Onder andere dat ‘ie waarschijnlijk niet eens ‘CLS’ gaat heten…
Als je vierdeurs coupé’s haat, dan werkt het wellicht kathartisch om een vroege Mercedes CLS ritueel te verbranden. Mercedes kwam immers als eerste op de proppen met een vierdeurs coupé. Of beter gezegd, het merk uit Stuttgart was het eerste dat die benaming gaf aan haar sportieve sedan op basis van de W211 E Klasse. Voorheen waren er immers ook al strak gesneden sedans met een sterk aflopende daklijn, maar er moeten paarse broeken aan te pas komen om zo’n auto om te dopen tot coupé. Een merk als Mercedes snapt dat.
Momenteel heeft Mercedes nog de tweede generatie van de CLS in de aanbieding, maar dat model loopt op zijn eind. Het is immers nog gebaseerd op de W212 E Klasse, die inmiddels al weer enige tijd een opvolger kent in de vorm van de W213 (rijtest). Het wordt dus tijd voor een nieuwe CLS. Maar dat brengt ons meteen bij het eerste puntje dat waarschijnlijk gaat veranderen, namelijk de naam.
CLS wordt CLE?
Mercedes heeft nog niet zo heel lang geleden een wijziging doorgevoerd in de nomenclatuur van haar modellen. Grofweg komt het er op neer dat de laatste letter in de typenaam op de ‘klasse’ duidt en de eerste twee letter (indien aanwezig) op het type auto. Dus je hebt bijvoorbeeld een A-Klasse. Wil je die stoerder, hoger en suffiger meer SUV-achtig, dan wordt het een GLA. Wil je wat sportievers, dan wordt het een CLA. Het zelfde geldt voor de C klasse, E Klasse undsoweiter. Daar de CLS op de E Klasse is gebaseerd en niet op de S Klasse, ligt het in de lijn der verwachtingen dat de CLS omgedoopt wordt in de CLE.
De CLE krijgt waarschijnlijk geen dikke V8 van AMG, maar wel de eerste hybride AMG-variant
We berichtten al over dit vreselijke gerucht in maart van dit jaar en sindsdien hebben we niks gehoord wat op het tegendeel wijst. Sterker nog, deze zomer kwam het bericht naar buiten dat de CLE de eerste Mercedes wordt met een hybride AMG-variant.
Eerder dachten we nog dat de topper uit de range CLE50 AMG zou gaan heten, maar het wordt waarschijnlijk CLE53 AMG. Op die manier houdt AMG de trend van de op ‘3’ eindigende modelbenamingen levend, ondanks dat geen enkel model een motor heeft met x.3 liter inhoud. De CLE53 AMG krijgt namelijk een dubbelgeblazen 3.0 V6 onder de kap, gekoppeld aan een elektromotor. De ICE zou 429 pk leveren en de elektromotor 67 pk.
Slanke koets zonder al teveel sportieve pretenties
Afgaande op de beelden die we tot nu toe van de CLE gezien hebben, krijgt het model een koets met rondere vormen dan het huidige model. De proporties blijven wel ongeveer gelijk. Omdat de huidige E Klasse ook al zo’n ronde slanke sedan is, zijn we benieuwd hoe en in hoeverre de CLE zich kan onderscheiden van zijn normalere broeder. In ieder geval lijkt de CLE horizontale achterlichten te krijgen zoals we van Mercedes’ coupé’s gewend zijn dezer dagen. Dat vind ik zelf wat mooier dan de units die op de E Klasse sedan zitten, maar voor de rest word ik nog niet weggeblazen door de spyshots van de CLE. Dat gezegd hebbende zou de CLE weleens zo’n tijdloze auto kunnen worden die niet meteen ‘BAM!’ overtuigt, maar die je na verloop van tijd meer en meer begint te waarderen.
De CLE krijgt een sportieve neef
Oké, dus de CLE wordt een chique ding die het goed doet in het lichtgroen met een beige lederen interieur. Maar laat Mercedes klanten die in de markt zijn voor een CLS63 AMG in de koude staan? Neen! Alleen zij zullen in de toekomst waarschijnlijk moeten uitwijken naar een nieuw niche-model. Jawel! Naast de CLE komt er waarschijnlijk nóg een vierdeurs coupé op de markt mét V8 en sportieve aspiraties. Officieel wordt dat echter waarschijnlijk een telg van de AMG GT-tak van de familie. Een voorproefje van de blepper zagen we eerder dit jaar al in Genève.
Image-Credit: @rickyt via autojunk
mashell zegt
Allemaal leuk, maar waarom staan er een witte etalagepop en een Mercedes CLE prototype in deze boerenschuur?
rickyt zegt
@mashell: deze schuur is de parkeergarage van de B&B van de lokale champagneboer.
persian1 zegt
Zeer fraaie, chique en comfortabele auto deze C257, komt rond maart 2018 op de markt. Later komt op basis van dit platform de AMG GT4 X290…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@persian1: knap dat je dat allemaal kan opmaken uit die paar foto’s…
persian1 zegt
@svenska_aeroplan_ab: Jezelf ergens in verdiepen heet dat
FordGT zegt
@mashell effe bakkie doen bij ome Harms van de boerderij?
henkhupelschoten zegt
Kans dat ie als CLE komt is zelfs ook nog onzeker. Mercedes-Benz heeft vandaag een foto de deur uit gedaan met alle nieuwe modellen in 2018. Een van die auto’s heette CLS coupe. Dus ik ben benieuwd.
berlinetta zegt
Ik hoop dat ie niet gaat lijken op die GT4 concept. Die vind ik namelijk niet heel fraai.
damrakker zegt
Was de achteroverhang in de aan aanbieding ofzo?
bakingmynextbenz zegt
@damrakker: ‘voor’ overhang kende ik al, maar de ‘achteroverhang’ hier is wel erg hier. Hopelijk geen nieuwe trend…
Donstil zegt
@bakingmynextbenz: Zeuren over overhang, dat is hier toch juist de trend?
moveyourmind zegt
@damrakker: Ha, die ga ik onthouden…
Kan ik nog eens lachen als mijn vrouw volgende keer thuiskomt met een nieuwe broek en ze vraagt hoe hij haar staat…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@damrakker: de overhang achter is bij alle shitting-dog-auto’s enorm, om nog iets van bagageruimte te houden denk ik. Denk maar aan de A7 bijvoorbeeld
Breinstein zegt
Deze ‘CLE’ gaat gewoon CLS heten, is allang door MB bevestigd. Dit om hem boven de E klasse te positioneren. Daarnaast wordt het bovenal een 4-deurs E-coupe, net zoals de 6 serie van BMW dat was.
turbotoll zegt
@breinstein: Net zoals de CLS al altijd tussen de “E” en de “S” zat. Zou ook dom zijn om zo’n intussen zo bekende type-aanduiding te schrappen.
mashell zegt
@turbotoll: ze hebben ook de bekende afkorting ML geschrapt.
aarsgewei zegt
V6 of L6?
roberto zegt
Zal wel in een schuur ergens in de Betuwe of gemeente Maasdriel bij de lokale champignons boer staan, ze worden daar bijna in een Benz geboren..
Overigens altijd een zwak gehad voor de CLS, mijn Guilty Pleasure is nog wel de CLS 55 AMG IWC Ingenieurs! Of een antraciet grijze CLS 63 AMG Shooting Brake. Ach ja, ooit..
romeoalfa zegt
@roberto: Kerkdriel en Velddriel staan vol met champignonboeren in dikke Benzen…
Hupke zegt
We weten vooral dat die nooit zo mooi zal zijn als de C219, waarmee alles dan ook gezegd is over dat ding. Zonde dat de C219 niet met de W124 kwaliteit gemaakt is anders zou het een youngtimer kunnen worden ondertussen.
Homer55 zegt
De CLS vind ik een van de mooiste auto’s van Mercedes. Zowel de huidige als de eerste generatie met als favoriet de C219 AMG met de 6,2 V8. De huidige als AMG of als AMG pakket is ook heel fraai. Hoop dat ze de opvolger niet verneuken.
joosstra zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
allesmetturbo zegt
Bah, ziet er nu al lelijk uit
cossiekiller zegt
Ik wacht op de shooting brake die er geen is. Vind ik mooi.
gregorius zegt
@cossiekiller: die komt dus hoogstwaarschijnlijk niet terug.