Hint: het heeft iets met de layout te maken.
Reeds een poosje is bekend dat de volgende Chevrolet Corvette ZR1 wordt uitgerust met een middenmotor. Dit wordt echter niet de eerste ‘Vette met de motor in het midden, al zal het wel het eerste productiemodel worden dat de motor niet in de neus heeft liggen. Er kwamen verschillende min of meer conceptuele Corvettes met een middenmotor, waar deze Indy uit 1985 er eentje van was.
In de jaren ’80 van de vorige eeuw werkten de ingenieurs van Chevrolet aan een 2,65 liter motor met twee turbo’s. Dit blok zou worden gebruikt voor de Indycar racerij, al werd het nooit gebruikt. Een tot 4,4 liter opgeboorde versie van dat blok (600 pk, alstublieft) vond uiteindelijk z’n weg naar de Indy Concept, die werd volgepropt met moderne technieken.
Drive-by-wire besturing, vierwielbesturing, tractiecontrole, actieve vering, navigatie; het zat er allemaal op en aan. De buitenmaten waren een klapje groter dan die van de reguliere Corvette van de tijd. De Indy was ruim 25 centimeter langer, 20 centimeter breder en de wielbasis was zo’n 4 centimeter langer. Wel werd de concept car een stuk lager wat ‘m meteen vrij agressieve looks geeft.
Of die body een beetje geslaagd was in aerodynamisch opzicht? Neen, niet echt. De mannen van Lotus (het Britse merk was destijds eigendom van Chevrolet) testte de koets in de windtunnel en de voorkant genereerde zoveel lift, dat de Indy praktisch kon vliegen. Na veel testwerk waren de eigenschappen verbeterd en werden twee Indy’s in elkaar geschroefd.
Tot een productieversie van de Indy kwam het nooit. Wel resulteerden de bevindingen met dit model in de CERV II; eveneens een studiemodel dat vooral werd gebruikt om motoren te testen.
thearchitect zegt
Toen ik alleen de foto en de koptekst las was mijn eerste reactie, Goh, wat doet deze auto me aan de Jaguar XJ220 denken op de een of andere manier..
Dutchdriftking zegt
@thearchitect: exact wat ik dacht!
Breinstein zegt
@thearchitect: Hij heeft zeker wat overeenkomsten met de XJ220, maar dichter bij huis zijn er ook overeenkomsten:
https://car-pictures.cars.com/images/?IMG=U5CHGEB1.JPG&HEIGHT=600
danmar zegt
:@breinstein: aha en daar had Opel de spiegels van de Vectra vandaan:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bc/Opel_Vectra_front_20080222.jpg/280px-Opel_Vectra_front_20080222.jpg
autodrop zegt
@danmar: blijf ik geweldig vinden
mashell zegt
@autodrop: dat waren anders verdomd kleine spiegels.
denniss00 zegt
@thearchitect: Pre-cies!!! Ik wist serieus zeker dat dat de eerste reactie zou zijn.
thearchitect zegt
@denniss00: :)
E34M5Touring zegt
Nou, doe mij de oude studiemodellen maar. Dit staat te ver van de Corvette af als je het mij vraagt.
http://images.thetruthaboutcars.com/2010/03/Corvette-XP880.jpg
https://www.cheatsheet.com/wp-content/uploads/2016/04/1973-Chevrolet-Corvette-4Rotor1-medium-11.jpg
JamesBond007 zegt
Cor vind ‘m vet!
zanveld zegt
Qua uiterlijk moest ik ff denken aan de Jaguar XJ220, met name de luchtinlaten
Rohrl-fan zegt
Was het niet de CERVIII ipv II?
tge1 zegt
Deze auto ken ik van Testdrive 3. :-)
rufctr01 zegt
Ik ben blij dat het bij 2 prototypes is gebleven.
stijnnert zegt
Ook een dwars geplaatste motor dik hoor
koningcaris zegt
Een Corvette met de motor achterin? Dat hoort toch niet. Dadelijk gaat Ferrari nog over een suv nadenken.
sezz zegt
@koningcaris: Zullen ze met hangende pootjes op terugkomen, doet me denken aan de bollebozen die destijds de smaak Coca Cola wilden veranderen en bijna een burgeroorlog ontketenden.
kas_jansen zegt
Doet mij denken aan de BMW Nazca