Look at that S car go!
Tsja, en dan opeens staat er een nieuwe S-Klasse voor je neus. Over een kleine twee maanden kan dat zomaar gebeuren. Dan wordt Mercedes’ nieuwe opper sedan namelijk gelanceerd. Vroeger was dat altijd een moment met gravitas. De ‘S’ was toen namelijk niet alleen het paradepaardje van Mercedes, maar ook de toekomst van de auto. Innovaties die geïntroduceerd werden op de dikke limo van Das Haus vonden in de jaren daarna immers vaak hun weg naar de auto van Jan Modaal.
Is dat tegenwoordig nog steeds zo? Gevoelsmatig wellicht wat minder. De S verzuipt toch ook een beetje in het SUV geweld en de opkomst van de elektrische auto. De glans lijkt er een klein beetje vanaf. Maar goed, wellicht kan het nieuwe model ons ‘in het eggie’ wel weer wegblazen. Tijd voor een bloemlezing over wat we al weten van de nieuwe S.
W223 S-Klasse is een echt nieuw model
De nieuwe S-Klasse met interne bouwcode W223 zal integenstelling tot de W222 een geheel nieuw model zijn. De W222 was stiekem een ingrijpende facelift van diens voorganger, de W221. Mercedes zou je dat zelf natuurlijk liefst niet aan de neus hangen, maar registreerde de W222 wel als zodanig. Merken doen dat wel vaker om kosten te besparen. Bij een duur model als de S-Klasse komt dat echter niet echt lekker over op de klandizie.
De officiële reden die Mercedes gaf voor deze move was het koudemiddel voor de airconditioning. Nieuwe milieuregeltjes verplichtten fabrikanten destijds gebruik te maken van het koudemiddel HFO-1234yf. Volgens Mercedes was dat middel echter brandgevaarlijk. Ze wilden liever het door boomknuffelaars gehate R134A blijven gebruiken. Dat kon dus door de W222 te registreren als een facelift van de W221. De W222 stond dan ook op het platform van de W221, met dezelfde wielbasis et cetera.
Inmiddels gebruikt Mercedes HFO-1234yf wel, zij het met behulp van een speciaal veiligheidssysteem. De nieuwe S krijgt nu dan ook een volledig nieuwe basis, het MRA II platform. Bij de korte variant groeit de wielbasis met 71 millimeter tot 3.106 millimeter. Bij de lange variant groeit de wielbasis met 51 millimeter tot 3.216 millimeter. De extreem belangrijke mensen achterin hebben dus weer wat meer beenruimte ter beschikking, waarschijnlijk.
Design
Eigenlijk weten we al hoe de nieuwe S-Klasse eruit komt te zien. Het slechte nieuws is dat de omgekeerde banaan blijft bestaan. Het goede nieuws is dat de S-Klasse afgezien van die stomme raamlijn wel lekker strak oogt. Het vierkante van de W140 keert helaas (nog) niet terug, maar met name de achterkant oogt wel kloek. De auto lijkt een beetje op de CLS, maar dan dikker. Geen slechte zaak.
Elektrificatie en dikke V12
De nieuwe S-Klasse wordt voorlopig geen EV. Daar heeft Mercedes immers de EQ-lijn voor. Wel krijgen alle verbrandingsmotoren hulp van elektropower. Het gaat daarbij om plug-in hybrides, maar ook om de zogenaamde milde hybrides met 48V-assistentie. Voor liefhebbers van de goede oude V12 is er goed nieuws. Topman Ola Kållenius heeft namelijk bevestigd dat deze motor gewoon beschikbaar blijft in het nieuwe model. De S-Klasse verkoopt immers ook lekker in gebieden waar CO2 niet bestaat.
Lichter
De S-Klasse wordt iets lichter dan zijn voorganger. Niet gek, daar de botten van die voorganger door carbon dating terug te herleiden zijn tot 2005. De tijd heeft niet stilgestaan. Concurrent BMW maakt bijvoorbeeld al jaren goede sier met de carbon core van de Siebener. Ook Mercedes gaat nu carbon en aluminium inzetten om de S-Klasse af te laten slanken. Hoe extreem het dieet is, valt nog even te bezien.
Kopplofzakken voor de achterpassagiers
Al in 1981 kon je op je Mercedes S-Klasse optioneel een airbag bestellen. In de tussentijd zijn er zoveel airbags bijgekomen dat je ze niet meer kan tellen. Toch komen er bij de nieuwe generatie nóg meer nieuwe plofzakken bij. Dit keer gaat het om hoofdairbags voor de achterpassagiers. Als je crasht in een S-Klasse, denk je waarschijnlijk dat je aanbeland bent in een luchtkasteel.
MBUX on steroids
Door zijn oude architectuur loopt de huidige S-Klasse feitelijk een paar jaar achter op een schamele A-Klasse als het gaat om infotainment. Dat kan natuurlijk niet, want Mercedes is potverdikke Duits. Ordnung muss sein. De S-Klasse zet op dit vlak dus tien stappen vooruit met een opgevoerde versie van het MBUX-systeem dat we inmiddels kennen uit de ‘mindere’ modellen. Collega @loek vertelde je er alles over.
Vier camera’s in het interieur houden continu in de gaten om te checken of je gekke dingen uitspookt nog wat wil van de auto. De diagonaal van het scherm is standaard 11,9 inch groot. Als een ouderwetse emailspammer biedt Mercedes aan dit getal nog eens met bijna een inch te verlengen naar 12,8 inch.
Autonoom
Ja, de nieuwe S-Klasse ontkomt ook niet aan auton…zzz…zzz…zzz…Level 3 zou mogelijk moeten zzzijn…zzz.
Geen cabrio, ook geen coupé
Tenslotte nog slecht nieuws voor Memphis Depay: het gamma van de nieuwe S-Klasse zal wat worden gekortwiekt. Dat betekent dat niet alleen de S-Klasse cabrio verdwijnt, maar ook de S-Klasse coupé. Vooral het laatste is wel opvallend, daar de tweedeurs variant van de dikste Mercedes al decennia deel uitmaakt van het gamma. Het tekent misschien wel een beetje de kleinere rol die de S-Klasse dezer dagen speelt. Er komen overigens wel weer Maybach-varianten van de nieuwe S. Memphis zal het dus moeten doen met een paar deuren extra.
Conclusie
Na het schrijven van dit verhaal voel ik zelf alweer iets meer liefde voor de S-Klasse. Maar of dat nou pure nostalgie is, of zucht naar de nieuwe versie, dat weet ik zo net niet. De grootste veranderingen lijken ‘m te zitten in het nieuwe bedienconcept met een joekelgroot scherm. Laat dat nou net een aspect van een auto zijn waar een dino als ik niet heel warm van wordt. Maar hoe kijk jij aan tegen de nieuwe S? Laat het weten, in de comments!
scalvaro zegt
Ik word niet warm van het interieur, sterker vind het helemaal niks. Juist zo’n Dickschiff moet mooie knoppen en luxe schakelaars hebben en niet alleen maar touchscreens.
Het is pure design armoede om alles in zo’n scherm onder te brengen.
Homer55 zegt
Vroeger hadden auto’s zo’n horizontale dashboard voor radio en een paar knopjes en bestond er geen middentunnel. Je kon vanuit elk hoek de pedalen zien. Zag er zo kaal en leeg uit. Luxere auto’s hadden dan wel een dik dashboard en knoppen overal.
Tegenwoordig is het ook een scherm en rest ook kaal met een hout of aluminium accentje hier en daar en ledstrips om het enigszins gezellig te maken.
20vtsport zegt
Ehh, oké…
Bedankt voor je uitleg.
Iets wat we nog niet wisten.
Jack zegt
De auto krijgt glazen panelen onder de normale zei ruiten (net als een Senna)
Ook heeft ie suiacide Doors (Net als een rolls royce)
adyton zegt
@scalvaro: ik vind ook dat mercedes de bal hier compleet misslaat. Als het dan minimalistisch is, dan moeten op zich de materialen en vormen wat specialer zijn. Een perfect voorbeeld vind ik nog steeds de Cadillac Escala concept. Die materialen maken het toch een gezellige omgeving, mits deze moderne interieurs je ding zijn. Maar bij mercedes S oogt het gewoon heel goedkoop. Alles leer en pianolak komt niet meer over als luxe. Andere merken doen dit al zoveel na (zij het dan lederlook en plastic pianolak), dat mercedes nu met een interieur afkomt dat echt niet S waardig is. Zelfs het interieur van de Polestar 2 komt veel warmer en luxuezer over.
retetikker zegt
Voor een écht minimalistisch design zou je eigenlijk een Lotus Evija of Lambo Sesto Elemento dashboard moeten hebben.
Geeft wel een gevoel van ruimte, maar ik ben bang dat geen enkele fabrikant dat aandurft.
Edge zegt
@scalvaro: Wat mij betreft moeten de luxemerken een voorbeeld nemen aan Bentley. Die hebben de perfecte balans gevonden tussen high-tech snufjes en ruimte om stevige, luxe afwerking in de auto.
rhellema zegt
@edge: persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van de balans die Rolls Royce daarin heeft gevonden. Een zeer rustig dashboard met toch alle denkbare luxe.
scalvaro zegt
Ja precies dat is tenminste echt chique IPV een lullig ipad-like schermpje
Pallas zegt
De achterlampen staan mij tegen. Straalt geen Mercedes uit voor mij
doublechevron65 zegt
@pallas: moest denken an Genesis…
rhellema zegt
@pallas: lijken dezelfde units als die van de A-klasse.
Pallas zegt
@rhellema: Op de A-klasse is het ook geen gezicht, een Mercedes moeten lijken op een Mercedes!
mashell zegt
Rechthoekige achterlichten met ribbels?
rhellema zegt
@pallas: helemaal met je eens
moveyourmind zegt
Ik had eerst nog wel het idee dat het interieur nog wel eens heel erg stijlvol en futuristisch zou kunnen worden, maar alleen dit display en hoe de grafische vormgeving is al een enorme afknapper.
En doordat het scherm zo aanwezig is valt het alleen nog maar meer op. Erg jammer, want ze weten wel hoe het moet: de huidige S-Klasse heeft ook de nodige gadgets en grote displays, maar in het huidige model is de techniek veel mooier geïntegreerd en ligt het accent in het dashboard op het mooie leer, hout en metaal dat daarin toegepast is. Én zijn de typische ronde ventilatieroosters een mooi en onderscheidend detail dat onmiskenbaar Mercedes is.
texter zegt
Staan ze daar in Sindelfingen met een Makita in de hand bij die plank…
nissanfairladyz zegt
Gaap, niet eens volledig elektrisch? Waarom niet een S klasse met 200kWh batterij en 800pk op de wielen.
Edge zegt
@nissanfairladyz: Omdat Mercedes ervoor heeft gekozen om de volledig elektrische varianten voorlopig als eigen modellen in de markt te zetten. Dat zie je ook al terug bij de SUV’s. Er is geen elektrische GLC, maar wel een aparte EQC op dat platform gebouwd. Bij de GLA en GLB ga je hetzelfde zien, al zijn de wijzigingen van GLA naar EQA en GLB naar EQB daar beperkt tot een herontworpen front en achterkant en delen die autos designtechnisch meer met hun brandstofbroeders.
Voor de S-Klasse gaat Mercedes een vergelijkbare strategie hanteren en komt er dit najaar een volledig elektrische EQS, die als eerste op het MEA platform voor elektrische Mercedessen komt te staan. Over het aantal kWh en pk is officieel nog niks bekend, maar de verwachting is dat het topmodel rond de 600pk gaat krijgen en Mercedes-baas Ola Kallenius beloofde 700km aan range op het topmodel. Carscoops heeft gisteren nog verse platen gedeeld van een EQS die langzaamaan wat minder camouflage draagt, mocht je je afvragen hoe zoiets er dan uit moet komen te zien. : https://www.carscoops.com/2020/07/2021-mercedes-benz-eqs-starts-dropping-camo-reveals-more-of-its-sleek-styling/
Dutchcarwizard zegt
@Edge: vroeger liep de S voorop
Jochen zegt
Al decennia gaan er tussen de 50.000 en 100.000 units over de toonbank. Volgens mij is de s-klasse nu net zo relevant als 20 tot 30 jaar geleden. Verhoudingsgewijs loopt het wat terug, maar in absolute aantallen niet.
elemento zegt
Ik vond juist laatste s klasse coupe erg geslaagd
dirkv zegt
@elemento: Ik ook ja. De S cabrio vind ik ook prachtig.
Jantje_555 zegt
de mensen die een S klasse kunnen kopen zullen niet zitten te wachten op al die touchschermen e.d.
enrique zegt
Ik dacht even de daklijn / c-stijl van een Opel Omega te zien.
bertorelli zegt
Ik hou het nog even bij mijn oude S uit 1984 ;-)
Al zou ik hier best een keertje mee willen toeren.
rolov zegt
En de SL blijft wel?
Roberth zegt
Voor mij, en bij old-school MB monteurs, blijft er maar één S klasse en dat is de W140L. Extreem goed gebouwd en betrouwbaar. Met een overontwikkeld platform dat nog steeds terug te vinden is in de huidige Maybachs. Ik rijd er zo’n 30k per jaar mee, wel op LPG VSI2. Tanken in BE voor 30,6 cnt/liter. Kan geen stekker tegenop.
mashell zegt
Juist de W140 “de kathedraal” has de reputatie net zo betrouwbaar te zijn als de sjacheraars die er in reden. De enige echte S-klasse is wat mij betreft zo’n voorganger de W126. Niet zo absurd en nog echte kwaliteit.
vacano zegt
ik heb 6 jaar geleden een mooie, goed onderhouden S600 W140 ( Armored ) van een Ambassade op de kop kunnen tikken. Geweldige limousine om mee te rijden maar dit nieuwe model mist Klasse!!!
dalmore zegt
Potver, en ik net een V12 gekocht in de hoop dat hij zeldzaam zou worden en meer waard zou worden. Helaas!
Nee het is gewoon vet om te zeggen dat je een V12 hebt :)
Edge zegt
Sorry, maar degene die de interface van het touchscreen heeft goedgekeurd verdient het om op staande voet ontslagen te worden. Dit kan anno 2020 toch niet meer? Die media en klimaatbedieningsknoppen zien eruit alsof ze uit een willekeurige mediaspeler uit 2005 zijn geplukt. Je weet wel, toen we nog massaal met programma’s als Limewire illegale MP3’tjes downloadden en telkens maar weer moesten afwachten of het liedje echt was, of de “I did not have sexual relationships with that woman” quote van Bill Clinton. Daarmee wil je toch niet geassocieerd worden als Mercedes-Benz?
Bovendien snap ik die kleurkeuze ook niet. Waarom niet gewoon zoals vrijwel elke andere autofabrikant thema’s die op zwart en donkergrijs gebaseerd zijn? Dat is veel minder afleidend, zeker als je in het donker rijdt.
porker zegt
Ik vind de volgende S klasse altijd de beste. Wachten we daar weer even op.
unknown32 zegt
Hoezo v12? Er was toch een final edition van de huidige omdat ze er mee gingen stoppen? Weten precies niet wat ze willen… Achja! Knap ding, wordt ik hebberig van. Met 3L 6-cilinder diesel aub:-)
mashell zegt
Stopten ze niet met de 65 AMG motor? Maar de gewone V12 mag nog wel even blijven.
justmrjay zegt
Spuuglelijk grafding! En om nog maar te zwijgen over het interieur. Ik ben altijd fan geweest van de S-Klasse, maar ze slaan de plank hier volledig mis.
skid zegt
@Jaapiyo
“Look at that S car go!” Ik moest gniffelen :-)
Steven zegt
Interieur van de huidige Renault Espace ziet er beter uit, ondanks de enorme display
maarteno zegt
@jaapiyo is dat ontbreken van de coupe en cabrio niet een hint naar een nieuwe SL misschien!? ?
quinn zegt
De EQS wordt de echte innovator. De nieuwe S is slechts een voortborduursel van wat we al decennia kennen
jorden zegt
Ben toch heel benieuwd! De huidige s-klasse vind ik echt nog een baas. Discreet en er zit nog enigszins een mooie lijn in voor zo’n potvis. Iets wat BMW met de 7-serie al een paar generaties niet voor elkaar krijgt!
Maar kent iemand de verkoop aantallen van de S-klasse? Van oudsher verkoopaantallen waar BMW en Audi alleen van konden dromen. Zeker buiten Europa erg populair.
cdlop01 zegt
Lees toch de nodige teleurstelling in de pers over de nieuwe S. Persoonlijk vind ik het een doodzonde dat er geen coupe komt en volledig digitale interieur is zeer misplaatst in een S. Het zijn toch overwegend ouderen en bejaarden met geld die zo’n wagen kopen. De buitenzijde, met uitzondering voorzijde met vreemde zeskantige gril, wel lkkr rustig.
rikv99 zegt
Wat ik echt schokkend slecht vind is dat de nieuwe S-klasse 27 minder harde knoppen heeft! Gadverdamme. Moet ik straks 3 pacman spelletje en 6 cookie meldingen aandrukken om me stoelverwarming lager te zetten!
karhengst zegt
Tegen de tijd dat je de optie gevonden heb ruikt het al naar verschroeid konthaar. Gelukkig hebben ze tegen vervelende luchtjes ook vast wel een optie in de lijst staan.
mustang750supersnake zegt
snap zoiezo niet waarom er niet al veeél eerder airbags voor achterin waren….