoewel ik zelf liever voor een McLaren zou gaan blijft een 911 een hartstikke gave auto.
granlusso zegt
Mwah, prima ontwikkeling toch? Ik zie er het nare niet van in. En anders kunnen we prima uit te voeten met alle ongeblazen en elektro-aandrijvingloze youngtimers. Of een 991.1, dat waren de laatste ongeblazen Carrera (4)(S)’en
zion88 zegt
Wie zegt dat er geen atmosferische pret-versie meer gaat komen? Ik snap de logica wel, maar zonder enige atmosferische special de N/A eruit. I don’t think so…
Of beter gezegd, ik HOOP het niet.
RuVi zegt
Edit: fixed!
v6ti zegt
Gaaaaaap. Platgeslagen kever op testosteron. Bleh
lippie zegt
@v6ti: hé, 1985 belde.. ze willen hun grap terug.
Arnoud zegt
@v6ti:
Doet zeer hè? Dat die platgeslagen kever al zó lang een lange neus trekt naar de concurrentie.
trustmeiamanengineer zegt
Als er inderdaad geen atmosferische motoren meer kopen im de volgende generatie maakt dat van de huidige GT3 wel dé ultieme 911. Zal dan ook krankzinnig in waarde gaan stijgen.
barry355gtb zegt
@trustmeiamanengineer: toch nog even eentje kopen denk ik zo.
tvklarenbosch zegt
Het wordt steeds minder speciaal zo
BaRa zegt
Dus binnenkort is Singer de enige die nog echte Porsches bouwt?
lippie zegt
Hoezo ervan uitgaan dat hij 992 gaat heten??
En de hierop volgende dan? 993? Oh wacht, die hebben we al gehad begin jaren ’90.
Kan iemand mij de logica uitleggen?
hjhj zegt
En dat de 997’s nog maar verder in waarde mogen dalen.. Pik ik er daar wel 1 van op..
Gulli zegt
@hjhj: Mooiste moderne 911 serie als je het mij vraagt!
Gulli zegt
Ik ga vast sparen voor het speciaaltje op de 992 leest; de laatste 911 met atmosferische motor (vast toch een GT3 met nog meer frutsels). Nu maar hopen dat ze die zeepbel niet ook zelf om zeep helpen (ha!) met een reguliere versie zonder turbo’s.
Of juist wel, hebben we weer reguliere 911’s zonder turbo’s! I’m confused…