Tesla schrapt weer eens iets op een auto, dus schreeuwen wij alleen moord en brand.
De introductie van de iPhone 7 zal ons allemaal nog bijstaan. Apple had het constant over ‘courage’. Om grote stappen voorwaarts te moeten maken, moet je soms moed tonen om afscheid te nemen van conventies. Dus werd bij de iPhone 7 de headphone jack weggelaten. Dat was het enige waarover men sprak, terwijl de iPhone 7 exact gelijk aan een iPhone 6 was, op dus de koptelefoon-stekker na. Oh, en heel toevalig introduceerde Apple toen ook de AirPods. Exact hetzelfde geluid als de gratis oordopjes, maar dan voor 179 euro.
Facelift voor Tesla Model 3
Apple-buurtgenoot Tesla is ook een groot fan van dingen weglaten en het zal niet de eerste keer zijn dat iemand in het interieur iets zoekt en niet kan vinden. Dat zijn soms best wel wezenlijke dingen, overigens. En dat is met het onderwerp van vandaag helemaal het geval. Het gaat namelijk om de vernieuwde Tesla Model 3.
Dit model loopt alweer een tijdje mee en het is inmiddels tijd voor een facelift. En ja, we weten het, er was al eentje in 2020 waarbij de chromen lijstjes zwart werden en er nieuwe wielen kwamen. Niet echt heel erg heet. Ook moeten we vermelden dat Tesla doorgaans de modellen flink blijft aanpassen zonder dat je het ziet.
Tesla schrapt hendels
Maar met Project Dark Star komt er een échte verbetering aan. Dark Star is de projectnaam van de Model 3-facelift, naast Project Highland. Weet je jongens, dat klinkt toch beter dan ‘G20 LCI’, toch? We konden al een glimp laten zien van het exterieur. Daar zal niets aan veranderen waar we niet blij van worden.
Dat is wel het geval met het interieur. Want Tesla zoekt manieren om de Model 3 nóg goedkoper te maken om te produceren. Dit betekent dat het interieur nog kaler zal gaan worden. In dit geval is op onderstaande video te zien dat de hendels voor de ’transmissie’ en clignoteurs komen te vervallen.
Hoe geef je dan richting aan?
Je kan nu de rijrichting aangeven via het scherm. Ja, echt. En de knipperlichten kun je vervolgens via het stuurwiel bedienen middels een capaciteit display. Handig? Mwah, op de Model S en Model X zit het inmiddels ook. Sterker nog, daar werden deze modificaties voor het eerst doorgevoerd. Overigens is het niet alleen maar kommer en kwel met de update.
Het ziet ernaar uit dat het uiterlijk er flink op vooruit gaat, met name de voorzijde. Ook zal Tesla ongetwijfeld de range vergroten en de prestaties verhogen. Ondanks dat de Model 3 al een tijdje meegaat, is het qua elektrische aandrijvlijn in zijn klasse nog altijd een klasse apart.
Videocredits: Caliber197
TheMaster zegt
De rijrichting aangeven zal je in praktijk nauwelijks via het scherm doen. Als je Autoshift gebruikt, weet de auto zelf welke kant je op moet. Ik heb pas 1x gehad dat je niet de juiste kant op ging. Bij een “stilstaande” wasstraat, schakelde de auto achteruit in, terwijl je naar voren moest. Maar de ruimte om eruit te gaan is echt minimaal, dus ik snap de verkeerde inschatting wel. De paar honderd andere keren werkte dit wel perfect.
Flutterbear zegt
He nou niet zo vervelend met de realiteit komen. Die onderbuikgevoelens aanspreken zorgen voor veel clicks en views.
Johanneke zegt
Ding is, die hendels zitten altijd op dezelfde plaats, ongeacht hoe je het stuurwiel hebt. Dus als je links stuurt op een rotonde en richting naar rechts aan wilt geven, ga je nu zitten zoeken met je vinder op de stuur? Want ik rij niet met mijn handen altijd op dezelfde plek op het stuur.
donjunior zegt
Als je al aan het sturen bent ben je sowieso te laat met richting aangeven lijkt me?
rrk147 zegt
Niet op een rotonde waar je driekwart gaat. Mits je dan richting naar links aangeeft, wat ik zelf iig prettig vind
Johanneke zegt
Nee. Als ik rechtdoor ga over de rotonde, stuur ik rechts, dan links, knipperlicht naar rechts aan, en naar rechts sturen en de rotonde af.
Wolflow zegt
Nu maar hopen dat die hokken geen type goedkeuring in EU krijgen
CYBRTRK zegt
De vernieuwde Tesla model S en X hebben hetzelfde stuur en hebben beiden een EU typegoedkeuring.
potver7 zegt
Voor typegoedkeuring moeten er richtingaanwijzers op zitten. Dat ze standaard aan een stengeltje aan de linkerkant zitten is meer een soort ‘herenakkoord’ onder fabrikanten volgens mij. In het verleden had je auto’s als de Citroën GS(A) en CX die een soort tuimelschakelaar hadden (die niet autmatisch uitgingen), en bij Engelse auto’s als de Morris Marina en Austin Allegro zat het stengeltje aan de rechterkant van de stuurkolom.
jjcp zegt
Innoveren om te innoveren. Is het handiger/beter, nee maar wel nieuwer, dus doen we het en maken de fans zichzelf wijs dat het geweldig is. Zelfde met die yoke, kan het? Ja. Is het beter dan een rond stuurwiel? Nee.
Gelukkig zijn sommige autofabrikanten zo slim om in te zien dat sommige innovaties niet heel geweldig zijn, zoals toch de return van fysieke knoppen voor sommige functies. Maar Tesla os daar niet één van en Musk is god of zoiets.
wimbers zegt
Ik ben helemaal voor innovatie. Ik heb het getest op een model S in de VS, en vind het net als dat achterlijke stuur dat geen stuur meer mag heten maar een ander hip woord moet hebben, totaal ruk!.
de intiutiviteit in de bediening van een apparaat zit hem in je spiergeheugen, daar gebruik je vaak tast bij. Dat ben je volledig kwijt. je moet nu zien waar je moet knipperen in plaats van dat je gewoon naar de weg kijkt en blind, want op gevoel, richting aangeeft. stuurt etc.
in mijn optiek 100% ruk. Als ze het zouden weigeren te certificeren op de Europese wegen zou ik het prima vinden, want voor mij een reden om hem niet te kopen.
Net als die camera spiegels van Audi: maak die schermen dan op zijn minst exact op de positie waar je vanuit je geheugen en ervaring met andere autos de spiegel verwacht! glimp naar links en voila, beeld, nu zit je naar de camera te loeren en moet je eerst naar beneden kijken, wordt je afgeleid, kost meer tijd etc.
auto ergonomie moet je niet aan interface designers overlaten.. die moeten gewoon navigatie gedoe ontwerpen en van de auto bediening afblijven..
vopo zegt
Amen.
alfa147ti zegt
Ach richtingaanwijzers waar zijn die voor.
wimof zegt
Praktisch wil iemand het me effe uitleggen, hoe je kan knipperen, zonder GPS aan, volgens de geldende wettelijke regels?
Hoe lang van te voren knipperlicht aan?
Tijdig richting aangeven doe je bijvoorbeeld op wegen binnen de bebouwde kom op circa 100 meter voordat je wilt afslaan en op wegen buiten de bebouwde kom op circa 200 meter als je wilt afslaan. Bij het rijden op een autoweg of autosnelweg geef je tijdig richting aan op circa 300 meter voordat je gaat uitvoegen.
Elise zegt
Ik had deze innovatie eerder op een BMW verwacht.