Een verschrikkelijk eigenwijze opdonder, deze Coupé Fiat.
Soms duurt het een tijdje voordat je weet hoe bijzonder een auto eigenlijk is. Bij de Fiat Coupé (Coupé Fiat voor kenners) was dat niet het geval. Daar had iedereen door hoe bijzonder de auto wel niet was. Vergeet niet dat Fiat in de jaren ’90 een bijzonder groot automerk was en ook een merk dat conventies niet schuwde.
Even een kleine greep: de Bravo/Brava (met duidelijk verschil tussen 3 en 5 deurs), de Punto met hoge achterlichten, de op die auto gebaseerde Barchetta en natuurlijk de Multipla! Tussendoor ontwikkelde men ook de commonrail-technologie (die elke autofabrikant nog steeds toepast) en was Fiat voorloper op het toepassen van platforms.
Zustermodel van de Alfa GTV
Zo zou je nooit denken dat deze Fiat Coupé op het Tipo Due-platform staat, maar dat is wel degelijk het geval. Dat platform werd gebruikt voor bijna alle auto’s van de Fiat groep. Het knappe was dat elk separaat ontwikkelingsteam toch zijn eigen draai eraan wist te geven. Dat was wel nodig ook: want de Coupé Fiat en Alfa Romeo GTV werden beide ontwikkeld op hetzelfde platform, werden beide getekend door Pininfarina, kostten hetzelfde én waren ongeveer even snel.
Maar de benadering kon niet anders zijn. Zeker na update, zoals deze rode Coupé. Het is een 2.0 motor, deze had om en nabij de 150 pk, net als de Alfa GTV met 2.0 motor. Maar waar die Alfa Romeo een viercilinder Twin Spark had, was de Coupé voorzien van een 2.0 vijfcilinder met variabele kleptiming. En ja, er was ook een ‘Turbo’ en op het laatst zelfs een Turbo Plus. Die hadden dik 220 pk uit de vijfpitter, gelukkig met een sperdifferentieel om die power kwijt te raken.
Chris Bangle
De Coupé Fiat werd getekend door een piepjonge Chris Bangle, alvorens hij naar BMW ging. Ja, er staat ‘Pininfarina’ op, maar drie keer raden welke Amerikaanse designer daar werkte. Precies. De Alfa Romeo GTV is overigens getekend door Enrico Fumia (ja, dat is dus echt gewoon een heel andere man).
Leuk weetje waar je verder niet zoveel mee kan: het ontwerp van de Coupé Fiat was niet het eerste ontwerp dat Pininfarina overhandigde. Dat was voor het management ’te braaf’, waardoor men uiteindelijk voor dit tweede ontwerp koos. Pininfarina kon gelukkig het oorspronkelijke voorstel alsnog gebruiken toen Peugeot een coupé-versie wilde van de 406.
Een verkoophit was het overigens niet. Uiteindelijk rolden er 72.762 exemplaren van de band. Eentje staat er nu te schitteren op de Essen Motor Show. En in tegenstelling tot een hoop andere auto’s op die beurs is deze helemaal origineel!
Meer lezen? Check dan hier onze special over de Coupé Fiat!
Johanneke zegt
Super gaaf ding, vooral de turbo plus. Rond de stad waar ik opgroeide reed er een gele rond, met Ferrari badges. Wel geinig, denk dat er een hoop mensen voor vielen als het in een oogwenk voorbij kwam.
pomoek zegt
Het is een leuk ding, maar heeft bij mij nooit echte hebberigheid veroorzaakt.
078spotter zegt
Heel gaaf ,ik weet nog dat ie net nieuw was en op de italiaanse beurs van Houten stond in de jaren 90 met mn vader daarheen …1van mnn 1ste Italiaanse beurzen wat was dat Machtig,helaas heb ik er nog bijna geen gespot in mn archief
Dutchdriftking zegt
Uit de tijd dat Fiat nog een grote naam was… Hoe heeft het zo kunnen zinken he. Het Italiaanse Skoda.
Allison Burgers zegt
Door de afgelopen 30 jaar voornamelijk heel veel troep te verkopen. Helaas.
basman147 zegt
Blijft een leuk ding. Chris Bangle werkte toen overigens bij Centro Stile Fiat > er staat Pininfarina op omdat die verantwoordelijk waren voor de bouw en het (in mijn ogen schitterende) interieur hebben ontworpen.
De Coupe Fiat was overigens schijnbaar een beetje een rush-job, Pininfarina had snel iets nodig wat in plaats van de Cadillac Allante in hun fabriek gebouwd kon worden, daarvoor werd Fiat dus benaderd met een voorstel voor een Coupe.
doublechevron65 zegt
Grazie 🙏🏻
dondeboer zegt
Staat bij mij om de hoek een donkerblauwe, helemaal standard, is van een man die minstens 70 moet zijn. Beetje anonieme kleur, maar wordt er toch blij van als ik m zie staan. Wordt gewoon als daily gebruikt.
kniesoor zegt
Sympathiek karretje. En met een 5-cilinder onder de kap nog ronduit vlot ook.
toniominestrone zegt
Nu gewaardeerd, in de jaren negentig werd je midden in je gezicht uitgelachen wanneer je in dit gedrocht kwam voorrijden
curvebender zegt
Dit is nou een auto die in het echt mooier is dan op de foto. Ik kan het weten want ik heb er een. Wilde 4 jaar geleden een GTV 3.0 V6 of een Coupé 2.0 20v Turbo. Eerlijk is eerlijk, ging in eerste instantie voor de Alfa maar omdat ik daarin niet lekker zat, werd het de Fiat. Een rode, als op deze foto’s. Nooit spijt van gehad.
schuurfonds zegt
Mooi hoor! Koesteren die auto. Mijn GTV 3.0 24V kocht ik vier jaar geleden. Toen ook Coupés bekeken. Het werd de Alfa omdat ik daarvan als eerste een goed exemplaar vond. Maar onlangs begon het weer te kriebelen en heb ik een Coupé 2.0 20V Turbo Plus erbij gekocht. De Fiat heeft inderdaad een betere zitpositie en veel meer ruimte. De Plus-uitvoering is af-fabriek uitgerust met een aantal sfeerverhogende opties, zoals Recaro-stoelen, bodykit, startknop en een zesbak. Het zijn beide interessante auto’s met zowel opvallende verschillen als overeenkomsten. Beide met 220pk, allebei een enorme motorkap die bij de Alfa van kunststof is en bij de Fiat van metaal. Toch is de Fiat zo’n 100kg lichter. De motorkarakteristiek is natuurlijk heel verschillend, de Fiat doet niets onderin, echt een ouderwets turbogat, terwijl de GTV juist heel lineair vermogen opbouwt en op koppel te rijden is. Het geluid is bij beide een feest.
Het zijn auto’s die ik mettertijd meer ben gaan waarderen. Ik hoop er nog enige tijd van te kunnen genieten.
alassad zegt
Idd met bangle butt dit ding
kaeser zegt
De Turbo versie is voor mij altijd wel een guilty pleasure gebleven, wie weet ooit..?
Bino zegt
Chris Bangle werkte niet voor Pininfarina. Pininfarina kreeg groen licht van Fiat om een Coupe voor ze te ontwerpen maar zette tegelijkertijd hun eigen Centro Stilo aan het werk waar Chris Bangle werkte. Tot iedereens verbazing, ook van Chris Bangle zelf, koos Fiat het toen al controversiële ontwerp van Bangle. Heb zelf 3 Coupés gehad. De laatste zou er niet komen, ik was aan het proefrijden met Alfa Romeo GTV’s, de 3.0 Busso. Mijn eerste 2 Coupés waren een 2.0 16v en 1.8 16v. Zonder turbo dus. Ik dacht dat de 20VT vast niet zoveel indruk zou maken maar plande toch een proefrit. Meer om te bevestigen dat de GTV 3.0 de juiste keuze was. Ik had slechts 200 meter nodig om compleet verliefd te worden op de 20VT+! Zéér ondergewaardeerde auto en nog steeds mis ik dat ding. Had zelf een rode Als daily inmiddels niet meer zo geschikt. Overigens staat er momenteel wéér een rode Bangle voor de deur. Alleen dan in de vorm van een E87 130i.