Harde Duitse Nationale trots op je Porsche-restomod voor de skivakantie, Alter…
Vandaag de dag is vierwielaandrijving gemeengoed op ‘het’ model van Porsche, de 911. Porsche leverde de integrale aandrijving voor het eerst op de 964 uit 1989, in navolging van de ontwikkeling die het op basis van het 959-platform volbracht had. Een raceversie van die auto kwam zelfs uit op Le Mans met AWD, hoewel dat geen doorslaand succes was. Tegenwoordig betreft het overgrote meerendeel van de verkochte Neunelfers een exemplaar met AWD, uiteraard tot ergernis van de echte echte puristen.
Maar wat nou als je wel vierwielaandrijving wil hebben, doch liever een Porsche rijdt uit de tijd dat er nog kuilah in de wegah zaten? In dat geval kan je ofwel verhuizen naar België en een nieuwe Porsche kopen, ofwel aankloppen bij Emory Motorsports, het Amerikaanse bedrijf dat in 1996 opgericht is door Rod Emory en zijn vrouw Amy. Sindsdien houdt dit benzineliefhebbende echtpaar zich bezig met het bouwen van hun ‘Outlaw’ Porsche 356 restomods, waarvan we er eerder ook al een behandelden.
Het nieuwste project van Emory Motorsports is gemaakt op verzoek van een klant die met zijn restomod 356 de skigebieden van de Amerikaanse East Coast onveilig wil maken. Om een beetje uit de voeten te komen in alle fresh powder, wilde de klant graag dat zijn auto vierwielaandrijving had. Zoals je kan opmaken uit het verhaal hierboven, was de 356 was echter al lang en breed uit productie toen Porsche dat voor straatmodellen introduceerde.
Niet voor een gat te vangen, hebben ze bij Emory een 964 C4 bij de kladden gepakt en er de -uiteraard subtiel aangepaste- koets van een 356 opgeplakt. De auto is verder voorzien van een handig rek, waar de eigenaar dingen als zijn boards, ski’s of fietsen en dergelijke op kan planten. Swaaaaag. Tsja, je moet de visie maar hebben. En het geld natuurlijk. Check de uitgebreide gallery om je eigen oordeel te vellen over het eindresultaat.
kennone zegt
Misschien vloek ik, maar vindt het wel wat hebben
rufctr01 zegt
@kennone: nee hoor, ik vind het supergaaf!
str8six zegt
@kennone: heerlijk, echt mooi!
rrvliet zegt
Vind de auto er maar vreemd uit zien.
hotze zegt
@rrvliet: komt misschien door de ontbrekende bumpers? In Pfaffenhausen hebben ze ook een remake van de 356 in het programma. Wellicht oogt die ‘normaler’ voor je… https://ruf-automobile.de/modell/ruf-r56-11/
rrvliet zegt
@hotze: Die is een stuk mooier. Deze auto lijkt wel breder.
hotze zegt
@rrvliet: zou niet durven zeggen of die breder is. ’t zal in beide gevallen een aardige stuiver kosten. Als er toch met €$ gestrooid moet worden, dan liever een remake van de 993, zoiets als Porsche zelf heeft gemaakt maar dan road-legal.
pindakoning zegt
Ik vind het eigenlijk best wel heel gaaf. Zou de originele velgen hier wel onder willen zien, zal het misschien af maken
gasskaas zegt
@pindakoning: 356 had nog geen fuchs toch?
hotze zegt
@gasskaas: dit lijken ‘winterbanden- velgen’.
emping zegt
@hotze: ja tuurlijk, winterbanden velgen gebruiken voor de shoot.
mj76 zegt
Ik vind haar geweldig!!! Nog mooier dan een standaard 356
Sorry Porsche puristen maar gelukkig mogen smaken verschillen
denniss00 zegt
@mj76: Ik ben het hier ook gewoon mee eens als Porsche-liefhebber..
supercarboy zegt
Ik vindt hem wel grappig eigenlijk
Pallas zegt
Best leuk, maar waar laat je de voorwielen van de mountainbikes?
Gulli zegt
@pallas: gewoon het achterwiel van de andere fiets gebruiken
brave zegt
Hoewel ik restomods heel gaaf vind en graag het geld had om me zoiets te veroorloven… roept deze bij mij erg weinig begeerte op. Het dakrek vindt ik misstaan en loopt net niet mooi met de lijn mee. En verder helpt de kleur en de snoet ook al niet mee. Nee, als klant zou ik meer extase verwachten voor mijn allicht flinke berg centen.
brave zegt
@brave: edit: vind
fmgarcia zegt
Gaaf
posthumus zegt
Lekker!!
jerry1950 zegt
Absoluut ???
mat1980 zegt
Baas!
gebruikersnaam3 zegt
Eeuwig zonde. Is door een of andere rich guy besteld als trofee om mee op te scheppen terwijl hij ook bij een liefhebber terecht had kunnen komen die er mee gaat rijden. Helaas het lot van te veel classics tegenwoordig.
carfreakjim zegt
@gebruikersnaam3: Het idee van een outlaw is juist het tegen overgestelde. Schijt hebben aan die verzamelaars en rijden met die dingen. Aanpassen om hem meer op kou afgesteld te hebben en gaan. Denk dat deze Porsche ook best veel gebruikt zal worden.
reactief zegt
@gebruikersnaam3: Emory gebruikt eigenlijk onbruikbare donorauto’s. Dus gaat niet op wat je zegt. Tevens zien ze er niet super duidelijk duur uit. En volgens mij wordt er juist ontzettend veel gereden met zijn auto’s.
Dutchdriftking zegt
De wagen is geweldig. Het is wel een aardig Nazi logo……
karaya zegt
@dutchdriftking: Zijn adelaars in een logo nu ook al verdacht? Godallejezus.
ghost zegt
@dutchdriftking: ach ja, iedereen weet dat Ferdinand Porsche een aanhanger was van de NSDAP.. op zich zeg je dus helemaal niks geks.
gebruikersnaam3 zegt
@ghost: heb je bewijs voor deze onzin. Want dat is nogal een claim…
ghost zegt
@gebruikersnaam3: algemeen bekend hoor. Was destijds gewoon een populaire partij. Hitler beloofde verandering, een uitweg van de crisisjaren…
Bijkomstig feit; hij was niet alleen lid van de NSDAP, ook van de SS.
Google anders even voordat je mij aanvalt ;-)
karaya zegt
@ghost: Dat noemen ze opportunisme. Het lijkt me niet dat de toen al oude Ferdinand treinen met joden stond uit te laden.
Waarschijnlijk was je zelf ook fier lid van de NSDAP geweest in zijn plaats.
arkenbout zegt
@karaya: nee, dat stond hij niet. Maar hij was ook lid van de SS, en dat gaat bovendien echt verder dan opportunisme. Daarnaast vind ik opportunisme wanneer we hey over een partij hebben die 6 miljoen mensen heeft vergast ook nog wat. En ga eens kijken in het Porsche museum, vakkundig uitgewist dit stukje geschiedenis. Doen ze bij Mercedes veel netter met openheid over hun verleden
Dit alles heeft mij al meerdere malen verhindert een Porsche te kopen.
karaya zegt
@arkenbout: @arkenbout: Lid van de SS… (honorair)
Dat werd je ongevraagd als Himmler het zo uitkwam. Half prominent Duitsland had een SS-rang.
arkenbout zegt
@karaya: absolute onzin. Dat werd je niet ongevraagd. Bovendien, waarom had hij de ballen niet om überhaupt zich van de nazi’s te distantiëren?
karaya zegt
@arkenbout: Het is geen absolute onzin. Himmler deelde honoraire SS rangen uit. Mensen die nooit iets voor de SS betekend hebben kregen een bijpassende rang uitgedeeld. (In 1944, Himmler offered to appoint Albert Speer to the honorary rank of Oberst-Gruppenführer/ bron: wikipedia)
Wetenschappers zijn altijd op zoek naar geld, van wie ze dat krijgen interesseert ze geen reet. Ferdinand P. was a-politiek.
Maar waarschijnlijk zit je bij het naoorlogse verzet. Ben je in het gezelschap van half Nederland. Geen kennis, maar heel hard deugen.
arkenbout zegt
@karaya: so, jij weet of ik deug? Je moest eens weten. Bovendien doet het er niet toe of ik deug. Het gaat om de feiten en altijd maar dat geroep dat we allemaal hetzelfde gedaan hadden. Ik hoop dat ik zou deugen wanneer het nodig is. Maar nu al roepen dat het allemaal wel mee viel is een slecht begin.
Daarnaast; Speer was daadwerkelijk onderdeel van het regime, dus een zeer slecht voorbeeld. En uitdelen, soit, maar het accepteren kwam daar ook nog bij. Als we dat allemaal prima vinden/vonden, had er geen jood meer bestaan.
karaya zegt
@arkenbout: Speer was geen onderdeel van de SS. Hij is slechts een voorbeeld, ik kan tientallen prominenten van het Derde Rijk opnoemen met een honoraire SS rang.
P.S. Speer heeft de toekenning geweigerd.
Maar ik neem aan dat je wijs genoeg bent om dat zelf op te zoeken. Je bent nooit te oud om te leren.
arkenbout zegt
@karaya: en Ferdinand p was zeker niet a politiek. En wetenschappers zijn altijd op zoek aar geld? Waar haal je de onzin vandaan? Ik stop de discussie, geen enkel niveau
karaya zegt
@arkenbout: Vertel me eens over Ferdinand’s politieke engagement. (hahaha)
niex zegt
@ghost: nieuwsflash; in de jaren 30 waren er veel meer enthousiast van de nazi’s, er kwamen zelfs veel hoogwaardigen op bezoek in Dui om te kijken wat voor een mirakel die man met dat snorretje teweegbracht. Ook in NL waar armoede op het platteland afgrijselijk was, gingen veel rechterhanden enthousiast omhoog. De naxi vlag wapperde vier op het plezierbootje van Juliana en Bernard. Na de oorlog is het verhaal zwart-wit opgeschreven. Oordelen als verwend kind uit de economische boom die na de oorlog kwam is natuurlijk makkelijk.
ghost zegt
@niex: ik weet het. Het toeval wil, en nee dit is geen sterk internetverhaal, dat ik een oud-tante heb van mijn vaders kant die joods is, inmiddels 93, en zodoende Westerbork &Auschwitz heeft overleefd (met dank aan Philips). Die heeft mij de laatste 30 jaar zoveel dingen verteld dat je geschiedenis de neus van Pinokkio doet verbleken. Bernard was sowieso een boef, heeft in 45 ook nog heel wat rijkdommen van rechtmatige eigenaren geconfisqueerd met zijn staf..
arkenbout zegt
@niex: en omdat ze toen enthousiast waren mogen we nu niet kritisch zijn? Zo zal de geschiedenis zich zeker herhalen, als dat niet al gebeurd is. Werkelijk. De huidige generatie mag je er uiteraard niet om veroordelen, maar wel wanneer het wordt gebagatelliseerd of erger verzwegen.
slowland zegt
Dat logo zit er op omdat Amerikanen geen enkel idee hebben wat voor geschiedenis er aan hangt… Zij zien alleen maar de ‘lol’ er van in.
Ik vind het erg goed geslaagd! En heb niks met puristen. Degene die bij twee identieke 2CV’s, Land Rovers, Kevers, Ferrari’s, Lambourghini’s of Bugatti’s kan laten zien, krijgt van mij een lintje.
Deze auto’s horen gepersonaliseerd te zijn. Dat maakt ze juist leuk
karaya zegt
@slowland: En wat voor geschiedenis hangt eraan?
Een adelaar! Hoeveel landen zullen de afbeelding van een adelaar gebruikt hebben in de afgelopen 5000 jaar?!
slowland zegt
@karaya: Voor Europeanen heeft DEZE adelaar altijd een bijsmaak. Iets met een oorlog…
Amerikanen hebben dat niet, en voelen ook niks bij het Nazi verleden, behalve dan dat hun opa daar gevochten heeft en heeft gewonnen.
karaya zegt
@slowland: Altijd? Spreek voor jezelf.
Als je hier de oorlog bij sleept moet je eens een goede psychiater gaan zoeken.
rhellema zegt
@slowland: ik weet niet waarom je DEZE adelaar zonodig met de oorlog moet linken maar het heeft werkelijk nul vergelijk met de adelaar die jij bedoelt.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nationaalsocialistische_Duitse_Arbeiderspartij
De tandjes…men schiet bij een adelaar al in de slachtofferrol!!?
johnwaters zegt
@slowland: geschiedenisles gemist? We zijn bevrijd door o.a. de Amerikanen.
johnwaters zegt
@slowland: politiek correcte malloot
peke zegt
@johnwaters: volwassen opmerking…niet
johnwaters zegt
@peke: ik heb het een beetje gehad met al dat politiek correcte gedoe tegenwoordig. Je mag geen woord meer zeggen of je bent een nazi, racist, fascist of seksist.
peke zegt
@johnwaters: eens.
Maar iemand direct malloot noemen vind ik typerend voor het hedendaagse internet-reageren.
Als iedereen in real-life zou reageren zoals hier structureel gebeurd, dan zou de wereld nog fors kutter zijn dan deze nu is.
Iedereen scheld en zeikt.
Internet veroorzaakt verloedering.
peke zegt
@johnwaters: overigens eens met je opmerking hoor. De Sylvana Simons trekjes zien we iets te vaak.
tenaci zegt
Om te janken zo gaaf dit! Ik wordt hier heel hebberig van. Geen idee waarom, maar dit ding pakt me. Dat dakrek alleen al, wat een perfectie! Echt heel gaaf!
karaya zegt
Kleinere wielen zou deze auto goed doen.
johnwaters zegt
@karaya: 356 stond steeds op 15 of 16 inch velgen.
johnwaters zegt
Zielig met zo’n 4-cilinder erin.
racerx zegt
@johnwaters: 6 cilinder, betreft een 964 met 356 koets
johnwaters zegt
@racerx: dus een 6-cilinder met 2 dubbele Weber carburators van een 4-cilinder erop of zo?
niex zegt
@johnwaters: Wat is er in godsnaam mis met een 4cil met flinke webers? Heb je wel s met zoiets gereden? Liever dit dan een zoveelcil triple turbo met electr gaspedaal en de stupide launch control.
johnwaters zegt
@niex: ik reed al met luchtgekoelde 4 cilinders met dubbele Weber toen jij nog vloeibaar was.
hallokroket zegt
@racerx:
Heb jij goed naar de foto’s gekeken?
Ik zie ook gewoon een 4-cilinder…
hallokroket zegt
@racerx:
“The engine is pure 356, a 2.4-liter Emory-Rothsport “Outlaw-4” unit, created with renowned engine builder Jeff Gamroth of Rothsport Racing. It uses an original four-cylinder cast-aluminum block based on a dry-sump engine design, along with custom billet cam housings, camshafts and crankshafts. Twin-plug cylinder heads are fed by dual Weber 48 IDA carburetors, with exhaust gases leaving via custom headers and a stainless-steel muffler. It uses crank-fire ignition and full-flow lubrication with remote filter and cooler.”
Esprit_de_Flandre zegt
Mooi gemaakt, maar zo zinloos. Ja, de koper zal hier twee keer mee gaan skiën. Maar daarna gebruikt hij toch gewoon weer de comfortabele Cayenne. En dan gaat deze de garage in…
jochempie zegt
Het ziet er een stuk speelser uit dan de gemiddelde Volkswagen Dolf. Eh Golf.